גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דירוג המותגים השנתי - משקאות קלים: קוקה-קולה מוביל, פריגת נשחק והמים בעלייה

קולה זירו סייע למותג המטריה קוקה-קולה לפתוח פער גדול מול המתחרים ; מותגי המיצים פריגת וספרינג רושמים ירידה ; החדשות הרעות לענף: טרנד הבריאות והמיתון פגעו בשוק המשקאות והזניקו את האהדה למים רגילים

לראשונה מזה 4 שנים, מותג המטריה קוקה-קולה מתחזק הודות להשקת קולה זירו. קוקה-קולה עצמו ממשיך להוביל את הדירוג בפער גדול על האחרים, ואילו המים מזנקים למקום השני בדירוג על חשבון מובילי שוק המיצים - פריגת וספרינג - שנחלשים משמעותית. כך עולה ממדד חוזק המותג של "גלובס" ו"הגל החדש".

אחרי היחלשות משמעותית, מותג המטריה קוקה-קולה מתחזק ונכסיות המותג עולה מ-28.5 ב-2007, ל-30.7 ב-2008. יחד עם זאת, הנכסיות הזאת עדיין רחוקה משמעותית מנכסיות השיא שרשם המותג לפני 8 שנים ושעמדה על 43.

גם תת-המותג קוקה-קולה שאמנם מוביל את הדירוג עם נכסיות של 23.8, רחוק מהשיא שרשם ב-2002, שנה שבה נכסיות המותג עמדה על 38. יתרה מזאת, לפי נילסן, מכירות המותג רושמות ירידה ריאלית (כמותית) במכירות.

אחרי שנתיים של היחלשות, המותג דיאט קולה מתחזק במעט ושומר על מקומו הרביעי בדירוג. גם השמירה על מעמדו של המותג דיאט קולה אינה דבר פשוט לאור העובדה שהמותג רשם ב-2008 צניחה ריאלית של 16% בשוק המבורקד. את עיקר התחזקות מותג המטריה, קוקה-קולה חייב לכניסתו לדירוג של קולה זירו.

קולה זירו שנכנס לשוק הבינ"ל כבר ב-2005 וכבר הושק ב-51 מדינות, הושק בישראל רק במארס 2007. כיאה למובילת השוק, קבוצת קוקה-קולה השקיעה בהשקעה 10 מיליון שקל.

המשקה נטול הסוכר נכנס למקום התשיעי בדירוג עם נכסיות של 1.7, תוך שהוא עוקף את ספרינג שרק לפני שנה דורג במקום הרביעי ונשחק כעת למקום העשירי. קולה זירו חזק יחסית בנתח השוק ההיפותטי שלו וחלש יחסית בתפיסת האיכות.

קוקה-קולה נותר המותג המוביל בכל הפרמטרים לרבות היכרות, תפיסת איכות והעדפה. כאשר נשאלו המרואיינים איזה משקה קל הם מכירים במידה הטובה ביותר, 34% ציינו את קוקה-קולה. מותגים אחרים שצוינו הם פריגת 6% (לעומת 10% בשנה קודמת) ודיאט קולה 5%. כל שאר המותגים צוינו על-ידי פחות מ-5% מהמרואיינים. 9% מהמרואיינים לא ידעו לציין שם של משקה קל (בדומה לשנה קודמת).

המים ממשיכים להתחזק

18% מהמרואיינים ציינו כי קוקה קולה הוא המשקה הקל הטוב ביותר בעיניהם (לעומת 19% בשנה קודמת). פריגת הוא המותג המוביל השני בתפיסת האיכות שצוין על-ידי 9% מהמרואיינים (לעומת 13% בשנה קודמת).

כאשר נשאלו המרואיינים אם היו רוצים לקנות לעצמם משקה קל במה היו בוחרים, 19% מהמרואיינים ציינו את קוקה-קולה (בהשוואה ל-17% בשנה קודמת), 8% ציינו את פריגת (לעומת 11%) ואילו 5% מהמרואיינים ציינו את דיאט קולה, נסטי וספרייט - כל אחד.

קצת פחות משליש מהמרואיינים (29%) ציינו כי הם קונים משקאות של חברת קוקה-קולה יותר מכל חברה אחרת. 17% ציינו כי הם קונים את פריגת, 5% את קריסטל ו-4% את ספרינג. ניתוח דמוגרפי של הממצאים מלמד כי קוקה-קולה זוכה לעדיפות בעיקר בקרב גברים וצעירים בגילאי 18-34.

לפי נילסן, שוק המשקאות סבל בשנה החולפת מסטגנציה כספית (גידול של 1%) לצד ירידה כמותית של 4.7% במכירות. עיקר הירידה במכירות התרחשה בחודשים נובמבר-דצמבר 2008, חודשים בהם הורגש המיתון במשק. הירידה הזאת הוכיחה דבר ידוע: שוק המשקאות שנאלץ להתמודד בשנים האחרונות עם טרנד הבריאות - הוא הראשון להיפגע מהמיתון.

למגמה הזאת יש ביטוי חזק בדירוג המותגים. המים שנכנסו לדירוג לראשונה רק בשנה שעברה, ממשיכים להתחזק וכובשים את המקום השני בדירוג. יש לציין כי הסקר נערך לפני המשבר של מי עדן ונביעות.

העובדה שהמים כמשקה מדורגים במקום השני ואילו המים הממותגים כמו מי עדן ונביעות מדשדשים בתחתית הדירוג, היא הוכחה נוספת לכך שבקטגוריית המים אין משמעות למותג והנאמנות המותגית ברצפה. הדבר בהכרח מוביל את חבורת המים לתחרות קשה בזירת המחיר.

עוד יצויין כי למרות שקטגוריית המים בבקבוק רשמה בשנים האחרונות צמיחה משמעותית כחלק מטרנד הבריאות, בחודשים האחרונים היקף המכר הכספי בקטגוריה הולך ויורד. המגמה הזאת מעידה בהכרח על מעבר למי ברז. גם המשבר שפקד רק לאחרונה את מי עדן ונביעות שנאלצו להפסיק את הייצור על רקע רמה חריגה של חיידקים מיקרוביולוגיים במי המעיינות, עלולה להחריף את מגמת המעבר למי ברז.

אחרי שנתיים של התחזקות, המותג פריגת, אף הוא של קבוצת קוקה-קולה, רושם היחלשות ונכסיות המותג יורדת מ-11.2 ב-2007 ל-7.7 ב-2008.

המותג פריגת פעיל בכמה קטגוריות שהגדולה בהן היא המשקאות הקלים. נוסף לכך הוא פעיל בנקטר ובסחוט טרי. בשנה החולפת השיקה פריגת משקל קל מופחת סוכר. החדשנות הזאת לא מנעה את היחלשות המותג אם כי מכירותיו ב-2008 לא רשמו ירידה.

עם זאת, בסוף 2008 וכתשובה לתחרות עם רבוע כחול, הורידה שופרסל מהמדף את פריגת בקרטוניות. ההיעדרות ממדפי שופרסל לאורך זמן עשויה להחליש את המותג.

קטגוריית התה הקר רושמת בשנים האחרונות צמיחה מרשימה. לפי נילסן, ב-2008 גדל המכר הכספי בקטגוריה ב-17%, במקביל לצמיחה כמותית של 22%, אלא שלא כל המותגים נהנו מהצמיחה והנכסיות של חלקם אף רושמת ירידה.

המותג נסטי של קבוצת קוקה-קולה מתחזק מעט וממשיך לטפס בדירוג למקום החמישי עם נכסיות מותג של 4. לעומתו, המותג המתחרה אייס T של חברת ויסוצקי ממשיך להיחלש ונכסיותו עומדת על 0.8 בלבד. הנכסיות הנמוכה מסבירה היטב את ההחלטה שקיבלה לאחרונה חברת ויסוצקי לצאת מהקטגוריה ולמחוק את המותג אייס T.

ספרייט, המותג השישי בקטגוריה, נחלש בעוד שדיאט ספרייט שומר על מעמדו. הסודה תואמת הן את טרנד הבריאות והן את המיתון בשל מחירה הנמוך, רושמת התחזקות משמעותית ונכנסת לראשונה לדירוג במקום השמיני, תוך שהיא עוקפת מותגים מוכרים אחרים כמו ספרינג, RC קולה, תפוזינה, בירה שחורה ואחרים.

הצעירים חוזרים לקוקה-קולה

לראשונה מזה 4 שנים, המותג קוקה-קולה מתחזק בקרב הנוער ונכסיותו עומדת על 40.4, לעומת נכסיות של 35.7 ב-2007. המותג חזק במיוחד בהיכרות וחלש יחסית בנתח השוק ההיפותטי.

בשנה החולפת נטשה קוקה-קולה את פעילות כפר המוסיקה אותה היא ביצעה בשנים האחרונות לטובת הקונספט של קוקה-קולה וילג'. מדובר בכפר נוער לבני נוער בקונספט של "הכל כלול" ושהשתתפו בו 11 מחזורים של בני נוער כשכל מחזור הוא בן 3 ימים בהם נכללו מגוון פעילויות לאורך כל היום והלילה. המתארחים לנו בבקתות נופש (קאזות) ונהנו ממסיבות, מופעים, פעילות ספורט ימי, ים, בריכה וכדומה.

ההשקעה שהסתכמה ב-20 מיליון שקל נשאה פרי והמותג קוקה-קולה מתחזק אחרי היחלשות משמעותית שרשם ב-2007.

המותג נסטי שומר על מעמדו כמותג השני בחוזקתו ונכסיותו עולה מ-13.8 ב-2007 ל-14.3 ב-2008. לעומת זאת, המותגים הבאים אחריו פריגת, ספרייט, ספרינג ופנטה - נחלשים. קולה זירו נכנס לראשונה למקום השביעי בדירוג ואילו המותגים תפוזינה וקריסטל נעלמים לחלוטין מהדירוג.

52% מבני-הנוער ציינו את קוקה-קולה כמשקה הקל המוכר במידה הטובה ביותר, לעומת 47% בשנת 2007. 13% ציינו את נסטי (לעומת 10% בשנה קודמת), 8% ציינו את פריגת ואילו כל שאר המותגים צוינו על-ידי פחות מ-3% מהמרואיינים.

קוקה-קולה מוביל גם בתפיסת האיכות וההעדפה. 36% ציינו כי קוקה קולה הוא המשקה הקל הטוב ביותר בעיניהם (29% בשנה קודמת), 14% ציינו את נסטי (ללא שינוי) ו-10% ציינו את פריגת (12%). כאשר נשאלו המרואיינים אם היו רוצים לקנות לעצמם משקה קל במה היו בוחרים, 34% ציינו את קוקה-קולה, (31%), 16% את נסטי (17%) ו-10% את פריגת (9%).

בשורה התחתונה

* תוצאות טובות לקולה זירו:

המשקה נטול הסוכר נכנס למקום התשיעי בדירוג עם נכסיות של 1.7, תוך שהוא עוקף את ספרינג שרק לפני שנה דורג במקום הרביעי ונשחק כעת למקום העשירי. קולה זירו חזק יחסית בנתח השוק ההיפותטי שלו וחלש יחסית בתפיסת האיכות

* שחיקה בתת-המותג:

תת-המותג קוקה-קולה שאמנם מוביל את הדירוג עם נכסיות של 23.8, רחוק מהשיא שרשם ב-2002, שנה שבה נכסיות המותג עמדה על 38. יתרה מזאת, לפי נילסן, מכירות המותג רושמות ירידה ריאלית (כמותית) במכירות.

* גברים וצעירים מעדיפים קולה:

קצת פחות משליש מהמרואיינים (29%) ציינו כי הם קונים משקאות של חברת קוקה-קולה יותר מכל חברה אחרת. 17% ציינו כי הם קונים את פריגת, 5% את קריסטל ו-4% את ספרינג. ניתוח דמוגרפי של הממצאים מלמד כי קוקה-קולה זוכה לעדיפות בעיקר בקרב גברים וצעירים בגילאי 18-34

* נסטי בעלייה:

המותג נסטי של קבוצת קוקה-קולה מתחזק מעט וממשיך לטפס בדירוג למקום החמישי עם נכסיות מותג של 4. לעומתו, המותג המתחרה אייס T של חברת ויסוצקי ממשיך להיחלש ונכסיותו עומדת על 0.8 בלבד. הנכסיות הנמוכה מסבירה היטב את ההחלטה שקיבלה לאחרונה חברת ויסוצקי לצאת מהקטגוריה ולמחוק את המותג אייס T.

כך נערך המחקר

בפרויקט הנערך על-ידי "גלובס" זו השנה התשיעית, מדורגים המותגים המובילים בישראל בקטגוריות השונות, בהיבט של חוזק שיווקי.

מקובל למדוד מושגים כמו נאמנות או נכסיות מותג בסדרה של שאלות ולא בשאלה אחת, משום שכאשר מעוניינים לבצע השוואות בין מותגים בנקודת זמן או למדוד שינויים בחוזקו של המותג, לא רצוי לבסס את המגמות על שאלה אחת אלא על ממוצע של כמה שאלות. את המחקר עורך מכון המחקר "הגל החדש", בניהולו של עופר לוי.

3 פרמטרים מייצגים את נכסיות המותג: רמת ההיכרות, המשקפת נתח שוק והתנסות לאורך השנים; תפיסת איכות במונחים של "הטוב ביותר", ונתח שוק היפותטי שמשקף את תפיסת ה-value for money. כל הבדיקות נעשו באופן בלתי נעזר.

* על מנת לבדוק את עומק ההיכרות עם המותג נשאל: מבין כל החברות שאתה מכיר בתחום, איזו חברה אתה מכיר במידה הטובה ביותר?

* על מנת לבדוק את תפיסת האיכות נשאלה השאלה: "איזו חברה בתחום X היא הטובה ביותר בעינייך"?

* על מנת לבדוק את נתח השוק ההיפותטי נשאלה השאלה: "אילו היית צריך לבחור מחר מוצר X, של איזו חברה היית בוחר"?

* ציון חוזק המותג משקלל את הישגי המותג ב-3 הפרמטרים באופן שווה, על סולם מ-1 עד 100.

בחלק מהקטגוריות נבדק גם נתח השוק הנוכחי, ונשאל: "באיזו רשת מכשיר הסלולרי שלך?" וכן "באיזה בנק מתנהל חשבון הבנק העיקרי שלך?", זאת במטרה ללמוד על מידת הנאמנות או ההעדפה שמייחסים הלקוחות השונים לחברות אליהן הם קשורים כיום.

הסקר נערך טלפונית בדצמבר 2008 בקרב מדגם כלל ארצי מייצג של 500 מרואיינים בגילאי 18 ומעלה. כמדי שנה קיימנו ב-5 קטגוריות, לצד המדגם הכללי, מדגם מייצג בקרב 300 בני נוער בגילאי 12-17, כדי להתחקות אחר המותגים החזקים בקרבם.

עוד כתבות

וולוו V60 קרוס-קאונטרי / צילום: יח"צ

שגרירת שבדיה: וולוו V60 לא קולנית ולא מוחצנת

גרסת הקרוס קאונטרי של ה-S60 מציעה שילוב ייחודי בישראל בין תצורת סטיישן מרווחת, הנעה כפולה, ומרווח גחון נכבד ● אין לה נוכחות כמו לדגמי קרוס-אובר אבל היא מאוזנת, תרבותית ואידיאלית למסעות לאיקאה

שירבו זכויותינו כרימון. כמה יהודים באמת יש בעולם / עיצוב: טלי בוגדנובסקי , גלובס

ערב ראש השנה: כמה יהודים באמת יש בעולם?

אלוהים הבטיח שעם ישראל "לא ייספר מרוב", אבל הססטיסטיקאים מתעקשים לנסות • כמו כל שאלה סטטיסטית, התשובה תלויה בהגדרה • קראנו את האומדנים העדכניים בעין ביקורתית והשתדלנו להיזהר ממסקנות כוזבות

ערן זהבי / צילום: רויטרס / Ronen Zvulun

האקזיט של ערן זהבי: ימכור בניין ברחובות לקופת חולים מכבי

לדברי שותפו של זהבי, אבי ארביב, שווי העסקה שנחתמה אתמול עומד על כ-180 מיליון שקל ● בקופת החולים אישרו את קיום העסקה ומסרו כי בכוונתם להפעיל במקום מעבדות

זירת המסחר בוול סטריט / צילום: Lucas Jackson , רויטרס

נעילה שלילית בוול סטריט; הנאסד"ק ירד בכ-1%

טראמפ צפוי לחתום ביום ראשון על צו שיאסור הורדות של וויצ'ט וטיקטוק בארה"ב  ● בורסות אסיה רשמו בעיקר עליות בעקבות המשך התחזקותו של היואן הסיני ביחס לדולר

פרויקט האושר / צילום: גלובס

סוד האושר: איך אפשר להפוך מדינה למאושרת?

לרגע אחד קטן וחגיגי החלטנו לעצור ● להפסיק לדבר על הסגר ועל נתוני התחלואה, על מדינות אדומות וכתומות, ולחזור לדבר על רווחה, על אושר ועל מדינות כחולות ● בואו נדבר על אושר, פרויקט מיוחד

איור עטיפת הספר

שופטת העליון שהפכה לסמל פמיניסטי וגיבורת תרבות ברשת

איך הפכה שופטת ביהמ"ש העליון האמריקאי רות ביידר גינסבורג לאייקון הפמיניסטי המשמעותי של ימינו ומה הקשר לראפר שנרצח בגיל 24 ● ראיון עם יוצרות הסרט התיעודי המדובר RBG ● כתבה זו פורסמה לראשונה באוקטובר 2018, אנחנו מפרסמים אותה כלשונה בשנית בעקבות פטירתה של רות ביידר גינסבורג

מכשיר לבדיקת קורונה של חברת Visby Medical  / צילום: יח"צ

ה-FDA אישר בדיקת קורונה ביתית ומיידית שפיתח יזם ישראלי

חברת Visby Medical שהקים בארה"ב הישראלי אדם דה לה זרטה פיתחה מכשיר קטן כגודל כך היד, מתכלה, שמחזיר תוצאות מבדיקת קורונה תוך חצי שעה ● האישור שקיבלה מה-FDA לא מפרט את רמה הדיוק שלה

מייסדי Next Insurance אלון חורי, גיא גולדשטיין ונסים טפירו/ צילום:יחצ

בלומברג: נקסט אינשורנס במגעים לגייס הון לפי שווי של 2.25 מיליארד ד'

חברת האינשורטק הישראלית גייסה לפני כשנה השווח הנמוך בכמחצית ● מי שמנהלת מגעים להוביל את סבב הגיוס היא קרן ההשקעות של חברת גוגל ● בנקסט אינשורנס ובגוגל סירבו להגיב

דירה ברחוב ציפורי, בין שכונות שערי חסד ונחלאות / צילום: אנגלו סכסון ירושלים

הקונה מניו יורק, הסיור הווירטואלי והמחיר שקפץ ב-20% בחמש שנים

דופלקס בן 5.5 חדרים בירושלים נמכר ב-6 מיליון שקל בתוך כשלושה שבועות

השף רן שמואלי, מסעדת קלארו / צילום: אביב חופי

"שילמתי 2,000 שקל וארוחת החג לא הגיעה": הכשל הלוגיסטי של הקייטרינג של השף רן שמואלי

עשרות הזמנות של ארוחות חג מחברת הקייטרינג של הבעלים של מסעדת קלארו לא הגיעו ליעדן גם לאחר יממה של המתנה, הזמנות אחרות סופקו אחרי חצות בלילה ● זהר שמואלי: "אני לא מסתתרת, היה כאן כשל לוגיסטי. אני מתחייבת שכולם יקבלו פיצוי"

ספר לסגר - פרוזה / צילום: טלי בוגדנובסקי , גלובס

לקרוא כאילו אין מחר: ספרי הפרוזה שינעימו לכם את הסגר

ספר טוב גורם לקורא לחשוב על חייו שלו, התקופה שבה הוא חי והדרכים להתמודד עם שאלות מהותיות הנקרות בדרכו ● אנשי ונשות מפתח במשק, בפוליטיקה, בחברה, בתקשורת ובתרבות בוחרים את ספרי הפרוזה שכדאי להישאר איתם בבית בחודש הקרוב ● פרויקט מיוחד

דיג בפיורד בנורבגיה / צילום: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

למה כולם בסקנדינביה כל כך מאושרים ואיך זה קשור למלחמה בקורונה

למה בדירוגי האושר והרווחה הבינלאומיים מדינות סקנדינביה תמיד מגיעות ראשונות, מדוע יש כל כך הרבה דירוגים כאלה, והאם יש בכלל דרך נכונה למדוד ● וגם: מה הקשר בין רמת האושר של המדינה לבין האופן שבו היא מתמודדת עם משבר הקורונה? ● בואו נדבר על אושר, פרויקט מיוחד 

הנקראות של תש״פ - טק / צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב, שאטרסטוק

10 כתבות הטכנולוגיה הנצפות ביותר של השנה

איך הופכים פרויקט גמר במכללה לאקזיט של 450 מיליון דולר ● מה כל כך מסוכן באפליקציית זום ● הוויברטור הרובוטי שהביא את הסקס-טק ל-CES ● ראיון עם מפקד היחידה הסודית שתספק מודיעין בזמן אמת לחיילים בשטח ● ועוד שש כתבות שהכי אהבתם השנה

ד”ר עדו קמינר / צילום: איל יצהר, גלובס

המיקרוסקופ שיאפשר לענות על אחת החידות הגדולות בפיזיקה

ד"ר עדו קמינר בנה מיקרוסקופ אלקטרונים יחיד מסוגו, שמגלה מה קורה לאלקטרון במפגש עם אור ● בעתיד, הטכנולוגיה הזאת תוכל לעזור למקד קרינת רנטגן

הנקראות של תש"פ - המשבר האקולוגי / עיצוב: אפרת לוי, גלובס

8 כתבות המשבר האקולוגי הנצפות ביותר של השנה

מה המשמעות של עוד כמה מעלות חום ● המחיר האקולוגי של ההתמכרות לבגדים ●  הקורקינט הוא יותר מזהם ממה שחושבים ● איך עדיין אפשר לבלום את משבר האקלים ● ועוד ארבע כתבות שהכי אהבתם השנה

לירן אבישר-בן חורין / צילום: רפי קוץ, גלובס

"שוק הסלולר מוטה מחיר בצורה לא בריאה": מנכ"לית משרד התקשורת בראיון ראשון

בתקופה הקצרה שלירן אבישר-בן חורין מנהלת את משרד התקשורת היא כבר הספיקה להוציא מכרז לדור החמישי בסלולר, לטפל במיזוג סלקום-גולן ולאשר את מתווה הסיבים ● בראיון ראשון בתפקיד היא מספרת כיצד הם רואים את מפת התקשורת העתידית, ועל מה הצרכן הישראלי צריך ללמוד להסתכל

ענת פנטי / צילום: איל יצהר

הכירו את האישה שרוצה להיות שרת האושר הראשונה של ישראל

זה אולי נשמע כמו עוד ג'וב מומצא בממשלה מנופחת, אבל ענת פנטי משוכנעת שזה בדיוק התפקיד שחסר לנו כדי שמשהו ישתנה כאן ● וחוץ מזה, אפילו אצל ידידינו החדשים מהאמירויות כבר יש משרד שעוסק בכך ● בואו נדבר על אושר, פרויקט מיוחד 

הנקראות של תש״פ - המשרוקית / צילום: אפרת לוי, גלובס

מהשכר של נתניהו ועד תמלוגי הגז: בדיקות המשרוקית הכי נצפות השנה

כמה מובטלים באמת יש בישראל ולמי כדאי להאמין? ● השכר הפנטסטי של נתניהו, או: איך יוצרים אחיזת עיניים ● כמה מכספי הגז באמת הגיעו עד היום לציבור ● האם מתנהלת נגד גנץ חקירה על קבלת 50 מיליון שקל בלי מכרז? ● ועוד שש כתבות שהכי אהבתם השנה

ניהול מקום עבודה שמח / איור: חן ליבמן

מתנות ופינוקים זה לא מספיק: 7 עצות לניהול מקום עבודה שמח

לא מספיק לארגן הרמת כוסית בראש השנה או לחלק מארז מפנק לעובדים ● תיאוריות ניהוליות עדכניות לא רואות בעובדים בריאים ומאושרים נטל, אלא נכס, וגם המחקר תומך בטענה ● ככה עושים את זה נכון

עמית בן דב / צילום: איל יצהר, גלובס

הסיפור שהתחיל בשרטוט על מפית בבית קפה ונגמר (בינתיים) בגיוס לפי שווי של 2 מיליארד דולר

עמית בן דב חלם להיות ג'ימי הנדריקס הבא, וגם לתפקיד הראשון בהייטק התגלגל בעקבות החלום להשתלב בעסקי הבידור ● בגיל 50 הוא החליט להקים סטארט-אפ ראשון, שמנתח שיחות של אנשי מכירות ומספק להם המלצות ● היעד: להיות ה"טסלה של עולם המכירות"