גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דירוג המותגים השנתי - משקאות קלים: קוקה-קולה מוביל, פריגת נשחק והמים בעלייה

קולה זירו סייע למותג המטריה קוקה-קולה לפתוח פער גדול מול המתחרים ; מותגי המיצים פריגת וספרינג רושמים ירידה ; החדשות הרעות לענף: טרנד הבריאות והמיתון פגעו בשוק המשקאות והזניקו את האהדה למים רגילים

לראשונה מזה 4 שנים, מותג המטריה קוקה-קולה מתחזק הודות להשקת קולה זירו. קוקה-קולה עצמו ממשיך להוביל את הדירוג בפער גדול על האחרים, ואילו המים מזנקים למקום השני בדירוג על חשבון מובילי שוק המיצים - פריגת וספרינג - שנחלשים משמעותית. כך עולה ממדד חוזק המותג של "גלובס" ו"הגל החדש".

אחרי היחלשות משמעותית, מותג המטריה קוקה-קולה מתחזק ונכסיות המותג עולה מ-28.5 ב-2007, ל-30.7 ב-2008. יחד עם זאת, הנכסיות הזאת עדיין רחוקה משמעותית מנכסיות השיא שרשם המותג לפני 8 שנים ושעמדה על 43.

גם תת-המותג קוקה-קולה שאמנם מוביל את הדירוג עם נכסיות של 23.8, רחוק מהשיא שרשם ב-2002, שנה שבה נכסיות המותג עמדה על 38. יתרה מזאת, לפי נילסן, מכירות המותג רושמות ירידה ריאלית (כמותית) במכירות.

אחרי שנתיים של היחלשות, המותג דיאט קולה מתחזק במעט ושומר על מקומו הרביעי בדירוג. גם השמירה על מעמדו של המותג דיאט קולה אינה דבר פשוט לאור העובדה שהמותג רשם ב-2008 צניחה ריאלית של 16% בשוק המבורקד. את עיקר התחזקות מותג המטריה, קוקה-קולה חייב לכניסתו לדירוג של קולה זירו.

קולה זירו שנכנס לשוק הבינ"ל כבר ב-2005 וכבר הושק ב-51 מדינות, הושק בישראל רק במארס 2007. כיאה למובילת השוק, קבוצת קוקה-קולה השקיעה בהשקעה 10 מיליון שקל.

המשקה נטול הסוכר נכנס למקום התשיעי בדירוג עם נכסיות של 1.7, תוך שהוא עוקף את ספרינג שרק לפני שנה דורג במקום הרביעי ונשחק כעת למקום העשירי. קולה זירו חזק יחסית בנתח השוק ההיפותטי שלו וחלש יחסית בתפיסת האיכות.

קוקה-קולה נותר המותג המוביל בכל הפרמטרים לרבות היכרות, תפיסת איכות והעדפה. כאשר נשאלו המרואיינים איזה משקה קל הם מכירים במידה הטובה ביותר, 34% ציינו את קוקה-קולה. מותגים אחרים שצוינו הם פריגת 6% (לעומת 10% בשנה קודמת) ודיאט קולה 5%. כל שאר המותגים צוינו על-ידי פחות מ-5% מהמרואיינים. 9% מהמרואיינים לא ידעו לציין שם של משקה קל (בדומה לשנה קודמת).

המים ממשיכים להתחזק

18% מהמרואיינים ציינו כי קוקה קולה הוא המשקה הקל הטוב ביותר בעיניהם (לעומת 19% בשנה קודמת). פריגת הוא המותג המוביל השני בתפיסת האיכות שצוין על-ידי 9% מהמרואיינים (לעומת 13% בשנה קודמת).

כאשר נשאלו המרואיינים אם היו רוצים לקנות לעצמם משקה קל במה היו בוחרים, 19% מהמרואיינים ציינו את קוקה-קולה (בהשוואה ל-17% בשנה קודמת), 8% ציינו את פריגת (לעומת 11%) ואילו 5% מהמרואיינים ציינו את דיאט קולה, נסטי וספרייט - כל אחד.

קצת פחות משליש מהמרואיינים (29%) ציינו כי הם קונים משקאות של חברת קוקה-קולה יותר מכל חברה אחרת. 17% ציינו כי הם קונים את פריגת, 5% את קריסטל ו-4% את ספרינג. ניתוח דמוגרפי של הממצאים מלמד כי קוקה-קולה זוכה לעדיפות בעיקר בקרב גברים וצעירים בגילאי 18-34.

לפי נילסן, שוק המשקאות סבל בשנה החולפת מסטגנציה כספית (גידול של 1%) לצד ירידה כמותית של 4.7% במכירות. עיקר הירידה במכירות התרחשה בחודשים נובמבר-דצמבר 2008, חודשים בהם הורגש המיתון במשק. הירידה הזאת הוכיחה דבר ידוע: שוק המשקאות שנאלץ להתמודד בשנים האחרונות עם טרנד הבריאות - הוא הראשון להיפגע מהמיתון.

למגמה הזאת יש ביטוי חזק בדירוג המותגים. המים שנכנסו לדירוג לראשונה רק בשנה שעברה, ממשיכים להתחזק וכובשים את המקום השני בדירוג. יש לציין כי הסקר נערך לפני המשבר של מי עדן ונביעות.

העובדה שהמים כמשקה מדורגים במקום השני ואילו המים הממותגים כמו מי עדן ונביעות מדשדשים בתחתית הדירוג, היא הוכחה נוספת לכך שבקטגוריית המים אין משמעות למותג והנאמנות המותגית ברצפה. הדבר בהכרח מוביל את חבורת המים לתחרות קשה בזירת המחיר.

עוד יצויין כי למרות שקטגוריית המים בבקבוק רשמה בשנים האחרונות צמיחה משמעותית כחלק מטרנד הבריאות, בחודשים האחרונים היקף המכר הכספי בקטגוריה הולך ויורד. המגמה הזאת מעידה בהכרח על מעבר למי ברז. גם המשבר שפקד רק לאחרונה את מי עדן ונביעות שנאלצו להפסיק את הייצור על רקע רמה חריגה של חיידקים מיקרוביולוגיים במי המעיינות, עלולה להחריף את מגמת המעבר למי ברז.

אחרי שנתיים של התחזקות, המותג פריגת, אף הוא של קבוצת קוקה-קולה, רושם היחלשות ונכסיות המותג יורדת מ-11.2 ב-2007 ל-7.7 ב-2008.

המותג פריגת פעיל בכמה קטגוריות שהגדולה בהן היא המשקאות הקלים. נוסף לכך הוא פעיל בנקטר ובסחוט טרי. בשנה החולפת השיקה פריגת משקל קל מופחת סוכר. החדשנות הזאת לא מנעה את היחלשות המותג אם כי מכירותיו ב-2008 לא רשמו ירידה.

עם זאת, בסוף 2008 וכתשובה לתחרות עם רבוע כחול, הורידה שופרסל מהמדף את פריגת בקרטוניות. ההיעדרות ממדפי שופרסל לאורך זמן עשויה להחליש את המותג.

קטגוריית התה הקר רושמת בשנים האחרונות צמיחה מרשימה. לפי נילסן, ב-2008 גדל המכר הכספי בקטגוריה ב-17%, במקביל לצמיחה כמותית של 22%, אלא שלא כל המותגים נהנו מהצמיחה והנכסיות של חלקם אף רושמת ירידה.

המותג נסטי של קבוצת קוקה-קולה מתחזק מעט וממשיך לטפס בדירוג למקום החמישי עם נכסיות מותג של 4. לעומתו, המותג המתחרה אייס T של חברת ויסוצקי ממשיך להיחלש ונכסיותו עומדת על 0.8 בלבד. הנכסיות הנמוכה מסבירה היטב את ההחלטה שקיבלה לאחרונה חברת ויסוצקי לצאת מהקטגוריה ולמחוק את המותג אייס T.

ספרייט, המותג השישי בקטגוריה, נחלש בעוד שדיאט ספרייט שומר על מעמדו. הסודה תואמת הן את טרנד הבריאות והן את המיתון בשל מחירה הנמוך, רושמת התחזקות משמעותית ונכנסת לראשונה לדירוג במקום השמיני, תוך שהיא עוקפת מותגים מוכרים אחרים כמו ספרינג, RC קולה, תפוזינה, בירה שחורה ואחרים.

הצעירים חוזרים לקוקה-קולה

לראשונה מזה 4 שנים, המותג קוקה-קולה מתחזק בקרב הנוער ונכסיותו עומדת על 40.4, לעומת נכסיות של 35.7 ב-2007. המותג חזק במיוחד בהיכרות וחלש יחסית בנתח השוק ההיפותטי.

בשנה החולפת נטשה קוקה-קולה את פעילות כפר המוסיקה אותה היא ביצעה בשנים האחרונות לטובת הקונספט של קוקה-קולה וילג'. מדובר בכפר נוער לבני נוער בקונספט של "הכל כלול" ושהשתתפו בו 11 מחזורים של בני נוער כשכל מחזור הוא בן 3 ימים בהם נכללו מגוון פעילויות לאורך כל היום והלילה. המתארחים לנו בבקתות נופש (קאזות) ונהנו ממסיבות, מופעים, פעילות ספורט ימי, ים, בריכה וכדומה.

ההשקעה שהסתכמה ב-20 מיליון שקל נשאה פרי והמותג קוקה-קולה מתחזק אחרי היחלשות משמעותית שרשם ב-2007.

המותג נסטי שומר על מעמדו כמותג השני בחוזקתו ונכסיותו עולה מ-13.8 ב-2007 ל-14.3 ב-2008. לעומת זאת, המותגים הבאים אחריו פריגת, ספרייט, ספרינג ופנטה - נחלשים. קולה זירו נכנס לראשונה למקום השביעי בדירוג ואילו המותגים תפוזינה וקריסטל נעלמים לחלוטין מהדירוג.

52% מבני-הנוער ציינו את קוקה-קולה כמשקה הקל המוכר במידה הטובה ביותר, לעומת 47% בשנת 2007. 13% ציינו את נסטי (לעומת 10% בשנה קודמת), 8% ציינו את פריגת ואילו כל שאר המותגים צוינו על-ידי פחות מ-3% מהמרואיינים.

קוקה-קולה מוביל גם בתפיסת האיכות וההעדפה. 36% ציינו כי קוקה קולה הוא המשקה הקל הטוב ביותר בעיניהם (29% בשנה קודמת), 14% ציינו את נסטי (ללא שינוי) ו-10% ציינו את פריגת (12%). כאשר נשאלו המרואיינים אם היו רוצים לקנות לעצמם משקה קל במה היו בוחרים, 34% ציינו את קוקה-קולה, (31%), 16% את נסטי (17%) ו-10% את פריגת (9%).

בשורה התחתונה

* תוצאות טובות לקולה זירו:

המשקה נטול הסוכר נכנס למקום התשיעי בדירוג עם נכסיות של 1.7, תוך שהוא עוקף את ספרינג שרק לפני שנה דורג במקום הרביעי ונשחק כעת למקום העשירי. קולה זירו חזק יחסית בנתח השוק ההיפותטי שלו וחלש יחסית בתפיסת האיכות

* שחיקה בתת-המותג:

תת-המותג קוקה-קולה שאמנם מוביל את הדירוג עם נכסיות של 23.8, רחוק מהשיא שרשם ב-2002, שנה שבה נכסיות המותג עמדה על 38. יתרה מזאת, לפי נילסן, מכירות המותג רושמות ירידה ריאלית (כמותית) במכירות.

* גברים וצעירים מעדיפים קולה:

קצת פחות משליש מהמרואיינים (29%) ציינו כי הם קונים משקאות של חברת קוקה-קולה יותר מכל חברה אחרת. 17% ציינו כי הם קונים את פריגת, 5% את קריסטל ו-4% את ספרינג. ניתוח דמוגרפי של הממצאים מלמד כי קוקה-קולה זוכה לעדיפות בעיקר בקרב גברים וצעירים בגילאי 18-34

* נסטי בעלייה:

המותג נסטי של קבוצת קוקה-קולה מתחזק מעט וממשיך לטפס בדירוג למקום החמישי עם נכסיות מותג של 4. לעומתו, המותג המתחרה אייס T של חברת ויסוצקי ממשיך להיחלש ונכסיותו עומדת על 0.8 בלבד. הנכסיות הנמוכה מסבירה היטב את ההחלטה שקיבלה לאחרונה חברת ויסוצקי לצאת מהקטגוריה ולמחוק את המותג אייס T.

כך נערך המחקר

בפרויקט הנערך על-ידי "גלובס" זו השנה התשיעית, מדורגים המותגים המובילים בישראל בקטגוריות השונות, בהיבט של חוזק שיווקי.

מקובל למדוד מושגים כמו נאמנות או נכסיות מותג בסדרה של שאלות ולא בשאלה אחת, משום שכאשר מעוניינים לבצע השוואות בין מותגים בנקודת זמן או למדוד שינויים בחוזקו של המותג, לא רצוי לבסס את המגמות על שאלה אחת אלא על ממוצע של כמה שאלות. את המחקר עורך מכון המחקר "הגל החדש", בניהולו של עופר לוי.

3 פרמטרים מייצגים את נכסיות המותג: רמת ההיכרות, המשקפת נתח שוק והתנסות לאורך השנים; תפיסת איכות במונחים של "הטוב ביותר", ונתח שוק היפותטי שמשקף את תפיסת ה-value for money. כל הבדיקות נעשו באופן בלתי נעזר.

* על מנת לבדוק את עומק ההיכרות עם המותג נשאל: מבין כל החברות שאתה מכיר בתחום, איזו חברה אתה מכיר במידה הטובה ביותר?

* על מנת לבדוק את תפיסת האיכות נשאלה השאלה: "איזו חברה בתחום X היא הטובה ביותר בעינייך"?

* על מנת לבדוק את נתח השוק ההיפותטי נשאלה השאלה: "אילו היית צריך לבחור מחר מוצר X, של איזו חברה היית בוחר"?

* ציון חוזק המותג משקלל את הישגי המותג ב-3 הפרמטרים באופן שווה, על סולם מ-1 עד 100.

בחלק מהקטגוריות נבדק גם נתח השוק הנוכחי, ונשאל: "באיזו רשת מכשיר הסלולרי שלך?" וכן "באיזה בנק מתנהל חשבון הבנק העיקרי שלך?", זאת במטרה ללמוד על מידת הנאמנות או ההעדפה שמייחסים הלקוחות השונים לחברות אליהן הם קשורים כיום.

הסקר נערך טלפונית בדצמבר 2008 בקרב מדגם כלל ארצי מייצג של 500 מרואיינים בגילאי 18 ומעלה. כמדי שנה קיימנו ב-5 קטגוריות, לצד המדגם הכללי, מדגם מייצג בקרב 300 בני נוער בגילאי 12-17, כדי להתחקות אחר המותגים החזקים בקרבם.

עוד כתבות

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה ירדה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?