גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מדור שני לדור רביעי

פול סטיינברג, ארכיטקט הרשתות הראשי במוטורולה, מאוכזב מההפסד במכרז ורייזון

עיתוי הפגישה עם פול סטיינברג, ארכיטקט הרשתות הראשי במוטורולה העולמית, התרחש ביום לא טוב. ביום ד' בשבוע שעבר הודיעה חברת הסלולר האמריקנית ורייזון על בחירתה בספקים, שייקחו חלק בהקמת רשת הדור הרביעי החדשה שהיא מתכננת (LTE), ומוטורולה לא הייתה ביניהם.

זהו אחד הפרויקטים הראשונים בעולם להקמת רשת LTE, ומטבע הדברים יש בו הרבה יוקרה ומוניטין לזוכים, במיוחד כאשר ורייזון הולכת להקים רשת בתדרי 700 מגה הרץ, תדרים שמעולם לא נעשה בהם שימוש לסלולר אך הם נחשבים ליעילים ביותר ויסייעו לה בצורה טובה בהפחתת עלויות התפעול וכמות האתרים. מוטורולה היא ביסודה חברה אמריקנית וספקית חשובה של ורייזון, ולכן ההפסד קשה לה שבעתיים.

בראיון בלעדי ל"גלובס", ניכר שסטיינברג ובכירים נוספים במוטורולה, שנכחו בקונגרס הסלולר בברצלונה (GSMA) שהתקיים בשבוע שעבר, לקחו את אי בחירתם באופן קשה. פניו של סטיינברג היו נפולות וניכר היה שהוא מעדיף לדלג על ההודעה של ורייזון ולהתרכז ביכולות החברה ובהיערכותה לעתיד.

"אנחנו מאוכזבים. יש לנו פתרון תחרותי טוב ויהיו עוד הרבה הזדמנויות להתחרות במכרזים של LTE. אני מאמין שאנחנו עוד נתמודד במכרזים של ורייזון וניקח חלק בפרויקט בצורה כזו או אחרת", ציין.

* האם יכול להיות שמוטורולה הפסידה את המכרז מכיוון שתמיד השתמשה במתגים של חברות אחרות ולא ייצרה אף פעם בעצמה?

"בעבר, זה באמת היה חשוב אבל אני לא מאמין שבטכנולוגיות דור רביעי כמו WiMAX או LTE זה חשוב. ממה שהבנתי, ורייזון בחרה בשני ספקים לרדיו וספק אחד לליבת הרשת. העובדה היא ש-LTE הוא במהותו Packet data (חבילת מידע - היחידה הבסיסית של נתונים המועברים ברשת מחשבים, ג.פ) וזה לא קשור לטכנולוגיית מיתוג. ההכרעה על המיתוג לא חשובה בטכנולוגיות דור רביעי כמו גם ב-WiMAX".

* אבל אפשר לצפות לכך שהמפעילים ירצו פיתרון כולל.

"זה נכון, אבל אם השאלה מתייחסת למתגים, אז לרוב המפעילים יש כבר מתגים קיימים ומה שהם צריכים לעשות זה להתקדם בגרסאות ובקיבולת. אין הרבה השקעה במתגים כאשר הולכים לדור רביעי, כי השירות הוא בעיקר לדאטה. כאשר יגיע תחום ה-Voice, הוא יהיה מבוסס על טכנולוגיית IP (פרוטוקול אינטרנט) ו-IMS במערכת אחת".

IMS היא ארכיטקטורת רשת חדשה שמעוגנת בסטנדרטיים בינלאומיים להעברת IP מקצה לקצה. "יש כאלה שחושבים שזה יהיה ברמה של המיתוג המעגלי הישן. מטרת ה-LTE היא השגת כדאיות כלכלית. כלומר, עלות נמוכה לביט, וה-Voice יגיע בהמשך".

השקעות ללא תמורה

מה שסטיינברג לא אומר במפורש הוא שהדור השלישי הוא סוג של פספוס. מפעילים נוספים מלבד מוטורולה מדברים במונחים דומים לגבי הקפיצה או השימוש ברשתות דור שני לצורך העברת Voice.

סטיינברג זהיר בדבריו, כמי שמשמש בתפקיד בכיר בחברה שמייצרת ומפתחת רשתות סלולריות גם בטכנולוגיות דור שלישי, אבל מה שמסתמן בעולם הסלולר הוא, שהמפעילים ישתמשו בטכנולוגיות הדור השני להעביר את השיחות הרגילות שאנחנו מקיימים היום, ואילו כל תקשורת הנתונים, כלומר הגלישה הסלולרית תעבור לטכנולוגיה החדשה בדור הרביעי, מה שמעלה שאלות לגבי עתידן של רשתות הדור השלישי וההשקעה שנעשתה בהן.

"מסתמנת מגמה כזו", אומר סטיינברג. הדיבור ייעשה על הדור השני בין אם מדובר ב-GSM או ב-CDMA. רוב השימוש בדור השלישי היום הוא לצורך העברת דאטה".

* מה זה אומר מבחינת המפעילים? מה הם יעשו עם רשתות הדור השלישי שלהם?

"אף אחד לא יעשה עכשיו השקעות בדור השלישי ואם כן, זה יהיה רק להרחיב את הקיבולת של הדאטה. אני לא רוצה להניח שלא יהיה Voice על רשתות הדור השלישי, אני רק אומר שהוא יבוצע על טכנולוגיות דור שני ובאיזשהו שלב בזמן ידלג על הדור השלישי ויקפוץ לדור הרביעי".

* האם מפעיל דור שלישי יכול או צריך למתוח את הרשת שלו לפני שהוא עובר לדור הרביעי? יש יצרנים שמותחים את היכולות לקצבים של עשרות מגה ברשתות הקיימות?

"זה עניין של זמן. היום המפעילים מוסיפים קיבולת ברשתות כדי שאנשים יוכלו להשתמש במחשבים ניידים. הגידול בא משם. תגיע נקודה שבה הדור השלישי לא יוכל לעמוד בדרישות וזה יהפוך להיות יקר מאוד למתוח את הרשתות. אז יהיו כאלה שיחליטו ללכת לדור הרביעי, כל אחד על-פי האסטרטגיה שלו. הדור השלישי פועל בערוצים של 5 מגה. כשיש יותר ויותר קיבולת, התא הסלולרי מצטמק ואז צריך יותר ויותר אתרים. אז המפעיל צריך להחליט אם הוא מוסיף עוד רצועת תדרים של 5 מגה (Carier) - או שהוא מכפיל את האתר כדי לעמוד באיכות שירות.

"בטכנולוגיות דור רביעי טכנולוגיות הרדיו הן שונות (OFDM) והן כוללות יכולות לנטרל הפרעות בתדרים. בכל רשת דור שלישי מגיעה נקודה שבה כל הרחבה כבר לא תהיה כלכלית ואז הכדאיות של הדור הרביעי נכנסת למשחק".

לדבריו, "הדבר הזה משמעותי כאשר מדברים על וידיאו. כי אנחנו רואים שהגידול ברשתות הסלולריות בא בעיקר מהווידיאו. בשיטות השידור הרגילות וידיאו כמו ברודקאסט ומולטיקאסט זה בזבזני. טכנולוגיית הדור הרביעי היא הרבה יותר יעילה וחסכונית להעברת וידיאו ברשת".

* אז העלות לביט היא יותר זולה. אבל איך מתנהלת התעבורה ברשת?

"העלות פר ביט מגיעה בכמה דרכים. ה-OFDM הרבה יותר יעיל ואנחנו במוטורולה שמים על כך דגש רב. הרשת יודעת לווסת את העומסים שלה ומארגנת את עצמה בצורה ממוחשבת. השקענו משאבים רבים כדי לתכנן כזו רשת ולעשות לה אופטימיזציה. בנינו פתרון שמבוסס על כך שמכניסים לרשת הרבה אינטליגנציה של ניהול עצמי. הרשת יודעת לעשות מעבר בין אתרים בדרך יעילה, על-ידי ניתוח האתרים הקרובים ללקוח. זאת, בהתבסס על מרחק מהאתר, עוצמת השידור שהתקבלה ועוד. כל אלו מנוהלים עצמאית ברשת LTE. יש לנו הבנה רבה לצרכים של המפעילים מהניסיון שצברנו, כי אנחנו יודעים שזה עולה למפעיל הרבה כסף".

שתי טכנולוגיות, שימושים דומים

אחת הבעיות של המפעילים, גם ברשתות הנייחות וגם ברשתות הסלולריות, היא הגידול בכמות התעבורה שצורכים הגולשים. המשמעות היא שהצרכנים "עולים" למפעילים הרבה יותר כסף מבעבר. טענה כזו נשמעת גם מהחברות הסלולריות שטוענות שניתן לראות את הגידול בכמות הדקות (MOU) כאשר במקביל ההכנסה הממוצעת פר מנוי (ARPU) לא צומחת.

* האם המפעילים צריכים להיות מודאגים מכך שהגידול בדאטה אינו משתקף בגידול בהכנסות?

"הווידיאו, בעיקר אתרים כמו YouTube, מעמיסים על הרשת. המפעילים מבינים את הבעיה ורוצים להפוך את זה לכסף. אנחנו רוצים לעבוד איתם ולנסות להרוויח מההשקעות שהם עשו על-ידי התייעלות. עד עכשיו הנושא בא לידי ביטוי בעיקר ברשתות הנייחות, אבל עכשיו בגלל היכולות הטכנולוגיות שמשתכללות בקצב מהיר, הכול עובר לנייד, ואנחנו רוצים להיות שם. מודל הגן הסגור נפרץ ואני לא מאמין בו".

* ה-iPhone של אפל תרם לזה?

"ה-iPhone הוכיח שאם יש לך את המכשיר הנכון, אתה מקפיץ את השימוש בדאטה. אני חושב שהמפעילים הבינו את זה וטי-מובייל ומפעילים נוספים הוכיחו שמכשירי ה-iPhone ודומיהם מספקים שימוש הרבה יותר גדול".

* האם אתה חושב שהטעות של מוטורולה היא שהיא לא מתמקדת ב-WiMAX או ב-LTE ותומכת בשתי הטכנולוגיות במקביל?

"לא, למרות שהמתחרים אומרים שזו טעות. אלו לא טכנולוגיות מתחרות, השימושים של שתי הטכנולוגיות שונים. ה-WiMAX היא טכנולוגיה יחסית קלה לפריסה ומתאימה לחברות בעלות אוריינטציה של IT. לגבי ה-LTE, האבולוציה טבעית יותר למי שמשתמש ב-HSPA וב-EVDO. שתי הטכנולוגיות כאן, ואנחנו בחרנו לבנות מוצרים שיתאימו לשתי הטכנולוגיות במקביל. בגלל שמוטורולה השקיעה משאבים רבים ב-WiMAX זה נותן לה יתרון. קופסה שלנו ל- WiMAX תוכל לשמש אותנו גם ל-LTE, אלה טכנולוגיות דומות. הן משרתות אמנם משתמשים שונים, אבל שתיהן מבוססות על אותם עקרונות".

הכותב היה אורח חברת מוטורולה בברצלונה

עוד כתבות

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

בורסת טוקיו, יפן / צילום: Shutterstock

עליות בבורסות אסיה; גוגל טסה במסחר המאוחר

ניקיי מטפס ב-1.1%, מדד שנחאי מוסיף לערכו 0.8%, מדד שנזן מתחזק ב-1.5%, הנג סנג קופץ ב-2.1% ומדד קוספי מתקדם ב-1.2% ● גם החוזים העתידיים על מדדי ארה"ב נסחרים בעליות ● בהמשך היום יתפרסם בארה"ב מדד מחירי ההוצאה הפרטית (PCE), מדד האינפלציה המועדף על ידי הפד

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון