גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תראו אותי. או שלא

קל להטיף ולומר "שווקו את עצמכם", אבל יש אנשים שזה עולה להם בבריאות.

כששואלים את הפסיכיאטר פרופ' יורם יובל האם שיווק עצמי הוא חלק חיוני בפרופיל פסיכולוגי נורמטיבי וחיובי, הוא משיב ללא היסוס כן. "הלל הזקן אמר פעם: 'אם אין אני לי מי לי'. אני חושב שזה היה נכון לפני אלפיים שנה, וזה נכון גם היום". יובל חי לפי הקו הזה: בגיל 50 הוא פסיכיאטר ופסיכואנליטיקאי בעל מעמד מכובד. הוא כתב שני ספרים מצליחים בתחום הפסיכולוגיה ("סערת נפש", "מה זאת אהבה"), הנחה תוכנית ראיונות בטלוויזיה בשם "שיחות נפש", והוא עומד בראש המכון לחקר המוח באוניברסיטת חיפה. רשימה די מפוארת, בקהילה שבה שיווק עצמי נחשב כמעט למילה גסה.

יש בוודאי קנס לא קטן על שיווק עצמי אינטנסיבי בקהילת הפסיכולוגים.

"אני נתקלתי בעיקר בתגובות אוהדות. אנשים אמרו לי: 'אתה מייצג את המקצוע, ומציג את מה שיש לנו להגיד'. זה נכון שבפסיכולוגיה וברפואה יש מגבלות וחסמים אתיים על שיווק עצמי, ואני חושב שדי בצדק. כשנסעתי לארה"ב לעשות את ההתמחות, אחרי שסיימתי לימודי רפואה בארץ, ראיתי שם מודעות בעיתונים של רופאים ופסיכולוגים שמפרסמים את עצמם, ודי הזדעזעתי. כמו בכל דבר בחיים, זוהי אומנות המידה הנכונה".

הנושא בא לידי ביטוי בעבודה שלך עם מטופלים?

"אף אחד לא בא אליי בגלל קושי בשיווק עצמי, אבל בהרבה טיפולים זה מהר מאוד עולה בתור נושא. יש הרבה חשודים בגרימת קושי כזה: דיכאון קל וסמוי, חוסר אהבה עצמית, חרדה חברתית, רגשי נחיתות ורגשות אשמה. הנפש שלנו בנויה שכבות-שכבות, ואנחנו לא בהכרח מודעים לתהליכים שפועלים עלינו, אלא רואים רק את התוצאות. אנחנו יודעים להעיד על עצמנו שבסיטואציות שבהן נדרש שיווק עצמי אנחנו נוטים להתבייש ולהימנע, אך לא יודעים למה".

אז איך תסייע לביישנים ולנמנעים?

"אפשר וצריך ללמד טכניקות וללמד את האופן הנכון לפעול, וזה יכול להועיל בצורה מסוימת, אבל החיים הם יותר מסובכים. מה שצריך לשנות, ומאוד קשה, זה את המוטיבציות - האמונה שלך בעצמך, והתחושה שאתה מעביר. אלה דברים שיותר משמעותיים מלחיצת יד, או מאופן כתיבת מכתב, וישר חשים אותם. על מנת לשנות את המוטיבציות ואת ההערכה העצמית דרוש לעתים קרובות טיפול נפשי מעמיק, שיטפל בגורמים ולא רק בסימפטומים".

"זו שאלה של מידה", מסבירה הפסיכולוגית ד"ר אלישבע מילוא. "המידתיות קובעת אם דבר הוא פתולוגי או נורמטיבי, עוזר או מחליש. פחד במה יש לכולם, השאלה היא האם אתה משותק, מגמגם ומאבד רוק בגלל זה. הדברים נמצאים על רצף: במקרים קיצוניים, אנשים שמתקשים בשיווק חברתי יכולים להיות בעלי אישיות סכיזואידית, שמתאפיינת בקושי ליצור קשרים חברתיים. אלו הם אנשים מסוגרים ולא מתקשרים. הם יכולים להיות מעולים בביצועים ולתפקד נפלא בעבודה, אבל אין להם רצון וצורך להתחכך. מפגשים חברתיים מאיימים עליהם וצורכים מהם הרבה אנרגיה.

"ברגע שהם יוצאים מתוך הסבכה של קשרי עבודה, הם בעולם פרוץ שבו נהוגים חוקים בינאישיים, ושם הם לא כל כך יודעים לתפקד. אנשים מופנמים כאלו יכולים לחוש תחושת אשמה ובושה על שיווק עצמי שאינו ממניעים טהורים לצורך החברה".

הפתרון האינטרנטי

אנשים מופנמים או בעלי הפרעת אישיות סכיזואידית הם רק דוגמאות קיצוניות לטיפוסים שנמנעים מלשווק את עצמם. הלכה למעשה, גם אנשים עם פרופיל פסיכולוגי נורמלי ומאוזן ויכולות ביצועיות מרהיבות בוחרים להישאר מאחורי הקלעים, ונמנעים מלייחצן את הישגיהם בקרב עמיתיהם, וכשמדובר בעמדות בכירות - בקרב אמצעי התקשורת. קחו לדוגמה את סמי עופר ויצחק תשובה, מנהלים מצוינים ואנשי ביצוע עם חשיבה אנליטית ויכולת קבלת החלטות, שלא יודעים איך להתראיין.

לפי מילוא, הקושי בשיווק העצמי יכול להיות נעוץ במגוון גורמים: מקשיים אובייקטיביים ביכולות המילוליות, שמקשים על ביצוע בראיונות ובפרזנטציות, ועד לפחדים לא מודעים כמו פחד מתחרות. "זהו פחד ממה שיקרה אם אני אבליט את עצמי יותר מדי, פחד להצליח ששורשו תחרות אדיפלית לא מודעת, וגם פחד להצהיר על הצלחה מתוך אשמה, כי לא מגיע לך.

"לפעמים מדובר באישיות תלותית, כלומר מישהו שפוחד לעמוד בפני עצמו. הוא יכול להיות מאוד מצליח במקומות שהוא מכיר ושיש לו שליטה עליהם, אבל כשהוא נמצא בסיטואציות לא מוכרות - מול קהל או תקשורת - הוא יחזור להיות כמו ילד קטן, הוא ירגיש מאוים".

אז מהן הדרכים של אנשים מופנמים שחרדים חברתית לשווק את עצמם? התשובה, לפי ד"ר יאיר עמיחי-המבורגר, מנהל המרכז לחקר הפסיכולוגיה של האינטרנט במרכז הבינתחומי, נעוצה בעידן הטכנולוגי שבו אנחנו מצויים. "באינטרנט יש לאותם אנשים מופנמים עם עכבות חברתיות תחושה של שליטה והגנה. זה, יחד עם חוסר החשיפה הפיזי, נותן להם תחושה של מסוגלות. אין להם את אותן החרדות שיש להם בעולם האמיתי".

זה לא מקבע אותם לעולם הווירטואלי?

"ההגנה שהאינטרנט נותן מאפשרת להם לפגוש את העולם בסביבה הבטוחה שלהם. האנשים המופנמים הופכים להיות מוחצנים באינטרנט, גם מבחינת עושר השפה המילולי וגם מבחינת האומץ שלהם, וזה פותח להם אופק מבחינה חברתית ונותן להם כוח ויכולת לבטא את עצמם בצורה משמעותית. יש לזה השלכות גדולות לדימוי העצמי. כיום יש באינטרנט עבודה בצוותים וירטואליים, ויש פריחה של אנשים שעד עכשיו היה קשה להם לקבל קרדיט על מה שהם עושים. יש גם אנשים שיכולת המסוגלות שנוצרת באינטרנט מאפשרת להם לצאת אל העולם האמיתי, וליזום שם".

האם אתם מוכנים לשלם את המחיר?

לא צריך להיות שועל קרבות ותיק בשביל לדעת את המחיר של היעדר שיווק עצמי. בזמן שאתה עושה את העבודה הקשה, אחרים זוכים לכבוד, לקידום ולמעמד. כך, מנהלת בחברת פרסום שהשקיעה את כל מרצה בעבודה וסלדה משליחת מיילים והאדרה עצמית, גילתה להפתעתה שאחת מהכפיפות שלה מרוויחה וזוכה לתנאים טובים משלה. היא לא היחידה, כמובן. לא מעט מנהלים בפוזיציות בכירות מעידים שחוו על בשרם את מחיר הבחירה של הישארות מחוץ לאור הזרקורים.

ד"ר ענת לוי-רז, פסיכולוגית קוגנטיבית ומאמנת עסקית למנהלים, מצביעה על מספר טיפוסים ארגוניים שנמנעים משיווק עצמי. "יש את מי שמחשיב את עצמו לאדם ישר, שחייב לדבוק באמת שלו ונמנע מהתחנפויות. טיפוס כזה מתקשה מאוד לשווק את עצמו, מכיוון שיש לו בעיה כללית של תקשורת בארגון, ולכן הוא גם יוצר סוג של אנטי. לעומתו, יש את הטיפוס הנאיבי, שחושב שעליו לעשות את עבודתו על הצד הטוב ביותר, והתהילה כבר תדפוק בדלת.

"כמובן שיש גם את הטיפוס שהוא פשוט ביישן ונחבא אל הכלים, ולכן נשאר במשבצת הקטנה שלו. כל האנשים האלו משלמים מחיר בכך שהם נותרים מאחור, ממורמרים ומתוסכלים. הם פשוט לא מבינים ששיווק עצמי זה מנגנון הישרדותי".

סכנה נוספת האורבת לפתחו של המנהל היא שיווק עצמי במידה מוגזמת, כזו שאף עלולה לערער את מעמדו במקום לחזקו. המשווק הסדרתי, במובנים רבים, לא פחות מסוכן לעצמו מזה הנחבא אל הכלים. "האנשים הללו נתפסים כשחצנים, רברבנים שמתהדרים בנוצות לא להם", גורסת לוי-רז. "הקולגות מפתחים כלפיהם חשדנות ועוינות מסוימת, ובהזדמנות הראשונה שתיקרה בידיהם, ישמחו לפעול נגד אותו 'משווק סדרתי'.

"לרוב אותם אנשים יזכו לקידום בחברה, שמצד חבריהם לעבודה ייתפס כסוג של חוסר הבנה בסיסית של המנהלים לגבי מי שבאמת עושה את העבודה. במקרים קיצוניים, זה עלול ליצור משבר אמון בין העובדים לדרג הניהולי - שכן הראשונים מאמינים כי הקידום נעשה שלא על פי קריטריונים של כישורים ותוצאות מוכחות, כי אם על בסיס יחסי ציבור עצמיים".

סימני הזיהוי של הטיפוס המוחצן ברורים: הוא מדבר יותר משהוא מקשיב, נוטה להיות לא פורמלי, ומודעות עצמית ורגישות לסביבה הן לא הצד החזק שלו. "בשיווק עצמי חשובים שני המ"מים - מידה ומודע", מסבירה לוי-רז. "העיתוי חשוב מאוד, וצריך לתכנן בצורה אסטרטגית ולא בשליפות מהמותן. זאת הבעיה אצל המוחצנים - יש להם משהו להגיד או רצון להתפאר, והם נענים לאותו צורך מיידי, בלי להתחשב בצרכים של האחר. הם לא ישאלו 'את יכולה להקדיש לי דקה', הם פשוט פותחים בשיחת שיווק".

"שיווק עצמי חכם פועל דרך התת-הכרה שלנו. החוכמה היא להעביר מסר לצד השני, מבלי שהוא יבין שאת מנהלת רושם", מוסיף עמיחי-המבורגר. "כחברה, אנחנו לא אוהבים אנשים שבולטים יותר מדי, ולכן שיווק עצמי נכון כרוך באינטליגנציה רגשית. אנחנו צריכים לשווק את עצמנו בצורה עדינה וחכמה, שלא תתבצע בצורה מתנשאת ומתבלטת מדי.

"אין שום ספק שאנשים שעוסקים בשיווק יוצרים תחושה של זרות ולפעמים גם דחייה, אבל אדם שיש לו אינטליגנציה רגשית גבוהה ישכיל לשווק את עצמו בצורה הנכונה, שתואמת את התרבות שבה הוא חי. המסוגלות העצמית - שהיא האמונה ביכולת של אדם לכבוש את העולם ולהיות משמעותי - כבר תפרוץ החוצה באופן אוטומטי".

עוד כתבות

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

מנכ''ל מקורות, עמית לנג / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של השופט אורנשטיין נחשף: כמה ישלם היהלומן דן גרטלר?

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע שבפסיקה נקבע כי 90% מהתביעה של האחים נגד היהלומן נדחתה ● ערב החג, ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק אך נדחה. כעת הוא צפוי לזנוח את הבקשה

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן