גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סיכום יפעת בקרת פרסום לשנת 2008: גידול של כ-10% במגזרים הערבי והחרדי, סטגנציה במגזר הרוסי

עם זאת, המגזרים עדיין רחוקים מלקבל את חלקם היחסי מעוגת הפרסום ; קבוצות הפרסום הגדולות שולטות במגזר הרוסי, אבל במגזרים החרדי והערבי שולטים משרדים שלא שייכים אליהן ; המובילים: מקאן במגזר הרוסי, בולטון-פוטנציאל במגזר החרדי וסקטורס במגזר הערבי

תקציבי הפרסום המופנים למגזרים בתוך האוכלוסייה הכללית נהנו ב-2008 מעלייה לעומת 2007, אך עדיין מדובר בתחום קטן בענף הפרסום: שלושת המגזרים - הרוסי, החרדי והערבי - רחוקים מלקבל את הנתח היחסי שלהם בהשוואה למקום שתופסות אוכלוסיות אלה מכלל תושבי ישראל. מסיכומי יפעת ומשיחות עם פרסומאים במגזרים, עולה כי במגזרים הערבי והחרדי יש עלייה של כ-10% בהיקפי הפרסום, לעומת סטגנציה במגזר הרוסי - בדומה למגזר הכללי.

למרות הניסיונות של קבוצות הפרסום הגדולות להיכנס ולשחק במגרשי המגזרים, נתוני 2008 מראים כי פרט למגזר הרוסי, במגזרים הערבי והחרדי הם עדיין אינם שחקנים, והזירה נשארת של משרדים ייעודיים מתמחים שאינם שייכים לקבוצות הפרסום הגדולות.

כדי להבין כמה נמוכים יחסית התקציבים המופנים למגזרים, די להתבונן בהיקפם של שני משרדי הפרסום הגדולים במגזר הרוסי: מקאן אריקסון וטריו מקבוצת אדלר-חומסקי. היקף הפרסום של כל אחד משני המשרדים מגיע לכ-21 מיליון שקל - פחות מהיקף משרד מחוץ לטבלת 20 המשרדים הגדולים במגזר הכללי.

המגזר הרוסי: מקאן ואדלר בראש

עבור מקאן אריקסון וטריו - היקף הפרסום ב-2008 משקף גידול של כ-14% לעומת 2007. הלקוחות הבולטים של מקאן השנה היו yes, לוריאל, סלקום והמשביר החדש לצרכן. טריו פרסמו בעיקר את פרוקטר אנד גמבל, עיתון וסטי על שלל המגזינים שלו, פלאפון ועוד.

פרסום מגזרים הקשור כיום לקבוצת באומן-בר-ריבנאי נמצא בסטגנציה עם גידול זעיר של 2%, ושומר על מיקומו במקום השלישי. שני משרדים בסוף העשירייה שמראים גידול משמעותי הם לפ"מ ויורו - עם 33% ו-35% בהתאמה. עם זאת, אחרי הגידול הדו-ספרתי, היקף הפרסום של לפ"מ הוא 5.3 מיליון שקל ושל יורו - 4.6 מיליון שקל.

לדברי נתי יעקובי, מנכ"ל יפעת בקרת פרסום: "העובדה שהמגזר הרוסי הוא המגזר היחיד עם טלוויזיה מסחרית, הופכת אותו לאטרקטיבי עבור משרדי הפרסום מהמגזר הכללי, ששבעה מהם מתמקמים בעשירייה הפותחת שלו".

רוב הקטגוריות מבין עשר הקטגוריות המובילות בפרסום גדלו ב-2008 בשיעורים מסוימים למעט שתי קטגוריות חריגות: תקשורת סלולארית, שבה ירד היקף הפרסום בכ-30%, וכבלים ולווין, שירדה ב-20%. מדובר בשתי קטגוריות שצמצמו השנה תקציבים גם במגזר הכללי.

קטגוריית רשתות השיווק היא המושקעת ביותר מבחינת השקעה בפרסום, עם היקף של כ-15 מיליון שקל וגידול של כ-29%. סופרפארם שבלטה ב-2008 במגזר הכללי, בולטת גם במגזר הרוסי וממוקמת במקום הראשון בקטגוריה עם הוצאה ריאלית לפרסום של כ-5.6 מיליון שקל.

המגזר החרדי: העמותות בראש

בתחום הפרסום למגזר הדתי ממשיך בולטון פוטנציאל להיות המשרד הגדול במגזר, עם היקף פרסום של 18.7 מיליון שקל המשקפים גידול מינורי של 3% לעומת היקף הפרסום של המשרד אשתקד. הלקוחות הגדולים של המשרד ב-2008 היו שטראוס, הצורפים ומכבי שירותי בריאות.

במקום השני נמצע פרסום אפיקים, שרושם ירידה של 10% בהיקפי הפרסום שלו בעיקר בשל איבוד תקציב שפע שוק (שתקציב הפרסום שלו עבר לשטרית מדיה גרופ במגזר הכללי).

במקום השלישי - פרסום גל, שרושם גידול של 35% בהיקפיו. מבין קבוצות הפרסום מקאן ואדלר-חומסקי הם היחידים המופיעים בטבלת עשרת הגדולים: שניהם ממוקמים במקום השישי עם היקף של 7.8 מיליון שקל, אך בעוד שעבור טריו המספר משקף גידול של 28%, עבור מקאן הוא משקף קיטון של 12%. בדומה למגזר הרוסי גם במגזר החרדי לפ"מ מציגה השנה גידול משמעותי של 50% המציבים אותה במקום העשירי.

הקטגוריה המושקעת ביותר במגזר החרדי היא ארגונים ועמותות, עם גידול של כ-20% והיקף כולל של כ-7.8 מיליון שקל. קטגוריית ספרים ממוקמת במקום שני, עם כ-7 מיליון שקל. בדומה למגזר הרוסי גם במגזר החרדי נרשמת ירידה של 30% בקטגוריית הסלולר, והיא ממוקמת במקום העשירי בלבד. באופן חריג, קטגוריית רשתות השיווק לא הופיעה כלל בעשירייה הפותחת ב-2008 עקב חרם הרבנים על אמצעי המדיה השונים לפרסם את שפע שוק, הדומיננטית בפרסום בקטגוריה.

חברות שטראוס ואלקטרה מוצרי צריכה הן המפרסמות הגדולות במגזר הדתי עם היקף של כ-4 מיליון שקל כל אחת. לעומת הקיצוץ במגזר הרוסי, במגזר החרדי גדלה מעט ההשקעה - ב-4%.

המגזר הערבי: סקטורס מגדיל פער

במגזר הערבי ממשיך פובליסיס-סקטורס, שהתנתק במהלך 2008 מאריאלי, שינה את שמו לסקטורס, וחבר לשת"פ עם מקאן - להוביל את הטבלה עם היקף של כ-11.9 מיליון שקל המשקפים ירידה של כ-9%. הירידה נובעת בעיקר מאיבוד תקציב פלאפון. למרות הירידה, הפער בין סקטורס למקום השני, יארא/סמעה, הוא משמעותי - יארא קטן מסקטורס כמעט בחצי, עם היקף כולל של 7.7 מיליון שקל. יארא גדל ב-2008 ב-72%, וחוזקו במגזר נובע בעיקר מהעובדה שהוא מחזיק בשילוט חוצות דומיננטי במגזר.

במקום השלישי ממוקם פרסום אסוואק, עם היקף של כ-5.2 מיליון שקל.

המשרד הצומח ביותר באחוזים במגזר ב-2008 הוא פרסום מזאווי, הממוקם במקום השישי, עם גידול של כ-87%.

גם כאן קטנה משמעותית קטגוריית התקשורת הסלולרית - 39%, אך היא עדיין הקטגוריה המושקעת ביותר במגזר. גם במגזר הערבי פרטנר היא המפרסמת הגדולה בקטגוריה, עם הוצאה לפרסום של כ-2 מיליון שקל. פלאפון, שהעבירה השנה את תקציבה מסקטורס לאפאק, הקטינה את היקפי הפרסום שלה בכ-64%. סלקום היא המפרסמת הקטנה מבין השלוש, עם היקף של כ-1.2 מיליון שקל.

רשתות השיווק השקיעו ב-2008 הרבה יותר במגזר הערבי, והיקף הפרסום של הקטגוריה גדל בכ-41%. כמו בכל המגזרים, גם בערבי, סופר-פארם היא רשת השיווק המובילה - בהיקף של כ-2.5 מיליון שקל.

בני פאוזי שמשום הוא המפרסם הגדול ביותר במגזר הערבי עם היקף של כ-3.6 מיליון שקל.

שני מפרסמים גדלו דרמטית מבחינת השקעותיהם במגזר: סנו, שהיקף הפרסום שלה גדל ב-261%, ואלקטרה מוצרי צריכה שגדלה ב-134%.

עוד כתבות

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת