גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"לקולנוע הישראלי עוד לא קם הרוברט דה-נירו או הז'רארד דפרדייה שלו"

יגאל בורשטיין ושוקי פרידמן, הבמאי והמפיק של הקומדיה האינטליגנטית "אצבע אלוהים" שעולה כעת לאוויר, בראיון מיוחד ל"גלובס"

שש שנים שכב התסריט של "אצבע אלוהים" במשרדי קרנות הקולנוע הישראליות. ללא ספק זהו פרק זמן לא מבוטל, על אחת כמה וכמה כשמדובר באחד התסריטים הטובים והאינטליגנטיים ביותר שנכתבו בארץ בשנים האחרונות. ייתכן כי הלקטורים השונים בקרנות השונות - אשר לחלק לא מבוטל מהם לא היה ואין כל ניסיון קולנועי, בהו בסינופסיס (תקציר העלילה) באדישות והחזירו את התסריט לארון או לאיזו מגירה תחתונה.

אולי זו העלילה שעלולה להטעות: שני חברים, שבתאי (אלון אבוטבול) בעל ההרס העצמי והרצל רפה השכל (משה איבגי), הם סבלים קשי יום. כשהם פוגשים בלילי דקל (דורית בר אור) אשת עסקים צעירה, מצליחה ונאה, הם מתאהבים בה - כל אחד בדרכו שלו. אלא מה שנראה בכמה שורות המשרטטות את סיפור המסגרת כקומדיה במשקל נוצה, אינו כך בגוף הסרט. כשם שהוא משעשע ורב תהפוכות, כך הוא מורכב ונוגה. אבוטבול ואיבגי מצוינים כהרגלם, בר אור משחקת את עצמה - ובמקרה זה מדובר בליהוק מוצלח, והסרט המקסים והצנוע מחמם ושובה לב.

את הסרט כתב והפיק יגאל בורשטיין, מרצה ותיק בחוג לקולנוע באוניברסיטת תל אביב (למעלה מ-30 שנה) ויוצר קולנוע מוכשר במיוחד. מפיק הסרט, שוקי פרידמן, היה מבין תלמידיו הרבים של בורשטיין. כעת, עם צאתו של הסרט, פרידמן, כמתבקש, מציין כי עבורו זוהי "סגירת מעגל". פרידמן: "יגאל הוא פילוסוף, אינטלקטואל, בעל הומור, ההרצאות שלו היו חוויה. אף פעם לא היית יודע לאן הוא לוקח אותך. זה היה מסע. ככה הכרתי אותו".

פרח נדיר בנוף הישראלי

השנתון הבא אחרי זה של פרידמן, שלמד אף הוא אצל ברנשטיין, הצמיח כמה דמויות מוכרות בתעשיית הקולנוע העכשווית: ארי פולמן, שי אביבי, מנשה נוי, דובר קוסאשווילי, שבי גביזון ורבים אחרים. "שם נרקמה תפיסת עולם של קולנוע ישראלי חדש, היום רואים את זה בחוץ", אומר פרידמן ומוסיף כי הוא עצמו, להבדיל מהשמות הנ"ל, ידע כבר אז כי הייעוד שלו הוא להפיק סרטים ולא לביים אותם. פרידמן: "כן, למדתי קולנוע מתוך כוונה להיות מפיק סרטים. כבר אז היה לי ברור שמפיק צריך להיות בעל הבנה עמוקה בעולם התוכני של התעשייה. להיות רק בצד הפיננסי והלוגיסטי- לא עניין אותי".

כיום פרידמן מלמד את תחום ההפקה הקולנועית בבית ספר "מנשר" לאמנויות. את יכולות ההפקה שלו הביא פרידמן לידי ביטוי עוד בעודו סטודנט, כשיזם את "פסטיבל סרטי הסטודנטים הבינלאומי של תל-אביב", לימים מוסד נחשב, המושך אליו אחת לשנתיים סרטי סטודנטים מכל העולם וכן קולנוענים בינלאומיים בכירים. מאוחר יותר הכיר את הבמאי עמוס גיתאי, והשניים עבדו יחדיו כעשר שנים, מ-1995 ועד לפני שלוש שנים, שבמהלכן הפיק לאחרון שבעה סרטים, ביניהם "כיפור", ו"קדוש".

פרידמן: "יגאל פגש אותי אחרי כמה ניסיונות שלא צלחו לעשות את 'אצבע אלוהים'. אחרי שקראתי את התסריט, ראיתי את הפן הקומי וחשבתי שמזמן לא עשו פה קומדיה ראויה. זה לא בורקס, זו קומדיה אינטליגנטית. קומדיה עם ביקורת. זה דבר מדהים שלא מכירים בארץ. היו נגיעות כאלה, של קומדיות שנונות, אבל לא ברמה הזאת. השנינות וההומור והחוכמה של יגאל, זה משהו שאין בנוף הישראלי. משהו שלא ראיתי קודם. פנינו לקרן רבינוביץ', הראשונה שנרתמה ונתנה לנו 400 אלף דולר - תקציב הסרט בפועל". בשלב מאוחר יותר נכנסה הזכיינית "קשת". על ההפצה אמונה "יונייטד קינג", שהשקיעה בשיווק ובהפצה כחצי מיליון שקל- כך על פי פרידמן.

פרידמן מספר שעלותם של שני כוכבי הסרט - אבוטבול ואיבגי, הינה כרבע מסך התקציב לסרט. פרידמן: "מבחינת התקציב של הסרט, זה מטורף לקחת את שני השחקנים היקרים בקולנוע. כי בתקציב כזה אתה מצפה להיות חסכוני".

*במיוחד לאור העובדה שלהבדיל מהתיאטרון, אין בארץ שחקני קולנוע שמושכים קהל.

"גם אני לא חושב שיש. לקולנוע הישראלי, אין את הרוברט דה-נירו ואת הז'רארד דפרדייה שלו. אבל לא בחרנו את איבגי ואבוטבול כמושכי קהל, אלא כשחקני איכות. והם יקרים, מגיע להם. שחקנים כאלה מקבלים, בדרך כלל, כ-2000 דולר ליום צילום. יש בישראל פחות מעשרה כאלה. מי עוד? יורם חטב, רונית אלקבץ, וליאור אשכנזי".

*יכול להיות שעם שחקנים מובילים קל יותר לשכנע את קרנות הקולנוע להשקיע?

"הקרן בוחרת סרט בגלל התסריט, לא בגלל השחקנים.

כמו לגדל ילד

בורשטיין ותיק דיו בענף מכדי לכאוב את העובדה שמרבית הפקות הסרטים בארץ נתמכות כמעט לגמרי על-ידי קרנות הקולנוע, ולא מכספי מפיקים - מצב המעכב את יציאתם לדרך של סרטים לא מעטים. בורשטיין: "לא פגשתי מפיק שממש השקיע כספים כפי שאנחנו מפנטזים שמשקיעים בהוליווד. המפיקים בארץ דלפונים כמו שאר אנשי הצוות".

בשל אילוצי תקציב, נאלץ בורשטיין לשכתב את התסריט תוך כדי הצילומים - בכל פעם שנדרש לצמצם לוקיישנים וימי צילום. שכתוב התסריט, מבחינתו, אינה גזירה, אלא חלק אינטגרלי מהיצירה.

בורשטיין: "לכתוב תסריט זה כמו לגדל ילד. זה כל הזמן משתנה. אתה רוצה שהילד שלך יהיה עורך-דין, בסוף הוא מנגן על תופים. אבל אם השקעת בו, הוא יהיה מתופף טוב. גם אם רצית שהוא יהיה טייס. אז שווה להשקיע.

"המציאות משתנה. אם הסרט היה מצטלם ב-2003, הוא היה לגמרי אחר. אני שמח על כך. כי להסתובב עם ילד שלא גדל 8 שנים, זה מעצבן".

גם את הדמויות בורשטיין שכתב מחדש, כך שיתאימו לשחקנים, שלוהקו בשלב מאוחר. אך כל זאת במידה: הדמות של הרצל, שאותה מגלם איבגי, נכתבה לשחקן צעיר יותר. איבגי, מספר בורשטיין, חשש שפער הגילאים בינו לבין ילדה שבה הוא מתאהב, "יגלוש לפרוורטיות".

מאז צילומי "אצבע אלוהים" הספיק בורשטיין לא מעט: כתיבתו של תסריט חדש: "שובו של קזנובה" ("נמצא עכשיו בקרנות"), בימוי סרט דוקומנטרי על הרמב"ם ("מורה נבוכים"), ולאחרונה סיים את כתיבתו של ספר עיון בשם "מחשבות של סרטים".

*למה הכוונה ב"מחשבות של סרטים"?

"על איך סרטים חושבים. זה בדיוק העניין של התסריט, או הסרט, כילד. הילד חושב. זה כבר לא אתה. אתה, גידלת. אתה חינכת. אבל אחר כך הוא עצמאי.

"נראה לי שחסר דיון יסוד על מהו הקולנוע. בארץ אין חשיבה קולנועית. על זה הספר שלי. השיח הקולנועי בארץ רדוד. ואני מכיר את השיח מהצד האקדמי. דיון שהתנהל בבריטניה, באיטליה, בצרפת. הוא לא התנהל בארץ. השיח בארץ יותר מדי סוציולוגי, לא מספיק אסתטי. בכל העולם שאלו "מה זה קולנוע טוב?", בארץ לא שאלו אף פעם. בארץ שואלים: מועיל או לא מועיל למדינה? מועיל לשלום? כל מיני שאלות מעשיות, מגויסות. החשיבה הזו מוליכה לבינוניות של עשייה, היא משתקת חשיבה. יש בה פחד ממקוריות. חשיבה סוציולוגית היא לגיטימית, אבל היא חייבת לבוא אחרי חשיבה אסתטית. אתה לא יכול להתייחס לקולנוע בלי להבין בעצמך מהו קולנוע טוב. אתה לא יודע עד שאתה לא חושב בעצמך. רק אחרי שאתה מכשיר את כושר השיפוט אתה יכול להעלות שאלות פוליטיות, פסיכואנליטיות, סוציולוגיות".

*הסטודנטים השתנו במהלך השנים?

"כן, לטובה. הם יותר יצירתיים ויותר משכילים קולנועית. יש יותר אנשים מוכשרים. כשהתחלתי ללמד, אחרי מלחמת יום הכיפורים, הטובים הלכו לטיס. היום אני מרגיש שהטובים הולכים לקולנוע. ואתה רואה את זה בקולנוע". *

עוד כתבות

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי