גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ביהמ"ש הסיר אחריות נזיקית מבזק - למרות שקבע כי מסרה "הודעה שאינה אמת"

המחוזי בירושלים הסיר אחריות נזיקית מחברת בזק - למרות שקבע כי מסרה לביהמ"ש "הודעה שאינה אמת" בנוגע לעיקול זמני שנמסר לה ; נקבע כי בזק הוכיחה כי לא היה קשר סיבתי בין ההודעה הרשלנית לבין הנזק לתובעת

העיקול הזמני הוא אמצעי, שנועד לסייע בידי מי שבידו תביעה טובה, לגבות את חובו, לאחר שיזכה בדין. שווה לנגד עיניך מצב, שבו אתה תובע את מי שחב כלפיך סכום נכבד של כסף, מכוח הסכם חתום, למשל. בעת הגשת התביעה, ידוע לך שגם אם תזכה בה, יקשה עליך לגבות את חובך מן הנתבע, מאחר שבחששו מנושיו, הוא נוהג לדאוג לכך, שלא יהיו בידיו או בבעלותו נכסים. עוד ידוע לך, כי ממש במקרה, באותה העת זכאי הנתבע לתשלום נכבד מגורם אחר - צד שלישי, שאינו קשור ליחסים שביניכם. מצויד במידע זה, תגיש לבית המשפט, בד בבד עם הגשת התביעה, אף בקשה להטלתו של עיקול זמני על סכומי הכסף, אותם חב הצד השלישי לנתבע שלך. כך, יהיה על הצד השלישי להחזיק סכומים אלה בידיו עד למתן פסק-דין בתביעתך. אם תזכה, יהיה עליו לשלמם לידיך.

על צד שלישי, המקבל לידיו צו עיקול שכזה, להודיע לבית המשפט אם אכן מצוי בידיו נכס או סכום כסף, אשר עליו להעביר לידי הנתבע. על-סמך הודעתו, יוכל התובע לכלכל את המשך צעדיו. על-סמכה יהא בידיו להחליט אם די בעיקול זה, שמא עליו לתור אחר גורם אחר, צד שלישי אחר, אשר יביא את הישועה. מה דינו של צד שלישי שכזה, אשר קיבל לידיו הודעה אודות הטלתו של עיקול זמני, ואשר בדיעבד התברר, כי מסר לבית המשפט הודעה בלתי נכונה בנוגע לסכום שעיקול זה "תפס" אצלו?

צו עיקול זמני

בשנת 94' הגישה החברה "אדר גלוב בע"מ" תביעה כספית, בשיעור כ-830 אלף שקל, נגד חברה אחרת - "טלעד שירותי נהיגה טלפוניים בע"מ". במסגרת התביעה ביקשה אדר גלוב, וקיבלה, צו עיקול זמני על סכומי כסף, אשר "בזק חברה ישראלית לתקשורת בע"מ" חבה באותו הזמן כלפי הנתבעת-טלעד. סכום העיקול הזמני היה כסכום התביעה. לאחר קבלת ההודעה אודות העיקול הזמני, מסרה "בזק", לבית המשפט, הודעה שלפיה היא רשמה אותו לפניה, ושלפיה "עיקול על סך 831,737 שקל הנמצאים אצלנו יבוצע להבטחת תביעה אזרחית על סך 831,737 שקל". הודעה כזה משמחת מאוד את התובע, שלבקשתו הוטל העיקול הזמני. היא מבטיחה לו, כי כשיזכה בתביעתו, לא יהיה עליו להתאמץ כדי לגבות את מלוא החוב. זה ימתין לו אצל הצד השלישי, "בזק".

אדר גלוב אכן זכתה בדין, ובית המשפט חייב את טלעד לשלם לה את מלוא סכום התביעה. שמחה וטובת-לב, פנתה הזוכה אל "בזק" וביקשה לקבל לידיה את הסכום המעוקל אצלה. או אז קפא החיוך, שהיה פרוש על שפתיה. "בזק" לא העבירה אליה את מלוא הסכום. היא גרסה, כי היא מעולם לא הודיעה, כי שיעורו של הסכום, המצוי בידיה עבור טלעד, היה כמלוא סכום התביעה, כי סכום כזה מעולם לא היה מצוי בידיה, וכי הסכום שעוקל אצלה עומד על כ-80 אלף שקל בלבד.

אדר גלוב ראתה את הדברים בחומרה. באותה העת כבר נכנסה טלעד להליכי פירוק, אשר בסופם זכתה אדר גלוב לתשלום, הנמוך ממחצית חובותיה של טלעד כלפיה (חובות שלא נבעו רק מפסק הדין האמור). אדר גלוב הגישה תביעה נזיקית נגד "בזק", בעלת "הכיס העמוק". היא טענה שעל "בזק" לפצותה במלוא סכום העיקול - כ-830 אלף שקל.

הפרה את חובת הזהירות

שופט בית-משפט השלום בירושלים, אריה רומנוב, קיבל את טענתה של אדר גלוב, שלפיה הודעתה של "בזק" לבית המשפט, בנוגע לצו העיקול הזמני, לא הייתה הודעת אמת. כך קבע לאור זאת, שלא דווח בה אודות החשד, שכבר היה קיים באותה העת אצל "בזק", ושהתאמת בדיעבד, שלפיו "בזק" נפלה קורבן למעשה מרמה מתוחכם של טלעד, שבעקבותיו היא לא חבה כלפי טלעד אלא כ-80 אלף שקל. רומנוב הוסיף וקבע, כי בכך הפרה "בזק" את חובת הזהירות, בה היא חבה כלפי אדר גלוב.

לא היה באלה כדי להביא לקבלת התביעה נגד "בזק". רומנוב קבע, כי אף ש"בזק" הציגה מצג רשלני, לא עלה בידי אדר גלוב להוכיח, כי התקיים קשר סיבתי בינו לבין הנזק, שנגרם לה. מילים אחרות: היא לא הוכיחה, כי לו "בזק" הייתה מוסרת הודעת אמת, שלפיה בידיה רק כ-80 אלף שקל, להם זכאית טלעד, היה באפשרותה לנקוט בדרכי פעולה חלופיות, שהיו מאפשרות לה לקבל את מלוא סכום התביעה, שננקב בצו העיקול. כך קבע, בין היתר לאור זאת, שאדר גלוב לא ניסתה להוכיח, כי באותו הזמן היו בידי טלעד נכסים נוספים, אותם היה ניתן לעקל, וכי רק לאור הודעתה של "בזק", היא שקטה על שמריה ולא עשתה דבר נוסף. לפיכך, תביעתה נדחתה.

אדר גלוב ערערה על פסק הדין (באמצעות עו"ד יהודה לוי). אף שבית המשפט המחוזי בירושלים (השופטים יצחק ענבר, יוסף שפירא ונאוה בן-אור) חלק על קביעות עקרוניות שונות של רומנוב, הוא דחה את הערעור לאור העדרו של קשר סיבתי, כאמור.

תחילה נקבע, כי מסקנתו של רומנוב, שלפיה הודעתה של "בזק" לא הייתה הודעת אמת, והיוותה מצג שווא רשלני, מקובלת לחלוטין על ערכאת הערעור. נקבע, כי כבר בעת מסירת ההודעה, היה בידיה של "בזק" לדעת, כי האמור בה אינו נכון. עוד נקבע, כי היה על "בזק" לדעת שבהסתמך על הודעתה, תימנע אדר גלוב מלנקוט בפעולות נוספות להבטחת גביית החוב. "היה על המשיבה למסור לבית המשפט את העובדות כהווייתן באופן מלא ומפורט", נקבע. "וודאי שהיה על המשיבה לעשות כן מייד לאחר שמעשי המרמה שבוצעו כלפיה, לטענתה, על ידי טלעד, התחוורו לה במלואם. המשיבה לא עשתה כן, ובכך הפרה כלפי המערערת חובת זהירות".

משאלה היו פני הדברים, נקבע כי לאורך כל הזמן סברה אדר גלוב, כי בידי "בזק" מלוא סכום התביעה, וכי ברגע שתזכה בה, תוכל לגבותו באמצעותה. כך, משנקבע ש"בזק" הפרה את חובת הזהירות כלפי אדר גלוב, ומשנקבע, כי ניתן לסווג את תביעתה נגד "בזק" כתביעה נזיקית, היה על בית המשפט להיזקק לסוגיות הקשר הסיבתי והנזק.

אין קשר סיבתי

שופטי הערעור לא ראו עין בעין עם השופט רומנוב בנוגע לקביעתו, שלפיה על אדר גלוב היה מוטל הנטל להוכיח את ה"מה היה קורה אילו", היינו, את זאת שהתקיים קשר סיבתי בין מצג השווא הרשלני של "בזק" לבין הנזק, שנגרם. "על-פי ההלכה הפסוקה, התרשלות הפוגעת ביכולתו של התובע להוכיח את הקשר הסיבתי, כיוון שהיא עצמה מונעת את התממשות סדר הדברים הלא רשלני, עשויה להביא להעברת הנטל לנתבע לשלול את קיומו של הקשר הסיבתי", נקבע. עוד נקבע, שאף שדוקטרינה זו יושמה, בעבר, על תיקי רשלנות רפואית, הרחיב בית המשפט העליון את תחולתה גם לעבר תחום דיני הנזיקין הכלליים.

מילים אחרות: התרשלות של הנתבע, המותירה תחת עמימות את השאלה ההיפותטית: "האם לולא ההתרשלות היה התובע פועל כפי שפעל?", מעבירה אל כתפי הנתבע את הנטל לשלול את הקשר הסיבתי, שבין התרשלותו לבין הנזק. "בענייננו, חוסר הוודאות העובדתית באשר לשאלה: 'מה היה קורה אילו', נובע מהתרשלותה של המשיבה", קבעו שופטי הערעור. כך, מאחר שהשאלה כיצד הייתה אדר גלוב נוהגת, לו "בזק" הייתה מודיעה, כי אין בידיה אלא כ-80 אלף שקל, והאם היא הייתה מצליחה לשים את ידה על נכסים אחרים של טלעד, "נותרה תחת עמימות עובדתית אך ורק בשל מחדלה של המשיבה למלא את חובתה". מטעם זה, נקבע כי על שכמה של "בזק" היה מוטל הנטל לשלול את הקשר הסיבתי שבין התרשלותה לבין הנזק.

משכך נקבע, בחנו שופטי הערעור את השאלה אם עלה בידי "בזק" להביא ראיות, שיש בכוחן לבסס ממצא, שלפיו גם אלמלא המצג הרשלני שלה, מהלך ההתרחשות היה זהה לזה שאירע בפועל. שלא כדרכה של ערכאת הערעור, בחנו שופטי ההרכב את הראיות הרלבנטיות והגיעו לכלל מסקנה, ש"בזק" (שיוצגה בידי עו"ד עמוס תיבי ורותם ברק) אכן שללה את הקשר הסיבתי, שבין התרשלותה לבין הנזק. הוכח על-ידיה, כי טלעד חדלה לפעול בד בבד עם מתן הודעתה הרשלנית של "בזק". עוד היא הוכיחה, כי באותה העת טלעד כבר הייתה מרוקנת מנכסים. שופטי הערעור השתכנעו, כי גם לו בהודעתה, הייתה "בזק" מציינת כי בידיה רק כ-80 אלף שקל, עדיין לא היה עולה בידי אדר גלוב לאתר נכסים אחרים של טלעד ולעקלם, או לגבות את חובה בדרך חוקית אחרת, זולת הגשת בקשה לפירוקה, כפי שעשתה בפועל. ועוד: מרבית כספי קופת הפירוק הועברו לידי אדר גלוב.

"הוכח כדבעי שאין קשר סיבתי בין מצג השווא הרשלני שיצרה המשיבה בהודעתה... לבין העובדה שהמערערת לא הצליחה לגבות מטלעד את מלוא סכום העיקול הזמני", חרצו שופטי הערעור ודחו אותו. אדר גלוב חויבה בתשלום הוצאותיה של "בזק" ושכר-טרחת עורכי-דינה, בשיעור 15 אלף שקל. (ע"א 2481/08).

עוד כתבות

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

מימין: אריאל ארליך, יריב לוין, עוזי פוגלמן, רון סולקין / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

ירידות קלות בנעילה בת"א; מיטרוניקס ואלקטריאון זינקו בכ-6%

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהימה את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"