גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פרופ' אהוד גזית: "החלום הגדול הוא שמתוך האקדמיה הישראלית תצמח גוגל חדשה"

לסגן נשיא למחקר ולפיתוח של אוניברסיטת ת"א ויו"ר רמות, חברת מסחור הטכנולוגיות שלה, יש שאיפות גדולות: להפוך את רמות לחברה הגדולה בישראל, שתעקוף את מכון ויצמן

כשפרופ' אהוד גזית נכנס לפני חודשים ספורים לתפקידו כסגן נשיא למחקר ופיתוח ויו"ר רמות, חברת המסחור באוניברסיטת תל-אביב, הוא החליט שאין מספיק עבודה בשני התפקידים היוקרתיים האלה, ובעבודה במשרה מלאה כחוקר. "הכנתי רשימה של 30 דברים נוספים שאני רוצה לעשות. אני אוהב להיות עסוק", הוא אומר בראיון ל"גלובס".

כסגן נשיא למחקר ופיתוח, גזית אחראי על תקציבי מחקר של 100 מיליון דולר ועל הקשר עם הגופים המממנים, כולל מהתעשייה, ובלבד שלא נוצר בתהליך קניין רוחני. דרך רמות, שמנכ"לה הוא ד"ר זאב ויינפלד, הוא אחראי על כל המצבים בהם כן נוצר קניין רוחני.

גזית הוא אדם שאפתן, כמו רוב האנשים שמגיעים לתפקיד כזה. כך למשל, הוא לא מהסס להצהיר כי היעד שלו הוא להביא את רמות, למקום הראשון בהכנסות מבין כל חברות המסחור בישראל תוך חמש שנים. כדי לעשות זאת הוא יצטרך לעקוף את מכון ויצמן שלו הכנסות של מעל 100 מיליון דולר ואת האוניברסיטה העברית עם הכנסות של מעל 50 מיליון דולר. וזה לא יהיה פשוט - הכנסות רמות הגיעו לכ-14 מיליון דולר ב-2008.

"אני מודע לכך שרמות היא היום הקטנה מבין חברות המסחור", אומר גזית. "אך אנחנו גם החברה הצעירה ביותר ויש לנו פער של כ-25 שנה להשלים. אנחנו פשוט נשתדל יותר. יש לנו את היכולת, את הגודל ואת המגוון. אני מקווה שאוכל ליישם זאת. 5 שנים זה נצח בטכנולוגיה".

גזית ייקח חלק בכנס ננו ישראל 2009 שיתקיים בשיתוף "גלובס", במלון ענבל בירושלים ב-30-31 במארס.

יזמות גם בקולנוע

ההעצמה של רמות היא מרכיב אחד בתוכנית של גזית למצב את אוניברסיטת תל-אביב כ"אוניברסיטת היזמות" של ישראל. "המטרה שלי היא שניתפס כאוניברסיטה של המאה ה-21, שמזוהה עם חדשנות, שכל מי שיש לו חלומות על יזמות, יידע שזה המקום הכי טוב עבורו. כיום, לימודי היזמות באוניברסיטאות מוגבלים לפקולטות למנהל עסקים ולהנדסה. בכוונתי להרחיב אותם לא רק לפקולטות הטכנולוגיות, אלא לכל התחומים. אפילו לחוג לקולנוע, כי הפקת סרטים מתנהלת על-פי המודל הקלאסי של הון סיכון - השקעה עם סיכויי הצלחה נמוכים, שבמקרה של ההצלחה, המכפיל הוא עצום".

בשלב הראשון, העידוד נעשה על-ידי הבאת הרצאות בתחום היזמות, מבחינת גזית, אפילו הסגל המנהלי יכול לתרום למאמץ הטכנולוגי. "אנחנו מעודדים המצאות של כל הסגל, כולל העובדים במרכז החישובים, שיכולים להיות להם רעיונות מצוינים".

* האם אין חשש באוניברסיטה למקומו של המדע הבסיסי? שלא לדבר על מדעי הרוח?

"אוניברסיטת תל-אביב מובילה במחקר בסיסי, עם יותר ציטוט מאמרים של חוקרי האוניברסיטה בכתבי עת מקצועיים פר חבר סגל מכל אוניברסיטה בארץ. היינו מדורגים במקום ה-20 בעולם במדד זה ב-2008, יחד עם אוניברסיטת ייל, לפני אוקספורד וקיימברידג' בבריטניה או קולומביה וקורנל בארה"ב. גם האוניברסיטה העברית במקום ה-40 והטכניון במקום ה-60 מדורגים גבוה, וזה מלמד על איכות האקדמיה הישראלית. לעולם לא הסכמתי ולא אסכים, לא כחוקר ולא כסגן נשיא למחקר ופיתוח, שהמסחור יבוא על חשבון פרסומים מדעיים.

"אנחנו שואבים השראה מ-MIT, שם משלבים באופן מעולה יזמות עם מחקר בסיסי. בדומה ל-MIT יש לנו מחלקות מדע והנדסה טובות אך גם חוזק בתחומים שאינם טכנולוגיים, כמו מנהל עסקים, כלכלה, בלשנות ומדעי המדינה.

"מלימודי תולדות האמנות ומאשורית לא בטוח שיצמח סטארט-אפ, אך עיצוב גרפי, תסריטאות ובלשנות יכולים להוביל לפיתוח של תוכן בידורי, מנועי חיפוש ועוד שמייצרים ערך כלכלי משמעותי".

המרוץ למיליונים

המרוץ להשגת המטרה התחיל ב-2002 עם בנייה של שותפות טכנולוגית, מעין קרן הון סיכון שגייסה 8.5 מיליון דולר ממשקיעים פרטיים בארה"ב. "7 מתוך הפרויקטים עדיין חיים, והקרן כבר החזירה את ההשקעה, ויותר מכך בערכי הפרויקטים המושבחים", אומר גזית. בין הפרויקטים שהיו קשורים בקרן נמצא מסחור אחד של עשרות מיליוני דולרים עם חברת מרק, הקמת חברה בתחום אגירת האנרגיה N-Storage, פרויקטים בתחום הסוכרת ומחלת האלצהיימר, נשאים ננו-מטריים לטיפול בסרטן, וטכנולוגיה בתחום ההתקנים הרפואיים.

"אנחנו מגייסים כעת את הקרן השנייה. אני בטוח שנצליח, למרות המשבר. הפרויקטים שאנו רואים היום רבים ובשלים יותר מאלו ב-2002".

תוכנית נוספת עבור רמות היא לשנות את התמהיל שמתבסס על מדעי החיים, כך שיותר הכנסות יגיעו מתחום המחשוב והתקשורת.

"נשמח להיות בית גם לחברות שהקניין הרוחני שלהן אינו מן האוניברסיטה", מוסיף גזית. "החלום הגדול הוא שמתוך האקדמיה הישראלית תצמח הגוגל הבאה, חייב לצמוח כאן ענק טכנולוגי בקנה מידה עולמי".

הכוונה של גזית היא להפסיק להתבסס בעיקר על תמלוגים - המודל ההיסטורי של חברות המסחור - ולהמשיך במגמה של הקמת חברות. "במכירת מניות מקבלים את מלוא הערך בבת אחת, ולא לאורך שנים. זו הדרך להשיג את היעד עבור רמות".

* עד כמה השפיע המשבר על האוניברסיטה?

"המשבר השפיע מאוד על התורמים שלנו וגם עלינו, אבל אני אופטימי. במשבר הקודם הייתי ב-MIT, והוא פגע בסביבתנו באופן קטסטרופלי, אך החברות המבוססות שרדו ובסופו של דבר המשבר ביגר את תעשיית ההיי-טק. גם תעשיית הפיננסים יכולה להתבגר. "יכול להיות שיהיה לאוניברסיטאות גם מה להרוויח, כאשר המשקיעים יבינו שוול סטריט זה לא כזה גליק ודווקא אנחנו גוף אחראי, שמציע הצעות עם ערך אמיתי. לאורך ההיסטוריה, אוניברסיטאות הן המוסדות ששרדו הכי הרבה שנים".

עוד כתבות

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?