גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בדיקת "גלובס": כמה עולים ניתוחי לייזר בעיניים - ומהם הסיכונים הכרוכים בכך?

רוב ניתוחי הלייזר בעיניים מסתיימים בלקוחות מרוצים - אך יש גם כאלה שמסתיימים בכאבים, פגיעה בעיניים ואפילו עיוורון ; מחירי הניתוחים נעים סביב 10,000 שקל לשתי עיניים, ולא פעם מוחזרים בחלקם ע"י קופ"ח

ישראל של שנת 2009 היא השנייה בעולם במספר ניתוחי העיניים ביחס לגודל האוכלוסייה שלה. לדברי ד"ר יגאל בריקמן, מנתח עיניים בכיר במכון "אמריקן לייזר", על-פי הערכות גורמים בענף מדי שנה מבוצעים בישראל כ-20,000 ניתוחי לייזר לתיקון ראייה, ועד כה נותחו כמעט 200 אלף ישראלים, רובם הגדול בהצלחה מרובה.

הפריחה בשוק הניתוחים לתיקון הראייה באמצעות לייזר נובעת בין היתר מהשכלול בשיטות הטיפול ומההכרה בניתוח על-ידי גורמים דוגמת הצבא, המאפשר מזה כשנתיים למנותחי לייזר בחלק מהשיטות להתקבל לקורסים יוקרתיים כמו קורס טיס. לצד הפריחה הזאת, עולה גם מספר תביעות רשלנות רפואית בתחום. פסק דין בולט שניתן לאחרונה קבע פיצוי של מיליון וחצי שקל למנותח שאיבד את ראייתו אחרי ניתוח לייזר במכון "רואים 6/6". פיצוי זה, שנפסק בבית המשפט המחוזי בתל-אביב, הוא הגבוה ביותר שניתן אי פעם בישראל למנותח בלייזר שאיבד את ראייתו.

בתביעה, שהגישה עו"ד ענת מולסון ממשרד עורכי הדין נבו-מולסון המייצג נפגעי רשלנות רפואית, טען המנותח - כלכלן ומנתח מערכות בן 40 - כי בקיץ 1999 פנה למכון רואים 6/6 כדי לקבל מידע ופרטים אודות ניתוח לייזר להסרת משקפי ראייה. הרופא אבחן קוצר ראייה והמליץ לו על ניתוח לייזר לתיקון ראייה בשתי עיניו. כשבועיים לאחר מכן עבר התובע ניתוח לייזר בשתי עיניו. למחרת הניתוח התלונן בפני רופאיו על כפל ראייה וצלליות. בהמשך הגיע המטופל מספר רב של פעמים למכון בשל תלונות על פגיעה בראייה. כתוצאה מכך החליט הרופא לבצע ניתוח נוסף בעינו השמאלית לשיפור הראייה.

4 חודשים אחר-כך בוצע למטופל ניתוח מתקן, אלא שמייד לאחריו הוא החל לסבול מהחמרה בכפילות הראייה ויובש בשתי עיניים. לאור התלונות הומלץ לו להשתמש בעדשות מגע קשות. כיום הוא אינו מסוגל לראות כמעט כלל, ורופאו קבע כי יזדקק בקרוב להשתלת קרנית.

בית המשפט קבע בפסק דינו כי המטופל סבל מרוחק ראייה קיצוני, וכי אדם במגבלות כאלה אינו מתאים לניתוח באמצעות הלייזר. עצם ביצוע הניתוח על נתוניו הקיצוניים, קבע בית המשפט, חורג מכל סטנדרט זהירות וכי בניתוח היה משום נטילת סיכון כשהסיכוי להצלחתו היה קטן מאוד.

עוד קבע בית המשפט כי דפי המידע של המכון כללו מידע על מי שכשיר לעבור ניתוח מסוג זה, וכי לא כללו מטופלים בעלי נתונים חריגים כמו זה של התובע, לגביהם קיימת סכנה ממשית לפגיעה בראייה. "בנסיבות אלה על הנתבעים לפצותו בסכומים גבוהים בגין פגיעה ביכולתו להשתכר בעתיד", קבעה השופטת נורית אחיטוב ופסקה כי על מנהלי המכון ועל הצוות הרפואי לפצותו בשווי כולל של כמיליון וחצי שקל - סכום הכולל הוצאות, אובדן כושר השתכרות, כאב וסבל.

לצד תביעה זו הוגשו בשנים האחרונות תביעות נוספות על נזקים בדרגות חומרה שונות שנגרמו לאחר ניתוחי עיניים בלייזר.

כך, לדוגמה, במקרה אחר המיוצג על-ידי משרד עוה"ד נבו מולסון ועדיין לא נידון, טוען צעיר בן 33 מצפון הארץ, נשוי ואב לשלושה, כי ניתוח לתיקון ראייה שעבר גרם לו לנזק קשה ובלתי הפיך בעיניו, כיוון שהרופא שניתח את עיניו הכניס - לטענתו - נתונים שגויים למכשיר הלייזר וביצע בו ניתוח בנתונים שאינם נכונים ובאופן שהותיר אותו עיוור למחצה, כך שנפגעו חייו האישיים, והוא אינו מסוגל לעבוד. הצעיר טוען כי בעקבות המלצת חברים נבדק בדיקות מקדימות במכון, ובסיומן נמסר לו כי הוא מתאים לביצוע הניתוח וכי כבר למחרת יוכל לשוב ולראות ראייה מושלמת. לטענתו לא הוסברו לו כלל הסיכונים הכרוכים בניתוח. לאחר הניתוח שם לב התובע כי ראייתו מטושטשת, בעיה שהחמירה ככל שחלפו הימים. בביקורת שנערכה לו שבועיים מאוחר יותר נמסר לו על-ידי הרופא כי תסמינים אלה שכיחים ואמורים לחלוף. לאחר מספר חודשים, כשהבעיה לא נפתרה, הציע לו הרופא לעבור ניתוח תיקון, אלא שלטענתו שוב לא הוסברו לו הסכנות בניתוח עין שכבר נותחה. משהבעיה לא נפתרה נבדק המנותח אצל מנהל המכון, וטענתו אמר לו האחרון כי נתוני שוכנסו למכשיר הלייזר היו נתונים שגויים והם גרמו לקוצר ראייה גבוה ולציל ינדר גדול בעין ימין. כיום, לטענתו, הוא סובל מכפל ראייה קשה הנובע מחוסר איזון בחדות הראייה בשתי העיניים-מצב אותו כלל לא ניתן לתקן באמצעות משקפיים.

בתביעה אחרת שטרם נידונה טוענת צעירה שנותחה לפני כ-7 שנים כי עקב העובדה שלא בוצעו לה בוצעו בדיקות יסודיות ומקיפות לפני הניתוחים, התעלמו הרופאים מסימנים לכך שהיא סובלת מ "קרטוקונוס קפוא" - בעיה שלסובלים בה אסור לעבור תיקון ראייה בלייזר בשיטת לאסיק כפי שבוצעה בה. לטענתה, כתוצאה מהאבחון הלקוי וביצוע הניתוח הלא נכון, כיום היא על סף עיוורון.

לדברי עו"ד, נבו בשנים האחרונות הוגשו עשרות תביעות בגין ניתוחי תיקון ראייה אולם מרביתן הסתיימו בפשרה מחוץ לכותלי בית המשפט.

הרופאים: הניתוח בטוח

רופאי העיניים המומחים בתחום דוחים על הסף את הטענות המועלות בתביעות המוגשות וטוענים כי מספר התביעות בטל בשישים לעומת מספרם של המטופלים המרוצים. לדברי ד"ר שמואל לוינגר, מנהל מכון עיניים, הנחשב לאחד מהרופאים שביצעו את מספר ניתוחי הלייזר הרב ביותר בישראל, מרבית התביעות נוגעות לחולשה בקרנית או לאי יציבות בראייה אחרי הניתוח: "בבדיקה נכונה לפני הניתוח ובהתאמה נכונה של שיטת הניתוח ניתן להימנע מנזקים כאלה: ככל שהטכנולוגיה מתפתחת וניסיון הרופאים בתחום עולה, כך קטנים הסיכונים. הכול מתחיל ונגמר בבדיקת ההתאמה לניתוח. אצלנו מתבצעת בדיקת התאמה שאורכת 3-4 שעות על-ידי אופטומטריסט ומכשירים ממוחשבים. כרבע מהמועמדים נמצאים לא מתאימים ללייזר ולאלה אנחנו יכולים להציע טכניקות ניתוח אחרות".

לוינגר מוסיף כי כל הסיבוכים שנוצרים בעקבות ניתוחי הלייזר ניתנים לפיתרון. "במקרים קלים ניתן לפתור את הבעיה באמצעות טיפות עיניים, ובמקרים הקיצוניים ביותר , שנדיר והם קורים, יכול להיות צורך בהשתלת קרנית, שגם הוא ניתוח לא מסובך". לחיזוק גרסתו מספר לוינגר כי בצבא ארה"ב נפתחו בשנים האחרונות עשרות מרפאות המציעות לחיילים האמריקניים ניתוחי לייזר לתיקון הראייה חינם, לאחר שהגיעו למסקנה שהנזקים הנגרמים לעיניהם של חיילים קרביים המשתמשים במשקפיים גדולים וחמורים מאלה שבניתוחי הלייזר.

גם פרופ' יוסף פרוכט, מנהל מכון הלייזר של בית-החולים הדסה אופטימל, גורס אחוז התביעות נמוך משמעותית מאחוז ההצלחות, וכראייה מביא נתונים שפורסמו באחרונה בארה"ב, ולפיהם בשנת 2008 נרשמה ירידה של 75% בכמות התביעות בתחום לעומת אלה שנרשמו בשנים 2004-2005: "כיוון שתביעות רשלנות רפואית מוגשות לרוב 6-7 שנים אחרי הניתוח ניתן לראות בנתון הזה את השיפור המשמעותי בטכנולוגיה שהביא לפחות ופחות כישלונות, ואיתם תביעות. הסיבוך המשמעותי ביותר שהוכר היה עוות של הקרנית, וגם זה נבע מהבנה לא מספקת של הקרנית. כיום המצב השתנה והניתוחים בטוחים בהרבה".

שני הרופאים דוחים על הסף את מה שהם מכנים "אגדה אורבנית", ולפיה רופאי העיניים עצמם אינם ששים לנדב את עצמם לניתוחי לייזר. לדברי פרופ' פרוכט, במשאל שנערך לפני מספר חודשים בכנס רופאי עיניים מומחים בלייזר, כ-40% מהרופאים שנכחו בכנס עברו בעצמם תיקון ראייה בלייזר. "אם ניקח בחשבון שהממוצע באוכלוסייה הוא 10%, הרי שאין ספק שכאן מדובר על אחוז גבוה משמעותית".

מילון המונחים השלם לשיטות ניתוחי הלייזר

כל ניתוחי הלייזר להסרת משקפיים מבוצעים באותו עיקרון: קרן לייזר מכוונת אל הקרנית החלון השקוף הקדמי של העין - ומאדה חלקית את עובי הקרנית. כיוון שהטיפול מתבצע תמיד על קרנית העין, יש חשיבות רבה לעובייה, ולכן קרנית דקה מדי לרוב לא מתאימה לניתוח. ד"ר לוינגר מחלק את שיטות הניתוח לשתי קבוצות עיקריות: הראשונה - חיתוך הקרנית, והשנייה - ליטוש הקרנית מבחוץ אחרי שמקלפים את שכבת האפיתל (השכבה העליונה של הקרנית).

שיטות הניתוחים באמצעות חיתוך הקרנית כוללות בין היתר את שיטת לאסיק, אינטרה-לאסיק, אינטרה לאסיק זיקופטית ועוד. שיטות אלה נוחות מאוד למנותח ואינן כרוכות בכאבים משמעותיים.

השיטות האחרות כוללות את שיטת ה-PRK הוותיקה ביותר, הלאסק, האפילאסיק, ה-PRK-PTK וה-ASA. השוני בין השיטות נובע בשיטת הקילוף: ב- PRKעושים זאת במכשיר כהה, בלטסק באלכוהול, וב- PRK-PTK ו- ASAבמכשיר לייזר. שיטות אלה נחשבות לבטוחות והסיכון לקרנית בהן נמוך יותר. הן גם מתאימות למקרים בהם הקרנית דקה יותר, אולם מטופלים מעידים כי הכאב בהן גדול יותר.

מעבר לטכניקות אלה קיימים בשוק עוד חידושים ההולכים ומוטמעים, כמו שיטת וויב-פרונט (Wavefront) באמצעות התאמה אישית. זהו למעשה שדרוג השלב השני בניתוח בשיטת לאסיק, שבו קרן הלייזר מעצבת את הקרנית מחדש. בשיטה זו פעולת הלייזר על גבי הקרנית מתבצעת בהתאמה מלאה לנתוני העיניים וכך מתאפשר ניתוח מדויק יותר וקוטר שיוף רחב יותר. השיטה נותנת מענה למטופלים שבעבר נמצאו לא מתאימים לניתוח. היא מוצעת למועמדים שיש להם הכרח רפואי בשיטה זו ולאלה שרוצים לשפר את התוצאות שמאפשר ניתוח לאסיק רגיל.

שיטה חדשה נוספת, המתבצעת כיום במכון "עיניים", היא ה"אינטראלאסיק" באמצעות קרן לייזר (לעומת פתיחת קרנית באמצעות סכין). הטיפול נעשה בשני שלבים: בשלב הראשון, פתיחת חלון טיפולי בקרנית בעזרת קרן לייזר ללא סכין כירורגית (כנהוג בשיטת ה"לאסיק"). בשלב השני מבוצע ליטוש קרנית העין בעזרת לייזר. לדברי ד"ר לוינגר, בטכנולוגיה זו מושגות תוצאות מדויקות וחדות ראייה משופרת וההחלמה מהירה: "הטכנולוגיה מאפשרת הסרת משקפיים לאנשים שבעבר לא ניתן היה לנתח, כמו אנשים בעלי אישונים רחבים במיוחד, בעלי קרניות דקות, בעלי מפתח עיניים קטן, בעלי עיניים שקועות וכאלה הסובלים מקוצר ראייה ואסטיגמטיזם גבוהים. אני חסיד הטכנולוגיה המתקדמת. לא מספיק שלרופאים יש ניסיון, המכשיר משלים את הניסיון".

בניגוד אליו, טוען פרופ' פרוכט שרופאים מנוסים מגיעים לתוצאות זהות גם בשיטה המסורתית של פיצול הקרנית במכשיר מסורתי משוכלל: מאז פיתוח מכשיר הלייזר לפיצול הקרנית שופרו מאוד גם המכשירים המסורתיים: "רופאים מנוסים משיגים את אותן תוצאות".

כמה זה עולה?

* אמריקן לייזר: 9,800 שקל לשתי עיניים בכל השיטות (לרוב מוצעת הנחה של 15%). 7,500 שקל לחיילים.

* אסותא אופטיק: 8,900 שקל לשתי העיניים בטכנולוגיות ASA ו-SuperLasik (7,400 לבעלי ביטוחים משלימים בקופות-החולים). עבור שימוש בטכנולוגיית ווייבפרונט (Wavefront) - תוספת של 1,500 שקל.

* עיניים: כ-16,500 שקל לשתי העיניים (אינטראלאסיק), 13,500 שקל לשיטת לאסק. תוספת של כ-3,000 שקל על טכנולוגיית ווייבפרונט. הסדר עם קופ"ח לאומית והנחה של כ-5,000 שקל לבעלי ביטוחים משלימים אחרים.

* הדסה אופטימל: 10,000 שקל לשתי העיניים בכל השיטות. עבור שיטת ווייבפרונט ZYOPTIX - תוספת של 3,300 שקל. הנחות לבעלי ביטוחים משלימים - 1,500-5,000 שקל.

10 טיפים למתעניינים בניתוח לייזר בעיניים

בעזרת עו"ד טל נבו ואתר ה-FDA, הנה כמה עצות למבקשים לעבור ניתוח לייזר:

1. בכל ניתוח יש סיכון: ניתוח להסרת משקפיים בלייזר הינו ניתוח לכל דבר עם סיכונים לפגיעה קשה בחדות ובאיכות הראייה. חלק מהמקרים מגיעים להשתלת קרנית ולעיוורון חלקי או מלא.

2. ערכו סקר שוק: אל תסתפקו בביקור במכון אחד לפני ההחלטה. בקרו בשניים ואם אפשר בשלושה, ורצוי מאוד להתייעץ גם עם מומחה קרנית שאיננו עוסק בניתוחי לייזר.

3. בחנו את מצבכם הרפואי הכללי: היו מודעים לכל הבעיות הרפואיות שמהן אתם סובלים, ולא רק אלו הקשורות לעיניים, וידעו את הרופא. יובש בעיניים, מחלות כרוניות, תרופות וכדומה.

4. בדקו את הסיכונים: בקשו מידע מדויק לגבי כל הסיכונים והסיבוכים, גם אם הם נדירים, כולל סיכונים המופיעים באתר ה- FDA.

5. הכינו שיעורי-בית: בחנו את הרופא שעומד לבצע את הניתוח והתרשמו ממנו. שאלו אותו כמה ניתוחים כאלו ביצע, מהי הכשרתו, באיזה ציוד הוא משתמש, מה תוכנית ההשגחה הרפואית אחרי הניתוח, לכמה ביקורות תזומנו.

6. בדקו את החוזה: קראו היטב את טופס ההסכמה והתעקשו לקבל אותו הביתה לקריאה מספר ימים לפני הניתוח.

7. לפעמים חלומות לא מתגשמים: אל תלכו שבי אחרי הבטחות לתיקון בעיית הראייה לכל החיים. יש סיכוי שקוצר הראייה יחזור. ככל שהמספר שלכם גבוה יותר, ואתם צעירים יותר, גדל הסיכוי שזה יקרה.

8. הימנעו מגירויים אחרי הניתוח: כדי למנוע זיהום מומלץ להפסיק להשתמש בקרמים, תחליבים, מייק אפ ואפילו בושם באזורים הסמוכים לעין יום לפני הניתוח ושבועיים לאחריו.

9. אל תסמכו על פיקוח: דעו שמשרד הבריאות אינו מפקח על ניתוחים אלה או על מכשירי הלייזר. בקשו אישור ה-FDA האמריקני למכשיר ותרגום של רשימת כל הסיכונים של ה-FDA לגבי המנותחים במכשיר זה.

10. הסירו את עדשות המגע הרבה לפני הבדיקה: אם אתם מרכיבים עדשות מגע, מומלץ לעבור למשקפיים לפני בדיקת ההתאמה לניתוח לייזר. עדשות עשויות לשנות את צורת הקרנית. עדשות רכות מומלץ להפסיק להרכיב שבועיים מראש, ועדשות קשות - 4 שבועות מראש.

עוד כתבות

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

הפגנה הקוראת לשוויון בנטל. בלי נתונים מסולפים / צילום: שב״פ sha_b_p@

אותה אוזלת היד מאפשרת למגזר גדול לא לשאת בנטל וחונקת אותנו בפקקים

משבר הגיוס הוא משבר המטרו: שניהם יחד הוא אותו כישלון תשתיות ענק, של התחבורה המקרטעת פה ושל יסודות המדינה המתפוררים אחרי 76 שנותיה ● הסטטוס קוו מת. הגיע הזמן להיפרד מפתרונות הישראבלוף

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד