גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בחירות 2009: למי הצביעו בברנז'ה המשפטית?

רגע לפני שהקלפיות נסגרו, היפנה "גלובס" לעשרות עורכי דין ומשפטנים שתי שאלות: איזה פתק הם שמו בקלפי, ואת מי הם היו רוצים לראות על כיסא שר המשפטים ; מספר עורכי דין אמיצים סיפקו לנו הצצה אל מאחורי הפרגוד

עו"ד מיקי צלרמאיר

* הצבעתי: "אהוד ברק. אני חושב ששלושת המועמדים לא ראויים, ואין ערך מוסף לאף אחד מהם, אך מביניהם, תוך בחינה של מה שצפוי לעם ישראל בתחום הביטחון ובתחומים נוספים, ברק בעיני הוא המועמד העדיף. אני מקווה שכשנגיע לזמן משבר הוא יגיע להחלטות הנכונות, וזאת הסיבה היחידה שהצבעתי בשבילו".

* שר המשפטים שלי: "דניאל פרידמן או יצחק (בוז'י) הרצוג. חלק מהרפורמות שפרידמן רצה להעביר הן נכונות ואולי עם הזמן הוא יתרכך קצת ויוכל להגיש אותן יותר חכם, ואז הוא יוכל גם לעשות שינוי. הרצוג הוכיח את עצמו היטב בתפקידו כשר הרווחה, יש לו רקע משפטי מצוין, הוא מנהלן טוב ואני חושב שהוא יכול לעשות עבודה מצוינת".

פרופ' אוריאל פרוקצ'ה

* הצבעתי: "מרץ. ההעדפה הראשונה שלי תמיד היתה להצביע מרצ, כי העמדות הפוליטיות שלה הכי תואמות את שלי, אך עד הרגע האחרון התלבטתי מכיוון שידעתי שאין להם סיכוי להרכיב ממשלה. השאלה ששאלתי את עצמי היא אם אני לא צריך להצביע הצבעה אסטרטגית, אך בסופו של דבר כמו תמיד, הלכתי לפי נטיית הלב והצבעתי מרץ".

* שר המשפטים שלי: "מהמפלגה שלי הייתי בוחר בעמיתי פרופ' מרדכי קרמניצר, שזה לא דבר בלתי אפשרי מבחינה פוליטית. אך יש אנשים נוספים שיכולים להיות שרי משפטים ראויים. בעבודה למשל יש את אופיר פינס ובליכוד יש את דן מרידור. שניהם יכולים להיות שרים טובים".

עו"ד ששי גז

* הצבעתי: "ביבי נתניהו. התלבטתי בין קדימה וציפי לבני, לבין הליכוד וביבי נתניהו. בסופו של דבר החלטתי לתת את קולי לנתניהו, כיוון שעד היום כל מה שעשה כשר אוצר ובכלל היה טוב ויפה. גם לבני נראתה לי מועמדת ראויה, אבל הגעתי למסקנה שצריך בתקופה הזאת מישהו שכבר הוכיח ומוכיח את עצמו, גם כשר וגם במעמד של קבלת החלטות וגם כמי שמייצג אותנו בכבוד בחוץ לארץ. הוא יודע לקבל החלטות ובימים כאלה אנחנו צריכים אותו".

* שר המשפטים שלי: "אני מאוד מעריך את בוז'י הרצוג. הוא מעורר כבוד ואשמח אם איש כזה יהיה שר המשפטים. גם משה כחלון הוא מועמד ראוי לתפקיד בכיר, ושר המשפטים זה תפקיד שיתאים לו, אם כי אני לא אובייקטיבי כי אני מכיר אותו באופן אישי ומעריך אותו מאוד. גם גדעון סער, שהוא איש חרוץ ונמרץ, מועמד ראוי בעיני. בימים כאלה חשוב שיהיה איש שיודע לקבל החלטות יותר מכל דבר אחר, ושלושתם ראויים על-פי הקריטריון הזה".

עו"ד רונאל פישר

* הצבעתי: "יש לי עניין להשאיר את זה ביני לבין עצמי ומאחורי פרגוד, וכנראה יש סיבה למה ההצבעה סודית. אני רק יכול לתת רמז למי נתתי את קולי: רוב הזוגות שאני משוחח עימם מספרים שבביתם האישה הולכת אחר הבעל, כי בדרך-כלל הבעל הוא חיה פוליטית בעוד שהאישה עסוקה בדברים אחרים, ולכן היא נוטה אחריו. זה נובע גם מההיבטים של המשפחה הפטריארכלית. אצלנו בבית הגבר הולך אחר האישה. לנשים בישראל היום יש עם מי להזדהות, אז אם אצלנו הבעל הולך אחר האישה זה רמז גדול".

* שר המשפטים שלי: "דניאל פרידמן. אני שמח ששר המשפטים האחרון שלנו היה פרופ' פרידמן ואני אשמח מאוד אם הוא ימשיך לשמש בתפקיד הזה עוד שתיים-שלוש קדנציות כדי להשלים את הרפורמות שהוא מאמין בהן. אני מודה ומתוודה שאני לא מסכים איתו בחלק מהעניינים, אבל ברוב העניינים ובעיקר בתפיסת העולם שלו את המשפט, אני תמים דעים איתו. הוא הבין שאם רומא חרבה בגלל שעולם המשפט שלה היה כושל, הרי שאנחנו ניחרב גם כן, לא בגלל הפלסטינים ולא בגלל הכלכלה, אלא משום שעולם המשפט שלנו כושל".

עו"ד הנריק רוסטוביץ'

* הצבעתי: "ציפי לבני, כי האלטרנטיבה היתה מזעזעת, בכל מובן אפשרי. היתרון שלה הוא שהיא לא מעוררת בי בחילה. מבחינת דעותיי תמיד אני נמצא בקצוות. בדעות הכלכליות שלי אני בימין הימני, ובדעות הסוציאליות שלי אני בשמאל השמאלי. אני לא שייך למרכז בשום נושא, אף פעם ומשום זווית. אני אדם קיצוני. אבל הפעם הבחירה שלי היתה פרסונאלית. היא לא שייכת לדעות שלי, כי בעיני היום כולם אותו הדבר. אני לא רואה הבדלים גדולים בין מפלגה למפלגה ולכן הבחירה הופכת לפרסונאלית".

* שר המשפטים שלי: "פרופ' מרדכי קרמניצר הוא איש ראוי בעיני לתפקיד הזה".

עו"ד פנינת ינאי

* הצבעתי: "בנימין נתניהו. לטעמי, המבחן לחוסנה ולעוצמתה של המדינה בשנים הקרובות ייסוב סביב שני תחומים עיקריים, המדיני-ביטחוני ויחסי החוץ שלה וכן התחום הכלכלי כפועל יוצא מהמשבר העולמי. ניקסון אמר פעם "כל מנהיג שייך לשילוב מיוחד של זמן, מקום ונסיבות", ובעיני בנתניהו קיים לעת הזאת השילוב המיוחד הזה".

* שר המשפטים שלי: "כשר משפטים הייתי רוצה לראות את דן מרידור. מי שעומד בראש מערכת זו חייב לבוא מתוך הקהילה המשפטית, להכיר מקרוב את התנהלותה על כל רבדיה וגם להודות בכשלים הקיימים בה והטעונים תיקון".

עו"ד מימי צמח

* הצבעתי: "ציפי לבני. כל השנים הצבעתי מרצ, אבל הייתה לי בעיה איתם בזמן האחרון. אני חושבת שבשנים האחרונות, מאז שיוסי שריד כבר לא ראש המפלגה, הם לא עושים מספיק ולא מצדיקים את הקולות שהם מקבלים. חשבתי שדווקא לעשות להם איזה ניעור, ושהם יירדו משמעותית ייצור איזשהו חלל בשמאל שיצריך משהו מרענן וחדש שיעשה הרבה יותר. לבסוף, החלטתי בקלפי. זו הייתה הפעם הראשונה שלא הצבעתי מרץ".

* שר המשפטים שלי: "למרות שהוא מועמד מטעם ליברמן, אני חושבת שהרפורמות שפרידמן החל בהן, שאני לא בטוחה שהוא עשה אותן מהסיבות הנכונות, חשובות למערכת. צריך רפורמה גדולה במערכת המשפט, ומהטעם הזה הוא מועמד מתאים בעיני. מערכת בתי המשפט היתה צריכה זעזוע חזק, ולפרידמן לא הייתה בעיה לעשות אותו. אני לא יודעת מאיזה טעמים, אבל לא בטוחה שזה חשוב".

עו"ד אלדד יניב

* הצבעתי: "אהוד ברק ומפלגת העבודה. ידעתי שאין לו סיכוי להיבחר לרשות הממשלה, אבל חשבתי שהוא הבנאדם המתאים ביותר להיות שר ביטחון, וישראל צריכה אותו כשר ביטחון גם בשנים הקרובות. ידעתי שרק מפלגת עבודה חזקה תוכל להיכנס לממשלת אחדות. מפלגת עבודה חלשה תלך לאופוזיציה לשיקום ולבנייה מחדש. לצערי, מעטים מאוד חושבים כמוני".

* שר משפטים שלי: "אם נתניהו ירכיב את הממשלה הבאה, אני רוצה לראות את גדעון סער שר משפטים, ואם ציפי לבני תרכיב את הממשלה הבאה, הייתי רוצה לראות את רוני בר-און בתפקיד. אחרי רוח הסערה שהביא איתו פרידמן לתפקיד, שלא הייתה בה תכלית אמיתית זולת יצירת כותרות בעיתונים על רפורמות שלא היו ולא נבראו וכמעט אף אחת מהן לא יצאה מהכוח אל הפועל, מערכת המשפט ראויה להנהגה שפויה, שקולה ורצינית, שתדע מצד אחד לייצר אחדות בין כל חלקיה, ומצד שני להנהיג רפורמות אמיתיות שהמערכת כה זקוקה להן".

עו"ד יובל אלבשן

* הצבעתי: "אהוד ברק והעבודה, כי זאת המפלגה היחידה שיש לה אג'נדה סוציאל דמוקרטית עם רגישות אמיתית לשלטון".

* שר המשפטים שלי: "הייתי שמח לראות בתפקיד מישהו עם עמוד שדרה כמו מוטה קרמניצר, שמצד אחד לא יתכופף בפני בית המשפט העליון ומצד שני ינהג במתינות, לא כמו דניאל פרידמן".

עוד כתבות

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

הסנאט אישר את חבילת הסיוע לישראל, הנשיא ביידן בירך

פגיעה ישירה בלול במרגליות, חיזבאללה: "שיגרנו עשרות קטיושות" • אלפי בני אדם מחו יחד עם משפחות החטופים מחוץ לקריה בת"א • הרצוג והאריס שוחחו, סגנית הנשיא הדגישה את מחויבותה לגינוי גילויי אנטישמיות בארה"ב • הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון רצועת עזה • עדכונים שוטפים

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס