גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נער שוליים

לכבוד פסטיבל "לילות פרינג'" שיתקיים בסוף החודש, מדבר אבי גיבסון בר-אל - במאי ומנהל תיאטרון הסמטה על מחויבותו של התיאטרון להציג כיעור, על הבמאי יוסף מונדי - שהביא את הפרינג' לארץ ועל הקהל הישראלי שחי ב"פתק לבן"

על רצפת כלוב מתכת שוכב אדם כפות. ראשו מכוסה בשק. מעליו מיתמר גבר נאה, מקורזל שיער. עיניו רושפות באשו של חזון. הוא חונק בשלווה את הסרוח, ואז נתקף בקוצר רוח "פראנץ? שוב פעם נרדם על הרצפה, ואולי לא נרדם? אולי מת? לא, הוא ישן כמו מת, אני מניח שהוא חולם, הוא אוהב לחלום, הוא חושב שרק הוא חולם...".

הכפות רעול הפנים מתעורר כשהוא ממלמל "החבל, לנתק את החבל, אנחנו טובעים..." מתחנן שישחררו את ידיו. שיחמשו אותו בעט, בבקשה, כדי שבעזרת היצירה יוכל להתגונן מפני העולם האכזר ומשותפו לתא, הרצל.

בהצגה "זה מסתובב" שעלתה לראשונה ב-1970 בתיאטרון "המרתף" כלא המחזאי יוסף מונדי, אחד מאבות תיאטרון הפרינג' הישראלי, שני משוגעים בחדר מבודד במוסד לחולי רוח - האחד סבור כי הוא חוזה מדינת היהודים תיאודור הרצל, השני משוכנע כי הוא הסופר והעיתונאי פרנץ קפקא.

על ריסון ואבחון מאווייהם מופקדת אחות סדיסטית. כעבור 39 שנה, בתיאטרון "הסמטה" ביפו, עדיין שרויים שני אבות הטיפוס של הזהות היהודית בקונפליקט מתמיד. מצבם הידרדר קשות בחלוף השנים. בית המשוגעים הפך למוסד לחינוך מחדש. החדר הסטרילי לכלוב מסורג. האחות היא גבר בדראג, מזכירתו של מנהל המוסד השרוי בתרדמת. החוסים אינם מטורפים בלתי מזיקים: אחד מתחזה. אחד ישלם מחיר אולטימטיבי.

ההצגה "זה מסתובב" על-פי אבי גיבסון בר-אל תעלה ברביעי-חמישי (25-26 במרץ) במסגרת פסטיבל "לילות פרינג" וטקס פרסי הפרינג' הישראלי - "קיפוד הזהב", שבו יוענקו פרסי הוקרה לאחד השחקנים המזוהה ביותר עם ההצגה, שמואל וולף, ולמורה דרכו של בר-אל, מייסד תיאטרון - "החדר" אמיר אוריין.

אבל בר-אל, שגרף את פרס הבמאי וההצגה הטובים ביותר ב-2006 בעבור "אסקוריאל" אינו מועמד בשום קטגוריה. לפני פחות משנה מונה הגבר הצעיר (33) למנהל תיאטרון הסמטה ביפו העתיקה. אבל במקום להתמסד עם הגיל והמעמד, בר-אל, רק הולך ובודק את גבולות הקצה.

ז'אן ז'נה משחית את הנוער

בר-אל מביים ומשחק מגיל 18. בילדותו חזר בתשובה יחד עם אמו בעקבות טרגדיה משפחתית, וגילה מחדש את החילוניות כשהוא בועט במוסכמות הדת, המסורת, והלאום. הקריירה העמוסה שלו כוללת הפקות של תיאטרון הרחוב "אורתו-דה", הקמת הבמה הפתוחה ב"בלקוני" שם החלו את דרכם יוצרים כמו אסף הראל ודניאל סלומון, בימוי "מרד המתים" בתיאטרון "הסמטה" בימוי ומשחק ב"נו אקסיט" ע"פ סארטר בתיאטרון "החדר" בימוי הצגת יחיד ב"תיאטרונטו" וייסוד וניהול טקס יום השואה האלטרנטיבי השנתי. בר-אל הספיק לקצור שבחים ונאצות בכל אשר יילך.

למשל, "אבנים" של ארתו-דה הוכתרה בגרמניה כאחד מעשרת המופעים הטובים בעולם, כאשר מנגד זכתה "פרגודים" ע"פ מחזה של ז'אן ז'נה שהעלה בתיכון ברמת השרון לכותרת "החינוך משחית" בעיתון מקומי ולמרד הורים מזועזעים. הרומן של בר-אל עם תיאטרון הפרינג' כולל גם אפיזודות סוערות כמו ניסיון דקירה בפיסת מראה שביצע בו עובר אורח זועם במופע תיאטרון הרחוב "מטרבין" ורחיצת מכונית בדם כמיצג מחאה נגד פסטיבל עכו.

הנאצים הוציאו מהתיאטרון את הכיעור

בר-אל מאמין כי יש לעשות הבחנה ברורה בין הצגה "חתרנית", כלומר, רב משמעית או אלגורית יותר כמו "אסקוריאל", המתרחשת בארץ רחוקה בין מלך וליצן חצר, והצגה "אופוזיציונית" - זן תיאטרוני הולך ונעלם, לשיטתו. "תופעה אופוזיציונית מערערת על הסדר הקיים. ובשביל לעשות את זה הבוטות צריכה להיות חדה. ברכט אמר שאחד החטאים הגדולים של הנאצים זה שהם הוציאו מעל במת התיאטרון את הכיעור הרצח והגועל ומה שהיה מוצג באותה תקופה היו המקבילות של טלנובלות מאוד נחמדות, ריאלטי כמו האח הגדול, כוכב נולד וסיפורי מתח מתקתקים. הכיעור והרצח היו ברחובות. אני מאמין שהתפקיד של התיאטרון זה להציג את הכיעור על הבמה. זה מגיע מהתפיסה של ארטו שאמר שהשחקן הוא כמו נביא שזועק את מלותיו האחרונות לשמים. אנחנו חיים באותו המצב כיום. אנחנו לא מורגלים לסוג כזה של תיאטרון, שאומר את הדברים בצורה חד-משמעית או צורח אותם בצורה בוטה".

*גם בתיאטרון הרפרטוארי עולות לא מעט הפקות שמציגות שאלות נוקבות לחברה הישראלית. מה ההבדל?

"אני חושב שאלו יצירות חתרניות. הן לא יצירות אופוזיציוניות. הסיבה היא קהל המנויים. אם הבימה הקאמרי ובית ליסין יבואו ויאמרו את הדברים בצורה ברורה לא יקנו את המנוי. בניגוד להם, אנחנו לא תלויים בקהל. מה שקורה לשחקן, לנו כבני אדם, מוצא ביטוי על הבמה. אנחנו מנסים לנקות את השחקן מהיצירה ולהביא את האדם שבו. זו חממה תרבותית שאנחנו יכולים לבוא ולהיות בה ביחד להאמין באהבה. לא מתוך קיטשיות, אלא מתוך אהבה. זה לא מקובל היום, אני יודע".

*אתם לא תלויים בקהל. אתם תלויים במערכת. בעירייה, בתקציב התרבות. זה לא מקשה על האופוזיציוניות?

"הסמטה הוא גוף ממסדי. אבל מתקיימות בתוכו תופעות ויצירות אופוזיציוניות".

*אז מה זה בעצם תיאטרון פרינג'?

"חלק מתיאטרון הפרינג' זה תיאטרון שלא התקבל לממסד. חלק באמת מנסה לחדש. הקהל שבא לצפות בתאטרון פרינג' בא באמת לחוות הצגה, ולא כי איזה ועד עובדים לקח אותו לראות את מושונוב. זה ההבדל הקטן. אני חושב שבכל זאת בפרינג' ובסמטה אנחנו נותנים בית ליצירות עצמאיות שמנסות ליצור בעשר אצבעות. אני מתרגש כשאני רואה אמן צובע את התפאורה שלו. כשאני רואה שחקן מסדר את הבמה. אני נמצא בכל ההקמות, סוחב, מרים. אני רוצה וצריך לעשות את זה כי ככה אני מתחבר ליצירה. אני מאמין שהאצבעות שלי מובילות אותי לאמת של היצירה".

*תיאטרון פרינג' הוא בהכרח אופוזיציוני?

"לא. רוב תיאטרון הפרינג' בישראל היום מתחנף לממסד. אבל רוב התיאטרון ככלל הוא לא אלטרנטיבי. הקונצנזוס בלע את האלטרנטיבה. הן על-ידי דחייתה או מחיקתה או הצגתה כחולת נפש וסהרורית והן על-ידי אימוצה ושינויה. אימוץ במחיר אובדן הזהות. אנחנו חברה פחדנית. אנחנו רוצים להיות מקובלים. ברור שגם אני רוצה למצוא חן. אבל ברגע המכריע אתה צריך להיות קשוב לעצמך. ומה אם לא אוהבים את מה שאתה עושה? אז אתה לא נכון? אבל מעט מאוד אנשים ישראל יוצאים היום כנגד המקום שבו הם חיים".

קהל סגור בבועה

את האורות הרכים על הגג היפואי של תיאטרון הסמטה שובר בוהק מסנוור. הוא בוקע מתוך האולם הסמוך בו מוצב הכלוב הענק שנבנה במיוחד ל"זה מסתובב". הרצל (רונן יפרח) וקפקא (מוטי רוזנצוויג) כלואים בתוכו והמזכירה (אמיר ירושלמי) מהדסת הלוך ושוב על מסלול החוצה את הקהל. בר-אל מגלה שכדי להקל על הלחץ, נוהגים הוא והשחקנים לבצע סימולציית רצח של המבקרים או העיתונאים טרם בואם.

רובד אחר של האלימות בהצגה אמיתי לגמרי. בר-אל מספר כי מסכת העינויים בהצגה מועתקת הישר מטכניקות חקירה של השב"כ - השק על הראש, הטלטול, התיזוז, ומוצארט בווליום גבוה "שזה מכפיר לדעתי, גם מבחינת התפיסה היהירה שכביכול מוצארט בשביל הפלסטינים זה בהכרח עינוי".

את הבחירה בשחקן לגילום המזכירה מסביר בר-אל בניסיון לאמירה חברתית נוספת. בעוד מונדי כתב את התפקיד לאישה, "אצלנו זה גבר שלבוש בבגדי אישה אבל מתנהג כמו גבר בכל המובנים. וזה מעיד על התרבות שלנו, שבה הנשים מנסות להתנהג כמו הגברים בגלל הכוחנות המצ'ואיסטית שהגברים כופים עליהן.

הרצל והמזכירה מייצגים את השלטון, כוח הזרוע והמיליטנטיות וקפקא את איש הרוח, האדם והאזרח ושרומסים אותו. וחברה שרומסת את האדם בכוח הזרוע ובכוח הנפש בסופו של דבר תביא למוות של עצמה".

*קפקא הפציפיסט לא תמיד מעורר הזדהות.

"אני חושב שהפגיעות שלו היא כוחו. אנחנו חיים בחברה שסוגרת את הרגשות שלה. באופן מהותי. אני רואה את זה בהצגות שיש בהן רגעים שמאוד קשורים לחוויה אישית של אדם ולרגש שלו, וחלק מהקהל אוטם את עצמו. אם פעם משהו היה מעצבן קהל והוא היה קם וצועק בוז, אז היום הוא אוטם את עצמו. הוא לא מגיב. הקהל היום לא פעיל. הוא מאוד סגור בתוך הבועה שלו. הוא חי בפתק הלבן".

במופלא ממך תדרוש

גיבסון אינו שמו המקורי של בר-אל. הוא ניתן לו, כדבריו, "בתקופה של התפתחות ושינוי עם עצמי בגיל הנעורים". לאחר שבר-אל התייתם מאביו בגיל צעיר מאוד, חזרה אמו בתשובה. הילד דבק בדרכה עד גיל 15, ואז יצא למסע חיפושים משל עצמו. בניגוד למונדי, בר-אל אינו סבור כי הוא מחזאי מוכשר. מאידך, הוא מוצא נקודות דמיון במבט החיצוני על החברה. "מונדי היה טיפוס שמן, גס רוח, רודף נשים ואלכוהוליסט. אבל לא נוגעים במונדי. כי הוא אבי מחזות הפרינג' בישראל. מצד שני, גם קצת נידו אותו והתייחסו אליו כנטע זר. אני חושב שהאמן תמיד יהיה מחוץ לכלל. אתה תמיד תראה דברים אחרת. תמיד תסתכל עליהם בעין שלישית. ואני חושב שמונדי חווה את זה".

*אתה עדיין פועל מתוך אמונה?

"אני מאמין בספק ובאמון. זו תנועה חיונית לחיים. כשמגיע קהל לצפות בהצגה אז מתקיימות באולם בו זמנית 30 הצגות שונות. היצירה היא בחדר התודעה של הצופה. אבל העיקר הוא לכפרו בעיקר. בתורה כתבו 'במופלא ממך אל תדרוש'. ואני אומר, במופלא ממך תדרוש! יוצר צריך לשאול את עצמו מה אסור לעשות ולעשות את זה. לשאוף למתוח את גבולות הטעם הטוב". *

עוד כתבות

"רק 9% מהחברות יצאו מחוזקות מהמשבר ב־2008" / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

דעה: תשעה דברים שסטארט-אפים צריכים לעשות אחרת אחרי המגפה

איך למצב מחדש את הסטארט-אפ שלך בעולם שאחרי הקורונה? תשעה דברים שצריך לעשות אחרת - ממיזוגים ורכישות ועד הפגנת אמפתיה ללקוחות

איציק בנבנישתי, רן גוראון / צילום: שלומי יוסף, יונתן בלום

ראש בראש: yes ופרטנר מציתות את התחרות בשוק הטלוויזיה האינטרנטית

yes פתחה במבצע על ממירי אנדרואיד חדשים בנוסף לשירות המוזל שלה - סטינג - וכבר חמישית מהלקוחות שלה צופים בטלוויזיה על גבי האינטרנט • פרטנר מרחיבה את שיתוף-הפעולה עם שחקנית החיזוק הגדולה נטפליקס • בין לבין, סלקום והוט מתעכבות בצעדים שעליהן לנקוט

גיל שרון / צילום: תמר מצפי

למרות הקורונה: גולן הטלקום שמרה על רמת הכנסות דומה לרבעון הקודם

ההכנסות הסתכמו ב-132 מיליון שקל ● הרווח התפעולי ירד בהשוואה לרבעון הקודם אך צמח בהשוואה לרבעון מקביל אשתקד

גיורא בר דעה/ צילום: איל יצהר

מנכ"ל שטראוס: "אנחנו רואים את עצמנו בצד האופטימי של המשבר; עולם המזון קריטי יותר לחיי אנשים"

קבוצת המזון שטראוס נהנתה מרבעון חיובי בישראל בהשפעת הפסח והקורונה, אבל נפגעה מעוצמתו של השקל ● פרסום בסופרבול האמריקאי העלה את הוצאותיה של חברת המטבלים סברה ופגע ברווחיה

מטוס של חברת התעופה לאטאם / צילום: שאטרסטוק

חברת התעופה הדרום אמריקאית לאטאם הגישה בקשה לצ'פטר 11; "נמשיך לטוס"

לאטאם נקלעה לקשיים בעקבות השבתת פעילותה כמעט לחלוטין בשל התפרצות הקורונה ● אם הבקשה תתקבל ע"י בית המשפט, החברה תוכל להגיע להסדר עם נושיה

יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק / צילום: גדעון לוין

תשובה ממשיך לממש: קבוצת דלק מכרה לקרן נוי תמלוגי "תנין" ו"כריש" ב-318 מיליון שקל

מלבד מימוש זה, התחייבה קבוצת דלק לפעול גם לאיגוח תמלוגי-העל ממאגר הגז "לוויתן", בסכום שלא יפחת מ-600 מיליון שקל, או לחילופין למכור אותם בערך כלכלי הוגן ההולם את סכום המינימום באיגוח

דוד קנפו, יו"ר עמותת האדריכלים/ צילום: איל יצהר

לנצל את המשבר: התאחדות האדריכלים דורשת מהמדינה לרכוש 80 אלף דירות מהקבלנים

שישה סעיפים מופיעים במסמך שחיברו בהתאחדות האדריכלים, להצלת ענף הבנייה ● בין תמיכה בפריפריה לקידום תחבורה ציבורית, הם מבקשים גם רשת ביטחון נרחבת לקבלנים ● היו"ר דוד קנפו: "אנחנו כמו מישהו שעומד על סף תהום"

לופטהנזה /צילום :  Shutterstock.

לופטהנזה בדרך לקבל סיוע ממשלתי בסך 9 מיליארד אירו מגרמניה

קבלת הסיוע עדיין לא אושרה רשמית ע"י לופטהנזה ● בהודעה לעיתונות שפירסמה לופטהנזה נאמר כי הקרן הפדרלית לייצוב כלכלי של גרמניה, שבאה לעזרת חברות שנפגעו ע"י התפרצות מגפת הקורונה, אישרה "חבילת ייצוב" בתמיכת הנהלת החברה

מוכר בכניסה לחנות מחכה ללקוחות. העסקים מתקשים לחזור לשגרה לאחר תקופת הסגר הממושכת / צילום: כדיה לוי, גלובס

יותר גרוע ממשבר 2008: המשק התכווץ ברבעון הראשון בשיעור שיא של 20 שנה

לפי אומדן ראשון של הלמ"ס, המשק התכווץ ב-7.1% לעומת הרבעון הקודם ● הפגיעה הקשה ביותר: בצריכה הפרטית ● יצוא הסחורות והשירותים ירד ב-0.5% בלבד ● שיא הפגיעה עוד לפנינו

נכס למכירה בארה"ב.  שינוי פרדיגמה   / צילום: אריק סולטן

פרופטק: משכללים נדל"ן בטכנולוגיות דיגיטליות בעולם של מיתון

תחום ה-PropTech בא לעשות סדר בשוק הדיור בתקופה שבה בעלי נכסים מתקשים למצוא שוכרים, שוכרים מתקשים לשלם ורוכשים מתקשים לגייס הון ראשוני ● פלטפורמות דוגמת Lucas Project ו-StepLadder הן דוגמאות בולטות לאופן שבו זה מתבצע

הפגנת העצמאים בישראל / צילום: טל קירשנבאום

סיבוב פרסה של הממשלה או טענות סרק של העצמאים? המחלוקת סביב המענק לעצמאים על חודש מאי

לטענת ארגוני העצמאים משרד האוצר קבע כי המענק שהובטח לעצמאים בגין חודש מאי יבוטל, בשל החזרה לשגרה של המשק ופתיחת העסקים ● גורמים באוצר טוענים כי לא התקיים דיון להעניק מענק נוסף בגין חודש מאי, וכך גם לא בוטל כל מענק מתוכנן

גונן אוסישקין  / צילום: סיון פרג'

מנכ"ל אל על מגיב לפיצוץ עם ועד העובדים: לא נאפשר אלימות

"אני וכל חברי ההנהלה נחושים ופועלים לקראת הגעה לסיום מהיר של התהליך לקבלת הלוואה וחתימה על הסכם עבודה" - כך לפי מכתב ששלח מנכ"ל אל על גונן אוסישקין לעובדים ● בתוך כך, יו"ר ועד תע"א יאיר כץ קרא ליו"ר ההסתדרות לחזור בו מן ההשעיה

רנו / צילום: רג'י דוביגנאו, רויטרס

רנו וניסאן יקצצו עלויות בהיקף של מיליארדי דולר

שתי החברות ציפו למכור 14 מיליון מכוניות בשנת 2022 ● ואולם, כעת לאחר המשבר העולמי, היעד שנקבע קרוב יותר ל־10 מיליון מכוניות ● "המצב הפך לבלתי אפשרי", מסר מקור מקורב לרנו

קברים טריים במנאוס בברזיל / צילום: Felipe Dana, Associated Press

על מסלול התרסקות: כך הפכה ברזיל למדינה מוכת הקורונה השנייה בעולם

בולסונרו נקט במדיניות של התעלמות ממגפת הקורונה מימיה הראשונים: הוא הטיף ליציאה לעבודה ופיטר את שר הבריאות שדגל בריחוק חברתי ● אם לא די בכל אלה, בדומה לטראמפ, הוא מטיף לציבור להשתמש בכדורים נגד מלריה ● בינתיים המתים נערמים בקברי אחים ● מה צופן העתיד לאזרחים ולנשיאם?

בניין הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: Baz Ratner , רויטרס

המגמה החיובית בבורסה נמשכת; קבוצת דלק עולה ב-5%

עונת הדוחות בעיצומה: אלקטרה צריכה רשמה זינוק של 69% ברווח הנקי ברבעון הראשון ל-27 מיליון שקל ● שגריר ספגה ברבעון שחיקה תפעולית בצל מגזר שיתוף הרכבים ● פז רשמה הפסד נטו של 125 מיליון שקל כתוצאה מנפילת מחיר הנפט

המעבדה של גיליאד / צילום: Gilead Sciences Inc, רויטרס

גיליאד מציגה תוצאות מעודדות ואוקספורד מתקדמת בניסוי החיסונים

תוצאות של הניסוי המבוקר הראשון הראו שהתרופה מקצרת את זמן ההחלמה ● במקביל, המרוץ לחיסון מתקדם בחברות מסחריות ובגופי מחקר: אוניברסיטת אוקספורד חתמה על הסכם ייצור ושיווק עם אסטרהזנקה

צקי נחמני, בעלים של בתי ספר ללימודי ערבית / צילום: תמונה פרטית

"לפני הקורונה היו בעסק 32 מורים. עכשיו כולם בחל"ת"

צקי נחמני, בעלים של בתי ספר ללימודי ערבית, תושב ירושלים, בן 35 ● "גלובס" שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

 

לקוחות בחנות אפל בבייג'ין, בחודש שעבר  / צילום: רויטרס

עם חצי טריליון דולר, אפילו המגפה לא תחליש את ענקיות הטכנולוגיה

ענקיות הטכנולוגיה הגיעו למשבר הנוכחי חזקות מתמיד - עם קופות מזומנים דשנות, השקעות עתק על מחקר ופיתוח ונכונות לבצע רכישות • לא רק שהמוצרים והשירותים שלהן חיוניים בזמן המשבר, הן גם מסוגלות לנצל אותו כדי להשאיר את המתחרים הפוטנציאליים הרחק מאחור

בנימין נתניהו / צילום: אלכס קולומויסקי, ידיעות אחרונות

מי שומר על השומרים: האם לפרקליט המדינה והיועמ"ש אין שום בקרה?

לפי נתניהו, האנשים שהגישו נגדו כתב האישום נהנים מחסינות מביקורת ● האומנם? 
המשרוקית של גלובס

מתקן ההתפלה בשורק. /  צילום: מוטי יאיר

הלחץ האמריקאי עבד? IDE טכנולוגיות תקים את מתקן ההתפלה החדש בשורק

ממשל טראמפ הפעיל על ישראל לחץ כבד כדי למנוע את זכייתה של האצ'יסון הסינית במכרז ● הצעתה של IDE עמדה על מחיר של כ-1.45 שקל לקוב מים - נמוך בכ-65 אגורות מהמחיר הנמוך ביותר לקוב מים המשולם כיום