גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מדוע אני חושש מג'ון פולסון

הקרן שלו הרוויחה משורטים על הסאב-פריים ובנקים ובשבוע שעבר עשתה 67 מיליון דולר משורט על לויד'ס

אתמול קראתי מאמר המבכה את מר גורלנו על כך שמרבית מנהלי ההשקעות שלנו אינם ג'ון פולסון (שום קשר לשר האוצר האמריקני, הנרי פולסון).

למי שאינו מכיר או פספס כמה כותרות בימים האחרונים, פולסון הוא מנהל קרן גידור אמריקני ותיק, אשר הרוויח לעצמו ולמשקיעיו הון עתק בזכות פוזיציות שורט על שוק הסאב-פריים בשנת 2007.

ב-2008 המשיך פולסון להרוויח, בין היתר, על ידי פוזיציות שורט על בנקים אמריקניים ואירופאיים. בשבוע שעבר ביצע פולסון טרייד מוצלח נוסף - הפעם שורט על לויד'ס, אשר על פי הפרסומיים הניב רווח של 67 מיליון דולר. הכותרת הסנסציונית לא איחרה לבוא. "איך להרוויח 67 מיליון דולר ב-20 דקות", היה הנוסח כמדומני.

אני מתנצל מראש אם אצנן את התלהבותם של הכותבים (או הקוראים), אך אני מעט חושש מפולסון. כאחד שלמרות הכול מחזיק בדעה חיובית באופן כללי בנוגע לקרנות גידור, אני אמור להיות מרוצה מפולסון, מאחר והוא מוכיח שהנימוק והלוגיקה בקרנות גידור קיימים. הרי פולסון הרוויח הון עתק דווקא כאשר השוק קרס, והשקעה בקרן שלו כחלק מתיק כולל צמצמה הפסדים.

ולמרות זאת אני מעט חושש. לא כל כך מפולסון עצמו ואולי גם לא כל כך מאסטרטגיית המסחר של הקרן שלו, אלא בעיקר מהגודל שלו. על פי הפרסומים, בקרנות השונות של פולסון מנוהל סכום כולל של למעלה מ-30 מיליארד דולר. מקורו של חלק ניכר מהסכום הזה הוא בקרנות של קרנות גידור (FoHF). מזה בדיוק אני חושש.

המקרה (השונה) של מיידוף

המקרה המצער של ברנרד מיידוף המחיש את המצוקה של מנהלי FoHF באיתור מנהלי קרנות גידור מוצלחים. מלבד הביצועים, אחד הקריטריונים המרכזיים להצלחתה של קרן גידור הוא המערך התפעולי שלה. איתור קרן גידור המספקת ביצועים איכותיים לאורך זמן, בעלת מערך תפעולי חזק ויכולת לגדול תוך כדי שמירה על איכות ניהול הכסף - אינו משימה פשוטה.

מיידוף נתפס כסוג של מנהל כזה ולכן תעשיית ה- FoHF נהרה אליו באמצעות השקעה באותן feeder funds, שתפקידן היה לנתב כסף אל מיידוף. למען הסר ספק, אני לא טוען שג'ון פולסון הוא נוכל ושביצועי הקרנות שלו אינם אמיתיים. ממש לא.

הדמיון בין פולסון ומיידוף הוא בכך שגם במקרה של פולסון זיהתה תעשיית ה- FoHF מנהל מוצלח במיוחד ולכן היא נהרה אליו. לכל קרן של קרנות המכבדת את עצמה קיימת אלוקציה כזו או אחרת לפולסון, ויש FoHF המדגישות עובדה זו בגאווה. אם לומר זאת בעדינות, מזל שהייתה להן אלוקציה מסוימת לפולסון כי לולא כן התוצאות שלהן ב-2008 היו עוד פחות טובות.

אבל ההיגיון הבריא אומר שהגיע הזמן להתרחק מעט מפולסון. הוא מה שנקרא Over Crowded. גם פולסון אינו חסין מטעויות, ביצועים לא טובים, קשיי נזילות וכדומה. במקרה כזה, גודל הקרן והפרופיל הגבוה יכולים להיות דווקא חיסרון.

הדילמה של מנהלי הקרנות

הדילמה העומדת בפני FoHF אינה פשוטה כלל וכלל. אם יחליט מנהל FoHF מסוימת לצאת מהקרן של פולסון בעוד כל מתחריו נשארים שם, הוא עלול לפגר בתשואות ובכך "להזמין" פדיונות בקרן שלו.

יתרה מזאת: אם מספיק מנהלי FoHF ימשכו את כספם מפולסון בצורה מבוקרת, ייתכן כי הדבר ישחק דווקא לטובתם של אלו שימשיכו להשקיע עם פולסון, מאחר שהחזרה למימדים קצת יותר צנועים עשויה לעשות לו טוב. לעומת זאת, להיות תקוע ב"פקק היציאה" עם כולם זה גם לא טוב.

פולסון הוא, כמובן, רק דוגמה. קיימים מנהלים מוצלחים נוספים המופיעים בהרבה FoHF. תעשיית קרנות הגידור מתכווצת ולכן בעיה זו של ריכוז יתר צפויה להחריף בשנים הקרובות.

יש גם פן חיובי לריכוז מוגבר זה, והוא שאותם מנהלים שישרדו את התקופה הם באמת הטובים והיציבים ביותר, ולכן הענף בכללותו עשוי להציג תוצאות טובות יותר בהשוואה לאלו שהציג בשנים האחרונות (לפני 2008) וביחס לאפיקי השקעה אחרים.

בשלושת החודשים האחרונים מסתמנת התייצבות כלשהי בענף קרנות הגידור. הפדיונות אמנם נמשכים, יש עדיין בעיות נזילות לא מבוטלות, וקרנות רבות מגבילות את משיכות הכספים או עוצרות אותם לחלוטין. אך הביצועים מתחילים להתייצב.

בעוד ששוקי המניות בעולם (למעט האי הבודד המכונה הבורסה בתל אביב) ממשיכים להשתולל, קרנות גידור רבות נמצאות דווקא בטריטוריה חיובית מתחילת 2009. יש לקוות כי לא מדובר באתנחתא זמנית בלבד, אם כי כנראה מוקדם מדי לומר שהגיעה הרגיעה המיוחלת.

נתקלתי השבוע בגרף מעניין הממחיש כיצד מתפזר ההון בקרב הגופים הפיננסיים השונים בעולם: 74% מההון נמצא בבנקים, כ-1% נמצא בקרנות גידור. הנתון מעמיד באור קצת מצחיק את הטיעון לפיו לקרנות הגידור חלק מרכזי במשבר הנוכחי. מצד שני, הנתון ממחיש באותה מידה מדוע מוקדם מדי להניח כי הגיעה הרגיעה. *

דוד טמיר הוא מתכנן פיננסי בפיוניר קרנות תבל. אין לראות בכתבה המלצה לרכישת ני"ע או תחליף לייעוץ השקעות אישי

עוד כתבות

מירן פחמן, יוזם תחרות גרנות / צילום: טרלן בן אבי

בצל המלחמה: תחרות הפרסום העצמאית גרנות תתקיים השבוע

בעקבות המלחמה ייערכו כמה שינויים באירוע, אך לא כל משרדי הפרסום הגדולים בטוחים בנחיצותו ● איש הפרסום מירן פחמן, מיוזמי התחרות: "האירוע יתייחס ברגישות למצב"

סין שורפת את כל הגשרים עם ישראל, וחמאס מתחזק ביהודה ושומרון

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איך תיראה איראן אחרי מותו של ראיסי, היחסים של ישראל וסין במשבר ולמה חמאס מתחזק ביהודה ושומרון ● כותרות העיתונים בעולם 

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

מחירי הטיסות עולים בחדות ומתדלקים את האינפלציה

מחירי הטיסות עלו באפריל בשיעור דו־ספרתי והכבידו על מדד המחירים לצרכן ● החדשות הרעות: הצפי הוא שהמצב רק יחמיר ● וגם: למה הריבאונד בנתוני הצמיחה מעלה סיבה לדאגה

מוחמד מוחבר, צפוי להיות ממלא מקום הנשיא באיראן / צילום: Reuters, Pacific Press

מפעילות גרעינית ועד טילים בליסטיים: הכירו את הנשיא הזמני של איראן

כאשר נשיא מת או אינו כשיר למלא את תפקידו, החוק באיראן קובע כי ממלא מקומו יהיה הסגן הראשון ● עם מותו של איברהים ראיסי מונה סגנו הראשון מוחמד מוחבר ● בחירות לנשיאות יש לקיים תוך פרק זמן מקסימלי של 50 יום

נתיבות. בעיגול: מירי רגב / צילום: דייגו מיטלמן, מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט)

בלי תוכנית, ללא תקציב ובניגוד לדעת אנשי מקצוע: רגב מקדמת עוד תחנת רכבת בנתיבות

במשרד התחבורה בוחנים הקמת תחנה בעיר הדרומית במרחק 5 ק"מ בלבד מזו הקיימת ● גורמי המקצוע מתנגדים בגלל תחזית נוסעים נמוכה ופגיעה בציבור שזמן נסיעתו למרכז מתארך ● השבוע נחשף בגלובס שגם במוסד רוצים רכבת ישירות למטה הארגון בניגוד לתוכניות המטרו

אולפני הרצליה / צילום: דוד שי, מתוך ויקיפדיה

אפריקה, תדהר ולוזון זכו בקרקע בהרצליה תמורת כ־142 מיליון שקל

שלוש החברות זכו בשטח של 3.8 דונם שהיה ברשות רמ"י, כחלק מהתוכנית להפיכת אולפני הרצליה למתחם מגורים ● הן היו המציעות היחידות במכרז, והצעתן גבוהה בכ־20 מיליון שקל ממחיר המינימום ● מדובר באותו מתחם שבו הן מקדמות בנייה ל־350 יח"ד

טרמינל 1, נתב''ג / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

החל מהשבוע הבא: טרמינל 1 חוזר לפעילות מלאה

טרמינל 1 בנתב"ג, שנסגר באוקטובר 2023, צפוי לחזור לפעילות בשבוע הבא ● עפ"י נתוני רשות שדות התעופה, צפויים לעבור בטרמינל כ-200 אלף נוסעים מדי חודש ● אלה החברות שיפעלו ממנו

נשיא איראן, איברהים ראיסי / צילום: ap, Vahid Salemi

קיצוני אפילו במונחים של איראן וכזה ששלח אלפים למותם. הכירו את הנשיא שנהרג בהתרסקות מסוק

מסוקו של איברהים ראיסי התרסק אתמול בגבול עם אזרבייג'ן, ולאחר דיווחים סותרים, באיראן הודיעו הבוקר רשמית על מותו, יחד עם שר החוץ האיראני ● הוא נחשב מהקשים שבין השמרנים האיראנים, לאחד מגדולי שונאי ישראל ומי שזוהה כאחד מהמועמדים הבולטים לרשת את המנהיג העליון עלי חמינאי עם מותו

צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

היורש, הכלכלה המקומית וההשלכות על הנפט: איראן נערכת ליום שאחרי ראיסי

התרסקות המסוק שהובילה למותו של נשיא איראן אברהים ראיסי הכניסה את המדינה לטלטלה ● מי שיתפוס את מקומו עד לקיום בחירות חדשות הוא סגנו, מוחמד מוחבר, שנהנה מקרבה למנהיג העליון חמינאי ● כיצד תושפע הפקת הנפט ומה הסיכויים של הנשיא הבא לחלץ את איראן מהמשבר הכלכלי הגדול שלה?

מנכ''ל חברת נייס ברק עילם / צילום: שלומי יוסף

המנכ"ל עזב והמניה נפלה: האם זה הזמן להשקיע בנייס?

בתוך יומיים לאחר הודעת הפרישה של המנכ"ל ברק עילם, איבדה מניית הטכנולוגיה הישראלית כ־15% ● האנליסטים הופתעו ובג'פריס הפחיתו את מחיר היעד למניה בכ־18% ● באופנהיימר מזהים הזדמנות השקעה "לאור מובילותה של נייס בענן ו־AI"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

מגמה חיובית בוול סטריט; וויקס מזנקת בכ-20%

הנאסד"ק עולה ב-0.7% ● רכישה משמעותית לסייברארק ● ריינאייר עקפה את ציפיות האנליסטים, הרווח השנתי זינק ב-9% ● פאלו אלטו תדווח היום לאחר הנעילה, צים תדווח מחר - מה צפוי בדוחות? ● מותו של נשיא אירן עלול להשפיע שוק הנפט • וויקס: הרווח הנקי זינק ב-50%, מעדכנת כלפי מעלה את התחזיות ● אופנהיימר: "החולשה במניית נייס היא הזדמנות השקעה אטרקטיבית"• יוליוס בר: "ביקוש אסייתי חזק דוחף את מחירי הזהב והכסף כלפי מעלה"

רסול סעדה, ד''ר ספא אבורביעה, מוחמד ח'לאילה, רנין מרדי ושאדי חדאד, בפאנל בין פשיעה לצמיחה / צילום: תמר מצפי

"יש בחברה הערבית 30% צעירים, זה הון אנושי עצום"

בפאנל שעסק בפשיעה בחברה הערבית, שוחחו מומחים ודנו בשורשי הבעיות במגזר ובמניעים לצמיחה ● "ארגוני הפשיעה מעניקים משמעות ותחושת שייכות"

נשיא איראן, אברהים ראיסי / צילום: ap, Vahid Salemi

איראן דיווחה רשמית: הנשיא ראיסי נהרג בהתרסקות מסוק

מסוקו של הנשיא התרסק אתמול בשעות הצהריים (שעון ישראל) ונותק הקשר עימו ● אחרי מספר דיווחים סותרים, הטלוויזיה הממלכתית באיראן דיווחה כי שברי המסוק אותרו וכי אין סימני חיים במקום, וכעת היא מדווחת רשמית על מותו ● באותו מסוק טס גם שר החוץ האיראני, חוסיין אמיר עבדוללהיאן, שנהרג אף הוא

יובל זילבר ז''ל / צילום: באדיבות המשפחה

קרן חדשה להנצחת קצין שנפל במלחמה תסייע לחיילי מילואים בעלי עסקים

"הקרן של יובל", להנצחת יובל זילבר ז"ל, הוקמה ע"י אפרת פלד, יו"ר ומנכ"לית אריסון השקעות, שבנה היה חברו הטוב מילדות ● כעת מבקשים בקרן לגייס עוד חצי מיליון שקל להלוואות לעצמאים ● ישראל מתגייסת

חנן מור / צילום: אייל טואג

אחרי חצי שנה: ביהמ"ש אישר את הסדר החוב בחנן מור

עיקרי הצעת ההסדר הם השלמת פרויקטים של בנייה, מכירה ואכלוס של מאות יחידות דיור, מה שיאפשר פירעון חובות לחלק מהנושים ● כחלק מההליך ידוללו חנן מור ושותפו מאור לאחוזים בודדים בחברה הציבורית ● ביהמ"ש: "המרת החוב להון תאפשר לקבוצה לצאת לדרך חדשה תחת מינוף מוקטן"

האם עישון במרפסות ייאסר? / צילום: איל יצהר

עישון במרפסת ייאסר? בג"ץ שוקל להתערב בשאלה האם מדובר במפגע

בג"ץ דן היום בעתירה הדורשת לאסור עישון בדירות מגורים החודר לדירות הסמוכות ● השופטים הציגו את ההתלבטות שלהם אם להתערב בנושא, בשל הקושי להגדיר מתי קיים מפגע שיש לאכוף אותו

המתקפה הישראלית ברפיח העירה את יצרני הפייקים בעולם

העולם דרוך לקראת פעולה צבאית רחבה ברפיח, והפייקים מופצים בהתאם ● המשרוקית של גלובס

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"החשב יפקח": היועמ"שית מבקשת מבג"ץ לדחות את העתירה בעניין מימון מעונות רה"מ

לעמדת גלי בהרב־מיארה, אין מקום להתערב בהחלטת ועדת הכספים לממן את שני מעונות ראש הממשלה, הן לנוכח הפרשנות שיש לתת לה והן בשל האישור הנדרש של החשב, בנוסף לזה של מנכ"ל משרד רה"מ

אילוסטרציה: shutterstock

רוב שוקי המניות בשיא כל הזמנים. זה מה שחושבים האנליסטים

שוקי המניות ב-14 מתוך 20 הכלכלות המובילות בעולם נמצאים כעת בשיא כל הזמנים או קרובים אליו ● רינת אשכנזי, הכלכלנית הראשית של הפניקס בית השקעות: הראלי התרחש לא רק בשוק המניות השנה, אלא כמעט בכל אפיקי ההשקעה

מרכז נתניה / צילום: איל יצהר

מעל 3.5 מיליון שקל לדירת 4 חדרים: העיר הגדולה שמתברגת בצמרת המחירים, מיד אחרי תל אביב

מחיר ממוצע של דירה שנרכשה ברבעון הראשון היה גבוה בכ–130 אלף שקל מהמחיר ברבעון השלישי אשתקד לפני המלחמה, כשהעליות נרשמו גם בצפון ובדרום ● תל אביב נשארת הכי יקרה, אם כי שם מחיר דירת 4 חדרים דווקא ירד בחצי השנה האחרונה ● הרצליה היא העיר הגדולה הבאה בתור, עם 3.65 מיליון שקל לדירה. ומי העיר היחידה שבה נרשמו ירידות?