גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פרופ' שרון חנס מציע שיטת תגמול חדשה לרואי חשבון

הצעה: יש לאפשר בחוק לשלם לרואי החשבון חלק משכרם במניות החברה המבוקרת

המפקחים על שוקי ניירות הערך בארצות הברית, בישראל ובעולם מוטרדים מאוד מהאפשרות שרואי-חשבון נתונים, על רקע המשבר הכלכלי ללחץ כבד של מנהלי החברות הציבוריות, המעוניינים שרואי-החשבון יאשרו דו"חות כספיים אשר מידת דיוקם מוטלת בספק. באחרונה התפרסם פסק-הדין בעניין צאייג נ' קסלמן וקסלמן, אשר בו דחתה השופטת צפורה ברון בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד רואה-החשבון של הבנק למסחר שקרס בגין מעילת ענק. בהחלטתו קובע בית המשפט, בין השאר, כי רואה-החשבון אינו אחראי לכל פגם בדו"חות הכספיים, משום שחלה עליו החובה לפעול כרואה-חשבון סביר ולא כמבקר המושלם.

אולם כיצד נדע אם רואה-החשבון פעל באופן סביר? כיצד נדע אם השקיע את מרב המאמצים ולא נכנע ללחץ כלשהו להתפשר בביקורת שאותה הוא עורך? ככלות הכול יתרונו של רואה-החשבון הוא במידע הייחודי שאותו הוא אוסף ובביקורת העצמאית שאותה הוא מקיים. כיוון שמדובר במידע שהציבור אינו חשוף אליו, וגם לו נחשף אליו לא היה ניתן להבינו במידת האינטימיות שיש לרואה-החשבון, קשה לדעת אם רואה-החשבון ביצע את מלאכתו כהלכה.

מקרים מצערים שנחשפים מעת לעת (לשמחתי, רובם מחוץ לישראל) מעידים על כך שלא תמיד ניתן לסמוך בהקשר זה רק על האתיקה של רואה-החשבון המבקר ועל שיקולי המוניטין שלו.

ואם לנו בישראל יש בעיות כאלו הרי שבעיה אוניברסלית זו של רואה-החשבון מחריפה שבעתיים במציאות של החברות הגדולות בארה"ב. היעדרו של בעל שליטה מצד אחד, ותמרוץ המנהלים באופציות ובמניות נדיבות מצד שני, מובילים לאגרסיביות רבה של הנהלות בדיווח החשבונאי. מחקרים אמפיריים בארה"ב מצביעים על כך, שהתגמול במניות ובאופציות גורם למנהלים לעוות לטובה את הדיווח החשבונאי, לא פחות משהוא מתמרץ אותם לפעול לשיפור ריאלי במצב עסקי החברה.

עידוד לביצוע מיטבי של הביקורת

במצב דברים כזה חשובה מאוד מעורבותו של רואה-החשבון, אשר לא בכדי ניצב בראש פירמידת שומרי הסף של החברה. אולם, בהקשר זה שוב חוזר ועולה הקושי בבקרה על איכות עבודתו, בייחוד על רקע כישלונות קולוסאליים בשדה החשבונאי האמריקני.

במחשבה שנייה ניתן לומר כי השאלה העולה בהקשר של רואה-החשבון אינה ייחודית כלל. כך, למשל, גם ביחס לעובדים בכירים בחברה קיים קושי בהערכת הביצועים שלהם. חלק חשוב בהתמודדות עם קושי זה נעוץ בתגמול מוטה ביצועים ובפרט תגמול מוטה מניות. ההנחה היא, שתגמול זה יביא את העובד להתאמץ להשאת ערך החברה גם כאשר אין יכולת למדוד את ביצועיו במישרין. באופן אירוני, תגמול זה הוביל גם להחרפת בעיית הדיווח החשבונאי המוטה אשר מצריך אותנו להתמודד עם שאלת הבקרה על תפקוד רואה-החשבון.

במאמר שכתבתי ואשר יראה אור בביטאון המשפטי של קליפורניה, הצעתי להתמודד עם שאלת הבקרה ותמרוץ רואה-החשבון של החברה בדרך דומה לזו ששימשה את תגמול הבכירים. באופן דומה, ובמידה מסוימת טבעי, ניתן לקשור גם את תגמול רואה-החשבון, לפחות בחלקו, לביצועי המניה. בדרך זו נוכל לעודד אותו לביצוע מיטבי של הפעולה אשר לשמה הוא נשכר, גם כאשר אין יכולת לברר במישרין את דרך פעולתו. דרך תגמול שכזו אסורה היום בדין, והמאמר מציע להסיר את המגבלה החוקית ולעודד חברות להשתמש בדרך זו של תגמול רואי-חשבון במקרים המתאימים.

מעידה קטנה שהופכת לכדור שלג

אינני מציע להעניק לרואי-החשבון מניות או אופציות בחברה במהלך עבודתם עבור החברה. תגמול ממין זה עלול רק להחריף את הבעיה (ובכך דן, בין השאר, פסק הדין בעניין רג'ואן נ' שטיין, של השופטת ענת ברון, שניתן לפני מספר שבועות). הצעתי היא לאפשר לרואה-החשבון לדחות חלק משכרו ולקבל אותו במניות החברה, רק לאחר שהוא חדל מעבודת ביקורת החשבונות של החברה, ובלבד שמניות אלו יהיו חסומות לתקופה של שנה לפחות.

לדוגמה, אם שכר טרחת רואה-החשבון הוא מיליון דולר לשנה, הרי שהוא יקבל רק מחצית בשכר קבוע, בעוד שאת המחצית השנייה הוא יקבל בתום השירות שלו, במניות, ולפי המחיר שבו תיסחר המניה מיד לאחר פרסום הדוחות הכספיים האחרונים של החברה.

בדרך זו ידע רואה-החשבון שאם החברה תנפח את הדוחות הכספיים, הוא יקבל פחות מניות, ובמחיר מנופח, וכאשר הניפוח ייחשף (על-ידי רואה-החשבון המחליף אותו, או כוחות השוק) המחיר של מניותיו בשוק ירד. כך הופך רואה-החשבון לבעל מניות עתידי, אך להבדיל משאר בעלי המניות העתידיים, יש לו מידע עדיף וכוח השפעה עקיף על תמחור המניה.

מתכונת תגמול זו מכירה בכך כי גם רואה-החשבון הוא אנושי. כאשר מנגד ניצבים מנהלים שלהם אינטרס מובהק בהצגת דו"חות ורודים ככל הניתן, ראוי ליצור "עזר כנגדם", גורם מאזן אשר ייצג את בעלי המניות העתידיים.

חלק גדול של העיוותים בדוחות הכספיים מתחילים ממעידה קטנה אשר הופכת לכדור שלג מתגלגל. בנסיבות אלו חייבת המערכת להיות דרוכה מהרגע הראשון כדי להתמודד עם הבעיה. תגמול מוטה ביצועים באמתחת רואה-החשבון עשוי לגרום לערנות מוגברת שכזו.

עד כה התמודדה המערכת עם הלחץ המופעל על רואי-החשבון באמצעות רגולציה יקרה (דוגמת התקינה החדשה בעניין בקרות הפנים) והקפדה יתרה על אי-התלות שלו. כיום, ובשונה משנים עברו, מוגבלים רואי-החשבון בשירותים שהם יכולים להעניק לחברה שאותה הם מבקרים, וזאת לצד כללים רבים נוספים האמורים לנתק כל זיקה עודפת שלהם לחברה. הבעיה היא, שאי-תלות לבדה אינה מספקת כדי להתמודד עם מנהלים בעלי מוטיבציה עודפת, ואילו רגולציה מעוותת את ההחלטות המקצועיות המיטביות של רואה-החשבון.

שוק רווי בתגמול מוטה ביצועים

תגמול מוטה ביצועים, לעומת זאת, מבטיח שלרואה-החשבון תהיה מוטיבציה פנימית לבצע את עבודתו על הצד הטוב ביותר בעוד ששמורה לו החירות לבחור בדרך הראויה לבצע את העבודה על הצד הטוב ביותר. מסיבה זו, על אף שאיני סבור שיש לחייב את החברות לתגמל באופן כזה את רואי-החשבון שלהן, אני חושב שיש מקום להסיר את המגבלה האוסרת על תגמול כזה, ואולי אף לעודד אותו (למשל, על-ידי מתן פטור מחלק מהרגולציה החדשה לרואה-חשבון המקבל על עצמו תגמול כזה).

לבסוף, ראוי להוסיף מספר מילות אזהרה. עד כה הרגולציה של שכר המנהלים בארה"ב הוכיחה את עצמה כבעלת פוטנציאל גבוה של סיכון. כך, המעורבות של המחוקק והרגולטור בארה"ב בעבר, הובילה אותנו למצב שבו השוק האמריקני רווי יתר על המידה בתגמול מוטה ביצועים. גם שינוי ברגולציה של תגמול רואה-החשבון עלול לשחרר שדים מן הבקבוק.

עם זאת, אין אזהרה זו צריכה לשתק אותנו מבירור דרכי תגמול חדשות, והדבר נכון במיוחד לגבי דיון אקדמי מקדים.

* הכותב הוא חבר במרכז פישר לממשל תאגידי ולרגולציה של שוק ההון, אוניברסיטת תל-אביב, ופרופסור-אורח באוניברסיטת נורת'ווסטרן.

עוד כתבות

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בזכות תוצאות חזקות, אופטימיות לעתיד ומהלך תקדימי: זו המנצחת הגדולה עד כה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר