גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לאחר חשיפת "גלובס": מדטרוניק הודיעה על רכישת ונטור ב-325 מיליון דולר; עסקת ההיי-טק הגדולה ב-2009

(עדכון) בנוסף הודיעה מדטרוניק כי חתמה על הסכם לרכישה של חברה נוספת, CoreValve בתמורה לסכום ראשוני של 700 מיליון דולר ; יהודית גל, מנכ"ל מדטרוניק ישראל: אני גאה שהמפתחת היא ישראלית

עסקת ההיי-טק הגדולה ביותר לשנת 2009, בינתיים, יוצאת לדרך: Medtronic רוכשת את Ventor הישראלית ב-325 מיליון דולר, כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס". עתיד העסקה הוכרע, כמתוכנן, בישיבת הדירקטוריון של מדטרוניק ביום שישי בערב.

גם אחרי שפורסמה הידיעה ב"גלובס" והעניין העולמי והישראלי שהתעורר סביב העסקה, המשיכו כל המקורבים לחברה וכן דוברי מדטרוניק לשמור על שתיקה וסירבו לאשר את העסקה או אפילו את עצם קיומו של מו"מ. ביום שישי, מועד הדיון בעסקה, החלו אף להגיע לשוק שמועות כי העסקה בסופו של דבר לא תיסגר, או רק במחיר נמוך משמעותית מן המתוכנן.

ואולם, בסופו של דבר העסקה נסגרה כמתוכנן, וזאת לאחר מו"מ של יותר מחצי שנה, שקדמה לו השקעה של מדטרוניק בוונטור בהיקף של יותר מ-10 מיליון דולר. Ventor הוקמה לפני 5 שנים בסך הכול, כך שמדובר בשווי מרשים לחברה בגילה.

מדטרוניק הצליחה בכל זאת להפתיע, כאשר דיווחה היום גם על רכישתה של חברת CoreValve, המתחרה המובילה בשוק החלפת השסתומים בצנתור, בסכום של 700 מיליון דולר. בכך ממצבת את עצמה מדטרוניק כמובילה בשוק זה.

הטיפול הסטנדרטי המקובל כיום להיצרות של אבי העורקים הוא באמצעות מסתם המושתל בגוף החולה בניתוח לב פתוח. חולים רבים אינם יכולים לעבור את הניתוח עקב מצב בריאותי ירוד. מדטרוניק מסרה היום כי רכישתה של ונטור מוסיפה שתי טכנולוגיות לקו השסתומים: טכנולוגיה זעיר-פולשנית המשלבת ניתוח חזה זעיר פולשני עם צנתור וכן טכנולוגיה חדשנית יותר להחלפת שסתום בצנתור דרך וריד הירך.

"שילוב היכולות של וונטור עם החוזקות שלנו במחקר ופיתוח, תפעול, חינוך רפואי ופיתוח שוק ישפר את מצבם של חולים ויאפשר אימוץ רחב של הטכנולוגיה החדשה על ידי כירורגים והקרדיולוגים ", אמר ביל הוקינס, יו"ר ומנכ"ל מדטרוניק.

ד"ר גיא איזיקיאל, נשיא ומנכ"ל ונטור טכנולוגיות, אמר, "אנו שמחים להצטרף למדטרוניק, במיוחד הודות למומחיות שלנו המשלימה לשלהם ולמחויבות המשותפת לנו ולמדטרוניק לתחום המסתמים המושתלים באמצעות צנתר".

המרוויחים העיקריים מהעסקה הם היזם פרופ' אהוד שוומנטל, מנהל המחלקה לקרדיולוגיה התערבותית בבית החולים שיבא, אשר יקבל בעסקה 52 מיליון דולר (ויקצה 30% מחלקו למדינה במסגרת הסכם עם בית החולים הממשלתי תל השומר) והיזם רפי בן-ארי אשר יקבל 17.8 מיליון דולר.

מרוויחים נוספים הם משקיעים פרטיים וביניהם דניאל שוומנטל, יוסי תובל, אמנון ידין והמשקיעים המאוגדים בקבוצות "מופת נאמנים" ו"In Ventor Investments". חוץ מהמשקיעים הפרטיים ייהנו מפירות האקזיט גם היזם-משקיע ד"ר שמעון אקהויז והקרנות מדיקה-אופל, שתקבל 44 מיליון דולר, ופיטנגו שתקבל 79.3 מיליון דולר.

בת שבע אלרן, שהשקיעה בחברה מטעם קרן אופל-מדיקה, אמרה בעקבות העסקה ל"גלובס" כי: "ונטור הייתה מבחינתי אהבה ממבט ראשון, בצוות מופלא, מאוד מקצועי, מאוד מלוכד המתנהל בצניעות. השילוב הזה אפשר לקבוצה להיות קשובה מאוד לרחשי השוק ולהביא מוצרים העונים במדויק על הצורך הרפואי. אין שום דבר מקרי בהצלחה של ונטור. זו חברה שנבנתה לפי הספר והשוק הישראלי צריך ללמוד אותה. עבורנו זהו אקזיט מדהים, שבו הפכנו 6 מיליון דולר ל-44 מיליון תוך פחות משנה".

ונטור מפתחת שסתום מלאכותי להחלפת מסתם פגום בלב, שהינו בעל צורה ייחודית המאפשרת את החדרתו ללב ללא ניתוח, בצנתור בלבד. בפרסומים שונים בתחום המכשור הרפואי כונתה הטכנולוגיה הזו מהפיכה בתחום הקרדיולוגיה הפולשנית.

המוצר נמצא בשלב הניסויים הקליניים. שתי החברות הפעילות בתחום הן CoreValve, שנרכשה היום גם היא על ידי מדטרוניק ו-Edwards, שהמוצר שלה פותח על-ידי חברת PVT הישראלית ועד היום מיוצר על-ידי מרכז הפיתוח שהותירה Edwards בישראל. מדטרוניק הייתה אחת המשקיעות ב-PVT טרם נרכשה זו על-ידי Edwards. בזמנו, הוצע לה לרכוש את PVT ב-150 מיליון דולר, אך היא סירבה. שתי המתחרות כבר מוכרות באירופה ובמדינות נוספות מחוץ לה, אך עדיין לא בארה"ב.

מדטרוניק היא החברה הגדולה בעולם מבין אלו שעוסקות במכשור רפואי בלבד. היא התחילה את דרכה בתחום קוצבי הלב ומייסדה, ארל בקן, היה ממציא קוצב הלב הנייד הראשון. בשנים האחרונות התפתחה החברה מתחום המכשירים המושתלים והקרדיולוגיה גם לתחומים נוספים. החברה נסחרת לפי שווי של 37 מיליארד דולר לאחר ירידה של 35% במחיר המניה בשנה האחרונה.

לא הרכישה האחרונה

האקזיט הנוכחי הוא השלישי בתחום הביומד בחודשים האחרונים ומסמן תקופה טובה לתחום למרות השפל הכלכלי שמסביב. מאז דצמבר 2008 נמכרו גם Omrix תמורת 438 מיליון דולר לג'ונסון אנד ג'ונסון (J&J) ו-Mediguide ל-St. Jude תמורת 300 מיליון דולר. בכל המקרים מדובר בעסקאות גדולות מאוד יחסית למקובל בתחום זה בישראל בשנים האחרונות.

סביר להניח שזה לא הסוף. בהיעדר הזדמנויות להנפקה וגיוס אל מול חברות ענק שהכיסים שלהן ממשיכים להתמלא במזומנים, שכן הביקוש למוצריהן קשיח יחסית למיתון, מיזוגים ורכישות הפכו להזדמנות עבור הגדולות וצורך הישרדותי עבור הקטנות והבינוניות. ניתן להניח שנראה עוד מספר חברות ביומד נמכרות השנה, אם כי לא ניתן להבטיח שכל העסקאות יהיו במחירים מפתיעים לטובה, כמו במקרים האחרונים, ולא סביר שעוד אחת מהן תתבצע בשלב כה מוקדם של הפעילות כמו זה של עסקת ונטור.

העסקה הנוכחית גם העלתה על פני השטח את סוגיית הבעלות על הקניין הרוחני בבתי החולים הממשלתיים. על-פי חוק, המצאות של אדם המועסק בגוף ממשלתי והינן בתחום עיסוקו, שייכות למדינה. פרופ' שוומנטל, מנהל המחלקה לקרדיולוגיה בבית החולים, טען בפני הנהלת שיבא, כי ההמצאה שלו אינה בדיוק בתחום העיסוק שלו בבית החולים וכי הוקמה ללא כל שימוש בתשתיות של בית החולים. בעקבות המו"מ של החשב הכללי באוצר, שוקי אורן, וסגנו יריב נחמיה, יחד עם מנהל בי"ח שיבא, פרופ' זאב רוטשטיין, הושגה בסופו של דבר הפשרה הנוכחית, במסגרתה תקבל המדינה 30% מרווחי שוומנטל.

בעלות מלאה של המדינה על ההמצאות הללו אינה מעניקה תמריץ משמעותי לחוקרים או למוסדות המחקר לעסוק בהמצאות. ואכן, חברות המסחור של המוסדות הללו לא התפתחו כמו מקבילותיהן באוניברסיטאות, אשר נמצאות רק בבעלות חלקית של המדינה או במוסדות המחקר הפרטיים. בשנים האחרונות נעשו מספר ניסיונות להסדיר את הנושא, אך הסוגיה עדיין בוערת.

יהודית גל, מנכ"ל מדטרוניק ישראל מסרה כי "מהלך זה מחזק את מדטרוניק, המובילה בעולם בתחום הטכנולוגיות הרפואיות, בשאיפה למובילות בתחום מסתם אבי העורקים, המושתל באמצעות צנתר. מוצר חדש זה מתווסף לקו המוצרים של מדטרוניק בתחום מחלות מבנה הלב, ומעמיד היום לרשות הקהילייה הרפואית והחולים בישראל, מגוון פתרונות רפואיים מתקדמים. ובנימה אישית יותר, כישראלית, אני גאה על כך שהיזמית והמפתחת של המסתם החדשני היא ונטור הישראלית".

עוד כתבות

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

בנין בנק הפועלים יהודה הלוי 63 ת''א / צילום: איל יצהר

מתוך הבנק או מבחוץ? המועמדים שעשויים להחליף את דב קוטלר בפועלים

מנכ"ל בנק הפועלים הודיע במפתיע על עזיבה לאחר חמש שנים, ובכך נפתח המרוץ לאחת המשרות הבכירות והנחשקות במשק הישראלי ● בין השמות שמוזכרים בתוך הבנק נמנים המשנים למנכ"ל, דלית רביב, ידין ענתבי ורם גב ● בשוק מעריכים כי קיימת אפשרות למינוי חיצוני, כשגולן שרמן, שיצא לחל"ת מהבנק לפני כשנתיים, הוזכר כמועמד אפשרי

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מנורה מבטחים, כלל, מיטב, מור והראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, נטי לוי, כדיה לוי, רמי זרנגר, טל שחר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

צילום: איל יצהר, איורים: גיל ג'יבלי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי,

דב קוטלר נפרד מהפועלים: רווחי השיא, התחרות הצמודה עם לאומי והיורשים האפשריים

בתום כהונה של חמש שנים, מנכ"ל הפועלים הודיע במפתיע על פרישה ● דב קוטלר הצעיד את הבנק לשווי של כמעט 50 מיליארד שקל וכך הצליח להדביק את הפער מול לאומי, הוביל את ההיפרדות מישראכרט וסגר את פרשת הסיוע בהעלמות המס בארה"ב ● העזיבה שלו מצטרפת לגל גדול של שינויים במערכת הבנקאית

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה ירוקה בת"א; מדד הבנקים זינק בכ-3%, הדולר צולל מתחת ל-3.7 שקלים

מדד ת"א 35 עלה בכ-1.4% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

באופנהיימר מעריכים שהמניה הזו מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

ותיקי אגף תקציבים קיימו כנס נגד הממשלה. מי בלטו בהיעדרם?

כ-300 בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר התאספו היום (ג') למחות נגד המדיניות הנוכחית באגף ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"