גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פחות משבועיים לבחירות - מסתמן: הליכוד בראשות נתניהו ירכיב את הממשלה הבאה

סקר "גלובס" בשיתוף גיאוקרטוגרפיה: המפלגות הערביות נעלמות, גוש המרכז-השמאל ממשיך להיחלש ; גוש הימין-חרדים יהנה מרוב מוחץ בכנסת ; ישראל ביתנו זוכה ל-16 מנדטים, העבודה - ל-15

אף אחד לא לקח ברצינות את איומי המפלגות הערביות כי יחרימו את הבחירות. אבל מסקר "גלובס" בשיתוף גיאוקרטוגרפיה בהנהלת פרופ' אבי דגני עולה תמונה מדאיגה: הציבור הערבי נשאר בבית, המפלגות הערביות לא עוברות את אחוז החסימה.

מהסקר, שנערך שלשום (ד') בקרב מדגם מייצג של 800 איש, עולה כי רע"מ-תע"ל ובל"ד הערביות נעלמות. צוללות מטה אל מתחת לרף המנדטים. 28% מהציבור הערבי אומרים כי לא יצביעו בבחירות הקרובות ועוד כ-40% הפכו לקולות צפים וטרם החליטו אם וכיצד יצביעו. חישוב פשוט מעלה תמונה מסובכת: 70% מהציבור הערבי מתחיל לאבד אמון ושוקל לוותר על ההשתתפות במשחק הדמוקרטי.

למרות שבית המשפט העליון פסל את פסילתן של בל"ד ורע"מ-תע"ל בידי הכנסת והורה על החזרתן למירוץ לכנסת ה-18, נראה כי ההשפעה של המהלך על מצביעי המגזר הערבי יותר דרמטית ממה שהיה נדמה. הציבור הערבי נעלב ובתוך שבוע איבדו שתי המפלגות הערביות 7 מנדטים.

אמנם בשנים האחרונות נרשמה מגמה מתמשכת של ירידה בשיעורי ההצבעה במגזר הערבי, אולם שפל כזה עוד לא היה. בין אם מדובר בתגובה של המגזר למלחמה ברצועת עזה, בין אם הציבור הערבי מרגיש ניכור הולך וגובר מהמדינה, בכל מקרה, כששליש מהציבור הערבי לא בא להצביע - זה מסוכן.

אם המניע של ערביי ישראל להחלטתם שלא לקחת חלק במשחק נובע דווקא מתחושה שהמנהיגות הערבית הפכה קיצונית מדי, הרי שאפשר להסביר את ההתחזקות של קדימה ומרצ. חלק מהמנדטים הערביים הנעלמים נודדים לעבר שתי מפלגות השמאל. קדימה התחזקה ב-2 מנדטים - לפחות אחד מהם מן ה"שלל" הערבי ועומדת לפי שעה על 23; ומרצ קפצה ב-2 מנדטים ורושמת עלייה ל-7.

אם אכן נעלמו המפלגות הערביות, תאלץ עוגת המנדטים להיפרס מחדש. האוכלוסייה הערבית מייצרת פוטנציאל ל-18 מנדטים בערך, ומעניין יהיה לראות כיצד מי שיחליט בכל זאת לשלשל את הפתק - יצביע.

הליכוד נחלש, הימין מתחזק

בליכוד ממשיכים לרשום היחלשות איטית ובשבוע החולף איבדה המפלגה עוד מנדט ומתייצבת על 31 מנדטים. כרגע זה לא משמעותי, אולם אם יימשך הכרסום במעמדו של הליכוד, עלול יו"ר המפלגה, ח"כ בנימין נתניהו, למצוא את עצמו עומד בראש ממשלה לא יציבה.

גם הפער בין קדימה (23) לליכוד מצטמצם, אבל תשעת המנדטים שמפרידים בין שתי המפלגות היריבות מקשים אפילו לדמיין היפוך מגמה. גם אם לוקחים בחשבון את מספר המתלבטים חסר התקדים (20% על פי סקר זה, קרוב ל-30% על פי סקרים אחרים), שבוע וחצי לפני הבחירות, לא נראה שהתמונה יכולה להשתנות באופן כה קיצוני, כך שגוש המרכז-שמאל יצליח להשיג בקלפי גוש חוסם של 61 מנדטים.

ישראל ביתנו בראשות ח"כ אביגדור ליברמן מתייצבת על 16 מנדטים ושומרת על מעמדה כמפלגה השלישית בגודלה שבוע שלישי ברציפות. המשמעות היא כי ליברמן יהיה כוח מרכזי בכל ממשלה שתקום - בין אם בראשות נתניהו ובין אם בראשות יו"ר קדימה ושרת החוץ, ציפי לבני.

מי שחשב שחקירת המשטרה המתחדשת נגד ליברמן תפגע בו אלקטורלית - יגלה כי עיתוי החקירה פגע כנראה בעיקר במשטרה עצמה והציבור מאבד בה אמון.

כרגע מחזיק ליברמן במנדט אחד יותר ממפלגת העבודה (15). כמו שזה שזה נראה, המומנטום שהיה לעבודה במלחמה - אבד. מי זוכר מה קרה כאן רק לפני שבועיים. בסקרים אחרים רשמה העבודה אף ירידה לכיוון ה-13 מנדטים, וזו יכולה להיות רק ההתחלה. עם היעלמות הנושא הביטחוני מהפרק, תתקשה העבודה לייצר לעצמה אג'נדה חדשה. המפלגה, שמתיימרת להיות חברתית, לא הצליחה לפעול מספיק בנושא בכנסת הנוכחית וכבר לא ממש מזוהה עם העשייה החברתית.

אם לשפוט לפי היחסים המסתמנים בין הגושים - הבחירות כבר הוכרעו. גוש הימין-חרדים מתחזק מעט וחוצה את סף ה-70 מנדטים. לעומתו, המרכז-שמאל יורד אל מתחת ל-50 מנדטים. קדימה, העבודה, מרצ וחד"ש מגיעות יחד רק ל-49 מנדטים. שבוע וחצי לפני הבחירות נראה כי יהיה קשה מאוד לגוש השמאל לסגור פער של 22 מנדטים.

ימין נשי

בשבוע האחרון הצליחו בקדימה "לשבור" את ציפי לבני. יו"ר קדימה, שסירבה עד כה לנפנף בנשיותה, חילצה מפיה הצהרות מגדריות. אילו רק היתה מקשיבה ליועציה וקורצת לכיוונן של הנשים עוד קודם לכן, ייתכן שהתמונה היתה שונה ולבני היתה ראש הממשלה הבאה. בהיעדר קמפיין נשי (שהחל בקדימה במקביל להכנת הסקר), אפילו חד"ש, ש"ס והבית היהודי קורצות יותר לנשים מקדימה. לפי הסקר, גברים ונשים תומכים בלבני בשעורים דומים. 49% ממצביעי קדימה הם גברים ואילו 51% נשים. בדיוק כמו הרכב המינים באוכלוסייה.

המפלגה הכי נשית היא חד"ש. 82% נשים מצביעות לה לעומת 18% גברים. אחריה בדירוג הנשיות "הבית היהודי" עם 60% נשים. בש"ס עומד אחוז המצביעות על 55%. אירוני משהו. דווקא מפלגות הימין והחרדים, שקשה לחשוד בהן באג'נדה פמיניסטית, יותר נשיות ממפלגה שבראשה עומדת אישה.

אז מה נשים רוצות? לא ברור, רוב המתלבטים הם נשים (63%), אולם מי שלא ילכו כלל להצביע יהיו יותר גברים (54%) מאשר נשים (46%).

רק ליברמן מבין

הסקר בדק את האפקטיביות של תשדירי התעמולה. חבל על מיליוני השקלים שמוציאות המפלגות על ההפקה כולה. רוב הציבור כלל לא צופה בתשדירים. ומי שצופה - לא משופע. רק 27% מהציבור צפו בתשדירים. על 21% מהם לא השפיעה תעמולת הבחירות, אבל 4% מהם (קרוב ל-5 מנדטים) חוזקו בדעתם להצביע עבור מי ששקלו מאליו להצביע עבורו.

מפלגת ישראל ביתנו משכנעת את המשוכנעים בצורה הכי טובה. התשדיר האפקיטיבי ביותר הוא שלה. כנראה שרק ליברמן מדבר פרסומית.

עוד כתבות

מוצרי חלב / צילום: איל יצהר

החל מהחודש הבא: מחירי החלב בפיקוח עולים בכ-4.5%

החל מ-1 במאי ייכנס לתוקפו עדכון במחירי מוצרי החלב, שיעלו בשיעור של כ-4.5% ● אלה המוצרים שצפויים להתייקר בעקבות העדכון

פועלים עובדים באתר בנייה / צילום: Shutterstock

יותר ביקוש לפועלי בניין ועובדים בלתי מקצועיים, פחות למהנדסים ואקדמאים

שיעור התעסוקה עלה במרץ במקצת ועומד על 60.8%, ושיעור האבטלה הצטמצם ועומד על רמה של 3.1% ● עם זאת, ייתכן כי הגיוס הנרחב למילואים מצמצם מלאכותית את שיעור האבטלה

שלט אנטי־ישראלי המציג טילים איראניים, טהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

רבים מהטילים ששוגרו מאיראן לישראל נפלו בדרך. וזו הסיבה

לפי "וול סטריט ג'ורנל", כמחצית משיגורי הטילים הבליסטיים האיראניים נכשלו או התרסקו עוד לפני הגיעם ליעד, מה שקרה גם לחלק מהכטב"מים ● רותם מי־טל, מנכ"ל חברת אסגארד, המפתחת טכנולוגיה צבאית לתעשיות הביטחוניות, מסביר בשיחה עם גלובס למה זה קרה

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה שהתמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - על מנת לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

את'ריום / צילום: Shutterstock

לראשונה, הונג קונג אישרה קרן סל העוקבת אחר האת'ריום

כשלושה חודשים לאחר אישור תעודות הסל על הביטקוין, הרשויות בהונג קונג הן הראשונות לאשר גם את האת'ריום ● גם בארה"ב הגישו בקשות להנפיק קרנות סל דומות, אך רק בסוף מאי תתקבל החלטה ● המטבע השני בגודלו עולה הבוקר ב-5%

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

כלכלנים מעריכים: איך תשפיע העלייה באינפלציה על הריבית?

האינפלציה הפתיע את התחזיות המוקדמות כשעלתה לשיעור של 2.7% במרץ ● הכלכלנים הבכירים מנתחים את הנתונים ומסבירים את ההשפעה הצפויה על מתווה הריבית של בנק ישראל ● חן הרצוג, כלכלן ראשי ב-BDO: "חלק משמעותי מעליית המדד נובע מהתאמה חד-פעמית של המס על סיגריות וטבק"

מדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות / אילוסטרציה: Shutterstock

מחירי הנדל"ן בדרך לשיא חדש, ואלה הדירות והמיקומים שהרוכשים מעדיפים

הירידות נמחקו לחלוטין, ומדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות ● עיון בנתונים מוצא כי בשלושת החודשים שבין דצמבר לפברואר השנה הוביל מחוז המרכז את עליות המחירים, עם 3.6% עלייה ● הבעיה המסתורית היא ההיצע 

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: צילום מסך מאתר אפל

הנתונים שחשפו: הניצחון של סמסונג, הנפילה של אייפון

המתחרות הסיניות נוגסות מנתח השוק של אפל, שירד השנה בכ-15% ● סמסונג, למרות ירידה קטנה, מוכרת הכי הרבה סמארטפונים בעולם ● ריאן ריית', סגן נשיא ב-IDC: "סביר להניח ששתי היצרניות יחפשו אזורים נוספים כדי להתרחב"

מטוס של חברת איזי ג'ט / צילום: מיכל רז חיימוביץ

חברת הלואו קוסט הזו רק חזרה לישראל, וכעת חוסמת הזמנת כרטיסים עד אוקטובר

חברת התעופה איזי ג'ט הודיעה כי היא משהה את הפעילות בישראל עד 21 באפריל, אך באתר החברה לא ניתן להזמין כרטיסים עד אוקטובר ● וגם: אילו חברות זרות מחדשות את הטיסות לישראל?

תוכנית הכשרת הסייבר למפוני כפר עזה / צילום: CyberProof

החברה שמסייעת למפוני קיבוץ כפר עזה לעבור הסבה מקצועית לתחום הסייבר

בנק דיסקונט ועמותת אלו"ט חברו למיזם משותף בו ילדי המפונים במלונות ים המלח לקחו חלק בסדנאות ציור שבהן התבקשו לצייר בהשראת המילים "חופש" ו"תקווה" ● סטארט-אפ ההכשרות להייטק, Elevation, יאפשר למפונים לעבור הכשרות במטרה לספק להם עבודה והכנסה בתחום בניית האתרים ● ישראל מתגייסת

פלסטינים עוברים ליד בניין שנהרס בתקיפה ישראלית ברפיח / צילום: Associated Press, Hatem Ali

דיווחים פלסטיניים: ארבעה הרוגים בתקיפת צה"ל מערבית לרפיח

שר החוץ הסיני: איראן מימשה את זכויות ההגנה העצמית שלה • רב-אלוף הרצי הלוי אמר אחרי המתקפה האיראנית כי "ישראל חזקה מאוד ויודעת להתמודד לבד" • דובר צה"ל: המתקפה שהייתה בדרכה לישראל סוכלה כמעט במלואה • גלנט הנחה להיערך לפינוי האוכלוסייה מרפיח • ביידן: ארה"ב מחויבת לביטחון ישראל • עדכונים שוטפים

בנק J.P. Morgan / צילום: Reuters, Nicolas Economou

ריביות גבוהות היוו מכונת מזומנים לבנקים. לא עוד

הבנקים האמריקאים ג'יי. פי מורגן, וולס פארגו וסיטיגרופ הציגו דוחות טובים מהצפוי לרבעון הראשון, אך התחזיות שלהם קדימה מופחתות ● כשריבית הפד נותרת גבוהה, ייאלצו הבנקים לשלם יותר על פיקדונות, ומנגד יעמידו פחות הלוואות

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

החשש מעימות חזיתי בין ישראל לאיראן הפיל את וול סטריט

הנאסד"ק ירד בכ-1.8% ● הניקיי ירד ב-1.2% ● מאסק: "עשינו בדיקה מעמיקה והחלטנו, בהחלטה קשה, לפטר יותר מ-10%" ● BDO: "המתיחות מול איראן ובמיצרי הורמוז צפויה להשפיע על שוק הנפט העולמי" • בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק

מסחר בבורסה / צילום: Shutterstock

מגמה אדומה באסיה; הניקיי צולל ב-2%

ההנג סנג משיל מערכו 1.6% ● התמ"ג בסין הפתיע לחיוב ● תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב יורדות קלות לאחר שזינקו אמש ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים: "במבט לאחור עשינו דברים מסוכנים מאוד ברמה האישית"

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

אלטשולר בצמרת, מיטב בתחתית: אפיקי ההשקעה שמאחורי התשואות

לאה פרמינגר, סמנכ"לית ההשקעות החדשה של בית ההשקעות, שחזר להצטיין בכל המסלולים: "החשיפה למניות פיננסים באירופה שיחקה לטובתנו" ● גם מור בלט לחיוב ברבעון, ואילו מיטב בתחתית ● מעל לכולם - הביצועים של מסלולי ה-S&P 500 שהניבו תשואה רבעונית של 12%

עומדים - אסף גריס ושירי הייסר, יושבים - זיו קורן (מימין) וניב חורש / צילום: שי פרנקו

משרד הפרסום ראובני-פרידן ממנה מנכ"לים חדשים: שירי הייסר ואסף גריס

בראובני-פרידן ממשיכים את המודל לפיו המושכות נמצאות בידי מנכ"לים משותפים ● זיו קורן וניב חורש, שמילאו את התפקיד עד כה, יכהנו כמנכ"לי הקבוצה, הכוללת עוד ארבע חברות ● לדברי השניים, "אצלנו אי-אפשר להצניח מנכ"לים מבחוץ, גם אם הם מנהלים ואנשי מקצוע מצוינים"

יירוטי כיפת ברזל מעל שמי אשקלון, ערב מתקפת הכטב''מים מאיראן / צילום: Reuters, Amir Cohen

ישראל החליטה: תקיפה ברורה ונחרצת נגד איראן; נשלמה היערכות חיל האוויר

דיווח: סעודיה ואיחוד האמירויות חלקו מידע מסווג עם ארה"ב כדי לסכל את המתקפה האיראנית ● קבינט המלחמה התכנס ב-14:00 לדיון נוסף על תגובת ישראל מול איראן ● נשיא צרפת מקרון הודיע שישוחח היום עם נתניהו, שר החוץ הבריטי: "שוקלים להטיל סנקציות נוספות על איראן" שר החוץ של ארה"ב אנתוני בלינקן שוחח עם שרי החוץ של ערב הסעודית, ירדן ומצרים עדכונים שוטפים

העימות בין ישראל לאיראן העסיק את תעשיית הפייקים העולמית

המתיחות בין ישראל לאיראן משכה תשומת לב עולמית. אבל לא תמיד בגלל האמת ● המשרוקית של גלובס

לאן תגיע הריבית / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה צפוי היום במדד המחירים לצרכן בישראל?

העונתיות במספר סעיפים מושכת את מדד המחירים לצרכן כלפי מעלה, והקונצנזוס הוא לקצב אינפלציה שנתי של 2.6% ● עם זאת, הסיכונים הגאו-פוליטיים, העלייה העולמית במחירי הנפט והפיחות בשקל עלולים להחמיר את המצב אף יותר