גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דירוג המותגים השנתי - שוק החלב: תנובה מגדילה את הפער מול המתחרים

תנובה פופולרית גם בקרב הנוער, ושאר החברות יצטרכו לעבוד קשה כדי למוסס את ההגמוניה שלה בקרב הצעירים ; גם המותגים שטראוס, יטבתה וטרה מתחזקים לעומת 2007

מותג תאגיד החלב המוביל בישראל, תנובה, מתחזק ומגדיל את הפער מהמתחרים. גם המותגים שטראוס, יטבתה וטרה מתחזקים לאחר שבשנה הקודמת הם רשמו היחלשות - כך עולה ממדד חוזק המותג של "גלובס" ו"הגל החדש".

בשנה החולפת הצליח המותג תנובה להשיב לו את הנכסיות שאיבד ב-2007 ואף לצאת מחוזק יותר. חוזק המותג נקבע על 61.2, לעומת 56 ב-2007. תנובה, ראוי לציין, היא החברה עם נכסיות המותג הגבוהה ביותר בכלל הקטגוריות שנבחנו בדירוג.

לשם המחשה, הנכסיות השנייה הגבוהה אחריה בכלל הדירוג היא של חברת אסם העומדת על 53.8. נכסיות המותגים המובילים בקטגוריות האחרות נמוכות משמעותית.

ההתחזקות של תנובה תואמת את ההתחזקות שרושם התאגיד בשוק. בשנה החולפת הצליחה תנובה לחזק את מעמדה האיתן ממילא בשוק החלב כאשר הציגה צמיחה הגבוהה מצמיחת השוק. לפי סטורנקסט, נתח השוק הכספי של תנובה בשוק המבורקד גדל מ-57.8% ב-2007, ל-59.1% ב-2008.

שוק החלב ידע בשנה החולפת תחרות קשה ועתירת משאבים. כניסתו של מולר והניסיונות לחסום אותו על-ידי תנובה ושטראוס עמדו אמנם במרכז, אבל לא רק. שתי הענקיות, תנובה ושטראוס, נאבקו על נתחי השוק שלהן בכל קטגוריה שבה הן מתחרות. שטראוס המשיכה באדיקות לפעול לחסימת יופלה 360 של תנובה בקטגוריית המשקאות הפרו-ביוטיים וגם הצליחה. קרבות רבים אחרים התרחשו בנקודות המכירה, גם כאשר הן לא לוו בקמפיין או כאשר אנחנו הצרכנים לא ממש שמנו לב מה עומד מאחורי ההצעות האטרקטיביות במדפים.

בתמונה הכוללת תנובה התחזקה. היכולת של שחקן כל-כך מרכזי להמשיך ולגדול בנתחי השוק על חשבון המתחרים, אינה דבר של מה בכך ומדברת בעד עצמה.

תנובה נהנית ממאסה ומשליטה בלתי מעורערת בקטגוריות הבסיס המהוות למעלה מ-50% מהשוק. פרט לחלב, קטגוריות הבסיס כוללות גם גבינות לבנות, גבינות צהובות, קוטג', אשל, לבן ושמנת וכו'. החיסרון של תמהיל הנשען על ריבוי פעילות בקטגוריות הבסיס הוא ברווחיות הנמוכה. אבל דווקא החיסרון הזה הפך כעת ליתרון: בימי מיתון הקטגוריות האלה הן האחרונות להיפגע, אם בכלל. תנובה, שלא היססה להשקיע בחדשנות בקטגוריות הבסיס, קצרה את הפירות. בשנה החולפת המשיכה תנובה לבצר את מעמדה בכל קטגוריות הבסיס ואף להגדיל את נתחי השוק בהן. גם מעמדה בקטגוריית הגבינות הצהובות הלך והתחזק הודות להכנסת גבינות צהובות לייט. הכנסת גבינות ללא מלח לגבינות הלבנות תרמה גם היא להתחזקות.

תנובה גם ידעה לנצל את חולשותיהן של מתחרותיה. כך למשל בקטגוריית הקוטג', בה היא התחזקה על חשבון שטראוס שסבלה מבעיה בקו הייצור. לאחרונה, כאשר בעיית הייצור באה על פתרונה, ושטראוס נכנסה חזרה לסגמנט קוטג' 3% ממנו יצאה באופן יזום, פעלה תנובה לחסימת המהלך באמצעות מבצעים בנקודות המכירה.

שיפור לתנובה בתפיסת האיכות

כאשר נשאלו המרואיינים איזו חברת מוצרי חלב הם מכירים במידה הטובה ביותר עולה כי תנובה צוינה על-ידי 69% מהמרואיינים (72% בשנה קודמת), שטראוס על-ידי 15% (12%), טרה על-ידי 7% (5%) ויוטבתה על-ידי 6% (5%).

חשוב לא פחות מבחינת תנובה היא העובדה שהיא הצליחה לשפר את מעמדה בכל הקשור לתפיסת האיכות. 59% מהמרואיינים ציינו כי תנובה היא חברת מוצרי החלב הטובה ביותר בעיניהם, לעומת 49% בשנה שעברה. לשם השוואה, בשנה שעברה ציינו 72% מהמרואיינים כי תנובה היא חברת החלב שהם מכירים בצורה הטובה ביותר, אבל רק 49% ציינו כי היא גם חברת החלב הטובה ביותר בעיניהם. בשאלת האיכות, 16% ציינו את שטראוס, 7% את יוטבתה (7%) ו-6% את טרה.

יצוין כי מניתוח דמוגרפי עולה כי תנובה חזקה יותר בקרב צעירים בגילאי 24-18, בקרב נשים ובקרב חרדים. בנוסף, שיעור המציינים את תנובה בקרב אותן אוכלוסיות עולה עם הירידה בהכנסה וההשכלה. הכוח שתנובה שואבת מהיותה שחקן מרכזי בקטגוריות הבסיס, בא לידי ביטוי היטב בקרב אוכלוסיות אלה.

תנובה מתחזקת גם בשאלת ההעדפה. כאשר נשאלו המרואיינים "אם כל חברות מוצרי החלב היו מייצרות את אותם המוצרים מאיזו חברה היו מעדיפים לקנות", עולה כי תנובה צוינה על-ידי 55% מהמרואיינים (46% בשנה קודמת), שטראוס על-ידי 14% (13%), יוטבתה על-ידי 8% וטרה על-ידי 6%.

65% מהמרואיינים ציינו כי נוהגים לאכול מוצרי תנובה יותר מכל (62%), 14% ציינו את שטראוס (17%), 6% ציינו את טרה ו-4% ציינו את יוטבתה.

בשנה החולפת ניהול תשלובת החלב של תנובה עבר ידיים - מליעד כהן שקפץ לכיסא מנכ"ל תנובה (ועתיד לנטוש אותו בקרוב) לידיו של אייל מליס, שזה לו התפקיד הראשון כמנכ"ל. החלפת הידיים לא רק שלא גרמה לטלטול הספינה, אלא היא אף ייצבה אותה.

שנת 2008 בתנובה אופיינה בעיקר בתחילת פעילות התאגיד תחת הבעלים החדשים אייפקס-שמיר. שאלת המפתח היא כעת האם המאסה שבה מחזיקה תנובה בשוק תייצר את הערך שלו מייחלים אייפקס-שמיר. על פניו נראה כי המבחן האמיתי של תנובה יהיה היכולת לשחזר את ההצלחה בקטגוריות הבסיס גם בקטגוריות הפרימיום שם הערך רב הרבה יותר.

המותג שטראוס - חזק באיכות

המותג שטראוס שומר על מעמדו וחוזק המותג עומד על 14.8, בהשוואה ל-14.2 בשנה קודמת. המותג חזק יותר בתפיסת האיכות ושיעור המציינים את שטראוס כחברת החלב הטובה ביותר עולה עם העלייה בהשכלה וגבוה בעיקר בקרב נשים עם הכנסה גבוהה.

המותג יטבתה, מותג נוסף מבית קבוצת שטראוס, ממשיך להתחזק ושומר על מקומו השלישי בדירוג. חוזק המותג נקבע על 6.9, לעומת 5.8 בשנה קודמת. יטבתה מתחזקת בעיקר בנתח השוק ההיפוטתי.

לשטראוס יש נכס בינ"ל מרכזי והוא המותג דנונה. בשנה החולפת שטראוס התרכזה במאמצים לשמור על מעמדו של המותג בתחום היוגורט כאשר בנוסף לקרב הניטש בינו לבין יופלה של תנובה, נכנס לזירה שחקן בינ"ל נוסף - מולר של טרה.

מסיבה זו מעדיפים בשטראוס להסתכל על נתונים השוואתיים בין החודש שקדם להשקת מולר לבין החודש שסיכם שנה להשקת מולר. בפילוח הנתונים הזה, דנונה אכן שמר על מעמדו.

זה אמנם הישג, אבל בהסתכלות על נתונים מצטברים של שנת 2008 מול 2007 שטראוס רשמה היחלשות במשקאות היוגורט עם המותג דנונה ובקוטג', ואילו בקטגוריית היוגורט עם פרי היא הציגה צמיחה הנמוכה מצמיחת השוק.

לעומת זאת, בקטגוריות השוקו, החלב המועשר והמעדנים רשמה שטראוס צמיחה הגבוהה מצמיחת השוק.

נקודת החוזק של שטראוס היא תמהיל הפעילות שלה בקטגוריות הפרימיום שבהן שיעור הרווחיות גבוה משמעותית. אלא שנקודת החוזק הזאת מתבררת בימי המיתון גם כנקודת חולשה.

קטגוריות הבייסיק הובילו את צמיחת השוק וב-2008 ירד נתח השוק של שטראוס ל-22.8% בהשוואה לנתח שוק של 24.6% שבו החזיקה ב-2007.

מולר מחזק את טרה

השקת המותג הבינלאומי מולר שלוותה בקמפיין עתיר משאבים, תרמה להתחזקות המותג טרה. נכסיות המותג רשמה ב-2008 עלייה מ-5.1 ל-6.3. את עיקר ההתחזקות רושמת טרה בשאלת המוכרות.

כחברה שלישית בשוק טרה מתקשה להתמודד מול שתי הענקיות, תנובה ושטראוס. למרות היותה שייכת לקבוצת קוקה-קולה, קבוצה עתירת משאבים פיננסים, עד השקת מולר לא הצליחה טרה לייצר לעצמה נכסיות מיוחדת או לבדל את עצמה בצורה משמעותית. את הבידול הזה היא קיבלה עם המותג מולר והיא שמה עליו את כל יהבה. אין ספק שמולר הוא הצלחה שיווקית מכל בחינה שהיא, דווקא בשל העובדה שהוא נאלץ להתחרות במותגים מובילים בינ"ל אחרים ולמרות העובדה שלפי שעה, כך לפחות לפי הערכות, פעילות המותג עצמו הפסדית. מולר גם הביא לעלייה בנתח השוק שבו מחזיקה טרה מ-7.2% ל-7.8%.

אולם, טרה שילמה את מחיר המיקוד במולר בקטגוריות האחרות שבהן היא פועלת, שברובן נרשמה במהלך 2008 ירידה ריאלית במכירות.

בימים אלה ממש היא השיקה מחדש את מותג הבית תחת השם "מחלבת טרה". חלק מהמוצרים עברו שינוי ברכיבים בהתאם לידע שהתקבל ממולר. השאלה כעת אם השינוי הזה יבוא לידי ביטוי גם בשינוי משמעותי, בדמות לקיחת נתחי שוק מהמתחרים בקטגוריות הבייסיק.

גם הנוער מעדיף את תנובה: התחזקה בכל הפרמטרים

בקרב הנוער, תנובה ושטראוס מתחזקות, טרה שומרת על מעמדה ואילו יטבתה נחלשת. תנובה היא מותג החלב המוביל גם בקרב הנוער והפער בינו לבין המתחרים גדול אף יותר. חוזק המותג של תנובה נקבע על 69 לעומת 65 בשנה קודמת. בשנה החולפת תנובה רשמה בקרב הנוער התחזקות בכל הפרמטרים לרבות היכרות, תפיסת איכות והעדפה.

74% מהמרואיינים ציינו כי תנובה היא חברת החלב המוכרת להם במידה (לעומת 73% בשנה קודמת). בדומה לשנה קודמת, 9% מהמרואיינים ציינו את שטראוס, 6% את טרה ו-5% את יטבתה.

כאשר נשאלו המרואיינים איזו חברת מוצרי חלב היא הטובה ביותר בעיניהם 72% ציינו את תנובה (68% ב-2007), 9% את שטראוס (9%) , 7% את יוטבתה (8%), ו-5% ציינו את טרה (5%).

כאשר נשאלו המרואיינים "אם כל חברות מוצרי החלב היו מייצרות את אותם המוצרים מאיזו חברה היו מעדיפים לקנות", עולה כי תנובה צוינה על-ידי 62% מהמרואיינים (54% בשנה קודמת), שטראוס על-ידי 8% (10%), יוטבתה על-ידי 7% וטרה על-ידי 4%.

טרה שהצליחה בשנה החולפת לחזק את מעמדה בקרב הבוגרים הודות למולר תצטרך להיות יצירתית במיוחד כדי לחזק את מעמדה הסטגנטי בקרב הנוער.

בשורה התחתונה

* המותג הכי חזק:

תנובה היא החברה עם נכסיות המותג הגבוהה ביותר בכלל הקטגוריות שנבחנו בדירוג בכל הענפים.

* איכות מעל הכל:

תנובה הצליחה לשפר את מעמדה בכל הקשור לתפיסת האיכות. 59% מהמרואיינים ציינו כי תנובה היא חברת מוצרי החלב הטובה ביותר בעיניהם, לעומת 49% בשנה שעברה.

* הצעירים עדיין לא השתכנעו:

ההשקה של מולר חיזקה מאוד את מעמדה של טרה בקרב הקהל הבוגר, אבל היא תצטרך להיות יצירתית במיוחד כדי לחזק את מעמדה הסטגנטי בקרב הנוער.

* הבייסיק לתנובה, הפרימיום לשטראוס:

בעוד שתנובה חזקה במיוחד בקרב צעירים, נשים וחרדים, שטראוס נתפסת כחברת החלב הטובה ביותר ככל שהנשאלים היו בעלי השכלה גבוהה יותר ובעיקר בקרב נשים עם הכנסה גבוהה.

* חלומות ביטבתה:

יטבתה רשמה עלייה בחוזק המותג מאז 2007, והיא חזקה במיוחד בעיקר בנתח השוק ההיפוטתי.

* הכי פופולריים - מוצרי תנובה:

65% מהמרואיינים ציינו כי נוהגים לאכול מוצרי תנובה יותר מכל, 14% ציינו את שטראוס, 6% ציינו את טרה ו-4% ציינו את יוטבתה.

עוד כתבות

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

הרש גולדברג פולין

אות חיים מעזה: חמאס פרסם סרטון של הרש שנחטף מהנובה

ביידן חתם על הסיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים ● שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא ● פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● בלבנון דיווחו על עשרות מטרות שהותקפו בבת אחת בדרום המדינה ● צה"ל: סוכל פיגוע ליד חברון, מחבלת חוסלה אחרי שהסתערה עם סכין לעבר כוח ● עדכונים שוטפים

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת תל אביב לבינלאומיות

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

ירידות קלות בוול סטריט; טסלה מזנקת בכ-11%

הנאסד"ק יורד ב-0.1% ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"