גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עמוד הבית  סקר גולשי גלובס

יצחק תשובה: "הצלחת הקידוח היא נקודת ציון היסטורית בעצמאותה הכלכלית של מדינת ישראל ועשויה לפתור את בעיות הגז שלה למשך דורות ארוכים"

(עדכון) - מניות דלק, דלק קידוחים וישראמקו מזנקות בבורסה בת"א ; תשובה בראיון לגלי צה"ל: "אני לא מאמין שישנו מישהו שחושש שמא הוא לא יקבל את האג"חים שלו בחזרה" ; רגע היסטורי במשק האנרגיה: תגלית הגז מוערכת בשווי פוטנציאלי של 15 מיליארד דולר ; האנליסטים מגיבים: בכלל פיננסים מעלים ההמלצה על דלק ל"תשואת יתר"; פסגות: "תוצאה מצויינת"

שבוע אחרי האינדיקציות הראשונות לגז טבעי מול חופי חיפה, עכשיו זה כבר רשמי: קידוח "תמר 1" בו שותפות דלק וישראמקו הוא, ככל הנראה, תגלית הגז הגדולה ביותר אי פעם במדינת ישראל. על פי הערכות השווי הפוטנציאלי של המאגר נאמד בכ-15 מיליארד דולר למשך חיי הפרוייקט (המוערך בכ-20 שנה). ניתוח זה מתבסס על מחיר גז של 5-6 דולר ליחידת גז (מיליון BTU).

מפעילת הקידוח, חברת נובל אנרג'י מארה"ב, דיווחה הלילה (א') על גילוי מאגר גז מסחרי בקידוח "תמר 1" מול חופי חיפה, בעומק מים של כ-5,500 מטר. הבדיקות איששו את ההערכות הראשוניות לקיומו של מאגר גז בגודל של לפחות 88 מיליארד מ"ק פי 3 מכמות הגז הטבעי שהתגלתה ע"י ים תטיס מול אשקלון.

נובל דיווחה כי בדיקות הלוגים החשמליים שבוצעו בקידוח זיהו יותר מ-460 מטר, שהם 150-160 feet, של שכבות הרוויות בגז טבעי, שנצברו בכ-3 מאגרים איכותיים. לדברי נובל, "עובי השכבות ואיכות המאגרים היא טובה יותר מהמצופה בעת התחלת הקידוח".

יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק, אמר הבוקר בראיון לגלי צה"ל: "הצלחת הקידוח היא נקודת ציון היסטורית בעצמאותה הכלכלית של מדינת ישראל. זה עשוי לפתור את בעיות הגז של ישראל למשך עשרות רבות של שנים ודורות ארוכים".

"אין לי ספק שזהו חג גדול למדינת ישראל. כעת לא נהיה מדינה תלותית בכל הקשור לגז, ואף נייצא החוצה. מדובר בכמויות אדירות שלא ניתן להסבירן, וכעת למדינת ישראל יש פתרון לדורות הבאים", אמר תשובה. "זו אחת התגליות הגדולות ביותר בעולם".

תשובה הוסיף, כי יצליח להחזיר את כל חובותיו לציבור ולבנקים חרף המשבר החריף שאליו נקלע. הוא העריך כי מיזם הקידוח ישפיע לחיוב על התמודדותה של הכלכלה הישראלית עם המיתון העולמי. "אני לא מאמין שישנו מישהו שחושש שמא הוא לא יקבל את האג"חים שלו בחזרה ואו שלא ישלמו לו בחזרה וזה עוד לא קרה עד היום ואנחנו נמשיך לכבד ולהיות נאמנים כפי שהיינו עד היום".

"ישראל צפויה לחסוך ב-20% במחירי האנרגיה, וכעת התלות שלנו בנפט תרד".

לגבי השאלה מתי תתחיל ההפקה המסחרית אמר תשובה: "אנחנו נכנסים לבדיקות מיידיות, ואנחנו עושים את כל המאמצים".

"הפסדנו בפרויקט למרות התקופה הקשה. אנחנו עוברים תקופה קשה בכלכלה הישראלית והעולמית בכלל ולמרות התקופה הקשה השקענו, השותפים, 145 מיליון דולר בימים האלה ואנחנו הולכים להשקיע עוד, מדובר פה בהשקעה מאוד מאוד גדולה למרות התקופה אנחנו מאמינים והאמנו ונמשיך להאמין, ונמשיך לקדוח ואנחנו בעצם מחזקים את הכלכלה של מדינת ישראל, מחזקים את היכולת לא להיות תלויים באחרים, אני חושב שזה הניצחון".

נשיא נובל, צ'ארלס דווידסון, ציין כי התגלית עשויה להיות הגדולה ביותר אי פעם בהיסטוריה של החברה, "אנחנו נרגשים מאוד מהתוצאות עד כה. מדובר בתגלית גז ראשונה שלנו מול חופי ישראל מזה חמש שנים. זהו אחד הקידוחים המוצלחים ביותר אותם בחנו, ונראה כתגלית הגדולה ביותר בהיסטוריה של החברה".

דווידסון ציין כי "הממצאים הראשוניים הם שהגז והמשאבים שאיתרנו הם מאוד משמעותיים, ולפחות שוות לכמויות שהערכנו של 3 טריליון רגל מעוקב גז טבעי. בכפוף לאסיפת מידע נוסף, האומדן לכמויות הגז ב"תמר" עשוי לגדול עוד יותר".

אבנר, דלק וישראמקו דיווחו הבוקר לבורסה, שהשותפות בקידוח החליטו לבצע את מבחני ההפקה שצפויים להימשך כ-3 שבועות, ושעלותם מוערכת בכ-20 מיליון דולר. כמו כן ציינו השותפות כי מתוכננים עוד 2 קידוחים באותו אזור, והם כוללים קידוח אימות לתגלית, אשר ייקדח במבנה תמר, וקידוח שני לבחינת פרוספקט אחר באותה שכבה גיאולוגית.

נובל ציינה כי מבחני ההפקה בקידוח יתחילו בקרוב לאחר השלמת הבאר, וכי היא שוקלת להשאיר את האסדה לביצוע שני קידוחים נוספים באותה שכבה. כמו כן, הודיעה נובל כי היא ושותפותיה דלק וישראמקו, שוקלות לבצע קידוח נוסף לשכבת גז שנייה.

קידוח תמר נפט

קידוח "תמר 1", המצוי כ-90 ק"מ מערבית לחיפה, נחשב למבטיח בין אתרי הקידוח הפוטנציאליים בארץ. בעבר העריכה נובל כי הפוטנציאל בקידוח הוא למאגר של כ-109 מיליארד מ"ק (BCM) גז טבעי, באחוז הסתברות של 35%.

בפרויקט שותפות חברת נובל אנרג'י האמריקנית (36%), יחד עם ישראמקו (28.75%), דלק קידוחים (15.625%) ואבנר חיפושי נפט וגז (15.625%) שבשליטת קבוצת דלק, ודור-גז מקבוצת אלון (4%).

הקידוח נחשב למורכב במיוחד, היות ונערך במים עמוקים מאוד (1,700 מטר), במרחק רב יחסית מן החוף (90 ק"מ) ושכבת המטרה הייתה בעומק של כ-4,900 מטר.

כזכור, לפני שבוע הודיעו השותפות על אינדיקציות ראשונות להימצאות גז טבעי בשכבת החול שבקרקעית אתר הקידוח, ובעקבות זאת נרשם זינוק חד של עשרות אחוזים במניות החברות בבורסה.

קידוח תמר נפט

בענף חיפושי הנפט והגז מעריכים כי הימצאות מאגר גז מסחרי בקידוח "תמר" מול חופי חיפה מגבירה את הסיכויים להימצאות כמויות מסחריות של גז גם בשטחים ורישיונות סמוכים בעומק מים גדול.

כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", אבנר ודלק קידוחים כבר קיבלו אופציה להיכנס לקידוח בקפריסין בשטח ההגובל לרישיונות הישראליים, ובמקביל מנהלים מו"מ עם פטרומד הקדנית לשותפות ברישיונות סמוכים באזור חדרה.

הצלחה של קידוח "תמר" והכרזתו כתגלית מסחרית צפויה להפחית משמעותית את התלות באספקת הגז ממצרים, או ממאגר של בריטיש גז מול חופי עזה.

הצלחה גם תאפשר לממשלת ישראל להתארגן ללא לחץ לפרויקט יבוא גז טבעי נוזלי (LNG) ואספקתו למשק, שמתוכנן כעת לשנת 2014-2015.

בבית ההשקעות פסגות העריכו בשבוע שעבר כי אם אכן תוכרז התגלית בקידוח תמר כמסחרית, תחזית ההכנסות ע"פ החוזים החדשים עם חברת החשמל, עומדת על 12 מיליארד דולר, וערך הפרויקט, המתחשב בהשקעה נדרשת של מיליארד דולר, אורך חיים של עד 30 שנה ופרמטרים תפעוליים נוספים, עומד על שווי מינימאלי של 1.5 מיליארד דולר.

שר התשתיות בנימין בן אליעזר אמר: "אני רוצה לעדכן אתכם ממקור ראשון על המידע שהתפרסם הבוקר בכלי התקשורת, בעקבות הדיווח המיידי לבורסה של החברות העוסקות בקידוח הגז הטבעי מול חופי חיפה. בהתבסס על הדיווח של החברות, אנחנו עדים לרגע היסטורי שלא לומר מכונן עבור משק האנרגיה בישראל".

"אם אכן יסתבר תוך מספר שבועות, כי האינדיקציות שהתקבלו בימים האחרונים נכונות, אזי מדובר בתגלית הגדולה ביותר בהיסטוריה של מדינת ישראל מאז ומעולם".

המפסידים

בימים האחרונים דובר רבות על הפספוס של איש העסקים בני שטיינמץ, שבאמצעות חברת STX החזיק בכ-5% מהזכויות בקידוח תמר. אבל ניתוח מעמיק יותר מגלה כי המפסידה הגדולה היא דווקא קבוצת האנרגיה בריטיש גז, שבשנת 2005 ויתרה ללא תמורה על כל אחזקותיה בקידוח. ההפסד של בריטיש גז הוא הרווח הגדול של קבוצת דלק שבשליטת יצחק תשובה, שנכנסה לקידוח במקומה.

ההפסד של בריטיש גז הוא כפול - לא רק שהסכימה לוותר על חלקה ללא תמורה משמעותית, אלא שגילוי תגלית הגז המסחרית עשויה לעכב פעם נוספת את המו"מ לרכישת מאגר הגז מעזה. כזכור, רק באחרונה הורתה הממשלה לחברת החשמל לחדש את המו"מ לרכישת מחצית ממאגר הגז הטבעי מול עזה. כעת הצפי הוא שהמדינה תעכב את השיחות עד שיתברר היקף התגלית המסחרית בקידוח תמר.

מקורות במשק האנרגיה טוענים כי מנכ"ל בריטיש גז בישראל דאז, ג'ון פילד, לא רצה לפרוש מהקידוח בתמר וההחלטה למעשה נכפתה עליו על ידי הנהלת החברה העולמית.

הדמות הטרגית בקידוח היא ללא ספק ד"ר יוסי לנגוצקי, שהיה נציגו של שטיינמץ ומי שבמשך שנים קידם את חיפושי הנפט והגז בשטח הרישיון. לפני כמה שבועות שטיינמץ סירב להגדיל את חלקו בקידוח ופרש ממנו, כאשר כל הניסיונות למצוא מחליף ברגע האחרון נכשלו. בין השאר התנהלו מגעים עם חברת בז"ן שבשליטת החברה לישראל והפטרוכימיים שלא הבשילו לכדי עסקה.

מפסידה נוספת היא חברת EMG המצרית, שבה שותף איש העסקים יוסי מימן, הבעלים של קבוצת מרחב ואמפל. התגלית בקידוח תמר צפויה להיות אלטרנטיבה לגז המצרי בשנים הקרובות ותפחית בטווח הארוך את התלות באספקת הגז ממצרים.

עוד כתבות

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב