גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נער שוליים

לכבוד פסטיבל "לילות פרינג'" שיתקיים בסוף החודש, מדבר אבי גיבסון בר-אל - במאי ומנהל תיאטרון הסמטה על מחויבותו של התיאטרון להציג כיעור, על הבמאי יוסף מונדי - שהביא את הפרינג' לארץ ועל הקהל הישראלי שחי ב"פתק לבן"

על רצפת כלוב מתכת שוכב אדם כפות. ראשו מכוסה בשק. מעליו מיתמר גבר נאה, מקורזל שיער. עיניו רושפות באשו של חזון. הוא חונק בשלווה את הסרוח, ואז נתקף בקוצר רוח "פראנץ? שוב פעם נרדם על הרצפה, ואולי לא נרדם? אולי מת? לא, הוא ישן כמו מת, אני מניח שהוא חולם, הוא אוהב לחלום, הוא חושב שרק הוא חולם...".

הכפות רעול הפנים מתעורר כשהוא ממלמל "החבל, לנתק את החבל, אנחנו טובעים..." מתחנן שישחררו את ידיו. שיחמשו אותו בעט, בבקשה, כדי שבעזרת היצירה יוכל להתגונן מפני העולם האכזר ומשותפו לתא, הרצל.

בהצגה "זה מסתובב" שעלתה לראשונה ב-1970 בתיאטרון "המרתף" כלא המחזאי יוסף מונדי, אחד מאבות תיאטרון הפרינג' הישראלי, שני משוגעים בחדר מבודד במוסד לחולי רוח - האחד סבור כי הוא חוזה מדינת היהודים תיאודור הרצל, השני משוכנע כי הוא הסופר והעיתונאי פרנץ קפקא.

על ריסון ואבחון מאווייהם מופקדת אחות סדיסטית. כעבור 39 שנה, בתיאטרון "הסמטה" ביפו, עדיין שרויים שני אבות הטיפוס של הזהות היהודית בקונפליקט מתמיד. מצבם הידרדר קשות בחלוף השנים. בית המשוגעים הפך למוסד לחינוך מחדש. החדר הסטרילי לכלוב מסורג. האחות היא גבר בדראג, מזכירתו של מנהל המוסד השרוי בתרדמת. החוסים אינם מטורפים בלתי מזיקים: אחד מתחזה. אחד ישלם מחיר אולטימטיבי.

ההצגה "זה מסתובב" על-פי אבי גיבסון בר-אל תעלה ברביעי-חמישי (25-26 במרץ) במסגרת פסטיבל "לילות פרינג" וטקס פרסי הפרינג' הישראלי - "קיפוד הזהב", שבו יוענקו פרסי הוקרה לאחד השחקנים המזוהה ביותר עם ההצגה, שמואל וולף, ולמורה דרכו של בר-אל, מייסד תיאטרון - "החדר" אמיר אוריין.

אבל בר-אל, שגרף את פרס הבמאי וההצגה הטובים ביותר ב-2006 בעבור "אסקוריאל" אינו מועמד בשום קטגוריה. לפני פחות משנה מונה הגבר הצעיר (33) למנהל תיאטרון הסמטה ביפו העתיקה. אבל במקום להתמסד עם הגיל והמעמד, בר-אל, רק הולך ובודק את גבולות הקצה.

ז'אן ז'נה משחית את הנוער

בר-אל מביים ומשחק מגיל 18. בילדותו חזר בתשובה יחד עם אמו בעקבות טרגדיה משפחתית, וגילה מחדש את החילוניות כשהוא בועט במוסכמות הדת, המסורת, והלאום. הקריירה העמוסה שלו כוללת הפקות של תיאטרון הרחוב "אורתו-דה", הקמת הבמה הפתוחה ב"בלקוני" שם החלו את דרכם יוצרים כמו אסף הראל ודניאל סלומון, בימוי "מרד המתים" בתיאטרון "הסמטה" בימוי ומשחק ב"נו אקסיט" ע"פ סארטר בתיאטרון "החדר" בימוי הצגת יחיד ב"תיאטרונטו" וייסוד וניהול טקס יום השואה האלטרנטיבי השנתי. בר-אל הספיק לקצור שבחים ונאצות בכל אשר יילך.

למשל, "אבנים" של ארתו-דה הוכתרה בגרמניה כאחד מעשרת המופעים הטובים בעולם, כאשר מנגד זכתה "פרגודים" ע"פ מחזה של ז'אן ז'נה שהעלה בתיכון ברמת השרון לכותרת "החינוך משחית" בעיתון מקומי ולמרד הורים מזועזעים. הרומן של בר-אל עם תיאטרון הפרינג' כולל גם אפיזודות סוערות כמו ניסיון דקירה בפיסת מראה שביצע בו עובר אורח זועם במופע תיאטרון הרחוב "מטרבין" ורחיצת מכונית בדם כמיצג מחאה נגד פסטיבל עכו.

הנאצים הוציאו מהתיאטרון את הכיעור

בר-אל מאמין כי יש לעשות הבחנה ברורה בין הצגה "חתרנית", כלומר, רב משמעית או אלגורית יותר כמו "אסקוריאל", המתרחשת בארץ רחוקה בין מלך וליצן חצר, והצגה "אופוזיציונית" - זן תיאטרוני הולך ונעלם, לשיטתו. "תופעה אופוזיציונית מערערת על הסדר הקיים. ובשביל לעשות את זה הבוטות צריכה להיות חדה. ברכט אמר שאחד החטאים הגדולים של הנאצים זה שהם הוציאו מעל במת התיאטרון את הכיעור הרצח והגועל ומה שהיה מוצג באותה תקופה היו המקבילות של טלנובלות מאוד נחמדות, ריאלטי כמו האח הגדול, כוכב נולד וסיפורי מתח מתקתקים. הכיעור והרצח היו ברחובות. אני מאמין שהתפקיד של התיאטרון זה להציג את הכיעור על הבמה. זה מגיע מהתפיסה של ארטו שאמר שהשחקן הוא כמו נביא שזועק את מלותיו האחרונות לשמים. אנחנו חיים באותו המצב כיום. אנחנו לא מורגלים לסוג כזה של תיאטרון, שאומר את הדברים בצורה חד-משמעית או צורח אותם בצורה בוטה".

*גם בתיאטרון הרפרטוארי עולות לא מעט הפקות שמציגות שאלות נוקבות לחברה הישראלית. מה ההבדל?

"אני חושב שאלו יצירות חתרניות. הן לא יצירות אופוזיציוניות. הסיבה היא קהל המנויים. אם הבימה הקאמרי ובית ליסין יבואו ויאמרו את הדברים בצורה ברורה לא יקנו את המנוי. בניגוד להם, אנחנו לא תלויים בקהל. מה שקורה לשחקן, לנו כבני אדם, מוצא ביטוי על הבמה. אנחנו מנסים לנקות את השחקן מהיצירה ולהביא את האדם שבו. זו חממה תרבותית שאנחנו יכולים לבוא ולהיות בה ביחד להאמין באהבה. לא מתוך קיטשיות, אלא מתוך אהבה. זה לא מקובל היום, אני יודע".

*אתם לא תלויים בקהל. אתם תלויים במערכת. בעירייה, בתקציב התרבות. זה לא מקשה על האופוזיציוניות?

"הסמטה הוא גוף ממסדי. אבל מתקיימות בתוכו תופעות ויצירות אופוזיציוניות".

*אז מה זה בעצם תיאטרון פרינג'?

"חלק מתיאטרון הפרינג' זה תיאטרון שלא התקבל לממסד. חלק באמת מנסה לחדש. הקהל שבא לצפות בתאטרון פרינג' בא באמת לחוות הצגה, ולא כי איזה ועד עובדים לקח אותו לראות את מושונוב. זה ההבדל הקטן. אני חושב שבכל זאת בפרינג' ובסמטה אנחנו נותנים בית ליצירות עצמאיות שמנסות ליצור בעשר אצבעות. אני מתרגש כשאני רואה אמן צובע את התפאורה שלו. כשאני רואה שחקן מסדר את הבמה. אני נמצא בכל ההקמות, סוחב, מרים. אני רוצה וצריך לעשות את זה כי ככה אני מתחבר ליצירה. אני מאמין שהאצבעות שלי מובילות אותי לאמת של היצירה".

*תיאטרון פרינג' הוא בהכרח אופוזיציוני?

"לא. רוב תיאטרון הפרינג' בישראל היום מתחנף לממסד. אבל רוב התיאטרון ככלל הוא לא אלטרנטיבי. הקונצנזוס בלע את האלטרנטיבה. הן על-ידי דחייתה או מחיקתה או הצגתה כחולת נפש וסהרורית והן על-ידי אימוצה ושינויה. אימוץ במחיר אובדן הזהות. אנחנו חברה פחדנית. אנחנו רוצים להיות מקובלים. ברור שגם אני רוצה למצוא חן. אבל ברגע המכריע אתה צריך להיות קשוב לעצמך. ומה אם לא אוהבים את מה שאתה עושה? אז אתה לא נכון? אבל מעט מאוד אנשים ישראל יוצאים היום כנגד המקום שבו הם חיים".

קהל סגור בבועה

את האורות הרכים על הגג היפואי של תיאטרון הסמטה שובר בוהק מסנוור. הוא בוקע מתוך האולם הסמוך בו מוצב הכלוב הענק שנבנה במיוחד ל"זה מסתובב". הרצל (רונן יפרח) וקפקא (מוטי רוזנצוויג) כלואים בתוכו והמזכירה (אמיר ירושלמי) מהדסת הלוך ושוב על מסלול החוצה את הקהל. בר-אל מגלה שכדי להקל על הלחץ, נוהגים הוא והשחקנים לבצע סימולציית רצח של המבקרים או העיתונאים טרם בואם.

רובד אחר של האלימות בהצגה אמיתי לגמרי. בר-אל מספר כי מסכת העינויים בהצגה מועתקת הישר מטכניקות חקירה של השב"כ - השק על הראש, הטלטול, התיזוז, ומוצארט בווליום גבוה "שזה מכפיר לדעתי, גם מבחינת התפיסה היהירה שכביכול מוצארט בשביל הפלסטינים זה בהכרח עינוי".

את הבחירה בשחקן לגילום המזכירה מסביר בר-אל בניסיון לאמירה חברתית נוספת. בעוד מונדי כתב את התפקיד לאישה, "אצלנו זה גבר שלבוש בבגדי אישה אבל מתנהג כמו גבר בכל המובנים. וזה מעיד על התרבות שלנו, שבה הנשים מנסות להתנהג כמו הגברים בגלל הכוחנות המצ'ואיסטית שהגברים כופים עליהן.

הרצל והמזכירה מייצגים את השלטון, כוח הזרוע והמיליטנטיות וקפקא את איש הרוח, האדם והאזרח ושרומסים אותו. וחברה שרומסת את האדם בכוח הזרוע ובכוח הנפש בסופו של דבר תביא למוות של עצמה".

*קפקא הפציפיסט לא תמיד מעורר הזדהות.

"אני חושב שהפגיעות שלו היא כוחו. אנחנו חיים בחברה שסוגרת את הרגשות שלה. באופן מהותי. אני רואה את זה בהצגות שיש בהן רגעים שמאוד קשורים לחוויה אישית של אדם ולרגש שלו, וחלק מהקהל אוטם את עצמו. אם פעם משהו היה מעצבן קהל והוא היה קם וצועק בוז, אז היום הוא אוטם את עצמו. הוא לא מגיב. הקהל היום לא פעיל. הוא מאוד סגור בתוך הבועה שלו. הוא חי בפתק הלבן".

במופלא ממך תדרוש

גיבסון אינו שמו המקורי של בר-אל. הוא ניתן לו, כדבריו, "בתקופה של התפתחות ושינוי עם עצמי בגיל הנעורים". לאחר שבר-אל התייתם מאביו בגיל צעיר מאוד, חזרה אמו בתשובה. הילד דבק בדרכה עד גיל 15, ואז יצא למסע חיפושים משל עצמו. בניגוד למונדי, בר-אל אינו סבור כי הוא מחזאי מוכשר. מאידך, הוא מוצא נקודות דמיון במבט החיצוני על החברה. "מונדי היה טיפוס שמן, גס רוח, רודף נשים ואלכוהוליסט. אבל לא נוגעים במונדי. כי הוא אבי מחזות הפרינג' בישראל. מצד שני, גם קצת נידו אותו והתייחסו אליו כנטע זר. אני חושב שהאמן תמיד יהיה מחוץ לכלל. אתה תמיד תראה דברים אחרת. תמיד תסתכל עליהם בעין שלישית. ואני חושב שמונדי חווה את זה".

*אתה עדיין פועל מתוך אמונה?

"אני מאמין בספק ובאמון. זו תנועה חיונית לחיים. כשמגיע קהל לצפות בהצגה אז מתקיימות באולם בו זמנית 30 הצגות שונות. היצירה היא בחדר התודעה של הצופה. אבל העיקר הוא לכפרו בעיקר. בתורה כתבו 'במופלא ממך אל תדרוש'. ואני אומר, במופלא ממך תדרוש! יוצר צריך לשאול את עצמו מה אסור לעשות ולעשות את זה. לשאוף למתוח את גבולות הטעם הטוב". *

עוד כתבות

הפצועים חווים תחושת חוסר אונים מול חוזי שכר הטרחה / צילום: דוברות ביה''ח שיבא

"לא הבנתי את המספרים": פצועי צה"ל טוענים שעו"ד החתימו אותם על חוזים דרקוניים

עדויות וחוזים שהגיעו לידי גלובס חושפים מציאות עגומה: לוחמים שנפצעו במלחמה מוצאים עצמם מול דרישות לתשלום עשרות ומאות אלפי שקלים עבור ייצוג משפטי, לעיתים עוד לפני שזכו לקבל קצבה ● בזמן שבוועדות הכנסת דנים בהצעת חוק שתגביל את שכר הטרחה, בלשכת עורכי הדין מתנגדים בחריפות ומזהירים מפני פגיעה באיכות הייצוג ● האם הרגולציה תצליח לעצור את השוק הפרוץ מבלי להשאיר את הפצועים ללא מענה?

כוחות צה''ל בגבול לבנון (ארכיון) / צילום: דובר צה''ל

חוסל בלבנון מחבל מיחידת המבצעים של משמרות מהפכה

מנהיג דאעש בדמשק נעצר ע"י כוחות הביטחון של סוריה ● כוחות הביטחון פעלו הלילה לאכיפה חוזרת כנגד מבנים לא חוקיים ישראלים ● המשפחות המתנגדות לוועדת החקירה הפוליטית צפויות למקד את הלחץ בח"כים החרדים ● אלי פלדשטיין התייחס בראיון לעימות עם יונתן אוריך בחקירה וטען: "יש ללשכה חומרים על גלנט" ● עדכונים שוטפים

זירת הפיגוע סמוך לעין חרוד / צילום: תיעוד מבצעי מד''א

מחבל דרס למוות בן 68, רצח בדקירות בת 19 - ונוטרל

שמשון מרדכי ואביב מאור נרצחו בפיגוע בצפון ● ראש הממשלה בנימין נתניהו הכריז היום על הכרה רשמית ברפובליקה של סומלילנד כמדינה עצמאית וריבונית; מצרים וטורקיה גינו ● החל מ-1.1: ההנחיות החדשות של צה"ל למשרתי המילואים ● המאמצים לאיתור רן גואילי והמסר הישראלי למתווכות ● עדכונים שוטפים

מתחם הבורסה ברמת גן / צילום: תמר מצפי

העלאות הארנונה ב־2026: לאילו רשויות אושרה העלאה, והיכן נדחו הבקשות

תעריף הארנונה יעלה ב־2026 בכ־1.6% - אך לרשויות רבות אושרה העלאה גבוהה הרבה יותר, לעומת אחרות שבקשותיהן נדחו ● במתחם הדולפינריום בת"א התעריף יעלה ביותר מ־100%, ומנגד, באזור הבורסה ברמת גן לא אושר שינוי ● גלובס בדק את המצב בכמה ערים גדולות

המניות הלוהטות נפלו בבורסה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בורסת ת"א ננעלה באדום בוהק: אנליסטים מסבירים - מה עומד מאחורי הירידות?

ת"א 35 נפל ביותר מ-3% ומדד הביטוח צנח כמעט ב-7% ● מניות הביטוח מחקו היום 9.4 מיליארד שקל משוויין ● שר האוצר מאיים על הבנקים: אם תבטלו הטבות לצרכנים בעקבות המס החדש המתוכנן, אכפיל אותו ● אנרג'יקס מגייסת כסף ומנמיכה תחזיות, אחת הסיבות: "איכות רוח ירודה בפולין ● בוול סטריט וברוב הבורסות בעולם לא יתקיים היום מסחר לרגל חג המולד

למה בישראל אי אפשר באמת לבטל עסקה לרכישת דירה / אילוסטרציה: תמר מצפי

זה לא באג אלא פיצ'ר: לקוני הדירות אין באמת חלון יציאה

מי שקנה במבצעי ה-95/5 ומרגיש שיש לו אופציה לצאת, ומי שמתחרט ומגלה שהדלת נעולה - בישראל אין "נון־ריקורס" ואין חרטות ● למה המודל הישראלי לא מונע משברים, אלא פשוט מעדיף שהם יתגלגלו לסלון שלכם ויישארו שם

עמדת הטעינה המהירה של אקספנג / צילום: יח''צ

400 ק"מ נוספים בדקות ספורות: טסלה והסיניות מתכננות מהפכה בשוק הטעינה של רכב חשמלי בישראל

בקרוב זמן הטעינה של רכבים חשמליים עשוי להיות קצר כמו זמן התדלוק ● רשות התחרות צפויה לפרסם בקרוב שורה של חוות דעת על חידוש רישיונות ליבוא רכב ● MG משיקה בישראל שני דגמי קרוס-אובר בתמחור אגרסיבי ● השבוע בענף הרכב

ח''כ חנוך מילביצקי, יו''ר ועדת הכספים / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ועדת הכספים מעבירה מיליארד שקל לחינוך החרדי, רגע לפני סוף שנת התקציב

ועדת הכספים אישרה העברת כמיליארד שקל למוסדות החינוך החרדי, שבוע לפני תום שנת התקציב ● מאות מיליונים מיועדים למוסדות לא מפוקחים שאינם מלמדים את מלוא לימודי הליבה

פרופ' אוליבר הארט / צילום: אלון גלבוע

"קולגות חושבים שיצאתי מדעתי": הכלכלן חתן פרס נובל שרוצה להכניס ערכים לשוק ההון

פרופ' אוליבר הארט רוצה להחזיר ערכים כמו הוגנות לחוזים, לישיבות דירקטוריון ולאסיפות בעלי המניות ● בימים אלה הוא מקדם רעיון חתרני כמעט לדמוקרטיזציה של שוק ההון ושיתוף בעלי המניות בקבלת החלטות שוטפות של חברות ● השבוע הוא הגיע לישראל כדי להשתתף בכנס השנתי של מרכז אריסון ל-ESG בבית הספר אריסון למנהל עסקים של אוניברסיטת רייכמן ● ניצלנו את ההזדמנות כדי לברר איתו איך המודלים שלו עובדים במציאות

נתון בשבוע / איור: גיל ג'יבלי

טסלה מול BYD: הסיפור ההפוך של יצרניות הרכב החשמלי הגדולות בעולם

מניית טסלה קפצה ב־6 החודשים האחרונים במעל 40% ושברה את שיא כל הזמנים ● לעומתה, BYD מציגה מגמה הפוכה עם ירידה דו־ספרתית באותה התקופה ● מה עומד מאחורי הפערים, ואיך מושפע מכך תיק ההשקעות שלכם?

תחנת גלי צה''ל ביפו / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

עשרות מגישי גלי צה"ל וגלגלצ קיבלו הודעה שהעסקתם תוקפא בשבוע הבא; דיון בבג"ץ בימים הקרובים

כ־50 מגישי גלי צה"ל וגלגלצ המועסקים כיועצים קיבלו הודעה כי העסקתם תוקפא כבר מהשבוע הבא ● העובדים טוענים לפגיעה דרמטית בלוח השידורים ולסגירה בפועל של התחנה לפני ההכרעה המשפטית, ופנו לבג"ץ בבקשה דחופה לצו ביניים ● משרד הביטחון: "המשרד לא הוציא הנחיה כלשהי על סיום העסקה בגלי צה"ל"

אילוסטרציה: Shutterstock

פסק דין: האם ניתן לחייב את הסבים ואת הדודים לשמור על קשר עם הילדה?

סיפור יוצא דופן הגיע לפתחו של בית המשפט לענייני משפחה, כאשר אם לילדה בת 11 הגישה תביעה לאכוף על משפחת האב לקיים קשרים אישיים עם בתה, מאחר שהם מסרבים לעשות כן ● מה נפסק?

תביעות בגין ביטולי טיסות / איור: גיל ג'יבלי

גל התביעות נגד חברות התעופה הוקפא עד להכרעת בג"ץ

גל התביעות שהוגש נגד חברות התעופה הזרות בגין ביטולי הטיסות נתקל בבקשות לעיכוב ההליכים, בעקבות עתירה שהוגשה לבג"ץ ● ההערכה: סכום הפיצוי צפוי להצטבר למאות מיליוני שקלים

שר הכלכלה ניר ברקת ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ - דוברות הכנסת

המאבק הבא בין סמוטריץ' לברקת: הגדלת מכסת עובדים זרים

שר הכלכלה הציע להגדיל את מכסת העובדים הזרים במשק ולבטל את האגרות בגין העסקתם ● אלא שבאוצר טוענים: המכסות הקיימות טרם מולאו

רחוב בפריז / צילום: Shutterstock

שיקום יערות, ריטריט לגיל המעבר או אמנות בחשכה: החופשות שלא חשבתם עליהן

אל מול הנופשים האינסטגרמיים, שכוללים ריזורטים מפנקים, אוכל מהוקצע ונופים מרהיבים, התפתחה לה תיירות שאולי מצטלמת פחות טוב, אבל מחברת אותנו יותר לעצמנו ● מחופשה שכולה ברכבת, דרך טיול שמעודד אתכם להספיק כמה שפחות ועד היעדים שבהם תצטרכו להחזיר ערך למקומיים ● שמונה הצעות

גם זה קרה פה / צילום: איל יצהר, נועם מושקוביץ - דוברות הכנסת

חנן מור שילם פי 5: מי קנה השבוע קרקע ברמת גן ב-330 אלף שקל לדירה?

באוצר רוצים לפתור בעיית כוח אדם עם AI ● שר הכלכלה לא מתמצא בפטורים ממס ● ומה נדרש כדי לשכנע יזמים להקים פה דירות שמניבות תשואה נמוכה ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

רחוב בן גוריון, כפר סבא / צילום: איל יצהר

לראשונה בישראל: העיר שאיבדה את מעמדה כ"עיר גדולה"

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לראשונה זה מספר שנים, מספר התושבים בכפר סבא ירד מתחת לרף 100 אלף איש ויותר - והיא אינה מוגדרת יותר כ"עיר גדולה" ● הקיטון בכמות משתקף בין היתר במיעוט הבנייה בעיר

ג'ונתן רוס, מייסד ומנכ''ל גרוק / צילום: ap, Jeff Chiu

הטאלנט ששווה 20 מיליארד דולר: האיש שסימן את עצמו כאלטרנטיבה מצטרף לאנבידיה

הוא הזהיר מהתלות בה, ביקר את הארכיטקטורה שלה ובנה חלופה טכנולוגית מצליחה משלו - ועכשיו מייסד גרוק ג'ונתן רוס עובר לצד של ג'נסן הואנג ● כך אנבידיה שמה יד על הטאלנט ועל הטכנולוגיה של סטארט־אפ השבבים במהלך עוקף רגולציה, שיחזק את מעמדה בשוק האינפרנס

יינות קבוצת אמפורה / צילום: אנטולי מיכאלו

עם קצת עזרה מהמבקרים ביקב: חשיבותה של קבוצת אמפורה לתרבות היין בישראל גדולה מהיקף הייצור שלה

יקב אמפורה הפיק יינות בומבסטיים ויקרים, ואז החליף ידיים ושינה כיוון ● ההימור על יינן צעיר ומוכשר השתלם, החתירה ליוקרה הומרה לנגישות מקומית, ומרכז המבקרים ביסס את מעמדו כביקור חובה לחובבי יין

מלונות ים המלח / צילום: Shutterstock

ובמקום האחרון, שוב, ישראל: כך הידרדרנו במדד מותגי המדינות

ישראל התברגה במקום ה-50 והאחרון במדד מותגי המדינות NBI של מומחה המיתוג סיימון אנהולט, המתפרסם בעשרים השנים האחרונות; מי מנסה לשפר את המצב? ● קרן "בשביל האמנות" לתמיכה ולקידום האמנות בפריפריה ערכה אירוע לקראת 2026, וסופר אלונית משיקים את התבלין של ראמזי ● אירועים ומינויים