גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שר התמ"ת אלי ישי בראיון ל"גלובס": "מבחינה כלכלית אין הבדל מי ייבחר; ציפי או ביבי - כולם יקצצו לשכבות החלשות"

בראיון עם "גלובס" אומר ישי כי הממשלה החדשה תקצץ 20 מיליארד שקל בתקציב, קורא להעלות את יעד הגירעון כדי להילחם במשבר הכלכלי, מודה כי לא הצליח להיטיב את מצב הצרכנים, ורוצה קדנציה נוספת כשר התמ"ת

אתמול (ג') הודיע שר התמ"ת ויו"ר ש"ס, אלי ישי, כי ש"ס תמליץ בפני הנשיא על בנימין נתניהו להרכבת הממשלה. ואולם, בראיון עם "גלובס" אומר ישי כי אם השאלה היא ציפי או ביבי מבחינה כלכלית, אזי התשובה היא אחת: "זה לא משנה. גם ציפי, גם ביבי וכל האחרים יקצצו בקרוב את התקציב ויפגעו בשכבות החלשות".

* אתה יודע את זה?

"בטח. הנה אני מודיע לכל עם ישראל: אחרי הקמתה תתכנס הממשלה, תצביע ותקצץ 20 מיליארד שקל מהתקציב. המצב הכלכלי בעולם, צמיחה שלילית בישראל, פיטורי עשרות אלפי עובדים, המלחמה שעלתה למעלה מחמישה מיליארד שקל. האוצר יבקש לקצץ מינימום 20 מיליארד שקלים, הממשלה תאשר ואני גם יודע בדיוק מאיפה יקצצו".

* מאיפה?

"אין שום ספק: ממשפחות חד-הוריות, מקצבאות ילדים, מהמובטלים, מהקשישים. יקצצו לשכבות החלשות. תזכרי ותרשמי מה שאני אומר לך היום. כשיגיעו ספרי התקציב לממשלה החדשה וכל כלי התקשורת יתחילו לכתוב על הקיצוצים תגידי שידעתי, שאמרתי, שדייקתי".

* אפשר שבשם הבחירות וקמפיין ש"ס אתה טורח לצייר תמונה שחורה?

"אין לי ברירה, אני חייב להסביר למה צריך ש"ס חזקה. זו המפלגה היחידה שלאורך כל הדרך נאבקת כנגד הקיצוצים ובולמת חלק גדול מהגזירות".

* בהצטרפות לממשלה החדשה, מה עבורך ייהרג ובל יצטרף?

"המלחמה על השכבות החלשות זה ייהרג ובל יעבור. יהיה מאבק קשה על קצבאות ילדים. יהיה מאבק קשה על חד-הוריות, על הקשישים, על הנכים".

* בלי התחייבות שלא יקצצו לקבוצות שציינת אתה לא נכנס לממשלה הבאה?

"אני, אלי ישי, בלי דאגה להם, אמליץ לש"ס לא להיכנס לממשלה החדשה. וגם התחייבות לשמירה על ירושלים כמובן".

על המשבר והמיתון

* נחזור לממשלה הבאה ולתקציב 2009, שעוד לא עבר. ברור לך שיהיה צורך לקצץ, מאיפה לדעתך נכון לקצץ?

"לכי לאוצר ותשאלי אותם".

* אתה סגן ראש הממשלה ושר כלכלי, אין לך דעה?

"כמו שבארה"ב העלו את יעד הגירעון, גם אצלנו יש להעלות את יעד הגירעון. חד-משמעית. אין מה לעשות, יש מצב קשה אז מעלים משמעותית את ההוצאה של הממשלה על חשבון הגירעון".

* אז אתה מעביר את הקיצוצים ואת התשלומים על הלוואות לדור הבא.

"המצב כרגע קשה. אין מה לקצץ בשכבות החלשות. אין מה לפגוע באנשים האלה. עוד דברים שהייתי עושה: לא הייתי מפעיל רפורמה במס והורדת מסים לשכבות הגבוהות. עם זאת כן הייתי מפחית מס לשכבות הביניים, הייתי מרחיב מס הכנסה שלילי ועושה הכל לחזק את שכבות הביניים, שלא יפלו אל מתחת לקו העוני. מדובר באנשים עובדים שקנו דירה, יש להם משכנתא, היו שתי משכורות, פתאום בגלל המצב אחד מהם מפוטר. הם יידרדרו לעוני".

* בנק ישראל מעריך שיהיו עוד 50,000 מפוטרים.

"זה אומר ש-50 אלף משכבות הביניים יורדים למטה אל מתחת לקו העוני. אותם אני חייב לחזק. שהממשלה תיתן מסלול תעסוקה, תעזור לתעשייה ולמפעלים, גם אם זה יעלה למדינה 100 מיליון שקל, 200 מיליון שקל, זה יותר זול מאשר לשלם דמי אבטלה".

* 200 מיליון שקל זה כלום.

"אז 400 מיליון, וגם 500 וגם מיליארד שקל. הייתי נותן מיליארד שקל שלא יפוטרו 50 אלף איש. הייתי משקיע בפרויקטים לתעסוקה ובלבד שהם לא יהיו מובטלים. בכך אנחנו חוסכים דמי אבטלה ולא הורסים חיים של אנשים".

* בוא נדבר על המשבר הכלכלי והמיתון. האם הממשלה, שאתה סגן ראש הממשלה שלה ושר כלכלי בכיר, עשתה מספיק?

"מה שהממשלה עשתה זה אופייני לממשלה המצויה בשלהי כהונתה. ממשלה בסוף קדנציה לא יכולה לעשות יותר מזה. הממשלה הבאה תיבחן בהתמודדות באבטלה ובירידה בצמיחה. הממשלה הבאה תיבחן בדרך שבה תוביל את ישראל להיות בין המדינות המפותחות בעולם שיהיו הראשונות לגלות סימני צמיחה ולצאת מהמשבר. שהמיתון יהיה קצר. זה המבחן".

* איך עושים את זה?

"משרד האוצר צריך להחליף את הדיסקט שלו. הוא לא יכול להמשיך ולומר: זה מה שיש והכול רק בגלל המשבר העולמי. יופי, כולנו יודעים את זה. כולנו קוראים עיתונים. את הסיסמה הזו של פקידי האוצר צריך למחוק. את זה הממשלה הבאה צריכה לשנות. חייבים לשנות חשיבה. מסלולי תעסוקה, סבסוד למפעלים, העצמה אישית, הכשרה מקצועית, מחקר ופיתוח, השקעות. לתקצב משמעותית את המדען הראשי. אמנם הוסיפו לו כסף אבל לא מספיק. גם חייבים להרחיב משמעותית ומיד את היקף הביטחונות של אשר"א, המבטחת את סיכוני הסחר של החברות הישראליות".

על מצב הצרכנים

* ההחלטה שלכם לקחת תיק כלכלי בכיר, משרד התמ"ת, לצד משרד התקשורת (השר אריאל אטיאס), נועדה לשנות את הדימוי הסקטוריאלי של ש"ס?

"תמ"ת זה חברתי-כלכלי".

* אבל אתה לא הצלחת למחוק את התדמית הש"סניקית-קצבאות-סקטוריאלית. היית ונשארת מר-קצבאות".

"לא נכון. ואני חושב שאת יכולה לפנות לשרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים, הוא יכול לומר לך כל מה שעשיתי בתעשייה".

* נו באמת, לשר התמ"ת נשאר רק ששרגא ברוש יסנגר עליו?

"הוא רק דוגמה. אני חושב שהדימוי הסקטוריאלי של ש"ס הולך ונעלם. שבמשרד התמ"ת וביתר המשרדים של ש"ס הוכח פעם אחר פעם כי שרי ש"ס דואגים לכולם".

* אתה שר תמ"ת כבר כמעט 3 שנים. יכולת להיות מלך הצרכנות של ישראל, אבל התברברת. מה עם הרשות לסחר הוגן? הכול היה מוכן ומזומן עבורך. אבל כלום לא קרה".

"בהתחלה היו בעיות עם ועדי העובדים במשרד. עד שפתרנו את הבעיה עבר זמן. אחר-כך היו בעיות עם מי שנבחר בוועדת האיתור לעמוד בראש הרשות. משרד המשפטים תקע את מינוי האיש שנבחר, הוא הגיש בג"ץ ואז היועץ המשפטי לממשלה עצר את הכול".

* כמעט 3 שנים בתפקיד ופספסת את הצרכנות.

"נכון. לצערי הרב. אין חלום יותר טוב לשר תמ"ת מאשר להקים את הרשות לסחר הוגן. אני רק יכול להצר על כך, להצטער מאוד שבגלל הביורוקרטיה ובגלל הבעיות המשפטיות הדבר הזה לא קם והתחיל לעבוד".

* בגלל זה, בגלל ההוא. אולי היית צריך ללמוד מקודמיך איך "מתחמנים" ועדות איתור ומצליחים?

"אני לא מתחמן. אני ממנה רק אנשי מקצוע. אין מינוי אחד של אלי ישי שהוא לא מינוי מקצועי. כך הייתי תמיד. הנה, מיניתי את ציונה קניג, אישה, לרשות לשוויון הזדמנויות בעבודה. כך בשירות התעסוקה, במועצה לצרכנות, מכון התקנים, מכון היצוא. אני לעולם לא אמנה אדם שהוא לא איש מקצוע, או מינוי פוליטי".

* נמשיך בפספוס הצרכנות. רשות לסחר הוגן אין. הממונה על הגנת הצרכן, בקושי יודעים על קיומו.

"אני חיזקתי את המועצה לצרכנות. אני מיניתי יו"ר ומנכ"ל חדש שעושים עבודה מצוינת".

* המועצה לצרכנות אכן החלה לפעול במרץ, אבל מה עם משרד הממונה על הגנת הצרכן שלא ממש מגן על הצרכן?

"זו הסיבה שרצינו להקים את הרשות לסחר הוגן, כדי לתת טיפול נכון יותר לצרכנים".

* רצינו, רצינו, אבל?

"הרי מי לא רוצה להיות מלך הצרכנים? לא הלך".

* והיה גם החוק שחייב חנויות בהחזר כספי לצרכנים בגין רכישות שבוטלו. שוב, עניין של שנים. אין תקנות, אין החזר כספי. זה תקוע בוועדת הכלכלה.

"זה משרד המשפטים שתקע אותי ולא נתן לי להתקדם. אראה לך את כל התכתובת שלי עם משרד המשפטים לגבי החזר כספי".

* אולי לא רצית לריב עם ארגוני בעלי העסקים, שלא אוהבים את ההחזר הכספי?

"אני לא רוצה לריב? אני? איזו השמצה. החוק התקבל בכנסת ועל סמך החוק הזה הכנתי תקנות, אבל משרד המשפטים לא אישר אותן. הוא התנגד לכל ניסוח של התקנות. אני, כל מה שיכולתי לעשות עשיתי, ואני רוצה להודיע שאני לא מתכוון לוותר על זה גם בקדנציה הבאה, יתהפך העולם, וגם אם לא אהיה שר או שר התמ"ת".

* מה שלא הצלחת ב-3 שנים?

"כן. גם אם לא אהיה שר ולא אכהן בקואליציה, אני על עניין ההחזר הכספי לא מוותר. זו מלחמה עד תום. משרד המשפטים תקע אותי. אז הכנתי הצעת חוק חדשה, אבל משרד המשפטים עדיין מתנגד לה ואני לא הולך להתפשר עוד. חוצפה זה לא מילה מה שמשרד המשפטים עושה".

* זה לא שהיה לך נוח להירדם בשמירה?

"אני? אני לא עושה חשבון לאף אחד. דבר שאני מאמין בו, אני הולך עד הסוף. שום להירדם. אני מוכן לחשוף דרך עוקפת שנקטתי: בגלל שמשרד המשפטים תוקע אותי, הכנתי הצעת חוק פרטית להחזר כספי, טובה יותר מזו שהתקבלה. היא הוגשה כהצעת חוק פרטית של חבר הכנסת יעקב מרגי".

* ומה קרה לזה?

"היא הוגשה. יש תהליכים. אבל אני חד-משמעי. חוק החזר כספי יהיה מאבק בכל הכוח. החוק הקיים לא שווה כלום, אני הולך להעביר בכנסת הבאה חוק אמיתי".

על העובדים הזרים

* במסגרת המלחמה באבטלה המתעצמת, מה עם מאות אלפי העובדים הזרים המועסקים כאן?

"מספרם כל הזמן יורד".

* יורד? בטוח?

"אני מוריד בכל הענפים. חתמתי עם התאחדות הקבלנים לביטול המכסה בסוף 2010, מכסת התעשיינים מצטמצמת, מכסת המלונאים הצטמצמה. רק בעובדי סיעוד, מהם יש היום כ-56,000, אני לא מקצץ ולא אקצץ".

* אז איך קורה שמספר העובדים הזרים בעלייה?

"הסיעוד הכפיל את עצמו ובמקביל מספר העובדים הזרים הלא חוקיים כנראה גדל. עכשיו יש סודנים שנספרים כעובדים זרים".

* איפה תהיה בעוד חודשיים?

"אני רואה את עצמי ממשיך בתפקיד שר התמ"ת, משפיע בתחומי כלכלה, חברה וחינוך".

עוד כתבות

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נאסד"ק ננעל בירידות יום שישי ברציפות; מניית אנבידיה צנחה ב-10%

ה-S&P 500 רשם את השבוע השישי ברציפות של ירידות - ברצף ההפסדים הארוך ביותר שלו מזה למעלה משנה, הנאסד"ק סגר יום שישי ברציפות של ירידות לראשונה מאז אוקטובר 2022 ● הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת