גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בטירוף שלהן

לרגל פסטיבל "אישה" שיחל מחר בחולון, מעלות רמה מסינגר ושרית וינו-אלעד מופע מוזיקלי-קברטי - "אומרים שהיא קוקו", העוסק במורכבות הבלתי נסבלת של הקיום מנקודת מבטן של נשים שמסרבות לטייח. השתיים שזוממות כבר הרבה זמן על מופע משותף, מספרות מה לטירוף ולהומור, לשירה ולקפיצה מהחלון, לאילוף הסוררת ולחינוך העם

רמה מסינגר ושרית וינו-אלעד פותחות סוף סוף את הפה. בגדול. מחר (חמישי, 26.2) מילים וצלילים שבערו בקרבן על אש קטנה במשך שנים יגיעו לנקודת הרתיחה. על פניו, אין מדובר בשחקניות הסובלות ממחסור בבמה. שתיהן דמויות בולטות בתיאטראות החשובים בארץ שעושות גם סרטים וטלוויזיה, שרות עם תזמורות וזמרים, וקוטפות בדרכן פרסים נאים. ובכל זאת, דווקא במסגרת פסטיבל קונספט יתממש חלום משותף של שתיהן: ערב מוזיקלי-קברטי-פואטי משירי משוררות ומשוררים וכן קטעים מקוריים.

המופע - "אומרים שהיא קוקו", שיעלה במסגרת פסטיבל "אישה" בתיאטרון העירוני חולון ב-28-26 בפברואר, עוסק במורכבות הבלתי נסבלת של הקיום מנקודת מבטן של נשים שמסרבות לטייח. בערב יבוצעו בשירה, בדרמה ובקומדיה טקסטים פרי עטן של מסינגר ווינו-אלעד ושירים מאת יונה וולך, דליה רביקוביץ', אגי משעול, חוה פנחס כהן, נתן זך, נתן יהונתן, שייקספיר ונגה יתומי - מחברת השיר שעל שמו נקרא המופע.

במניה-דיפרסיה לא מטפלים באל.אס.די

בסיום בוקר חזרות, אחרי שפונו מגשי הבורקס, מתיישבות השתיים, יחד עם המלחין המיילד של השירים - אורי לשמן, בשולי במת התיאטרון, כדי לגלות מה לטירוף ולהומור, לשירה ולקפיצה מהחלון, לאילוף הסוררת ולחינוך העם. על מי להישמר מלפגוש את מסינגר בסמטה אפלה, ולמי מתקשרת וינו אלעד בימות מלחמה.

*איפה נולד "אומרים שהיא קוקו"?

וינו-אלעד: "כבר כמה שנים אני מחזרת אחרי רמה כדי שנעשה משהו ביחד. ואז יצא לנו לטייל לירושלים למופע עם מאי ישראלי - אשתו של אורי וזמרת נהדרת - וחווה פנחס כהן. רמה שאבה שם חלב מול כל הקהל, ובאותו רגע אמרתי לה - 'הלו! אנחנו צריכות לקחת את הערב הזה ולהפוך אותו למשהו שלנו'".

מסינגר: "שרית ואני חברות הרבה שנים ושתינו משחקות ב'כנר על הגג'. אז כבר הרבה זמן שאנחנו רוצות לעשות משהו ביחד שיבטא את האהבה שלנו לשירה העברית בכלל ולנושא הנשי בפרט. זה עבד מצוין עם אורי, שהחיבור שלו לנשיות של עצמו מאוד מובלט".

*איזו חוויה אתן רוצות לעבור ולהעביר דרך הטקסטים?

מסינגר: "רגעים שאישה פוגשת. נפש של אישה. חיים של אישה".

וינו-אלעד: "אבל אנחנו מנסות למצוא את הרגעים הקיצוניים. רגעי סף. לא רגעים סתמיים".

*רגעי סף-טירוף כמו אצל יונה וולך ודליה רביקוביץ'?

וינו-אלעד: "עם יונה וולך עשו טעות פרמדיקית קשה. אין מה לעשות. היום אנחנו יודעים שבמניה-דיפרסיה לא מטפלים באל.אס.די. יש לנו גם טקסט שאנחנו עוד מתלבטים לגביו מאת תרצה אתר, שעד היום התגלע ויכוח האם היא נפלה מהחלון או קפצה ממנו. יש הטוענים שפשוט היו שיפוצים מתחת לבית שלה וזה כל-כך הטריף אותה שהיא עמדה בחלון וצרחה על הפועלים עד שהיא נפלה.

"זה נראה לי הגיוני לאישה הזו, לדפוס חייה. נשים שלא הולכות לפי מה שמצפים פנטסטית וקלאסית מנשים לעשות, נשים שהן אקסצנטריות בהופעתן ובדרכים שבהן הן מתבטאות, נשים כאלו הופכות לסוג של מוקצות, סוג של מוטרפות בשולי החברה".

לשמן: "אבל יש הבדל דורי. במופע יש שירים רבים של אגי משעול שהיום היא נחשבת לאחת המשוררות הישראליות החשובות, בלי להיות מוגדרת ככותבת של שירה נשית. פשוט כמשוררת".

מסינגר: "נכון. אולי בגלל זה בשירה של אגי משעול יש המון הומור. ליונה וולך לא היה את הספייס הזה להביא הומור. כשהיה הומור אצל וולך זה היה הומור כואב. אצל אגי יש גם הומור מאוד קליל, לא כואב בכלל".

*יש מימד קומי חזק ב"אומרים שהיא קוקו".

מסינגר: "כן. כי אנחנו תוססות".

וינו-אלעד: "הדרך הטובה ביותר שלי להתמודד עם העולם זה דרך הומור. יש אנשים שאני יודעת שכשיש פיגוע או יצאנו למלחמה כדאי לי להתקשר אליהם כי הם יתנו לי את הכלים להתמודד עם בדיחות איומות ונוראות של הומור שחור. יש במופע הרבה דברים שהם בורות של כאב, אז רצינו להקליל את זה כדי שאנחנו והקהל נוכל להתמודד".

מסינגר: "יש משהו בשירה, גם בשירה כתובה וגם בשיר מושר, שזה הדבר הכי תרפויטי שאני מכירה. ברגעים הכי קשים של החיים שלי אני שרה. יש לזה אופי הילרי ברור. וגם להומור. רוב השירים במופע נוגעים או נובעים מהמקומות הכי איומים וקשים של הנפש, הכי כואבים. ויחד עם זאת, יש בהם אלמנט של זיכוך. זה נכון גם לגבי ההומור".

*גם לסקס גם יש אפקט כזה. זה מרכיב הפיתוי-שחרור בבורלסק ובקברט.

מסינגר: "כן, אם היינו יכולות לעשות סקס על הבמה אז היינו עושות גם את זה".

חיות בדציבלים גבוהים

מרבית השירים במופע זכו ללחנים חדשים שכתב לשמן, הנעים מקברט דרך בלוז וג'אז ועד רוק רך. הטקסטים שבחרו וינו-אלעד ומסינגר, כמו גם הטקסטים שכתבו, עוסקים במיניות, בריבוי התפקידים - המתנגשים לכאורה, שעלינו למלא בהצלחה בכל רגע נתון, בתיוג השלילי של נשים שחיות בדציבלים גבוהים, בהורות, בדימוי גוף, בפנטזיות רומנטיות ופטריוטיות, ובטירוף. אבל למרות ההבטחה לפריקת עול והתרת רסן, מקפידים היוצרות והמלחין לציין תדיר במהלך השיחה שמדובר במופע הנוגע בציפור הנפש של כולנו, ופונה לגברים ולנשים כאחד. מופע אוניברסלי".

*אתן חוששות מלהגדיר את "אומרים שהיא קוקו" כמופע פמיניסטי?

מסינגר: "בפירוש לא! אני אגיד את זה בצורה מאוד ברורה. אם יש נשים שמכעיסות אותי זה נשים שמגדירות את עצמן כלא פמיניסטיות, או כפוסט-פמיניסטיות. זה באמת נשים שלא כדאי להן לפגוש אותי בלילה בסמטה חשוכה. הן מרגיזות אותי. אני חושבת שכל אישה חייבת להיות פמיניסטית. המצב רחוק מלהיות שיוויוני, יש עוד הרבה דרך לעשות.

"אני שיחקתי ב'אילוף הסוררת' לפני כמה עונות, וחוויתי את הקהל, איך היה לו קשה מאוד עם מונולוג הסיום שהוא מאוד פמיניסטי. והייתה לי חברה שאמרה - 'מה פמיניסטי, זה פאסה, את יכולה להיות פוסט-פמיניסטית'. ואמרתי לה לא! ממש לא גמרו את העבודה. היא באה להצגה וישבה שם ואחרי זה הודתה לי. כי היא ראתה את התגובות של הקהל והבינה מה זה אומר. ואלו נשים בעיקר, או לפחות באותה מידה. נשים שלוקות בשוביניזם או שמפחדות להגיד על עצמן שהן פמיניסטיות".

וינו-אלעד: "מספיק לראות את תוצאות הבחירות כדי להבין שאנחנו בישראל, רחוקים מאוד מפמיניזם. בעיניי פמיניזם זה לא קבוצה של בוצ'יות שורפות חזיות. פמיניזם זה שוויוניות ושוויונות, כלפי הכל. הוא לא בא מתוך שנאה אלא מתוך אהבה. אבל כאשר גבר משתמש במילה פמיניזם הוא אומר אותה כמו מילת גנאי. אבל באותה מידה כמו פמיניזם יכולנו לומר שמאלניות".

*איך זה קשור?

וינו-אלעד: "כי שוויון זה שוויון זה שוויון. שמאלניות מדברת על שוויון. פמיניזם מדבר על שוויון. זה לא שאנחנו רוצות להיות שוות כי אנחנו רוצות לזיין את הגברים בבית משפט לענייניי משפחה. זה בולשיט! זה לא פמיניזם. אישה שמשתמשת בילדים שלה ככלי נשק נגד מי שהולך להיות האקס שלה - בעיניי היא לא פמיניסטית בשיט. לבוא ולהילחם רק בשביל נשים כי אנחנו פמיניסטיות זה להתרחק מהמטרה. המטרה היא שוויון".

*אז פמיניזם מזוהה לטעמכן עם שמאל כי שוביניזם זו מערכת היררכית?

מסינגר: "כן. כי שוביניזם זה קבוצה אחת שבולטת ושולטת על השאר".

וינו-אלעד: "שוביניזם זה מערכת היררכית עד נאציונל-סוציאליסטית".

*למה נשים מסתייגות מההגדרה פמיניסטית?

מסינגר: "אני חושבת שהן ספגו את זה. הפחד מלהיות הן עצמן ואולי גם מלעמוד בזכות עצמן. הגישה הפטריארכלית נספגה בהן אז הן מפחדות להעיד על עצמן כפמיניסטיות. אני מעבירה סדנאות לקריאת שירה. ואני לוקחת גם טקסטים שהם שבהחלט שוביניסטים - שירים של אלכסנדר פן ושל נתן אלתרמן, שמוצאים איזה קסם רומנטי בלהשפיל אישה עד כדי להרהר ברציחתה. ואני רואה את התגובות של נשים וגברים והרבה פעמים נשים הן יותר שוביניסטיות. חשוב להן לומר 'אני לא פמיניסטית'. למה להגיד 'אני לא פמיניסטית'? תגידי שאת מפחדת".

*אולי הן לא רוצות להזדהות כקורבן.

וינו-אלעד: "הן מפחדות להזדהות כפמיניסטיות כי יצא לפמיניזם שם לא נשי".

*מה זה נשי?

וינו-אלעד: "נשי זה הכל". *

עוד כתבות

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נאסד"ק ננעל בירידות יום שישי ברציפות; מניית אנבידיה צנחה ב-10%

ה-S&P 500 רשם את השבוע השישי ברציפות של ירידות - ברצף ההפסדים הארוך ביותר שלו מזה למעלה משנה, הנאסד"ק סגר יום שישי ברציפות של ירידות לראשונה מאז אוקטובר 2022 ● הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב