גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אפריקה ישראל מפרסמת אזהרת רווח: הפסידה 2.7 מיליארד שקל ברבעון הרביעי; המנכ"ל איזי כהן ל"גלובס": "נעמוד בהתחייבויותינו בשנתיים הקרובות"

(עדכון) - יותר ממחצית ההפסד - 380 מיליון דולר - בשל הפחתה חשבונאית של שווי בניין ה"ניו-יורק טיימס" ; כהן: "אפריקה משלמת מחיר כבד על המשבר העולמי; אזהרת הרווח לא משקפת את הפעילות האמיתית שלנו" ; יובל בן-זאב ל"גלובס": "לא נהיה מופתעים אם חברות נדל"ן נוספות ישערכו למטה"

אחרי השמועות והמימושים, הגיע תורה של אזהרת הרווח הרשמית: אפריקה ישראל הודיעה היום כי בדו"חות החברה שיתפרסמו בסוף החודש, תדווח על הפסד של 2.7 מיליארד שקל ברבעון הרביעי של 2008.

עיקר ההפסד - בגין בנין הניו-יורק טיימס

עיקר ההפסד - 380 מיליון דולר מתוכו, נזקף לחובת הפחתה חשבונאית שנאלצה אפריקה לבצע בגין בנין ה"ניו-יורק טיימס" בטיימס סקוור במנהטן, שאותו רכשה באפריל 2007 ב-525 מיליון דולר - העסקה הגדולה ביותר של החברה בארה"ב. עבודות השיפוץ על הנכס הוערכו בעוד 170 מיליון דולר.

הפחתת השווי התבצעה בעקבות הערכה שהתקבלה לאחרונה, ואשר לפיה שוויו של הנכס מוערך בכ-315 מיליון דולר. זאת לעומת ההערכה בדוחו"ת הרבעון השלישי, שלפיה הוא שווה כ-671 מיליון דולר, בנוסף לכ-81 מיליון דולר של השקעת ההון העצמי בו (ההשקעה בנכס בניכוי המימון החיצוני). בנוסף, חברה בת של אפריקה, המחזיקה בזכויות בבנין, ערבה להלוואה בגובה 140 מיליון דולר ולתפעולו של הנכס. ההפחתה החשבונאית גדולה מחשיפתה של אפריקה לבנין.

באוגוסט האחרון דיווחה אפריקה על מו"מ למכירת 49% מהבנין תמורת 49 מיליון דולר ונשיאה בחלק היחסי במימון שנלקח לצורך פיתוח הפרויקט - בהיקף כ-711 מיליון דולר. היום העריכה החברה כי בהתחשב בתנאי השוק הנוכחיים ובירידה בשווי הבנין, קיים חשש ממשי שהליכי המשא ומתן לא יבשילו לכדי הסכם, לפחות עד לסיכום תנאי מימון חדשים לבנין, שתואמים את שוויו המעודכן, עם הגורמים המממנים.

יתר ההפסד - ירידת הערך של נכסי אפריקה ברחבי העולם, בצירוף עם תוצאות הפעילות (כולל מימון) כפועל יוצא מהמשבר, הסתכם ב-1.3 מיליארד שקל.

בנוסף, בשל שינוי בשערי החליפין של חלק מהמטבעות שבהם נערכים הדו"חות הכספיים של חברות הקבוצה בחו"ל ביחס לשקל, צפוי לחול גידול בקרנות ההון בשל תרגום במאזן החברה לסוף 2008 (אשר הופחתו בתשעת החודשים הראשונים של 2008 כתוצאה משינויים ביחסי שערי החליפין בכ-1.4 מיליארד שקל) בהיקף כ-600 מיליון שקל. בהתאם, החברה דיווחה כי היא מעריכה שאלה יקזזו באופן חלקי את השפעתם של ההפסדים הללו על ההון העצמי של החברה.

אפ"י פיתוח: שיעור השכרה של 25% בלבד בקניון במוסקבה

גם אפ"י פיתוח , זרוע הנדל"ן העיקרית של קבוצת אפריקה, שמניותיה נסחרות בלונדון, צפויה להודיע על ירידה בשווי הנכסים שלה. אחת מנורות האזהרה המדאיגות באזהרת הרווח של אפריקה היא העובדה שרק 25% מקניון מוסקו סיטי שבמוסקבה הושכר, על אף שהפתיחה מתוכננת לעוד חצי שנה. החברה תפרסם את הדו"חות הכספיים שלה ביום שלישי הבא.

איזי כהן ל"גלובס": "אפריקה תעמוד בהתחייבויותיה"

החל מספטמבר 2008 ועד היום פרעה אפריקה ישראל תשלומי קרן וריבית של אגרות חוב וניירות ערך מסחריים בהיקף כולל של כ-1.8 מיליארד שקל. מנכ"ל אפריקה, איזי כהן, אמר היום ל"גלובס": "פירעון החובות בתקופה קשה זו מבטא את העוצמה של אפריקה. ב-2009 ובשנתיים הקרובות החברה תעמוד בהתחייבויותיה, תוך כדי מימוש נכסים ואופטימיזציה של מחירי הנכסים באמצעות מימון על הנכס, שדוחה את מימושו למועד שבו תקבל אפריקה מחיר ראוי".

"אפריקה משלמת מחיר כבד על המשבר העולמי", הוסיף כהן. "ברגע שיהיה שינוי כלשהו בשוק הנדל"ן נראה אפסייד של הנכסים ברבעונים הבאים. אזהרת הרווח, שאכן מדברת על סכומים גבוהים, נובעת מהפחתות ערך ולא משקפת את הפעילות האמיתית של החברה".

עוד אמר כהן: "בתקופה הקרובה אפריקה לא תיכנס לפרויקטים חדשים. הקפאנו פרויקטים שהיו צריכים להיכנס לעבודה. המשבר תפס אותנו תוך כדי ביצוע. את שני הפרויקטים הגדולים שלנו במוסקבה וברומניה אנחנו מתכוונים להשלים. ברומניה שיעור ההשכרה עומד על 85%, ואנחנו מתכוונים להגיע ל-100%. בקניון הגדול במוסקבה שיעור ההשכרה עומד על 25% בלבד, ואנחנו עושים מאמצים שיווקיים למצוא עוגנים חדשים כדי להעלות את שיעור ההשכרה בקניון".

יובל בן זאב: "לא נהיה מופתעים אם חברות נדל"ן אחרות ישערכו נכסים כלפי מטה"

יובל זאב מכלל פיננסים אמר ל"גלובס": "המחיקות של אפריקה ישראל אינן דבר מפתיע, בהתחשב בתנאים הקשים ששוררים עכשיו בשוק הנדל"ן המניב. לא נהיה מופתעים אם חברות נדל"ן מניב אחרות, דוגמת אלקטרה נדל"ן ודלק נדל"ן , ירשמו מחיקות עקב שערוך שווי נכסים כלפי מטה".

עוד כתבות

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שיודע אילו מילים בוטים רוסיים אוהבים

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

דיווח בוול סטריט ג'ורנל: ישראל באולטימטום לחמאס: עסקה תוך שבוע - או כניסה לרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות