גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ילדים זה שמחה: המיניוואנים חוזרים לכביש בישראל

למרות גודלן של המשפחות הישראליות, המיניוואנים היו עד לאחרונה מראה נדיר יחסית ; המצב השתנה עם כניסתם לשוק של "רכבי פנאי" קומפקטיים עם 6-7 מקומות ישיבה

עיון בנתוני הילודה במדינת ישראל מגלה עובדה מרתקת: עם ממוצע של כ-2.84 ילדים לאישה (בשנת 2006) ו-21 תינוקות לכל אלף איש, שיעור הילודה כאן כמעט כפול מהממוצע במדינות ה-OECD. הנתונים כוללים את הילודה במגזר הערבי והחרדי, שתורמת לא מעט לממוצע, אבל גם כך אין ספק שיחסית לאירופה (עשרה תינוקות לכל אלף תושבים) אנחנו מעצמת ילדים.

מה עניין ילודה למדור הזה? באופן מפתיע, הנתונים הללו כמעט לא התבטאו בעבר במכירות של "רכבי משפחות גדולות". פלח המיניוואנים בגודל מלא היה ונשאר נישה שיווקית קטנה יחסית, וגם מכירות רכבי הכביש-שטח עם שבעה מקומות נמצאות בירידה מתמדת. אחת הסיבות לכך היא שפתרון השינוע הנפוץ של המשפחה הישראלית המורחבת והמבוססת, בטיולים ובאירועים משפחתיים, הוא נסיעה בשני כלי רכב - מכונית הליסינג מהעבודה והמכונית השנייה של המשפחה.

בשנתיים האחרונות החל המצב להשתנות, עם כניסתם לשוק של "רכבי פנאי" קומפקטיים עם שישה-שבעה מקומות ישיבה: חמישה רגילים פלוס שני מושבים קומפקטיים לילדים מאחור. הכלים האלה אופנתיים, לא מכבידים על הוצאות הדלק, לא מקשים את התמרון בעיר ואת איתור החניה, וחשוב מכול - מתומחרים בטווח קבוצות המחיר 4 ו-5, כך שמעסיקים רבים מכירים בהם בתור "כלי רכב לבעלי משפחות גדולות". אל המבחר הלא קטן של דגמים, שכבר משווקים, יצטרפו בחודשים הקרובים עוד כמה חדשים. הנה מדגם מייצג להתחיל ממנו.

דייהטסו "לומינס": נפלאות האריזה היפנית

דייהטסו לומינס

דייהטסו, החברה הבת של טויוטה, מצליחה לשרוד היטב את המיתון בזכות מיצוב עממי, ודגמים קומפקטיים שמעניקים חיסכון מופלג בהוצאות. המיניוואן החדש שלה, שביפן מכונה Luminas (קיימת גם גרסה מקבילה של טויוטה), ממחיש את סוד ההצלחה. הוא נמתח לאורך 4.18 מטרים בלבד, בדומה למכונית האצ'בק אירופית טיפוסית, אבל יש לו בסיס גלגלים ענק באורך 2.75 מטרים - יותר מרנו גרנד סניק. הנתונים הללו מעידים על ניצול יוצא דופן של הממדים החיצוניים, ואכן הרכב מתהדר בשבעה מקומות ישיבה, כשאפילו יושבי השורה השלישית נהנים ממרווח רגליים סביר. המרחק בין השורה הראשונה לשלישית הוא 1.63 מטרים, ומי שירצה לקפל את כל המושבים יגלה שהתא יכול להכיל חפצים באורך מרשים של עד 2.55 מטרים. דייהטסו מתייחסת לכלי הקטן כמיניוואן אמיתי, ומציידת אותו באופציה למערכת די.וי.די וקול במושב האחורי, ובכריות אוויר שמגינות על כל הנוסעים. משקלו הקל יחסית של הרכב מאפשר לו להסתפק במנוע ה-1.5 ליטרים המוכר של דייהטסו, בהספק 110 כ"ס, שמשודך לתיבה אוטומטית. והמחיר? ביפן הלומינס עולה פחות מהטריוס, מה שעשוי לנבא מחיר שינוע סביב קבוצה 2 (כרגע 111 אלף שקל) כשהוא יגיע לכאן, כנראה ברבעון האחרון של השנה.

טויוטה Verso: עיצוב מקורי

טויוטה Verso

הדור היוצא של המיניוואן טויוטה Verso הגיע לארץ לפני שנתיים בטעות (עם מפרט לא מתאים), וכל המשלוח נמכר בחשאי לאחת מחברות הליסינג. הדור החדש שלו ינחת כאן רשמית במאי, ויעניק לטויוטה דריסת רגל בפלח של "ליסינג שבעה מקומות", שבו כיכבה עד כה מאזדה 5.

לכלי החדש יש עיצוב מושחז, עתיר קפלי מתכת, וחרטום עם פנסים מתוחכמים, שמזכיר מאוד את הקורולה ואת האוונסיס. עם אורך של 4.44 מטרים ורוחב של 1.8 מטרים זהו כלי ארוך ורחב יותר מבעבר, אם כי הוא עדיין אחד מרכבי ה-5 2 הקומפקטיים ביותר בפלח. למרות הממדים החיצוניים ה"עירוניים", טויוטה טוענת שהמושבים בשורה השלישית אינם סמליים בלבד ושהנגישות אליהם טובה. כל המושבים ברכב נעים על מסילות, וטויוטה טוענת שניתן לארגן אותם בלא פחות מ-32 קומבינציות. עמדת הפיקוד מקורית יותר בעיצובה בהשוואה לדגמים המשפחתיים של טויוטה, והרכב עתיר אמצעי בטיחות מדור אחרון, שאמורים להעניק לו ציון של חמישה כוכבים ב-NCAP. לישראל יגיע מנוע של 1.8 ליטרים בנזין, שבגרסה העדכנית שלו מייצר הספק מכובד של 145 כ"ס. התיבה המשודכת היא רציפה (CVT), בדומה לתיבה של האוונסיס, עם אפשרות לבחירה במצב ספורטיבי ושליטה ידנית על ההילוכים מ ההגה. נופתע מאוד אם לא תהיה למכונית גרסת בסיס בקבוצה 4. כמו קודמתה, המכונית תיוצר בטורקיה.

רנו גרנד-סניק 3: דור חדש למייסד הז'אנר

רנו סניק

במחצית השנייה של 2009 יגיע אלינו הדור החדש והשלישי במספר של הרנו סניק - המכונית שייסדה את ז'אנר המיניוואן העירוני הקומפקטי. הפעם מושקת הגרסה הארוכה, גרנד סניק, במקביל לגרסה הרגילה, ולשתיהן קווי עיצוב שונים: הסניק ה"קצרה" מעוצבת בצורה אתלטית ומוצקה יותר, ואילו לגרנד-סניק יש מראה מעט יותר רך ו"משפחתי". הגרנד ארוך ב-22 ס"מ מהסניק הרגילה, שטח שמנוצל לטובת צמד מושבים מרווחים ונגישים יותר מאחור (או, לחלופין, נפח מטען של 702 ליטר, כאשר הכיסאות הללו מקופלים), כ-10% יותר מאשר בדגם היוצא. עיצוב עמדת הפיקוד חללי ועתידני, וניכר שמעצביו הושפעו מעיצוב הפנים של הסיטרואן "C4 פיקאסו". במרכז לוח המחוונים ממוקם מסך LCD ברזולוציה גבוהה, כתחליף ללוח המחוונים המקובל, ומערכת תפריטים מאפשרת לנהג לתכנת את מבנה התצוגה על-פי טעמו. המנועים שודרגו קלות, והחידושים הם דווקא בתיבות ההילוכים: מנוע שני הליטרים בנזין משודך כעת לתיבה רציפה (CVT) מבית ניסן, ואילו מנוע הטורבו-דיזל, בהספק 150 כ"ס, משודך לתיבה אוטומטית חדשה בת שש מהירויות. אפשר לצפות לפחות לגרסה אחת של הסניק הרגיל בקבוצה 4.

פיז'ו 3008: תווית של קרוס-אובר

פיז'ו 3008

לפיז'ו לקח כמעט עשור וחצי להודות בצורך במיניוואן עירוני אמיתי, שיתמודד עם הסניק המצליח של היריבה הוותיקה רנו. גם כיום היא לא מכנה את ה-308 החדש מיניוואן, חלילה, אלא קרוס-אובר. הצידוק לכינוי הזה טמון במערכת בקרת משיכה ניתנת לתכנות, שמאפשרת לרכב לצלוח משטחי בוץ, שלג ודשא רטוב. פרט לכך זהו מיניוואן משפחתי-קומפקטי לכל דבר, שמציע כרגע חמישה מקומות ישיבה מודולריים, תא מטען מרווח ורב תכליתי, ועמדת פיקוד שמרנית יחסית בעיצובה, שנגזרת מעיצוב ה-308 הרגילה. פיז'ו מתכוונת להדביק את הפער מול רנו גם בנישת הכלים, עם 5 2 מקומות ישיבה. בתערוכת פרנקפורט בסוף השנה תוצג הגרסה המוארכת של ה-3008, שתתחרה ישירות בגראנד-סניק ושתציע שורת מושבים שלישית. באגף המנועים רלבנטיות לנו שתי אופציות אוטומטית. האחת היא מנוע 1.6 ליטרים טורבו-בנזין בהספק 156 כ"ס, והשנייה טורבו-דיזל בנפח שני ליטרים בהספק 163 כ"ס. לפי נתוני פיז'ו מדובר בתיבה אוטומטית מטיפוס טיפטרוניק של פורשה, ולא בתיבה המסורתית של פיז'ו. המחיר עדיין עלום, אבל באירופה תוצע המכונית במחירים דומים לסניק ולניסן קאשקאי.

עוד כתבות

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"