גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

משפחתית שכזאת - מבחן דרכים לדודג' ג'ורני

ההיצע הדליל לכלי רכב עם שבעה מקומות ישיבה (אמיתיים) פלוס מרחב סביר למטען ובתקציב של "משפחתית גדולה מאובזרת", זוהה על-ידי קרייזלר כבר לפני מספר שנים. התוצאה היא הדודג' ג'ורני

לפני מספר ימים התקשר אליי חבר שניצב בפני רכישת רכב שני למשפחתו. יש לו שלושה ילדים בגילאי 6 עד 10, ובאחרונה הוא הגיע למסקנה שהסעת החבורה הפעילה שלו על שלל מיטלטליה, חבריה וסביה היא מטלה לא ריאלית עבור הרכב המשפחתי הרגיל. את האפשרות לרכוש מיניוואן בגודל מלא הוא פסל מטעמי תקציב והיעדר מרחב בחניה הביתית. כתחליף הוא מחפש פתרון עם שבעה מקומות ישיבה אמיתיים פלוס מרחב סביר למטען, בתקציב שלא יעלה על זה של "משפחתית גדולה מאובזרת", אי-שם בין 150 ל-170 אלף שקל.

עיון ברשימת הדגמים המיובאים ארצה גילה שרשימת האופציות המוצעות בפלח זה דלילה. המידיוואנים והמיניוואנים הגדולים חורגים ממגבלות התקציב לכיוון ה-190 אלף שקל פלוס; ולהיטי הליסינג המוכרים היטב בפלח "המשפחות הגדולות" נכנסים אמנם למסגרת התקציב, אבל ברוב המקרים מדובר בכלי רכב עם שישה מקומות ישיבה ריאליים בלבד או בכלים בתצורת "5 2", שמושבי ה"פלוס 2" האחוריים שלהם שימושיים בקושי לילדים מתבגרים, וגם אז הם מחייבים ויתור כמעט מוחלט על תא מטען.

את הפער בהיצע בפלח זה זיהתה לפני מספר שנים קרייזלר, שיש לה היכרות שיווקית ארוכה עם נישת "המשפחות הגדולות" בארה"ב ובאירופה. התוצאה היא הג'ורני (JOURNEY), שמוצע תחת כנפי "מותג הצעירים" דודג'.

עיצוב עם ערך תדמיתי

כבר במבט ראשון מציג הג'ורני כמה מאפיינים חריגים לפלח: יש לו פרופורציות ומאפייני עיצוב שמזכירים רכב כביש-שטח עם מרווח גחון נכבד, קשתות גלגלים ענקיות וחרטום מאסיבי וקשוח. גם המידות החיצוניות שלו אינן טיפוסיות לפלח: הגובה אמנם צנוע יחסית 4.89 מ', אך הוא ארוך בכ-40 ס"מ ממאזדה 5, למשל; וניצב על בסיס גלגלים ענק באורך 2.89 מ', כמעט 15 ס"מ יותר משל מאזדה 5 ומקביל למיניוואנים "פול-סייז" נוסח קיה קרניבל.

בנסיעת המבחן גילינו שלעיצוב זה ערך מוסף תדמיתי לא מבוטל ברחוב הישראלי, שמקדש את רכבי הכביש-שטח כסמל סטטוס. אחרי 30 שנה של פעילות בפלח המיניוואנים, מעצבי הפנים של קרייזלר יודעים פחות או יותר את כל מה שניתן לדעת על הפלח, ועובדה זו בולטת בתכנון החכם של תא הנוסעים. למרות שהדלתות נפתחות לצדדים, הגישה למושב האחורי קלה ומתבצעת בהנפה של מתג בודד, שדוחק את המושב האמצעי קדימה. מתג נוסף מאפשר לקפל את המושב האחורי לרצפה בלחיצה אחת ולהגדיל את מרחב המטען מ-167 ל-1,567 ליטר. הטיפוס למושב האחורי סביר, ומעניק מרחב כתפיים, רגליים וראש שיכול להתאים אפילו לזוג מבוגרים בגודל סביר. גם היושבים בספסל המרכזי נהנים ממרחב מכובד לרגליים ולכתפיים, למרות שמרחב הראש אינו נדיב כמו במיניוואנים אמיתיים. תנוחת הישיבה מלפנים גבוהה ונינוחה בנוסח רכב כביש-שטח, אך הראות לאחור בעייתית בשל השמשה האחורית הצרה.

תכנון סביבת הנהג אופייני לרכבי דודג'. עמדת הפיקוד מכילה פתרונות אחסון מקוריים כמו מארז לקירור פחיות משקה בתא הכפפות, אבל הנהג מוקף בדונמים של משטחי פלסטיק קשיחים ואפרוריים למראה, שאינם מתקרבים לסטנדרט היפני/קוריאני העדכני. אפשר להשלים עם זה ברכב כביש-שטח קשוח אבל פחות ברכב פנאי משפחתי. הנדסת האנוש סבירה וכוללת מיקום נוח של מוט ההילוכים ומיקום פחות נוח של בלם החניה המופעל ברגל.

מאחורי הגריל הקדמי נוסח-טקסס, מסתתר המנוע המשפחתי המוכר של קרייזלר/מיצובישי/יונדאי: מנוע 2.4 ליטר יעיל ואמין, שמייצר 170 כ"ס נכבדים אך לא מתברך בעידון יתר. הוא שקט ונינוח בשיוט עירוני, אבל תחת עומס של האצה בעלייה או לחיצה אגרסיבית על הדוושה, הוא מחדיר לתא הנוסעים לא מעט דציבלים עודפים שאינם מתברכים במוזיקליות.

להבדיל משאר דגמי דודג' שבהם מופיע מנוע זה, בג'ורני משודך המנוע לתיבה אוטומטית מקובלת בת ארבעה הילוכים ולא לתיבה רציפה. התיבה האוטומטית חלקה ומעדנת את חספוס המנוע במרכז, אם כי חסרונו של הילוך חמישי ניכר בשיוט מהיר על הכביש מהיר.


לא חורג מהמקובל

למעט דגמים בודדים כמו הפורד S-MAX, רוב הכלים המתחרים בפלח הזה אינם מתוכננים להפיק ערך מוסף ספורטיבי. גם הג'ורני אינו חורג מהמקובל ומציע היגוי קל מאוד ונטיית גוף מרוסנת מספיק כדי לא להפחיד את הנהג, אך מוחשית מספיק כדי להרתיע אותו מניסיונות לתקל באגרסיביות כבישים מתפתלים. היציבות הכיוונית במהירויות גבוהות טובה, אך פגשנו מתלים נוחים מאלה. בולמי הזעזועים מעבירים לא מעט שיבושי כביש אל תא הנוסעים והטלטולים מורגשים במיוחד בקרב יושבי המושב השלישי מאחור. מניסיון, גילינו שזו לא בעיה שאי-אפשר לפתור באמצעות נגן DVD נייד עם מסך ותקליטור עצבני במיוחד של "נארוטו".

הג'ורני לא מוצע בישראל עם אופציה להנעה כפולה, שקיימת בשוק האמריקני, אך שהוא תוכנן מראש במחשבה על אתגרי "פנאי" סבירים. הוא מדלג על מדרכות במיומנות רבה וגם שבילי עפר משובשים לא מרתיעים אותו. זה אמנם לא רכב לעבירות בוץ חורפיות, אך הוא יכול להגיע הרבה יותר רחוק ממגרשי החניה הסלולים.

דודג' ג'ורני עם שבעה מקומות בגרסת הבסיס ST עולה בישראל 170 אלף שקל ומגיע עם אבזור תקני מכובד, שכולל 8 כריות אוויר, מערכת ESP, בקרת שיוט, מערכת קול ועוד. הגרסה המפוארת יותר מגיעה עם ריפודי עור, גג חשמלי וכו', ומעלה את המחיר ל-189 אלף שקל. באחרונה נוספה גם גרסת פתיחה מעניינת עם חמישה מקומות ישיבה בלבד, שממוקמת בקבוצה 4. ברמת המחירים של 170 אלף שקל ניצבת בפני הג'ורני תחרות שיווקית דלילה בפלח השבעה מקומות ה"אמיתיים", ומי שימתן את הציפיות בכל הנוגע לעידון מכני וגימור, יגלה שהפשרה בהחלט מתקבלת על הדעת.

מתחרות - ב-170 אלף שקל אפשר למצוא מתחרות מעניינות בפלח ה-2+5

פולקסווגן טוראן

עם אורך של 4.4 מ' בלבד ובסיס גלגלים באורך 2.68 מ', הטוראן לא מתיימר להציע תחרות למיניוואנים אמיתיים, אבל תכנון חכם של הפנים מעניק לו מרווח רגליים סביר בשורה השלישית. תא הנוסעים איכותי ומוצק וב-170 אלף שקל אפשר לרכוש את גרסת הטורבו-דיזל החסכונית, שמשודכת לתיבה אוטומטית בת 6 מהירויות. מחיר גרסת הבנזין, עם מנוע 1.4 טורבו בהספק 140 כ"ס, מתחיל כבר ב-115 אלף שקל.

פולקסוואגן טוראן

פורד S-MAX

ב-178 אלף שקל גרסת הבסיס של הפורד S-MAX ניצבת באמצע הדרך בין המיניוואנים למידיוואנים. זהו כלי רחב שניצב על בסיס גלגלים נדיב באורך 2.85 מ', והשילוב מעניק ליושבי הספסל השלישי מרחב רגליים וכתפיים מכובד, אך מרחב הראש מגביל את גובה היושבים מאחור ונפח תא המטען כמעט מתאפס כשכל המושבים פתוחים. הבונוס הוא התנהגות דינמית של משפחתית מלוטשת ותא נוסעים מתוחכם ואיכותי.

פורד

סיטרואן C4 פיקאסו

ציים היא הגרסה הנמכרת ביותר של פיקאסו, אך ב-163 אלף שקל אפשר לרכוש את ה-SX המפוארת עם מנוע בנזין 2 ליטר בהספק 143 כ"ס. הרכב גדול יחסית לקבוצתו אך בסיס הגלגלים מסתפק ב-2.73 מ' והמושב האחורי מוגדר יותר כ" 2". הוא מצויד בעמדת פיקוד עתידנית, בעיצוב עדכני ובשלל פתרונות מתוחכמים לארגון הפנים והוא אחד הנוחים בקבוצתו.

סיטרואן

עוד כתבות

עדכון תוכנה במכונית / צילום: יח''צ

מומחים מזהירים מהיעדר רגולציה על עדכוני תוכנה מרחוק בכלי רכב: פגיעה בבטיחות וסיכוני סייבר

כל כלי הרכב "החכמים" שירדו לכביש בשנתיים-שלוש האחרונות, לא רק חשמליים, מקבלים כיום עדכוני תוכנה מהיצרן ישירות דרך הרשת או בעת טיפולים במוסכי היבואנים - מה שחושף אותם לתקלות ולהתקפות סייבר ● וגם: מה יקרה ליבוא מאירופה ואיזה טנדר חשמלי הגיע לארץ ● השבוע בענף הרכב

הפגנה פרו־פלסטינית ברומא / צילום: Reuters, Anadolu

האשמת ישראל הפכה למנוף עולמי לרווח פוליטי והסחת דעת מצרות פנימיות

כמעט "שנתיים של חקירה מדוקדקת" היו נחוצות כדי להחיל על ישראל 4 קטגוריות של רצח עם ● חוקרי האו"ם מייחסים זאת להכרזת נתניהו מ־7 באוקטובר על עונשה הצפוי של "עיר הרשע" ● הם שוללים מישראל רמז של שעת חסד ומסתמכים על תרגום עברי לא מדויק

אהרון פרנקל / צילום: אלי אטקין

אהרון פרנקל קונה מניות תמר פטרוליום ב-320 מיליון שקל. וזו חברת הביטוח המוכרת

בחודשים האחרונים הקטין פרנקל את החזקותיו בחברת האנרגיה בשורה של מימושים ומכירת חלק מהמניות לחברה האזרבייג׳נית סוקאר ● כעת הוא קונה 9% מהמניות ממנורה מבטחים, ומגדיל את האחיזה במי שמחזיקה במאגר הגז תמר

אילוסטרציה: Shutterstock, alexfan32

החברות שיבטחו את כל צי הרכב של המדינה

החשכ"ל הודיע כי WeSure ומגדל זכו במכרז לביטוח רכבי עובדי המדינה וגמלאיה לשנת 2026 ● שתי החברות יבטחו למעלה מ-70 אלף כלי רכב, בהיקף כספי מוערך של למעלה מ-350 מיליון שקל ● בעקבות המכרז, עובדי המדינה יזכו ברובם להוזלת הפרמיה בעת חידוש הפוליסה הקרוב

האם הורדת הריבית תכניס כסף חדש לוול סטריט? / צילום: Shutterstock

ההיסטוריה מלמדת: לא תמיד השווקים עולים אחרי הורדות ריבית

וול סטריט מחכה להורדות ריבית מתחילת השנה, אבל ההיסטוריה מלמדת שלא תמיד הקלה מוניטרית משמעותה עליות בבורסה, במיוחד בטווח הקצר ● בזמן שבשוק מצפים שטריליוני דולרים יזרמו מהקרנות הכספיות לשוק המניות, יש מי שמצננים את ההתלהבות: "הכסף הזה לא יזוז"

גם זה קרה פה / צילום: ראובן קסטרו - פול וואלה, מוטי מילרוד

הפאניקה המיותרת שהצית נתניהו הזכירה לשוק את הסיכונים

ראש הממשלה דיבר בלי לחשוב ● מה יעשו הח"כים עם הגדלות הרמטכ"ל ● ואיך קופץ אחד לגובה עושה בית ספר להישגים ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

רשות ניירות ערך / צילום: תמר מצפי

באופן חריג: בית המשפט הכלכלי פסק נגד רשות ני"ע והזהיר מפני עודף דיווחים לציבור

ביהמ"ש קבע כי חברת הנדל"ן דקמא והמנכ"ל נתנאל לורנצי לא היו צריכים לדווח על הפרה של הסכם הלוואה שהעניקה החברה בגובה 10 מיליון שקל, שכן ההפרה לא הייתה מהותית ● הרשות אף חויבה בתשלום הוצאות בגובה 20 אלף שקל ● רשות ני"ע: "לומדים את פסק הדין"

בנייה / צילום: Shutterstock

העדכון ההיסטורי של מדד תשומות הבנייה הפתיע לרעה את הקבלנים

בלמ"ס שינו את הרכב המדד לראשונה זה 14 שנה, ובענף ציפו לקפיצה חדה ● לאחר שנרשמה עלייה של 0.4% בלבד, הקבלנים טוענים: לא משקף את העלויות האמיתיות של שכר העובדים

כבד שומני | אילוסטרציה: shutterstock

חברת ביומד ישראלית שהוקמה ע"י יוצאי טבע נרכשת בעד 3.5 מיליארד דולר

תאגיד רוש ירכוש את חברת 89bio תמורת 2.4 מיליארד דולר מיידית, עם אופציה להכנסות נוספות עד סכום כולל לעסקה של 3.5 מיליארד דולר ● 89bio פועלת בשוק הענק של כבד שומני, אך רוש מתעניינת לא פחות במוצר של החברה לטיפול גם במחלות נוספות

השרה מאי גולן / צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת

"ביקשה לצאת לשירותים": השרה מאי גולן הבריחה את אמה מהחקירה

באמצע החקירה, הוציאה השרה מאי גולן את אמה ללא אישור מתחנת המשטרה - במשטרה בודקים אם ניתן לעצור את השרה חרף החסינות ● האם חשודה בקבלת דבר במרמה בשל מעורבותה בעמותת "העיר העברית" של גולן ● השרה עצמה עדיין לא התייצבה בחקירה שנפתחה בעקבות תחקיר "המבקר" בחדשות 12, אחרי שטענה כי מדובר ב"חקירה פוליטית"

בשנת 2022 פג הקסם של חברות ההייטק. איך זה קרה? / צילום: Shutterstock, Perfect Wave

האבטלה בהייטק מזנקת, ומספר המשרות הפנויות צונח

מחקר חדש של מרכז טאוב שמתפרסם היום מצביע על עלייה באבטלה בענף ההייטק, ירידה במספר המשרות הפנויות והעמקת פערים מגדריים וגאוגרפיים, זאת לצד איום הולך וגובר של אוטומציה ובינה מלאכותית על שוק העבודה

אימי עירון ויעל גל / איור: גיל ג'יבלי

"לשים את העובד במרכז": מיתוג מעסיק הוא לא קוסמטיקה אלא כלי קריטי

גלובס ופלייטיקה משיקים את מדד מיתוג המעסיק 2025 ● שתיים מבין חברות הוועדה המייעצת, אימי עירון ויעל גל, שוחחו עם גלובס על המשמעות של מיתוג מעסיק לחברה, ואיך התחום צמח ב־13 השנים האחרונות

מנכ''ל אנבידיה ג'נסן הואנג ומנכ''ל אינטל ליפ–בו טאן / צילום: אינטל

מה עומד מאחורי עסקת אינטל-אנבידיה, והמרוויחה הישראלית המפתיעה

קשה שלא לראות בהצהרת אנבידיה, לפיה תשקיע 5 מיליארד דולר באינטל, מעין מס נוסף מבית היוצר של הנשיא טראמפ ● יותר מאשר תוכנו של שיתוף הפעולה, חשובה הזרמת ההון הגדולה לאינטל, שתאפשר לה להימנע מהמשך פיטורים ומכירה בחסר של נכסים ● גם חברות הפורטפוליו של אינטל ירוויחו מהמהלך, ובראשן מובילאיי הישראלית

ראש ממשלת בריטניה קיר סטארמר / צילום: Shutterstock, Alexandros Michailidis

דיווח: בריטניה תכיר במדינה פלסטינית בסוף השבוע

שר הביטחון ישראל כ"ץ: "עם תחילת התמרון הקרקעי, הושמדו בעזה 25 מגדלי טרור" ● ישראל העבירה לסוריה הצעה להסכם ביטחוני חדש בגבול ●  במערכת הביטחון נערכים לניסיון חטיפה של חיילים באזור הלחימה בעיר עזה ● גורמים מדיניים: הסיכוי לעסקה בזמן הקרוב - אפסי ● 48 חטופים - 712 ימים בשבי - עדכונים שוטפים

שי פולונסקי (מימין) ומיקי זיסמן / צילום: יח''צ

יזמי הנדל"ן שיש להם מלאי של 3 מיליארד שקל בת"א

ברקע המציאות המורכבת של ענף הנדל"ן, שני המייסדים של חברת ההתחדשות העירונית בולווארד־ג'נסיס, מיקי זיסמן ושי פולונסקי, ממשיכים להאמין בתל אביב ● לאחרונה חתמו על הסכם עם חברת העיר הלבנה, נהנים לבנות ברובעים 3 ו־4 ולא חוששים משדה דב בתור תחרות

מערכת הלייזר ''מגן אור'' שתיקרא מעתה ''אור איתן'', על שמו של סרן איתן אוסטר ז''ל שנפל בלבנון / צילום: דובר צה''ל

כל יירוט יעלה דולרים בודדים: הושלמו הניסויים בקרן הלייזר

המערכת השלימה את סדרת הניסויים בטרם העברת המערכת לצה"ל, ונמסר כי היא הוכיחה את יעילותה מול טילים, רקטות ופגזי מרגמה ● המערכת תיקרא "אור איתן", על שמו של סרן איתן אוסטר ז"ל שנפל בלבנון

בית הדין הרבני / צילום: Shutterstock

בית הדין הרבני באמירה תקדימית: ניתן לחייב בעל במזונות אישה גם לאחר הגירושים

באמירה יוצאת דופן, בית הדין הרבני ציין כי במקרה בו יוגש הליך גירושים חדש המבוסס על עילה, קיימת אסמכתא הלכתית להמשך חיוב הבעל במזונות אישה גם לאחר הגירושים, עד לקבלת חלקה ברכוש 

מאגר תמר. בעיגול: אהרון פרנקל / צילומים: מארק ישראל סלם, מורג ביטן

יומיים ברצף: אהרון פרנקל קונה עוד מניות תמר פטרוליום ב־52 מיליון שקל

יום אחד בלבד לאחר רכישת 9% ממניות תמר פטרוליום, איש העסקים אהרון פרנקל ממשיך להגדיל את החזקותיו ומוסיף 1.5% נוספים בסכום של 52 מיליון שקל ● הרכישה הנוכחית מעלה את פרנקל להחזקה של 17.5% ממניות תמר פטרוליום בשווי של 612 מיליון שקל

דונלד טראמפ ומנכ''ל אינטל ליפ בו טאן / צילום: אינטל

בתוך פחות מחודש: התשואה הבלתי נתפסת של ממשל טראמפ באינטל

מעט לאחר שדונלד טראמפ קרא להדחת מנכ"ל אינטל, ממשלת ארה"ב רכשה כ-10% ממניותיה בכ-20 דולר למניה ● היום, לאחר השקעתה של אנבידיה בחברת השבבים החבוטה, רושם הממשל רווח של כ-5 מיליארד דולר, על הנייר

בחזית המדע. מלחמה או שלום? / צילום: Shutterstock

מלחמה או שלום? חוקר המוח שמנסה להיכנס לראש של מנהיגים ומייעץ לממשלות

ד"ר ניקולס רייט, חוקר מוח שמייעץ לפנטגון ולממשלת בריטניה בסוגיות ביטחון, משתמש בידע שנצבר על המוח האנושי כדי לפתח אסטרטגיות לדיפלומטיה ולמלחמה ● בראיון לגלובס, הוא אומר שאנחנו מחווטים לקונפליקטים, אבל אופטימי לגבי האפשרות לסיים אותם, או לפחות לשפר עמדות