גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"ריסק" - כיסוי שגדל עם הגיל: למה כדאי לשים לב ואיך נקבע המחיר

ההבדלים החשובים בביטוחי החיים בקרנות הפנסיה, לעומת אלה שמציעות חברות הביטוח במסגרת החיסכון הפנסיוני ובנפרד ממנו ; אילו תוספות אפשר לקנות לביטוח הסטנדרטי

ראינו שכמעט כולנו מבוטחים באמצעות החיסכון הפנסיוני שלנו גם בביטוח חיים למקרה מוות - "ריסק" - כדי שלמשפחה של המבוטח יהיה מקור פרנסה במקרה שחס וחלילה הוא ימות בטרם עת ולא יגיע לגיל פנסיה.

קיימים כמה הבדלים חשובים בביטוחי החיים בקרנות הפנסיה, לעומת אלה שמציעות חברות הביטוח במסגרת החיסכון הפנסיוני ובנפרד ממנו.

איך מושפעים העמיתים ממצבה של קרן הפנסיה:

בקרן פנסיה מקיפה יש פנסיית שארים שניתנת בדרך של קצבה חודשית. הקצבה משולמת לשאריו של עמית אשר הלך לעולמו, על פי תקנון הקרן וכנגזרת מהשכר המבוטח של העמית (השכר שבגינו נעשו ההפרשות מהשכר לקרן הפנסיה).

מכיוון שקרן הפנסיה פועלת על בסיס איזון אקטוארי, סכום הפיצוי גם במקרה של פנסיית שארים ניתן לשינוי.

בקרן פנסיה יש חובה לרכוש כיסוי שארים למקרה מוות. רק רווקים ללא ילדים רשאים שלא לרכוש כיסוי שארים (כלומר הם יכולים לבחור במסלול חיסכון ואובדן כושר עבודה ללא כיסוי שארים בקרן כל עוד הם רווקים), אבל עליהם לדווח לקרן על מצבם אחת לשנתיים.

קיימים שלושה סוגי עמיתים בקרן פנסיה:

א. לעמית פעיל, שמפקיד לקרן באופן שוטף, קצבת השארים המלאה נקבעת בהתאם לגילו בעת המוות וכנגזרת ממשכורתו הקובעת - כלומר השכר המבוטח. אולם הפרמטר העיקרי שמשפיע הוא הגיל בעת ההצטרפות לקרן - במקרה של הצטרפות בגיל צעיר תעמוד הקצבה על 100% מהמשכורת הקובעת אך ככל שגיל ההצטרפות עולה, תרד קצבת השארים. למשל בסביבות גיל 40, תהיה קצבת שארים רק 40% מהמשכורת הקובעת ובגיל 50 כ-20% ממנה. השיעור המדויק מצוין בתקנון הקרן.

ב. לעמית לא פעיל, שצבר חיסכון בעבר אך אינו מפקיד באופן שוטף, קצבת השארים נגזרת מיתרת החיסכון הצבור לזכותו, וסכום זה יחולק בין השארים.

ג. לפנסיונר, השארים (ברוב המקרים מדובר באלמנה כי לפנסיונר בדרך כלל כבר אין ילדים בגיל המתאים) מקבלים בדרך כלל 60% מהקצבה שלה היה זכאי הפנסיונר שנפטר. אלמנת פנסיונר שנפטר תזכה לקצבת שארים עד יום מותה.

ישנה אפשרות, נפוצה למדי, לרכוש כיסויים משלימים לקרן הפנסיה, ובאמצעותם להרחיב את הכיסוי הביטוחי גם למקרה מוות מעבר למה שנותנת קרן הפנסיה, באמצעות רכישה של פוליסת ביטוח אישית בחברת ביטוח.

מה עושה מי שחוסך בקופת גמל:

קופות הגמל הן אפיק המשמש כמעט אך ורק לניהול חיסכון. ואולם, בקופות הגמל יש מרכיב קטן ומוגבל של ביטוח למקרה מוות שהוא פונקציה של הסכום שנצבר בחשבון של העמית והוא מסתכם בלא יותר מכמה עשרות אלפי שקלים.

עם זאת, הכספים שנצברו בקופת הגמל עבור העמית עוברים למוטבים שלו במקרה פטירה. לפי החקיקה החדשה עליהם למשוך את הכסף מהקופה, והם אינם יכולים להמשיך לחסוך במקומו.

איך משלמים עבור הריסק:

בביטוח מנהלים בחברת ביטוח, חלק מהכסף שאנחנו משלמים בכל חודש מופנה לחיסכון לימי הגמלאות, וחלק אחר מופנה לביטוחים. בפני המבוטח עומדים שני סוגים של תוכניות:

1. תוכנית שבה סכום הכיסוי למקרה מוות נשאר קבוע בלי קשר לגובה החיסכון שנצבר. הבעיה היא, שמי שבוחר באפשרות הזו עלול למצוא את עצמו בגיל מבוגר מפנה נתח לא קטן מהפרמיה לרכישת ביטוח למקרה מוות, ובכך מקטין את הקצבה שלו לגיל פרישה - אף שהוא כבר מתקרב לפרישה וילדיו אולי כבר בגרו ואינו זקוק לסכום כיסוי גבוה.

2. תוכנית שבה קטן סכום הכיסוי ככל שהחיסכון גדל. בדרך כלל זו האפשרות העדיפה, מאחר שהיא מתאימה לשינויים במהלך החיים.

לכמה זמן תקף הביטוח:

ביטוח חיים למקרה מוות בלבד (ריסק) תקף לתקופה נתונה. ברוב הפוליסות, עד לגיל פרישה, אך ניתן לרכוש כיסוי עם תקופת ביטוח ארוכה יותר, עד גיל מבוגר מזה. כלל האצבע הוא לבקש מראש ביטוח עד גיל 70 על מנת להבטיח את האופציה להמשיך את הביטוח עד גיל זה.

איך מחשבים את הפרמיה:

קיימים שני מודלים מרכזיים לאופן חישוב הפרמיה בביטוח ריסק:

ריסק 1 - הפרמיה המשולמת מתעדכנת כל שנה בהתאם לגיל המבוטח.

ריסק 5 - הפרמיה מתעדכנת אחת לחמש שנים.

עם זאת, יש גם אפשרות לרכוש ריסק בפרמיה קבועה לכל החיים, וכן ישנה אופציה לרכוש "ריסק יורד" (בעיקר מדובר בביטוח ריסק למשכנתאות), שבו סכום הפיצוי מתעדכן בהתאם לשינוי בצרכים של המבוטח.

איך מרחיבים את הביטוח:

להלן כמה הרחבות נפוצות לביטוחי "ריסק" בחברות הביטוח:

1. הרחבה למתן תשלומים חודשיים למשפחה: הרחבה שמבטיחה תשלום חודשי למוטבים למשך תקופה מוגדרת. הסכום שיועבר למשפחה כהכנסה חודשית ישולם מתוך סכום ביטוח נוסף שירכוש המבוטח בפרמיה נוספת.

לפי מה מחליטים מה עדיף למשפחה, קצבה או סכום חד-פעמי? ההמלצה שלנו: בדקו מה סכום הפיצוי שבו אתם מעוניינים, בין אם יתקבל בתשלום אחד או לא, במונחים של הכנסה חודשית ומשך הזמן שתינתן למוטבים שלכם.

2. כיסוי "עוד בחיים": תוספת הנרכשת בתשלום נוסף, שמבטיחה שמחצית סכום הביטוח ישולם למבוטח עוד בחייו במקרה של מחלת חשוכת מרפא, כשלמבוטח תוחלת חיים קבועה וקצרה (עד 12 חודשים). במקרה זה, המבוטח יהיה זכאי לקבל עוד בחייו 50% מהפיצוי בפוליסה שלו והוא ישוחרר מתשלום הפרמיות בגין הפוליסה מרגע התשלום.

3. כפל תאונה: הרחבה שמכפילה את הפיצוי הניתן למוטבים אם מותו נגרם כתוצאה מתאונה. לא ניתן לרכוש כיסוי זה בביטוח מנהלים, אלא כפוליסה נפרדת, ובדרך כלל אי אפשר לרכוש כיסוי זה בסכום העולה על גובה הריסק הנרכש.

מה עושים במקרה של פיטורים:

על מנת שלא לפגוע בזכויות הביטוחיות שנצברו בקרן הפנסיה המקיפה החדשה ובחלק מפוליסות ביטוחי המנהלים, ניתן לשמור על רצף ביטוחי זמני בעת עזיבת מקום עבודה או יציאה לחופשה ללא תשלום. במקרה כזה, יכול העמית הפעיל או המבוטח לבחור לשמור על הכיסוי הביטוחי בלבד, ללא הגדלת פנסיית הזקנה, לתקופה של עד 24 חודשים (שנתיים).

האם יש הטבות מס לרוכש ביטוח חיים:

כן, ובעניין זה אין הבדל בין קרן פנסיה לביטוח מנהלים.

בביטוח למקרה מוות שהוא חלק מהחיסכון הפנסיוני יש זיכוי מס בגובה 35%.

בביטוח משכנתא ובביטוח ריסק טהור (הנמכר לבד, שלא כחלק מהחיסכון הפנסיוני) יש זיכוי מס בשיעור של 25% - עד לתקרה של 1.5% מגובה השכר המבוטח.

בשני המקרים, יש תקרות לזיכוי: לשכירים - עד 7% מהשכר המבוטח או מתקרת הכנסה מזכה (7,800 שקל נכון להיום); לעצמאים יש ניכוי וזיכוי. בהנחה שהחוסך מפקיד את המקסימום (שהם 16% מהשכר) - יש לו ניכוי של 11% עד לתקרה של משכורת שנתית של כ-188 אלף שקל, וזיכוי של 5% מההכנסה בפועל עד תקרה של עד פעמיים השכר הממוצע במשק בחישוב שנתי. *

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס