גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עודד גל, מנכ"ל קרנות אי.בי.אי: "השוק כבר לא קונה בלופים"

אחרי שנה בה הצליחו הקרנות שבניהולו לגייס כספים בניגוד למגמה בשוק, מתפנה גל לדבר על השינויים שחלו בענף ; בראיון ל"גלובס" הוא מעריך שתרבות ההשקעה התקדמה ("השוק דורש ערך מוסף"), ונזכר מה אמר לו היו"ר צבי לובצקי ביום שחצו את רף ה-3 מיליארד שקל בנכסים ("נדע לעמוד גם בפדיונות")

את שנת 2008 ענף קרנות הנאמנות ישמח לשכוח. הייתה זו שנה של משבר, בה נכסי הענף קטנו ב-23 מיליארד שקל והגיעו ל-97.3 מיליארד שקל, שפל שנראה לפני חמש שנים. הקיטון הכולל בנכסי הענף השפיע כמובן על מנהלי הקרנות, שחלקם סיימו את השנה עם הצטמקות של כמעט מחצית מנכסיהם. אך לא כולם סבלו מהמשבר בענף באותה מידה, והיו גם כמה גופים שהצליחו לשמור על יציבות, ואף לגייס כספים.

בין גופים בודדים אלה ניתן למצוא את קרנות אי.בי.אי, בניהול עודד גל, שידועות בניהול הסולידי והעקבי שלהן לאורך שנים. קרנות אי.בי.אי אף זכו בנובמבר שעבר לדירוג הגבוה ביותר - aa - בחמש מתוך שש קטגוריות בהן דורגו בדירוג גלובס-מעלות.

גל, 43, משמש כמנכ"ל הקרנות של אי.בי.אי כבר משנת 2000. לפני כן היה מנהל השקעות בפסגות, ובין השנים 1992-1998 כיהן כראש תחום מסחר ואנליסט בחדר העסקאות של אופנהיימר.

*בניגוד למגמה, קרנות אי.בי.אי שמרו על יציבות בהיקף הנכסים ואף גייסתם כ-450 מיליון שקל. איך?

"אין משמעות לשנה קלנדרית אחת".

*ובכל זאת, מה עשיתם ב-2008 שרבים אחרים לא השכילו לעשות?

"כמו בשנים עברו, גם בשנה החולפת שמנו דגש על קרנות שהתאימו יותר לתקופה, כגון קרנות מק"מ. מסתבר שלמרות שהקרנות המסורתיות חוו שנה קשה, יש בהן גרעין נאמן שהיווה בסיס טוב לצמיחה".

"יש לנו סבלנות"

*מנוע הצמיחה בשנה שעברה היה הקרנות הכספיות, שבשיאן הגיעו לשליש מהתעשייה. קרנות אי.בי.אי לא היו במרוץ הזה וגייסו רק כ-80 מיליון שקל, פחות מנתח השוק שלכם בתעשייה. אתה לא מצטער על כך?

"הקרנות הכספיות הן תופעה מבורכת. הערך המוסף של השקעה בקרנות הכספיות חלחל לתודעה מהר מכפי שחשבה התעשייה, ומי שהשקיע בהן כבר בתחילת הדרך, קטף פירות. אבל לאורך זמן הקרנות הכספיות אינן דורשות ניהול השקעות אלא החלטות השקעה פשוטות. זו עבודה של פרטים קטנים. יתרה מכך, לנו יש כבר כמה שנים קרנות שמוגבלות במח"מ של עד 100 ימים, ולכן אנחנו כבר יודעים איך להשקיע בפיקדונות".

*האם מלחמת דמי הניהול בכספיות היא שגרמה לכם להדיר רגליים מהזירה?

"זו אחת הסיבות. לא רצינו לקחת סיכון של אי-גביית דמי ניהול. מי שלקח סיכון כזה, מגיע לו שיצבור נתח שוק. לחברות קרנות יש יותר מאסטרטגיה אחת לנהל עצמן לאורך זמן. מה שנכון לך, לא בהכרח נכון לאחר. אנחנו שמרנים, גם בהוצאות פרסום ושיווק".

*אז כעת, כשרוב התעשייה כבר גובה דמי ניהול בקרנות הכספיות, איך תגייסו כספים ללא מאמצי שיווק ופרסום, כשבאותה הזירה יש שחקני ענק עם קמפיינים נרחבים?

"יש לנו סבלנות, אין לחץ. לאורך זמן זה לא יפריע לנו לממש את האסטרטגיה שלנו, שהיא להיות ממוקדים בהשקעות לטווח ארוך ולייצר ערך מוסף. אני זוכר שצבי לובצקי (אחד ממייסדי בית ההשקעות ומשמש כיום כיו"ר - ת.ק.) עבר ליד החדר שלי ביום שחצינו את רף ה-3 מיליארד שקל בנכסים. הוא עצר ואמר לי 'נדע לעמוד גם בפדיונות'. הוא היה מודאג שאהיה בלחץ מפדיונות. ברגע שאתה לא עובד בלחץ ומסתכל על התהליכים ולא על נקודות זמן מסוימות, אז אפשר להתמודד גם עם פדיונות".

*ומה עם צמיחה דרך רכישות?

"יש כאלה שצריכים את קיצור הדרך של רכישות נכסים ויש כאלה שלא. תלוי מי החברה ובאיזה שלב של חייה היא נמצאת. עד כה רכישות של נכסים לא היו נכונות בשביל אי.בי.אי אנחנו יוצאים מתוך נקודת מבט של צמיחה פנימית. התשתית שלנו מאפשרת את זה".

*אתה מדבר הרבה על הטווח הארוך ועל בחינה לאורך זמן. האם הסתמכות על ביצועי עבר כפרמטר לבחירת מנהל הקרן היא ראויה?

"לכולם ברור כבר מזמן שאין דבר כזה מקום ראשון. פעם כדי להצליח היית צריך להיות מקום ראשון, היום זה כבר לא רלוונטי. יש קבוצות השקעה טובות בישראל, והמשקיעים רוצים פיזור בין מנהלים. אנחנו נמצאים שם, בין קבוצות ההשקעה המועדפות".

*בתעשייה שמשתנה כל חודש, שהכספים בה זורמים פנימה והחוצה מדי יום, האם לא נכון להתנהל לטווח קצר ולהתאים עצמך לשינויים?

"כעת השוק מתמחר כשל מערכתי, אבל מה שבסופו של דבר ישפיע בשנים הקרובות על עולם ההשקעות הוא הגלובליזציה. לכן כל תחום שיכול ליהנות מזה מעניין אותנו".

*אילו תחומים למשל?

"לשמחתנו יש לנו סקטור אחד שעוזר לנו לשמור על קצת שפיות - חברות תרופות כמו נובו נורדיסק וג'ננטק. אלו חברות שהרווחיות בהן לא נעלמת. בחברות תרופות ניתן לראות שהמודלים של תמחור מניות כן עובדים, בניגוד לאפיקים אחרים".

*בראיון ל"גלובס" לפני כשנה וחצי, אמרת שהשוק ותעשיית הקרנות ישתנו בתהליך הדרגתי, ויעברו לחשיבה לטווח ארוך. היא כבר השתנתה?

"תרבות ההשקעה בהחלט השתנתה בנקודות מסוימות. השוק כבר לא קונה בלופים. השוק דורש יותר מוצרי מדף ושיהיו עם ערך מוסף. אני רואה שישנם משקיעים רבים שהבינו שהם לא רוצים למצוא הפתעות בקרנות שלהם, ושאחרי יומיים ישנו להן מדיניות. למשקיעים האלה אנחנו מכוונים. הקרנות שלנו מתוכננות ככה שנעשה את הדבר הנכון לאורך זמן".

*ועדיין רואים את התופעה הידועה שלקוחות נכנסים לאפיקים רק אחרי שפוטנציאל התשואה מוצה בהם, מתאכזבים, ועוברים בן חודש לאפיק אחר.

"התאמת צרכי הלקוח היא לא בידיים שלנו. אנחנו רק היצרנים. אנחנו חושבים שנכון לחזור לשוק הסולידי בגלל סטיית התקן, או להקטין את ההשקעה במוצרים עם סטיית תקן גבוהה. ברור שזה צעד שלא מתאים לכל אחד, אבל הוא בפירוש מתאים לשנת 2009. הזמנים הם לא זמנים נורמליים. לכן כל אחד צריך לפעול בהתאם לשנאת הסיכון שלו, אחרי הכול מדובר פה באנשים ובכסף שלהם".

*אתה לא חושב שגם ליצרנים יש תפקיד בהכוונת המשקיעים לאפיקים המומלצים ובעיתוי הנכון?

"אנחנו בהחלט אמורים לכוון. במקרה של קרנות אי.בי.אי יש לנו היצע קטן יותר מאחרים, ולכן אנחנו תמיד מרכזים מאמץ לאותן קרנות ספציפיות".

"ה-DNA נשמר"

*אחת הקרנות הידועות בשוק היא קרן המק"מ שלכם. כעת, בסביבת ריבית כל-כך נמוכה, האם נכון להכניס לשם לקוחות?

"יש לנו 29 קרנות, ומי שבוחר בקרן המק"מ, בוחר בה בגלל הביטחון לכסף שלו, ובגלל שאנחנו יודעים לעבוד נכון ולתמרן בין המח"מ הקצר לארוך. אנשים באים לקרנות האלה כדי לקבל ניהול בתקופה סוערת".

*לפני שנה פינו מייסדי בית ההשקעות - צבי לובצקי, דוד ויסברג ועמנואל קוק - את כיסאותיהם לטובת דור ההמשך. איך אתה חושב שעזיבתם תשפיע?

"המהלך של הכנסת דור ההמשך לנעלי דור המייסדים הוא תהליך טבעי ואין נכון ממנו. לארגון כבר יש DNA שעוזר לקבוע את המטרות לטווח ארוך. מייצרים כאן אנרגיה נכונה לעבוד, וברגע שה-DNA נשמר אני לא מוטרד".

*חברה אחות שלכם היא חברת חיתום - פועלים אי.בי.אי - האם המשקיעים או היועצים בבנקים מעלים שאלות באשר לניגוד עניינים פוטנציאלי?

"זו לא שאלה שעולה בכלל".

*בחודשיים הראשונים של 2009, צמח ענף הקרנות בכ-8 מיליארד שקל. האם זו תחילתה של תקופת צמיחה בענף?

"לא ניתן לבחון לפי חודשיים. ברור שהתקופה הקשה תעבור, אבל כל תשובה שאתן כעת תהיה בעייתית. יחד עם זאת, יהיו סקטורים שהערך בהם יוצף עוד השנה. רק כשהאמון יחזור לשווקים, תעשיית הקרנות תשוב לצמוח".

*האם יש אפיק מסוים שיצמח יותר השנה?

"לקרנות הכספיות יש ערך מוסף, וראוי שימשיכו לצמוח. בקרנות המסורתיות, אולי ניתן ללמוד על כל התעשייה מהקרנות שלנו, הגרעין של כמה מאות מיליונים בקרן גיא שלנו צריך להיות גדול יותר. באשר לאפיקים חדשים, אז למשל אין סיבה שלא יהיו כאן קרנות Total Return (קרנות שמשקיעות בכל קשת המח"מ של אפיק מסוים), שינוהלו כאן גם כחסכון לטווח ארוך". *

עוד כתבות

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

השופטים בבית הדין לצדק של האג / צילום: Reuters, Piroschka van de Wouw

בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה

לפי דיווח בסוריה ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק • מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • תושבים בצפת מדווחים על יירוט, לא נשמעה אזעקה • ירי רקטי לעבר גורן וגרנות הגליל, ירי נוסף גם לראש הנקרה • עדכונים שוטפים

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס