גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הסופרת היהודיה נעמי קליין קראה לחרם כלכלי על ישראל עקב הלחימה בעזה; "גארדיאן" הבריטי, שפרסם את הקריאה, סירב לפרסם מכתב תגובה

לילך סיגן, עורכת "גלובס הערב": "גברת קליין, האם תעשי הכול כדי לזהות את ספרך החדש עם דעות פופולריות, גם אם הן מעוותות ואנטישמיות? למילים שלך יש כוח שלילי. את קוראת להחרמת מוצרים מישראל? זה הזמן להחרים את ספרייך"

הסופרת נעמי קליין ("נו לוגו") פרסמה ב-10 בינואר מכתב פתוח ב"גרדיאן" הבריטי, הקורא להטלת חרם כלכלי מלא על ישראל כתגובה למלחמה ברצועת עזה. בעקבות המאמר, שלחה לילך סיגן, עורכת המוסף היומי "גלובס הערב", מכתב תשובה "לגארדיאן", שלא נענה לבקשה לפרסמו.

להלן הנוסח המלא של המכתב שכתבה לילך סיגן. בתחתית המאמר תוכלו למצוא לינק למאמר של נעמי קליין, ולנוסח המכתב של סיגן באנגלית.

כיבוש בעזה?

גברת קליין היקרה,

יש לי חדשות מעניינות בשבילך: ה"כיבוש" בעזה, שבגללו ניסית השבוע לשכנע את העולם להחרים את ישראל, כבר אינו קיים. כן, גברת קליין, לפני כשלוש שנים, כשאת אולי היית עסוקה מכדי להתעדכן בחדשות שוטפות, הממשלה הישראלית החליטה שהיא עייפה מלנסות להגיע להסכם כלשהו עם העם הפלסטיני המקוטב והמפולג, ולכן קיבלה החלטה חד-צדדית לצאת מעזה ולפנות את ההתנחלויות סביבה. ממש כך.

ליוזמה הזאת קראו בזמנו "ההתנתקות" (the disengagement), ואולי כדאי שתעשי על זה גוגל לפני כתיבת טור ההשמצה הבא שלך.

ייתכן שאת שואלת את עצמך, מדוע, אם כן, לא עשה העם הפלסטיני דבר מאז כדי לגייס כספים ולנסות לבנות לעצמו כלכלה? שאלה טובה. התשובה היא, שמנהיגות הטרור של הפלסטינים העדיפה להשקיע את כל משאביה וזמנה בהתחמשות ובהתקפות ירי על ישראל. לא התקפות של חיילים או מתנחלים, משום שהם כבר אינם בסביבה, אלא תקיפות ירי של אזרחים ביישובים רגילים לגמרי. חדשות מדהימות, לא?

שוחטים פלסטינים בלי להניד עפעף

אם אנחנו כבר מדברים על זה, אולי תרצי גם להתעדכם בכך שזו לא הייתה הפעם הראשונה שבה ניסתה ישראל להגיע להסכם, או לפחות הפסקת אש עם הרשות הפלסטינית. כבר 15 שנה מתקיימים ניסיונות כאלה, ובשנת 2000, אפילו הוצע ליו"ר הרשות דאז, יאסר ערפאת, הסכם שמציע לו יותר מ-90% מהשטחים וחלקים ממזרח ירושלים. תגובתו הייתה פריצתה של האינתיפאדה השנייה.

העם הפלסטיני סובל סבל מר, איש לא יתווכח איתך על זה. אבל לכיבוש, שתחילתו אגב היה תוצאה של התקפות היסטוריות על ישראל, יש חלק קטן מאוד בסבל הפלסטינים. למזלם הרע, פעם אחר פעם הם מובלים על-ידי מנהיגים צמאי דם, ובשלוש השנים האחרונות על-ידי קבוצת טרור קיצונית מכול: החמאס.

אלה אנשים שבלי להניד עפעף שוחטים פלסטינים (כן, פלסטינים, זו לא טעות) אם הם אפילו רק חושבים להתנגד להם, ובאכזריות קרת לב מוציאים להורג פלסטינים בעלי דעות יוניות משלהם. פשעי הטרור שלהם כלפי ישראל, כמו שליחת מחבלים מתאבדים לפוצץ את עצמם במסעדות, בקניונים ובאוטובוסים, הם כאין וכאפס לעומת מה שהם עושים לבני עמם.

כישלון הסברתי חמור

אנשי החמאס, אגב, לא מתביישים ומצהירים בגלוי שהם פועלים למען המטרה הקדושה - למחוק את ישראל מהמפה כשאף יהודי שגר בה אינו מלכלך יותר את אוויר העולם בהבל נשימתו. אולי כדאי שתעשי גוגל גם עליהם? בהחלט מומלץ.

המלחמה בעזה היא לא נגד הפלסטינים, אלא נגד החמאס. זו בעיה לא פשוטה, במיוחד על רקע העובדה שראשי החמאס בחרו בבתי-חולים ובבתי-ספר כמקומות מסתור וכבסיסים צבאיים. אבל מכיוון שחמאס יורים זה שנים, מאות רקטות על יישובים ישראליים, הורגים ופוצעים גברים, נשים וילדים חפים מפשע, הממשל הישראלי צריך היה לקבל החלטה איומה, אבל מחויבת המציאות: האם לחוס על ילדי הפלסטינים, או על הילדים הישראלים?

החמאס, אגב, גם סירב לאורך כל הימים האחרונים להפסקת אש הדדית - הוא מעוניין להמשיך לירות ולהרוג. מעניין, מה היית את עושה בסיטואציה כזו? פשוט עומדת שם ומחכה שיהרגו אותך ואת משפחתך? האם זה הפתרון שאליו את דוחפת באמצעות חרם על ישראל?

ייתכן שאת שואלת את עצמך - מדוע אני לא יודעת על הדברים הללו. למה אף אחד לא כותב עליהם שום דבר?

התשובה, גברת קליין, היא עצובה אבל אמיתית. למרות כל יכולות ההיי-טק המופלאות של ישראל ופרסי הנובל שקיבלו כלכלנים שלה, היכולות שלה ביחסי-ציבור הן, איך לומר? על הפנים. אפשר אפילו להגיד שישראל היא כישלון חרוץ בלהסביר את המצב שלה לשאר העולם.

כוח שלילי

מנגד, גברת קליין, נראה שאת אשפית רצינית של יחסי-ציבור. כל-כך מוכוונת מטרה למכירת ספרך החדש, שאת בוחרת להתעלם מעובדות, ובבורות וחוסר ידע מקוממים משמיצה את ישראל בכתיבתך. האם תעשי הכול כדי לזהות את הספר החדש שלך עם דעות פופולריות, גם אם הן מעוותות ואנטישמיות?

ממש חבל, גברת קליין, כי למילים שלך יש כוח. כוח שלילי. והאמת היא, שהעובדה שאת יהודייה, גורמת לנזק כבד במיוחד. לא זכור לי, למשל, שקראת לחרם על רוסיה על מעשיה בצ'צ'ניה ובג'ורג'יה, או לחרם על ארה"ב כשפלשה לעיראק. אבל למה לא להאשים בהכול את ישראל ולהשתמש במילה "כיבוש" על אף שהוא כבר לא קיים, אם זה יכול לקדם אותך ולעזור לך למכור עוד כמה עותקים?

את זו שתומכת בטרור

במאמר המשמיץ שלך התרברבת שאת מחרימה גם באופן אישי את ישראל עם ספרך. זהו אמנם עונש קשה מנשוא, אבל אני חייבת להתוודות בפניך שאני, לפחות, ישראלית שבכל מקרה אין לה שום רצון לקרוא ספר שנכתב על-ידי מישהי שטחית ופופוליסטית כמוך.

בעיניי, זה הזמן דווקא להחרים את הספרים של נעמי קליין. למה? כי מי שלא מחרים אותם, תומך בסופרת שתומכת בטרור. וזו האמת לאמיתה.

ראו גם:

למאמר של לילך סיגן באנגלית

למאמר של נעמי קליין ב"גארדיאן" (ניתן כמובן לטקבק גם שם, רצוי באנגלית...)

עוד כתבות

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העלית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

ג'רמי סוארד (משמאל) ועידו גונן, מייסדים משותפים Exodigo / צילום: Exodigo

עשרות יוצאי מודיעין ויחידות הנדסה התקבצו לסטארט-אפ אחד, כדי לפצח את הסוד

שירות מיפוי תת הקרקע של הסטארט-אפ הישראלי יכול לעלות מאות אלפי דולרים, אך הלקוחות מפחדים יותר מהלא נודע: "תמיד יש הפתעות באדמה" • אחרי שגלגלה מיליוני דולרים מהרנטגן התת קרקעי, אקסודיגו חולמת גם על התרחבות למיפוי אסטרואידים וירחים • וגם: איך מתפקדים כש-75% מעובדי החברה מגויסים למילואים, ולמה מדובר בעצם בשוק בלתי מוגבל? ● הסטארט-אפים המבטיחים

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בתל אביב: מדד ת"א בנקים 5 זינק בכ-4%

מדד ת"א 35 קפץ ב-1.1% ות"א 90 הוסיף לערכו כ-1.4% ● הדולר חצה רף של 3.8 שקלים ונחלש חזרה בסוף השבוע ● S&P הודיעו על הורדת הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● הסיכויים להפחתת ריבית בישראל וארה"ב הולכים ומתרחקים ● בעוד שבישראל יתקיים שבוע מסחר מקוצר לרגל החג, בוול סטריט יפרסמו דוחות כמה מענקיות הטכנולוגיה המשתייכות לשבע המופלאות

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית ומתחילת השנה איבדה מניית אפל 10.7% ● למרות הכל, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

איסמאעיל הנייה / צילום: ap, Lebanese Official Government

מומחים מסבירים: אלו הסיבות שבגללן בכירי חמאס שוקלים לעזוב את קטאר

בסוף השבוע האחרון, התפרסמו דיווחים על כך שההנהגה הפוליטית של חמאס שוקלת לעזוב את קטאר ולהעתיק את בסיסה לעומאן או לטורקיה ● שני חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי מסבירים מה עומד מאחורי הדיווחים, ואיך הדבר קשור לתפקיד שממלאת קטר במשא ומתן לשחרור החטופים

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

בעולם מתפעלים מישראל: "הראתה שהיא יכולה לתקוף מתי שהיא רוצה"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בוושינגטון פוסט מתפעלים מהמתקפה שמיוחסת לישראל באיראן, ובאיראן מנסים להקטין את האפקט שלה וגם: אייפ"ק פותח בקמפיין נגד פוליטיקאים אנטי-ישראלים בבחירות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

בג"ץ הגיוס: היועמ"שית אישרה ייצוג נפרד לממשלה בשל פערי העמדות

הממשלה תקבל ייצוג נפרד בבג"ץ הגיוס שיתקיים ביוני בהרכב מורחב של תשעה שופטים ● הסיבה: הפערים הגדולים בין עמדת הממשלה לבין עמדת היועמ"שית בהרב-מיארה ● הממשלה צפויה לשכור עו"ד פרטי 

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

האחים שהמתינו 20 שנה עד שהשקעה של מיליונים הפכה ל־8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור של האחים פליקס וג'וליאן בייקר זכו לאחרונה להכנסה מפתיעה, מהגדולות ביותר שחולקו אי פעם בתעשייה, בעקבות עסקת ביוטק ● זה קרה כשהאחים מכרו החזקה היסטורית בחברת הטיפול לסרטן, סיג'ן, לענקית התרופות פייזר

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי