גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנכ"ל פובליסיס, מוריס לוי: "אני לא מאמין שהשוק יתאושש לפני אמצע 2010"

למרות הפגיעה בהכנסות הקבוצה, הפיטורים שבאופק וסגירת אתר Honeyshed - מוריס לוי, מנכ"ל קבוצת הפרסום פובליסיס, רואה במיתון הזדמנות לצמיחה, ומאמין כי רעיונות טובים יהיו מבוקשים לא פחות מאשראי

מוריס לוי, מנכ"ל פובליסיס גרופ, חושב שהמיתון מרגש. במהלך שיחה ארוכה אחרי הפרסום האחרון של דו"ח ההכנסות של פובליסיס גרופ (Publicis Groupe), הצביע מנכ"ל החברה האופטימי על כך שמחיר מניותיה עלה ב-6.57%, אבל גם דיבר בגילוי-לב על אפשרות לפיטורי עובדים, על סגירת אתר הקניות Honeyshed ועל מה שהוא "אוהב" במיתון הנוכחי.

* איך השתוותה שנת 2008 לשנת 2007?

כשמשווים את נתוני ההכנסות שלנו לאלה של קבוצת אומניקום, אפשר לראות שהיו כמה תחומים שבהם תפקדנו הרבה יותר טוב מהם. כמו כן, מצבנו היה טוב יותר מאשר בשנת 2007, וזאת בגלל הדברים שעשינו בשנה שעברה. ראשית, הובלנו מהלך אסטרטגי מצוין בכך שרכשנו את דיגיטאס (Digitas) ואחרי כן יצרנו את VivaKi, המספקת לנו עמדת הובלה בתחום הדיגיטלי, התחום היחיד הנמצא כיום בעקומת צמיחה. שנית, חיזקנו את עמדתנו בשווקים המתפתחים. ושלישית, חידשנו את היצע סוכנויות הפרסום שלנו: ליאו ברנט נהנתה משנה טובה וסאצ'י וסאצ'י דיווחו על שנה של הכנסות שיא".

* האם אי-פעם חווית דבר הדומה למשבר הכלכלי העולמי?

"מעולם לא, גם לא במהלך לימודי, אז המורים הסבירו על המשבר הכלכלי של 1929. מה שאנחנו רואים היום הוא דבר לא יאומן. טריליוני דולרים פשוט התאדו. השערוריות הגיעו לדרגים שלא נודעו, הבנקים נמצאים במצב קשה מאוד והמערכת הכלכלית כולה ניזוקה. זה יוצר חרדה אצל אזרחי כל העולם משום שאנחנו עומדים בפני המשבר הכלכלי הגלובלי הראשון בתולדות העולם. זהו דבר שהעסקים שונאים, כי אין באפשרותם לחזות את העתיד ולהתכונן לקראתו. סימני השאלה עצומים, ובמצבים כאלה יש כמה היסוסים, ולכן אני חוזה ששנת 2009 תהיה די עגומה עבור תעשיית הפרסום. נדמה לי שששת החודשים הראשונים יהיו קשים יותר מהשישה האחרונים. אני לא מאמין שהשוק יתאושש לפני הרבע השני של שנת 2010".

* וזה גורם לך לעצבנות?

"זה לא גורם לי להיות עצבני. האמת היא שזה אפילו מרגש אותי. כמובן שאיננו חסינים למשבר, ברור כי נושפע מהמיתון. אך החלטנו החלטות אסטרטגיות שהתבררו כחיוביות. חידשנו באופן ניכר את ההיצע שלנו בסוכנויות הפרסום ויצרנו את VivaKi, מה שנותן לנו פרופיל ייחודי בתעשייה. יש לנו דריסת רגל ברורה בשווקים המתפתחים, והדבר מאפשר לנו לפצות על השפעות המשבר הכלכלי - אם לא לגמרי, הרי שבאופן ניכר".

* מה בדיוק מרגש אותך במצב הנוכחי?

"אני מתרגש משום שזה דבר המוביל אותי לחשוב כיצד נוכל לגרום לחברה להיות יותר יעילה, איך נוכל להפחית את ההוצאות וכך לעזור ללקוחותינו, לזכות ביתרון המרבי מגודלנו ולדאוג כי הלקוחות שלנו הם המנצחים. כמו כן, זה גורם לי לחשוב על חברות חדשות, על מיזמים חדשים ועל ניצחונות חדשים של הלקוחות. אני מת על זה".

* ומה לגבי הצדדים השליליים, למשל סגירת אתר הקניות Honeyshed ופיטורי עובדים?

"סגירת Honeyshed היה דבר שהעציב אותי. אהבתי את המיזם הזה מאוד, ותמכתי בו במהלך כל התהליך. הבעיה עם Honeyshed הייתה שטרם קיבלנו את תגובות המפרסמים, ובתקופות כאלה המפרסמים אינם נלהבים לגבי דברים חדשים. המפרסמים מעוניינים לשים את כספם בחברות שעמדו בניסיון והוכיחו את עצמן. משמעותה של השקעה נוספת ב-Honeyshed - למרות שתמכתי בכך מהיום הראשון - הייתה עוד ועוד כסף לאורך שנים רבות, והיום אין לי את הזכות להשקיע בסוג כזה של מיזם ארוך-טווח ומסוכן, משום שכדי לממן כזה דבר יהיה עלי לפטר עובדים בתחומים אחרים".

* האם אתה חוזה פיטורי עובדים ב-2009?

"אני נזהר מאוד מפיטורים. לרוע המזל, יהיה עלינו לפטר כמה עובדים בחלק מהסוכנויות, וכמובן שנעשה זאת אם נהיה חייבים".

* האם משמעות הדבר שיש בידיכם תוכניות לפיטורי עובדים?

"כל סוכנות לגופה. ייתכן ונמצא את עצמנו במצב בו עלינו לפטר כמה אנשים. עם זאת, ייתכן שנמצא את עצמנו במצב בו עלינו לשכור עובדים חדשים".

* באילו אמצעים לחסכון תנקטו?

"ברצוננו להגביל את השימוש בפרילנסרים ובעובדים זמניים, וכמו-כן ברצוננו לקצץ את התקורה שלנו ב-10%".

מכוונים לסין והודו

נוכח הסיום הקשה של שנת 2008, מודה לוי כי היו לפובליסיס גם מספר נקודות שפל בשנה שחלפה. "נקודת השפל, במהלך חצי השנה הראשונה, הייתה עסקינו בתחום שירותי הבריאות, אך אלה התייצבו כצפוי במהלך חצי השנה השנייה, והופכים כעת יותר ויותר לנקודות אור. עוד נקודת שפל שחווינו הייתה מקצת מהמיזמים בתחום תכנון האירועים, שלא תפקדו בדיוק כפי שציפינו".

* תחום הדיגיטל הולך ונעשה חלק גדול מעבודתכם. האם בכוונתכם להמשיך בכיוון זה?

"ברצוננו להבטיח כי כל הקבוצה סופגת לתוכה את פעולות הדיגיטל וכי כמעט כולם יהיו 'אוריינים מבחינה דיגיטלית', משום שאיננו יכולים לומר ללקוח שבא אלינו בנושא, 'כעת נהיה חייבים לקרוא למומחים'. מה שעלינו לעשות במקצת השווקים הוא להגיע למאסה קריטית, ובכוונתנו לצמוח בשווקים כגון סין, הודו וכמה ממדינות אירופה. כמו כן, אנו בודקים כמה אפשרויות באמריקה הלטינית.

* מהן תוכניותיכם עבור המיזם הדיגיטלי VivaKi לשנת 2009?

"אנחנו מפתחים כלים חדשים ומשתפים פעולה עם פלטפורמות איכות קודמות. ראש 'מרכז העצבים' של VivaKi, קורט הכט, השיק זה מכבר רעיון חדש עם הרבה שותפות כגון יאהו ומיקרוסופט, בניסיון לפתח תקן כללי לפרסום הווידיאו באינטרנט".

* האם אתה מתכנן רכישות כלשהן?

"החדשות הטובות הן כי אנחנו נהנים מנזילות של 2.8 מיליון יורו, וברמה הזאת אנחנו נהנים מהיכולת לבצע רכישות. אבל אנחנו לא ממהרים לעשות את זה. ישנן רכישות קטנות שאנחנו יכולים לבצע, ואנחנו עובדים עליהן, אבל כרגע אין תוכניות לרכישות גדולות יותר".

* אילו מגזרים יהיו לדעתך חזקים ב2009-?

"בשנת 2009 אנחנו עומדים לראות את סוכנויות הקריאייטיב חוזרות בגדול, משום שהמפרסמים יזדקקו לרעיונות מצוינים".

מחפשים רעיון טוב

לגבי המגזרים הפחות חזקים של הקבוצה טוען לוי כי "אנחנו לא יכולים להגיד שהכל יהיה בעקומת עליה. אני מנסה להבין באיזה כיוון ינועו השווקים, ולהיות סביר בהנחותי. אין לכך שום קשר לאיכות העבודה של אנשינו. במונחי חוזק השירות, כשאתה נמצא במצבים כל-כך קשים וישנו כזה חוסר בהירות, יש מרכיב אחד שכולם זקוקים לו באותה הדחיפות כמו לכסף ולאשראי - זהו הרעיון הטוב. כאן בדיוק המקום בו אנחנו יכולים לייצר פתרונות יצירתיים המקשרים את המותג עם הצרכן בדרך שעשויה לשנות את התנהגות הצרכן ולגרום לו לקנות את המוצר".

* האם הלקוחות דורשים מהסוכנויות שלכם הנחות, האם יש קיצוץ בתקציבי הפרסום?

"אני מבין את הלקוחות בעלי הקובלנות ומזדהה איתם, ואני בהחלט מוכן לדון במצב ולראות מה באפשרותנו לעשות. עם זאת, אנו סובלים מהבעיות הארגוניות שלנו עצמנו, ולכן זה לא כל כך פשוט, אבל אנחנו מבינים את צרכי המפרסמים ומנסים לעזור להם".

* אילו מגזרים ימשיכו לסבול?

"מדובר בח'שודים הרגילים', יצרני המכוניות והמגזר הפיננסי, ואנחנו מצפים לראות בעיות גם במגזרים אחרים, כגון תעשיית הנסיעות. אבל אנחנו בהחלט רואים אפשרויות לצמיחה, משום שכמה מהמשווקים החליטו שלא לקצץ בהשקעות הפרסום שלהם. לכן אין מדובר במצב שבו כולם מתנהגים אותו הדבר. אנחנו צופים שאנחנו נהיה בין אלה שמצבם יהיה טוב יותר בתוך התעשייה".

התחזיות של מוריס לוי:

"יצרני המכוניות והמגזר הפיננסי ימשיכו לסבול, ואנחנו מצפים לראות בעיות גם במגזרים אחרים"

"המשבר גורם לי לחשוב על חברות חדשות, על מיזמים ועל ניצחונות של הלקוחות. אני מת על זה"

"ב-2009 סוכנויות הקריאייטיב יחזרו בגדול, משום שהמפרסמים יזדקקו לרעיונות מצוינים"

פובליסיס

עוד כתבות

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?