גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עליות חדות בסיום המסחר באירופה: הדאקס קפץ ב-5.3%; ברקליס טיפסה ב-9.9% HSBC זינקה ב-14.4%

[להרשמה לניוזלטר עסקים מתעוררים] הייצור התעשייתי בבריטניה נפל ב-2.9% בינואר ; EADS דיווחה על עלייה של 89% ברווחי הרבעון הרביעי ל-490 מיליון אירו ; היקף היצוא מגרמניה ירד ב-4.4% בינואר

המדדים המובילים באירופה סיימו את יום המסחר בעליות שערים חדות בעיקבות העליות החדות בוול סטריט על רקע דבריו של יו"ר הפדרל ריזרב, ברננקי שהעריך כי "אם מצבם של הבנקים יתייצב, המיתון יסתיים בתוך כשנה" ואמר: "לא נאפשר לבנקים הגדולים לקרוס". נעילה חיובית נרשמה גם במרבית השווקים באסיה . את העליות הובילו מניות מגזר הפיננסים.

מדד פוטסי של לונדון סגר בעליות חדות , על אף פרסום נתוני מאקרו מדאיגים ובראשם, התפוקה התעשייתית לחודש ינואר שנפלה בשיעור גבוה מהתחזיות לירידה שנתית של 12.8%.

נראה כי המשקיעים באירופה אינם מתרשמים גם מהתחזית של סוכנות הידיעות "בלומברג" לפיה שיעור האבטלה בארה"ב עלול להגיע השנה ל-9.4% ולהישאר ברמות גבוהות עד שנת 2011, כשהוא מאיים על תחזית הצמיחה ארוכת הטווח של הכלכלה הגדולה ביותר בעולם.

ברקע, קרנות גידור ברחבי העולם עלולות לפטר כ-20 אלף עובדים במהלך שנת 2009, המהווים כ-14% מכוח העבודה של הענף. כך על פי הערכות של חברת המחקר Options Group בניו יורק.

בשנה שעברה, קרנות גידור פיטרו כ-10,000 עובדים ברחבי העולם. בשנת 2007 מספר העובדים בקרנות הגידור הגיע לשיא של 155 אלף איש, ומאז ירד ל-145 אלף. כ-920 קרנות גידור נסגרו בשנה שעברה, המהווים 12% מהתעשייה.

סקר של חטיבת המסחר של "האקונומיסט" מצביע על כך שהתחזקותו של הין היפני הוביל את הערים טוקיו ואוסקה להוביל את דירוג הערים היקרות ביותר בעולם, לעומת זאת הירידה החדה בשוויו של הדולר האוסטרלי והניו זילנדי הוריד את עלות המחייה באותן מדינות. בסקר הקודם של האקונומיסט שנערך בספטמבר 2008 היו הערים אוסלו ופריז היקרות ביותר.

פריז ירדה מהמקום השני למקום השלישי ואחריה ממוקמות קופנהגן ואוסלו שהובילה את הרשימה בסקר הקודם עברה למקום החמישי, אחריה ממוקמת ציריך, כאשר פרנקפורט והלסינקי צמודות במקום השביעי, ואחריהן נמצאת ג'נבה. סינגפור ממוקמת במקום העשירי ואחריה זינקה למקום ה-11 מהמקום ה-28 העיר הונג קונג. לונדון הידרדרה מהמקום ה-8 למקום ה-27 ברשימת הערים היקרות בעולם, ונמצאת כעת מאחורי ניו יורק, שטיפסה מהמקום ה-39 למקום ה-23.

הירידה בשער החליפין של המטבעות האירופיים, ובעיקר בשער האירו, הליש"ט והקרונה הנורבגית הובילו לירידה משמעותית ביוקר המחייה רבות מהערים האירופיות.

מדד פוטסי 100 של לונדון עלה ב-4.88% ; מדד דאקס 30 של פרנקפורט זינק ב-5.28% ; מדד קאק 40 של פריז קפץ ב-5.72% ; מדד SMI של ציריך עלה ב-4.76%.

בזירת המטבעות, האירו עולה ב-1.46% ל-1.2786 דולר והליש"ט מוסיפה 0.66% ל-1.3861 דולר.

בזירת המאקרו

התפוקה התעשייתית בצרפת פחתה בחודש ינואר בשיעור של 4.1%, כאשר בחישוב שנתי מסתכמת הירידה בתפוקה ב-16.5%. הירידה הגדולה ביותר נרשמה בסעיף מוצרי הצריכה (15%), מה שמלמד על מגמת הצמצום בקרב בצרכנים על רקע המיתון המעמיק

הייצור התעשייתי בבריטניה נפל ב-2.9% בינואר. כך מסרה הלשכה המרכזית לסטיסטיקה של בריטניה. בהשוואה לינואר 2008, התפוקה התעשייתית נפלה ב-12.8%. אנליסטים חזו ירידה חודשית של 1.5% בלבד ונסיגה שנתית של 11.7%.

מחירי הבתים בבריטניה ממשיכים לרדת. סקר של RICS הצביע על כך ש-78.3% מהנשאלים העריכו כי מחירי הבתים ימשיכו לרדת, לעומת 76.6% בינואר.

המכירות הקמעונאיות בבריטניה ירדו ב-1.8% בפברואר לרמה שלא נראתה מאז פברואר 2008.

היקף היצוא מגרמניה ירד ב-4.4% בינואר, במונחים מתואמים עונתית, והיבוא הצטמצם ב-0.8%. כך פרסמה הלשכה המרכזית לסטיסטיקה של גרמניה. היצוא נפל ב-20.7% במונחים שנתיים ל-66.6 מיליארד אירו והיבוא ירד ב-12.9% ל-58.1 מיליארד אירו. העודף המסחרי עמד על 8.5 מיליארד אירו בינואר.

מניות בכותרות

הבנק הבריטי ברקליס הזהיר אתמול (ב') כי מאזנו עלול להיחשף לבדיקה משפטית מטעם משרד האוצר, אם יחליט הבנק למכור נכסים רעילים למשלם המסים. האזהרה יצאה על רקע סימנים שהבנק עלול למצוא את עצמו מתמודד עם השלכות חמורות יותר משצפה בתמורה לשימוש בתוכנית הממשלתית לביטוח נכסים שבידי הבנקים.

EADS החברה האם של יצרנית המטוסים איירבוס, העוסקת בייצור ופיתוח של מסוקים, מטוסים ומטוסי קרב דיווחה על תוצאותיה לרבעון הרביעי של 2008 שבו רשמה החברה זינוק של 89% ברווח הנקי שהסתכם ב-490 מיליון אירו. הרווח התפעולי זינק ביותר מ-100% כשעלה ל-812 מיליון אירו לעומת 405 מיליון אירו ברבעון המקביל. העלייה ברווחיות נבעה מגידול בצבר ההזמנות למטוסים ומסוקים שהחברה מייצרת.

מניית יצרנית כלי הרכב דיימלר ריכזה עניין לאחר שמורגן סטנלי עדכן מעלה את המלצתו למניה ל"תשואת יתר" מ"תשואת חסר".

"הוול סטריט ג'ורנל" פרסם אתמול ידיעה לפיה חברת התרופות מקליפורניה, ג'ננטק עשויה להימכר לחברת רוש השוויצרית לפי 95 דולר למניה המשקף לעסקה שווי של כ-46.7 מיליארד דולר.

מניות חברות הכרייה והאנרגיה, BHP ביליטון וריו טינטו ריכזו עניין על רקע התייקרותו של הנפט שנסחר מעל רף 47 הדולר לחבית, במסחר האלקטרוני, בבורסת הסחורות של ניו יורק.

מניית HSBC , שאיבדה אתמול 24.1% בהונג קונג, ריכזה עניין על רקע דיווחים כי הבנק אינו מתכוון להקפיא את הנפקת הזכויות. עם זאת, סוכנות הדירוג מוד'יס הפחית את אופק דירוג האשראי של הבנק ל"שלילי" מ"יציב".

ישראליות באירופה

מניית 888 ריכזה עניין לאחר שחבר בכיר בבית המחוקקים האמריקני אמר כי בכוונתו לפעול לביטול חוק בן שלוש שנים האוסר על הימורים באינטרנט.

עוד כתבות

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית: התנהלות הממשלה בנושא גיוס החרדים - המשך הרפורמה המשפטית

בהרב-מיארה שלחה מכתב חריף למזכיר הממשלה, בו נכתב כי בהתנהלות בעניין גיוס בני הישיבות "יש משום המשך של הניסיון, שהוא חלק ממה שכונה 'הרפורמה המשפטית', להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה ולעקוף אותו" ● בתוך כך, היועמ"שית הגישה תשובה משלימה לבג"ץ בעניין חוק הגיוס, בה צוין כי במהלך דצמבר 2023 החלו במשרד הביטחון ובצה"ל בגיבוש תוכנית לגיוס בני החברה החרדית

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

אוניברסיטת UCLA / צילום: Associated Press, Jae C. Hong

עימותים אלימים בין פרו-פלסטינים ותומכי ישראל באוניברסיטת UCLA

באוניברסיטת UCLA שבקליפורניה הוחרפו העימותים בין המפגינים וכוחות הביטחון הגיעו על מנת להפריד בין הניצים ● באוניברסיטת קולומביה הגיעו אמש השוטרים מצוידים ברימוני הלם ופשטו על הבניין בו התבצרו המפגינים הפרו-פלסטינים

כוחות צה''ל על הגבול עם רצועת עזה / צילום: ap, Tsafrir Abayov

דיווח: אם לא יהיו תקלות - הקמת הרציף ההומניטרי בעזה תושלם כבר ביום שישי

מקורות פלסטינים: מחבל מרכזי בגדוד טולכרם נורה למוות בידי המנגנונים של הרשות • הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ראש תוכנית האו"ם לסילוק מוקשים: "כמות הטילים בעזה שלא התפוצצו מאז 7 אוקטובר - לא נראתה מאז מלחמת העולם השנייה" ● עדכונים בולטים

איורים: גיל ג'יבלי

הכירו את המנכ"ל שהרוויח השנה 50 מיליון דולר, במזומן

שמונה מנכ"לים ישראלים בחברות הנסחרות בוול סטריט קיבלו אשתקד תגמול של מעל 10 מיליון דולר ולעתים הרבה יותר ● מי המנכ"ל שקיבל כ־50 מיליון דולר במזומן, מדוע אחר העדיף לקבל הכול במניות, ולמה עלות העסקתו של אמנון שעשוע במובילאיי נחתכה דרמטית?

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

סקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צוללות בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

מותג משקאות האנרגיה BLU / צילום: Shutterstock

זה משקה האנרגיה ששווה לבעלת יקבי כרמל עד 450 מיליון שקל

חברת המשקאות הבורסאית כרמל קורפ התקשרה במזכר הבנות לרכישת מותג משקה האנרגיה BLU בסכום הגבוה משמעותית אף משווי השוק שלה עצמה

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות חברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

טל–אור כהן מונטמאיור, מנכ''לית CyberWell / צילום: הגר בדר

גילויי האנטישמיות ברשתות החברתיות זינקו מאז המתקפה האיראנית

דוח חדש של ארגון CyberWell, שנלחם באנטישמיות ברשת, מצביע על כך ששיעור ההסרה של תוכן שטנה בערבית נמוך לעומת אנגלית ● המנכ"לית: "האכיפה חייבת להיות יותר אפקטיבית"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

רפיח או עסקה? כלכלנים מעריכים איך יגיבו הבורסה והשקל לתרחישי המלחמה

ישראל נמצאת בפני צומת אסטרטגי, כששתי אופציות מרכזיות על השולחן ● הראשונה היא עסקה שכוללת החזרת חטופים לצד הפסקה זמנית של הלחימה ● השנייה היא ככל הנראה פעולה נרחבת של צה"ל ברפיח ● שלושה כלכלנים בכירים מנתחים את השפעתם של התרחישים השונים על השקל, הבורסה והגירעון התקציבי

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי הפסח: שופרסל שלחה לכמאה עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה

בניין סופר מיקרו בקליפורניה / צילום: Shutterstock

שתי מניות שבבים פרסמו אתמול דוחות. איך הגיבו המשקיעים?

יצרנית השרתים סופר מיקרו לא עמדה בתחזיות האנליסטים ופרסמה הכנסות נמוכות מהצפוי ● גם חברת השבבים AMD פרסמה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון וספגה הורדה דרמטית במחיר המניה

סופרמרקט. ''המאבקים קורים מאחורי הקלעים'' / צילום: Shutterstock

האם שתיקת קמעונאיות המזון סוללת את הדרך להמשך העלאות מחירים?

החל מהשבוע יועלו המחירים של עשרות מוצרי מזון וטואלטיקה - חוליה נוספת בשרשרת העלאות מחירים בצל המלחמה ● בניגוד לעבר, לא צפויים כיפופי ידיים גלויים בין הרשתות הגדולות לספקים ● בכירה בענף: "אף אחד לא רוצה לריב עכשיו, כשלא יודעים מה יתפתח"

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט