גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

משפחתית שכזאת - מבחן דרכים לדודג' ג'ורני

ההיצע הדליל לכלי רכב עם שבעה מקומות ישיבה (אמיתיים) פלוס מרחב סביר למטען ובתקציב של "משפחתית גדולה מאובזרת", זוהה על-ידי קרייזלר כבר לפני מספר שנים. התוצאה היא הדודג' ג'ורני

לפני מספר ימים התקשר אליי חבר שניצב בפני רכישת רכב שני למשפחתו. יש לו שלושה ילדים בגילאי 6 עד 10, ובאחרונה הוא הגיע למסקנה שהסעת החבורה הפעילה שלו על שלל מיטלטליה, חבריה וסביה היא מטלה לא ריאלית עבור הרכב המשפחתי הרגיל. את האפשרות לרכוש מיניוואן בגודל מלא הוא פסל מטעמי תקציב והיעדר מרחב בחניה הביתית. כתחליף הוא מחפש פתרון עם שבעה מקומות ישיבה אמיתיים פלוס מרחב סביר למטען, בתקציב שלא יעלה על זה של "משפחתית גדולה מאובזרת", אי-שם בין 150 ל-170 אלף שקל.

עיון ברשימת הדגמים המיובאים ארצה גילה שרשימת האופציות המוצעות בפלח זה דלילה. המידיוואנים והמיניוואנים הגדולים חורגים ממגבלות התקציב לכיוון ה-190 אלף שקל פלוס; ולהיטי הליסינג המוכרים היטב בפלח "המשפחות הגדולות" נכנסים אמנם למסגרת התקציב, אבל ברוב המקרים מדובר בכלי רכב עם שישה מקומות ישיבה ריאליים בלבד או בכלים בתצורת "5 2", שמושבי ה"פלוס 2" האחוריים שלהם שימושיים בקושי לילדים מתבגרים, וגם אז הם מחייבים ויתור כמעט מוחלט על תא מטען.

את הפער בהיצע בפלח זה זיהתה לפני מספר שנים קרייזלר, שיש לה היכרות שיווקית ארוכה עם נישת "המשפחות הגדולות" בארה"ב ובאירופה. התוצאה היא הג'ורני (JOURNEY), שמוצע תחת כנפי "מותג הצעירים" דודג'.

עיצוב עם ערך תדמיתי

כבר במבט ראשון מציג הג'ורני כמה מאפיינים חריגים לפלח: יש לו פרופורציות ומאפייני עיצוב שמזכירים רכב כביש-שטח עם מרווח גחון נכבד, קשתות גלגלים ענקיות וחרטום מאסיבי וקשוח. גם המידות החיצוניות שלו אינן טיפוסיות לפלח: הגובה אמנם צנוע יחסית 4.89 מ', אך הוא ארוך בכ-40 ס"מ ממאזדה 5, למשל; וניצב על בסיס גלגלים ענק באורך 2.89 מ', כמעט 15 ס"מ יותר משל מאזדה 5 ומקביל למיניוואנים "פול-סייז" נוסח קיה קרניבל.

בנסיעת המבחן גילינו שלעיצוב זה ערך מוסף תדמיתי לא מבוטל ברחוב הישראלי, שמקדש את רכבי הכביש-שטח כסמל סטטוס. אחרי 30 שנה של פעילות בפלח המיניוואנים, מעצבי הפנים של קרייזלר יודעים פחות או יותר את כל מה שניתן לדעת על הפלח, ועובדה זו בולטת בתכנון החכם של תא הנוסעים. למרות שהדלתות נפתחות לצדדים, הגישה למושב האחורי קלה ומתבצעת בהנפה של מתג בודד, שדוחק את המושב האמצעי קדימה. מתג נוסף מאפשר לקפל את המושב האחורי לרצפה בלחיצה אחת ולהגדיל את מרחב המטען מ-167 ל-1,567 ליטר. הטיפוס למושב האחורי סביר, ומעניק מרחב כתפיים, רגליים וראש שיכול להתאים אפילו לזוג מבוגרים בגודל סביר. גם היושבים בספסל המרכזי נהנים ממרחב מכובד לרגליים ולכתפיים, למרות שמרחב הראש אינו נדיב כמו במיניוואנים אמיתיים. תנוחת הישיבה מלפנים גבוהה ונינוחה בנוסח רכב כביש-שטח, אך הראות לאחור בעייתית בשל השמשה האחורית הצרה.

תכנון סביבת הנהג אופייני לרכבי דודג'. עמדת הפיקוד מכילה פתרונות אחסון מקוריים כמו מארז לקירור פחיות משקה בתא הכפפות, אבל הנהג מוקף בדונמים של משטחי פלסטיק קשיחים ואפרוריים למראה, שאינם מתקרבים לסטנדרט היפני/קוריאני העדכני. אפשר להשלים עם זה ברכב כביש-שטח קשוח אבל פחות ברכב פנאי משפחתי. הנדסת האנוש סבירה וכוללת מיקום נוח של מוט ההילוכים ומיקום פחות נוח של בלם החניה המופעל ברגל.

מאחורי הגריל הקדמי נוסח-טקסס, מסתתר המנוע המשפחתי המוכר של קרייזלר/מיצובישי/יונדאי: מנוע 2.4 ליטר יעיל ואמין, שמייצר 170 כ"ס נכבדים אך לא מתברך בעידון יתר. הוא שקט ונינוח בשיוט עירוני, אבל תחת עומס של האצה בעלייה או לחיצה אגרסיבית על הדוושה, הוא מחדיר לתא הנוסעים לא מעט דציבלים עודפים שאינם מתברכים במוזיקליות.

להבדיל משאר דגמי דודג' שבהם מופיע מנוע זה, בג'ורני משודך המנוע לתיבה אוטומטית מקובלת בת ארבעה הילוכים ולא לתיבה רציפה. התיבה האוטומטית חלקה ומעדנת את חספוס המנוע במרכז, אם כי חסרונו של הילוך חמישי ניכר בשיוט מהיר על הכביש מהיר.


לא חורג מהמקובל

למעט דגמים בודדים כמו הפורד S-MAX, רוב הכלים המתחרים בפלח הזה אינם מתוכננים להפיק ערך מוסף ספורטיבי. גם הג'ורני אינו חורג מהמקובל ומציע היגוי קל מאוד ונטיית גוף מרוסנת מספיק כדי לא להפחיד את הנהג, אך מוחשית מספיק כדי להרתיע אותו מניסיונות לתקל באגרסיביות כבישים מתפתלים. היציבות הכיוונית במהירויות גבוהות טובה, אך פגשנו מתלים נוחים מאלה. בולמי הזעזועים מעבירים לא מעט שיבושי כביש אל תא הנוסעים והטלטולים מורגשים במיוחד בקרב יושבי המושב השלישי מאחור. מניסיון, גילינו שזו לא בעיה שאי-אפשר לפתור באמצעות נגן DVD נייד עם מסך ותקליטור עצבני במיוחד של "נארוטו".

הג'ורני לא מוצע בישראל עם אופציה להנעה כפולה, שקיימת בשוק האמריקני, אך שהוא תוכנן מראש במחשבה על אתגרי "פנאי" סבירים. הוא מדלג על מדרכות במיומנות רבה וגם שבילי עפר משובשים לא מרתיעים אותו. זה אמנם לא רכב לעבירות בוץ חורפיות, אך הוא יכול להגיע הרבה יותר רחוק ממגרשי החניה הסלולים.

דודג' ג'ורני עם שבעה מקומות בגרסת הבסיס ST עולה בישראל 170 אלף שקל ומגיע עם אבזור תקני מכובד, שכולל 8 כריות אוויר, מערכת ESP, בקרת שיוט, מערכת קול ועוד. הגרסה המפוארת יותר מגיעה עם ריפודי עור, גג חשמלי וכו', ומעלה את המחיר ל-189 אלף שקל. באחרונה נוספה גם גרסת פתיחה מעניינת עם חמישה מקומות ישיבה בלבד, שממוקמת בקבוצה 4. ברמת המחירים של 170 אלף שקל ניצבת בפני הג'ורני תחרות שיווקית דלילה בפלח השבעה מקומות ה"אמיתיים", ומי שימתן את הציפיות בכל הנוגע לעידון מכני וגימור, יגלה שהפשרה בהחלט מתקבלת על הדעת.

מתחרות - ב-170 אלף שקל אפשר למצוא מתחרות מעניינות בפלח ה-2+5

פולקסווגן טוראן

עם אורך של 4.4 מ' בלבד ובסיס גלגלים באורך 2.68 מ', הטוראן לא מתיימר להציע תחרות למיניוואנים אמיתיים, אבל תכנון חכם של הפנים מעניק לו מרווח רגליים סביר בשורה השלישית. תא הנוסעים איכותי ומוצק וב-170 אלף שקל אפשר לרכוש את גרסת הטורבו-דיזל החסכונית, שמשודכת לתיבה אוטומטית בת 6 מהירויות. מחיר גרסת הבנזין, עם מנוע 1.4 טורבו בהספק 140 כ"ס, מתחיל כבר ב-115 אלף שקל.

פולקסוואגן טוראן

פורד S-MAX

ב-178 אלף שקל גרסת הבסיס של הפורד S-MAX ניצבת באמצע הדרך בין המיניוואנים למידיוואנים. זהו כלי רחב שניצב על בסיס גלגלים נדיב באורך 2.85 מ', והשילוב מעניק ליושבי הספסל השלישי מרחב רגליים וכתפיים מכובד, אך מרחב הראש מגביל את גובה היושבים מאחור ונפח תא המטען כמעט מתאפס כשכל המושבים פתוחים. הבונוס הוא התנהגות דינמית של משפחתית מלוטשת ותא נוסעים מתוחכם ואיכותי.

פורד

סיטרואן C4 פיקאסו

ציים היא הגרסה הנמכרת ביותר של פיקאסו, אך ב-163 אלף שקל אפשר לרכוש את ה-SX המפוארת עם מנוע בנזין 2 ליטר בהספק 143 כ"ס. הרכב גדול יחסית לקבוצתו אך בסיס הגלגלים מסתפק ב-2.73 מ' והמושב האחורי מוגדר יותר כ" 2". הוא מצויד בעמדת פיקוד עתידנית, בעיצוב עדכני ובשלל פתרונות מתוחכמים לארגון הפנים והוא אחד הנוחים בקבוצתו.

סיטרואן

עוד כתבות

פרופסור סאמי מיעארי, מעורכי המחקר / צילום: פרטי

מחקר חדש מצביע על הבעיה הגדולה בתעסוקת החברה הערבית

מחקר שערך הפורום הכלכלי הערבי קובע כי צעירים שמוגדרים "חסרי מעש" נמצאים בהכשרות או בדרך לאקדמיה ● אולם בהמשך הם סובלים ממחסור בהזדמנויות תעסוקה איכותיות ליד מקום המגורים

משה ינאי / צילום: רחל ינאי (מתוך ויקיפדיה)

כיצד הגיע משה ינאי לפשיטת רגל ומדוע הדירות והמסוקים שעל שמו לא עזרו?

היזם הסדרתי, שמכר בעבר חברות לענקיות IBM ודל, מצוי במרכזו של מאבק משפטי בישראל ובארה"ב לאחר שנפתח נגדו הליך כינוס נכסים ● קרן האשראי שינטילה דורשת לממש נכסים ודירות בשווי עשרות מיליונים, וטוענת כי ינאי מכר מניות בניגוד להסכם איתה ● ינאי מאשים את הקרן בריביות מופרזות על ההלוואות ומבטיח: מכירת אינפינידט תכסה את כל החובות

עגבניות קלופות / צילום: נועם פריסמן, O'lala Creative

בר ורמיני: הרבה פריטים קטנים שיוצרים ערב שלא תרצו שייגמר

שלל צלוחיות קטנות עם אוכל טעים ושמח, ורמוטים, שפריצים וקוקטיילים מדויקים שמוגשים בחלל קטן ותוסס – מדריד זה כאן

וול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

וול סטריט ננעלה בעליות; למונייד זינקה ב-34%, סולאראדג' ב-29%

נאסד"ק עלה ב-0.6%, ראסל 2000 ב-1.7% ● שופטי ביהמ"ש העליון של ארה"ב הביעו היום סקפטיות באשר לחוקיות המכסים האגרסיביים שהטיל  טראמפ ● בשורות טובות לכלכלת ארה"ב: עלייה מפתיעה במגזר השירותים, עלייה במספר המשרות הפרטיות לראשונה מאז יולי ● ירידות באג"ח הממשלתיות ● פינטרסט נפלה בחדות בעקבות תחזיות מאכזבות

המפקח על הבנקים דני חחיאשוילי / צילום: דוברות בנק ישראל

המהלך שיפתח את שוק הפיקדונות לתחרות מגיע לכנסת. בבנקים צפויים להיאבק בו

האם בקרוב נראה עוד "בנקים קטנים" שמציעים פיקדונות? תזכיר חקיקה בנושא פורסם לראשונה, וכעת האירוע עובר לידי הכנסת ● המועמדים העיקריים לנגוס בנתח של הבנקים הם המוסדיים וחברות כרטיסי האשראי, אך ההיסטוריה מלמדת שהשלמת החקיקה לא תהיה פשוטה

נתב''ג / צילום: Reuters, Nir Keidar

מחירי הטיסות הקצרות ירדו, והרחוקות התייקרו: כמה עולה כרטיס טיסה בנובמבר?

עם פתיחת עונת החורף בתעופה, ולאחר תקופה ארוכה של פעילות מצומצמת, כ-50 חברות תעופה כבר חזרו לפעול מישראל ● הדבר השפיע על מחירי הטיסות ליעדי אירופה, שירדו בעשרות אחוזים, אולם ביעדים מרוחקים נרשמות עליות חדות

ממדאני לאחר נאום הניצחון שלו בניו יורק / צילום: Reuters, Jeenah Moon

אוטובוסים חינם, מס על עשירים: ההבטחות הגדולות של ממדאני יעמדו למבחן המציאות

הניצחון ההיסטורי של זוהרן ממדאני מבוסס על תוכניות כלכליות־חברתיות שאפתניות ● תומכיו רואים בהן עתיד חדש ומזהיר לעיר ניו יורק, המבקרים מזהירים מפער מסוכן בין הבטחות למציאות ● האם החזון הסוציאליסטי של ממדאני ישים? דוח של חברת ההשקעות ג'פריס בדק את התנאים החוקתיים והכלכליים למימושו

ריצ'רד פרנסיס, נשיא ומנכ''ל טבע / צילום: אלעד מלכה

טבע עקפה את ציפיות האנליסטים והרגיעה את החששות לגבי ההכנסות בארה"ב; המניה זינקה

ענקית הפארמה דיווחה על הכנסות בגובה של 4.5 מיליארד דולר ורווח נקי של 78 סנט ● מניית טבע נמצאת במגמה חיובית בחודשים האחרונים, ועלתה בכ-60% מאז השפל השנתי האחרון שאליו הגיעה בחודש אפריל ● המניה זינקה במעל 17% בת"א וב-20% בוול סטריט

פרופ' בועז המאירי / צילום: יח''צ אוניברסיטת תל אביב

החוקר שקיבל 2 מיליון דולר כדי לגלות איך אפשר לפתור סכסוכים אלימים

פרופ' בועז המאירי, ראש התוכנית לניהול סכסוכים וגישור באוניברסיטת ת"א, קיבל לאחרונה מענק יוקרתי ממועצת המחקר האירופית ● המטרה: לבחון אילו התערבויות מועילות בסוגי סכסוכים שונים בין קבוצות אוכלוסייה ● המחקר ייערך בין השאר בקולומביה, בניגריה ובארה"ב ● האם ממצאיו יוכלו להועיל גם לחברה הישראלית?

מפעלי ים המלח של איי.סי.אל (כיל) / צילום: Shutterstock

פשרה של מיליארדים: הזיכיון על ים המלח ייפתח למכרז, ICL תקבל פיצוי ענק מהמדינה

רבים מהמכשולים שמנעו את השינוי הדרמטי הוסרו, ונראה שבשנים הקרובות ייפתח מכרז חדש על זיכיון ים המלח ● המכרז יעגן את השמירה על איכות הסביבה ויגדיל משמעותית חלק הממשלה ● כל הפרטים על הפשרה ועל הוויתורים שעשו הצדדים

מל''ט מסוג הרמס / צילום: אלביט מערכות

המדינה שהצהירה שלא תרכוש נשק ישראלי גילתה שהיא לא יכולה בלי

ממשלת הפיליפינים הצהירה כי בשל סירובה של ישראל להכיר בגבולות המים הכלכליים שלה בים סין הדרומי, היא תפסיק לבצע הזמנות חדשות של ציוד ביטחוני מישראל • בארגנטינה מעוניינים לרכוש 72 מערכות ארטילריה, כחלק ממגמת המודרניזציה של הצבא ● ברוסיה הציגו מערכת הגנה אווירית רובוטית נגד כלי טיס בלתי מאוישים ● וגם: בעקבות מחסור חריף, החלה באוקראינה לייצר פגזי 155 מ"מ ו־105 מ"מ, עם סיוע טכני מהתאגיד הצ'כי CSG ● השבוע בתעשיות הביטחונית

שוקי ניר ודניאל שרייבר / צילום: דורון לצטר, שלומי יוסף

המניה הישראלית החבוטה שזינקה ב־30% וזו שקפצה לשיא שלא נראה שנים

הישראליות בוול סטריט רשמו יום מסחר מוצלח במיוחד אתמול, כאשר חברת הביטוח הדיגיטלי למונייד המריאה בכ-34%, וחברת האנרגיה הסולארית סולאראדג' קפצה בכ-29% ● אצל למונייד התרשמו מהעקביות בצמיחה, וסולאראדג' הודיעה על שיתוף-פעולה עם חברת השבבים אינפיניון לפיתוח תשתיות אנרגיה לדאטה סנטרים

משטרת ישראל / אילוסטרציה: Shutterstock

איש תקשורת בכיר נחקר בחשד לביצוע עבירות מין

לפי החשד, איש התקשורת ניצל יחסי מרות בשנת 2017 • הקורבן התלוננה במשטרה, שחקרה באזהרה את הבכיר • התיק הועבר לפרקליטות לצורך עיון והכרעה

רמי דרור / צילום: דרור סיתהכל

"לא אופטימי": מנהל ההשקעות שמסמן סקטור אחד להתרחק ממנו

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● רמי דרור, מנכ"ל ווליו השקעות מתקדמות, המנהלת כ-4 מיליארד שקל, ידע להמליץ לפני שנה על מניות הביטוח. כעת הוא בטוח שבטווח הקצר השוק המקומי ימשיך לעלות, בהינתן סיום המלחמה וכניסה לשנת בחירות ● ולאיזה סקטור הוא מעדיף לא להתקרב היום?

הבורסה בתל אביב / צילום: איל יצהר

שיא של 15 שנים: מה הוביל למחזור המסחר החריג כל כך בבורסה?

היום בנעילת המסחר ביצעה הבורסה את עדכון המדדים הגדול בתולדותיה, כתוצאה מכך, רשמה מחזור עצום בנעילה ● מיהן החברות שיצאו או שנכנסו למדדים? ● ולמה אנרג'יאן זינקה למרות שנשרה ממדד ת"א 35? ● שאלות ותשובות

מטה אלי לילי, ארה''ב, ומנכ''ל אנבידיה ג'נסן הואנג / צילום: AP - AJ Mast

"בית חרושת לתרופות": מחשב־על של אלי לילי ואנבידיה מציב רף חדש לשוק

ענקית הפארמה מובילה את מרוץ ההתחמשות של התעשייה בכוחות חישוב, בדרך למהפכה בגילוי ובפיתוח תרופות ● במסגרת ההסכם עם אנבידיה אמור להיבנות המחשב החזק בעולם לתחום הרפואי, שנשען בין היתר על טכנולוגיה ישראלית ● איך הוא ישנה את השוק?

מפעלי ICL בים המלח / צילום: ap, Ariel Schalit

ICL תקבל פיצוי במיליארדים, אז למה המניה צונחת?

לאחר שפורסם מזכר ההבנות של הסכם הפשרה מול האוצר בזיכיון ים המלח, אחד הנכסים החשובים ביותר של ICL, מניית החברה צנחה לאורך יום המסחר בשיעורים דו-ספרתיים ● מה הבטיחה המדינה ל-ICL, ומה יקרה ב-2030? ● גלובס עושה סדר

שרון רייך וגדעון עמיחי / צילום: רמי זרנגר, מנחם רייס

אחרי שנים שנעדרה מהפסקת הפרסומות: איילון ביטוח בוחרת משרד פרסום

לראשונה זה שנים, חברת איילון ביטוח ופיננסים בוחרת משרד פרסום ובקרוב תעלה בקמפיין טלוויזיה ● מעבדת החדשנות הטכנולוגית סיטיזון קיבלה הכרה רשמית כ"מעבדה חיה" של האיחוד האירופי ● אריקה כרמל-טק (בי-קיור לייזר), פותחת חנות פיזית ראשונה בקניון עזריאלי "מול הים" באילת ● וגם: זה המנכ"ל החדש של סוכנות מקפת שירותים פיננסיים מבית מגדל ● אירועים ומינויים

תומר בר־זאב ממייסדי איירון סורס (מנכ''ל) וזיג, ועומר קפלן  ממייסדי איירון סורס וזיג / איור: גיל ג'יבלי

למה הסטארט-אפ החדש של מייסדי איירון סורס רכש מפעל למזון כלבים

סטארט־אפ חדש של מייסדי איירון סורס רוכש ומשווק מותגים קיימים בתחום מזון לחיות וקוסמטיקה ● פלטפורמת המסחר האלקטרוני משלבת AI ומדע נתונים כדי לחזות את הצלחתם של מוצרים ולהפיצם ● יותר מ־40 מיליון דולר גויסו - אך הנוכחות הדיגיטלית של המותגים בשוק הרווי עדיין ראשונית

רועי כחלון, מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: רשות החברות הממשלתיות

בציפייה להסכמי אברהם: משלחת של רשות החברות תצא לקזחסטן

משלחת רשמית של רשות החברות הממשלתיות ונציגות מעשר חברות - בהן מקורות, קצא"א ונתג"ז - תצא לקזחסטן בשבוע הבא יחד עם השר דוד אמסלם ● על רקע הצטרפותה האפשרית של המדינה להסכמי אבהרם, בישראל מזהים הזדמנות לשיתוף פעולה בעיקר בתחום תשתיות המים, וכן בתחומי האנרגיה והסייבר