גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בדיקת "גלובס": פערים משמעותיים במחירי הדלק בין התחנות השונות

לפי נתוני מנוע ההשוואה fulltank, סונול כפר-יונה גובה על כל ליטר בנזין 22 אגורות פחות מפז טופז ברמת-השרון - והפערים במחירי הסולר גבוהים אף יותר ; אולי הגיע הזמן לבחור את התחנה לא רק לפי העיתון שהיא מחלקת

"מחיר חבית נפט" הוא מושג מוכר לכל מי שמאזין לחדשות הכלכלה. גם אם מעטים יידעו לנקוב במחיר החבית האקטואלי, כל מי שמתעניין מעט יידע להגיד שצניחת מחירי הנפט בחודשים האחרונים הביאה לירידה במחירי הדלקים ולהוזלת מחירי הטיסות. גם העובדות שמחירי דלק 95 אוקטן בישראל מפוקחים על-ידי משרד התשתיות ושמחירי הדלק נקבעים אחת לחודש בהתאם למחירי הנפט בעולם אינן זרות לצרכנים. אלא שלא רבים מודעים לכמה עובדות: האחת, שבניגוד למחיר הדלק 95 אוקטן מחירי הסולר אינם מפוקחים. השנייה, שהתחרות בין התחנות מביאה להנחה שמגיעה ליותר מ-30 אג' לליטר בנזין (כ-12 שקל לתדלוק מיכל דלק ממוצע בנפח 40 ליטר), ול-3.13 שקל לליטר סולר (הפרש היכול להגיע ל-120 שקל ויותר לתדלוק מיכל בנפח 40 ליטר). השלישית, בתחנות שונות של אותה חברה ייתכנו הפרשי מחירים דרמטיים.

כך למשל, ביום שני השבוע (2 במארס) נמכר בתחנת דיזול עפולה בנזין 95 אוקטן במחיר 4.72 שקל - 30 אגורות פחות ממחיר המקסימום, ואת הסולר הזול ביותר (4.44 שקל לליטר) ניתן היה למצוא בתחנת פז זיו און בת"א, לעומת 7.57 שקל לליטר בתחנת דלק של חברת דלק בגלילות - זאת על-פי נתונים שדווחו על-ידי אתר www.fulltank.co.il, המבצע השוואות מחירים בין תחנות הדלק.

באתר מדווחים באופן שוטף מחירי בנזין 95 אוקטן וסולר ב-600 מתוך 1,000 תחנות הדלק בישראל. הנתונים מדווחים להנהלת האתר על-ידי בעלי תחנות הדלק ונבדקים על-ידי צוות של כ-100 נאמנים (דווחים), המעדכנים אותו בזמן אמת. הקמת האתר, שמספק גם מידע על שירותים נלווים ומבצעים בתחנות, הייתה יוזמה של שני סטודנטים בטכניון: רומן לוין ויונתן מור. לדברי מור, אחרי עיסוק אינטנסיבי במחירי הדלק בחודשים האחרונים, הוא הגיע למסקנה שהצרכנים כמעט ולא מודעים לתחרות בשוק: "הרבה אנשים בטוחים שמחיר הדלק והסולר קבוע. משרד התשתיות אכן מפרסם מדי חודש את המחיר המרבי לליטר בנזין 95, ומגביל את התחנות בתוספת של 13 אג' לליטר עבור שירות מלא, אולם תחנות הדלק רשאיות להוזיל את המחיר ולהעניק תנאים טובים בהרבה. אנ שים לא ממש שמים לב לשלטים של ההנחות".

לדברי חן בר יוסף, ראש מינהל הדלק במשרד התשתיות, באזורים צפופי תחנות, כמו אזור ראש פינה או אזור התעשייה בנתניה, קיימת תחרות אדירה בין התחנות: "לכן יש חשיבות לכך שהצרכנים ישימו לב למחירים ולא יקנו בתחנות שגובות מחירים גבוהים".

מור מציין כי כשמדובר ברכב משפחתי, מדובר בחיסכון של מאות שקלים בשנה, וכשמדובר ברכבי סולר או ברכבי שטח, אפשר לחסוך אלפי שקלים בשנה: "מחירי הסולר לא מפוקחים ונעים בין 4.60 ל-9 שקל לליטר בשירות מלא בתחנה יקרה. המחירים הגבוהים נגבים לרוב במרכז הארץ, באזורים כמו הרצלייה, רמת השרון וכפר סבא, והנמוכים באזורים מרוחקים יותר. עוד למדנו שרשתות קטנות של תחנות דלק דוגמת דיזול או סדש מעניקות הנחות גדולות יותר ו"סוחבות" את התחנות אחרות לתחרות".

תחרות גם על הטבות

ההשוואה בין מחירי הדלק בתחנות השונות אינה פשוטה. הבעיה העיקרית, האמורה להיפתר כבר בשבועות הקרובים, היא שהתחנות אינן מציגות את מחיר הדלק/סולר הסופי לצרכן, אלא רק את ה"הנחה" שהן מעניקות. כשמדובר במחירי הדלק מצוינת לרוב ההנחה מהמחיר המרבי שנקבע על-ידי משרד התשתיות, אולם בכל הנוגע למחירי הסולר מצוינת "הנחה" ממחיר לא מפוקח, כך שלרוב הנהג לא יכול לדעת איזה מחיר יהיה עליו לשלם תמורת ליטר. תקנות חדשות שהתקבלו בוועדת הכלכלה של הכנסת, וייכנסו לתוקף עד סוף אפריל, יחייבו את התחנות לפרסם מחוץ לתחנה את מחיר הדלק והסולר הסופי לצרכן.

בעיה אחרת העומדת בפני מי שמבקש להשוות מחירים בין התחנות היא הנגישות, שכן קשה להאמין שיש מי שיסתובב בין תחנות שונות רק כדי למצוא תדלוק מוזל, וכאן בא לידי ביטוי יתרונו הגדול של האתר fulltank. מור מספר כי בחודשים בהם פועל האתר נרשמות בו עשרות אלפי כניסות ידי חודש, ורשומים בו כ-6,000 חברים רשומים שנהנים מכלים מתקדמים ללא תשלום: מחשבון שמשקלל נתונים כמו אורך הדרך מחיר הדלק ונפח מנוע ונותן הערכה מדויקת של עלות הנסיעה ועדכון מחירים לדואר האלקטרוני. בנוסף זכאים החברים הרשומים ליהנות מקופונים סלולריים ובהם הטבות ייעודיות לגולשים.

התחרות בין התחנות אינה עוצרת רק במחירי הדלק. טור של כלי רכב המשתרכים בתור בתחנות המחלקות עיתון ביום שישי הוא תמונה נפוצה, בתחנות אחרות ינסו לפתות אתכם לתדלק אצלן במתן שטיפה חיצונית לרכב, ובאחרות יציעו לכם קפה ומאפה בחנות הנוחות הממוקמת בתוך התחנה, כך שאולי בדרך תרכשו לעצמכם גם ספר או דיסק להנעמת הדרך.

תחרות גם ביו תחנות השייכות לאותה חברה

גם בתחנות דלק שונות של אותה חברה נמצאים הפרשים משמעותיים במחירים. מלבד אלמנט התחרות בין תחנות באותו אזור גיאוגרפי, נגזרים ההפרשים במחירים גם מהעובדה שחלק מהתחנות מופעלות על-ידי מפעילים (זכיינים) ולא על-ידי חברת הדלק ישירות. בתחנות אלה שמפעילים זכיינים, אין לחברת הדלק אפשרות להתערב במחירים. גורמים בענף מציינים כי זו כנראה הסיבה לכך שחברות הדלק הגדולות עושות בשנים האחרונות מאמצים גדולים לרכוש ממפעילים תחנות דלק ולהפעיל אותן עצמאית.

"השוק דינמי והתחרות בו מתחדדת כל הזמן", אומר רביב ברוקמאייר, מנכ"ל חברת הדלק "טן", המפעילה 38 תחנות (כולן בבעלותה). "החברות הגדולות בשוק מחויבות לתחשיבי רווח והפסד. כל החברות הגדולות מתחרות על תנאי התדלוק של ציי רכב, ושם ניתנות ההנחות הגדולות. כשמדובר במכירת דלק או סולר לצרכן הפרטי שלא שייך לצי רכב ורוצה לתדלק את רכבו, ההנחות ניתנות רק כשיש לחץ. אנחנו כחברה קטנה שלא מספקת שירותי תדלוק לציי רכב יכולים לגלות יותר גמישות, לתת הנחות יותר גדולות ולא לגבות תוספת על שירות מלא. למרות זאת, אנו חשופים למלחמה מהמתחרים, שמתאימים את עצמם למחירים שלנו כל הזמן".

ישראל יניב, מנכ"ל חברת דור המפעילה כ-180 תחנות דלק (כ-150 מהן בבעלות מלאה), מוסיף: "עיקר הבעיה שלנו עם מפעילים היא כשאנחנו חושבים שהם גובים מחירים גבוהים מדי ואין לנו שום סנקציה שאנחנו יכולים להפעיל עליהם".

בנזין

לא תמיד משתלם להיות חבר מועדון

אל שוק ההנחות בתחנות הדלק, הצטרפו בשנים האחרונות גם חברות האשראי, שיחד עם רשתות השיווק החלו להנפיק כרטיסי אשראי המעניקים לצד ההטבות במועדון החברים ברשת השיווק גם הנחות ברכישת דלק.

* כרטיס אשראי שופרסל ולאומי קארד: מעניק הנחה של 20 אג' לליטר בנזין ו-1.7 שקל לליטר סולר ממחיר שירות מלא ב-243 תחנות של חברת פז. הכרטיס פטור מדמי שימוש למשך שנה, ולאחריה נגבים דמי ניהול בסך 12.90 שקל לחודש.

*כרטיס YOU של רבוע כחול ודיינרס: הנחה של 30 אג' לליטר בנזין ו-2.60 שקל לליטר סולר ממחיר שירות מלא בתחנות דור אלון. הכרטיס פטור מדמי שימוש למשך שנה, ולאחריה נגבים דמי ניהול בסך 12.90 שקל לחודש .

האם זה משתלם? לא בטוח ולא תמיד. "עבור מי שמתדלק בבנזין, ההנחה לרוב מתקזזת עם מחיר דמי הניהול החודשיים הנגבים אחרי שנה", אומר יונתן מור מאתר fulltank.

"בכל הנוגע לתדלוק בסולר, אטרקטיביות ההנחה נגזרת ממחיר הסולר בתחנות החברה עימה קשור הכרטיס. הניסיון שלנו מראה כי הכרטיסים האלה בעיקר גורמים לנאמנות של מחזיקיהם לחברות התדלוק, וזו בעצם כוונתם מראש".

עוד כתבות

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

יגאל דמרי מתכנן להקפיץ את שכרם של אשתו ובנו במיליוני שקלים לשנה

חברת הבנייה שבשליטת דמרי מבקשת לאשר מדיניות תגמול חדשה ממנה ייהנו גם חלק מבני משפחתו, שתאפשר להם לקבל תגמול הוני בהיקף של עד 1.5 מיליון שקל בשנה כל אחד

צילום: איל יצהר, איורים: גיל ג'יבלי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי,

דב קוטלר נפרד מהפועלים: רווחי השיא, התחרות הצמודה עם לאומי והיורשים האפשריים

בתום כהונה של חמש שנים, מנכ"ל הפועלים הודיע במפתיע על פרישה ● דב קוטלר הצעיד את הבנק לשווי של כמעט 50 מיליארד שקל וכך הצליח להדביק את הפער מול לאומי, הוביל את ההיפרדות מישראכרט וסגר את פרשת הסיוע בהעלמות המס בארה"ב ● העזיבה שלו מצטרפת לגל גדול של שינויים במערכת הבנקאית

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock

לפני פסח נרשם זינוק ברכישות בכרטיסי אשראי, אבל בחג עצמו הארנק נשאר בכיס

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענף החשמל והאלקטרוניקה רשם את העלייה הגבוהה של השבוע בהיקף ההכנסות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

260 מיליון דולר: כל הפרטים על עסקת הנשק שארה״ב מעכבת לישראל

ממשל ביידן מעכב את אספקת התחמושת לתקיפה ישירה משום שהוא לוחץ על בעלת בריתו ישראל לא להיכנס לרפיח

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

איתי בן זקן (משמאל) ונמרוד שדות, מייסדי האניקומב / צילום: יוסי זליגר

חברת הביטוח הדיגיטלית האניקומב גייסה 36 מיליון דולר

האניקומב מציעה ביטוח דיגיטלי לבעלי בתים משותפים בארה"ב, שוק שמוערך ב-34 מיליארד דולר ● החברה תשתמש בכספי הגיוס להעמקת היתרון הטכנולוגי המבוסס AI שלה ולהתרחבות לשווקים משיקים