גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עוד אופציה נפתחה למשקיעים

עם השקת המסחר באופציות על מניות בת"א סקירה קצרה ומעשה דמיוני על סוחר בסיטיבנק

יניב קוניס הוא אנליסט ב"פסגות"

מראשית השבוע הנוכחי התווספו לבורסה בת"א אופציות על מניות בודדות. החברה שזכתה להיות הראשונה שעל מניותיה יונפקו אופציות היא כימיקלים לישראל, ואחריה יונפקו אופציות על מניות הבנקים לאומי ופועלים (במהלך אפריל), ועל טבע (בסוף מאי).

לא רק לספקולנטים

למונח "אופציה" יש קונוטציה שלילית, ודימוי של מכשיר מסוכן מאוד, משום שאופציות זוכות לסיקור תקשורתי רק לאחר גילוי פרשה שבה אדם הפסיד כסף רב עקב שימוש שגוי בהן. בפועל, רכישת אופציה אינה בהכרח צעד ספקולנטי.

פוט וקול

יש שני סוגים של האופציות: רכש (אופציית CALL) ומכר (אופציית PUT). אופציית CALL מקנה למחזיק בה את הזכות (אך לא חובה) לרכישת נכס הבסיס במחיר קבוע מראש. מנגד, אופציית PUT מקנה למחזיקיה את הזכות (אך לא חובה) למכירת נכס הבסיס במחיר קבוע מראש.

בניסוח פחות פורמלי, אופציות על מניות מקנות זכות לרכישה או מכירה עתידית של אותן מניות בשער שנקבע בעת הנפקת האופציות. לכל אופציה יש תאריך פקיעה מוגדר מראש, שלאחריו פגה זכותו של המחזיק לממשה.

התסריט עם הסוף הטוב

נניח משקיע שמעוניין להשקיע סךעשרת אלפים שקלים בחברה מסוימת בבורסה, שמחיר מנייתה 100 שקל. אם נסחרות אופציות למניה, פתוחות בפניו שתי אפשרויות: רכישה ישירה של מניה אחת תמורת תשלום מיידי בסך עשרת אלפים השקלים, או רכישת אופציית CALL על המניה לעוד שנה מהיום, במחיר מימוש כמחיר המניה הנוכחי - 100 שקלים.

בתמורה, יידרש המשקיע לשלם מיידית סך של 800 שקל, שהם 8% מהעשרת אלפים שהתכוון להשקיע. את היתרה יוכל להשקיע בהשקעה סולידית, דוגמת מק"מ או קרן כספית, וליהנות מתשואה נוספת על כספו.

בתום שנה, במידה שמחיר המניה יעלה על 100 שקל, מימוש האופציה יאפשר למשקיע לקבל שווי כספי להפרש שבין מחיר המניה ל-100. לדוגמה, אם מחיר המניה יעלה ל-120, המשקיע יקבל לרשותו סך של 2,000 שקל. המשמעות היא, שמשקיע שרכש את המניה ישירות רשם תשואה של 20% על כספו בגין ההשקעה, בעוד שרוכש האופציה הרוויח 2,000 שקל על אותם 800 שהשקיע מראש - תשואה פנומנלית של 250%!

התסריט עם הסוף הרע

אם מחיר המניה ייוותר ללא שינוי בתוך שנה, רוכש המניה לא הרוויח אך גם לא הפסיד בגין ההשקעה. לעומתו, לרוכש האופציה לא יהיה אינטרס לממשה, כי שוויה במימוש הוא 0, ולכן הוא הפסיד את 800 השקלים ששילם בגין הפרמיה - הפסד בשיעור 8%. גם אם מחיר המניה יורד, שווי האופציה יורד ל-0 ועמו ההשקעה.

כשמניה יורדת ב-10, רוכש מניה מפסיד כ-10% משווי השקעתו. משום שמניה יכולה להתאושש ולרשום רווחים, לרוכש המניה יש סיכוי להחזיר לעצמו את ההפסד ואולי אף להרוויח. לעומת זאת - ברגע שחולף מועד מימוש האופציה, מי שהשקיע בה מרוויח, או שכל השקעתו יורדת לטימיון.

בדרך כלל אופציה אחת מקנה את הזכות לרכישת מאה מניות, ולעתים אף אלף. כך מתאפשר למשקיעים להשקיע סכום פעוט וליהנות מעליה בערך כאילו השקיעו הרבה יותר (מינוף) - הצד השני של מציאות זו, הוא שגם ההפסד מגיע בסדר גודל דומה.

מעשה בסוחר ניירות ערך בסיטיבנק

אחד השימושים הנפוצים באופציות הוא הגנה על תיק ההשקעות. השקעה בשוק ההון נובעת לרוב מהערכה אופטימית של המשקיע בדבר עתידם של שוקי ההון והשקעותיו - ציפייה לעליית מחירים.

זה מביא אותנו לסיפורו הדימיוני של ג'ון, סוחר ניירות ערך בסיטיבנק. לאורך שנים נהנה ג'ון ממשכורת בסיס משופרת ומדי שנה גם זכה לתגמול כספי גבוה על ביצועיו האישיים, ובגין ביצועי הבנק באופן כללי.

בעוד השכר החודשי הוזרם במזומן ישירות לחשבון הבנק שלו, הבונוסים ניתנו לו בצורת מניות של הבנק. ג'ון סבר לתומו שהגאות בשוק ההון תימשך, והבנק ימשיך לשגשג מדי שנה ולהגדיל את רווחיו. וכך, בשל הציפייה שמחיר המניה ינסוק, החליט שלא לממש את מניות הבנק שברשותו למזומן.

תיק ההשקעות האישי שלו הורכב בעיקר ממניות סיטי, ומכשירים פיננסיים מתוחכמים שהניבו לו תשואה נאה לאורך זמן.

ואז פרץ משבר האשראי, שהביא עמו את הצניחה החדה במניות הגופים הפיננסיים בארה"ב. ג'ון נאלץ לראות את מחיר המניה צולל מאזור 50 הדולר ומעלה אי שם בקיץ 2007, לדולרים בודדים בחודשים הנוכחיים - ירידה של יותר מ-90% בשווי שקיבל כבונוס.

אילו ג'ון היה רוכש אופציות PUT על מניית סיטי או מדד הבנקים, במקביל לקבלת התגמול, מצבו כיום היה טוב לאין שיעור.

לא רק עובדי חברה ובעלי שליטה יכולים להגן על נכסיהם באמצעות רכישת אופציות. כל אחד יכול לגדר באמצעותן את תיק ההשקעות האישי שלו. קיום מסחר באופציות על מניות בודדות מאפשר לנטרל את השפעתה של מניה בודדת על המדד או על תיק ההשקעות כולו.

הבשורה לישראלי

בקרוב יחלו להיסחר בבורסה אופציות על מניות ארבעה מהתאגידים הגדולים בישראל. על כל מניה יונפקו אופציות CALL ו-PUT שלהן ארבעה מועדי מימוש שונים: חודש, חודשיים, שלושה חודשים וחצי שנה.

מדובר בטווחים קצרים יחסית בהשוואה למה שאפשר לעשות בבורסות אחרות בעולם. לדוגמה בבורסת נאסד"ק נסחרות אופציות דולריות על מניית טבע שמועד מימושן הרחוק ביותר הוא ינואר 2011.

מסיבה זו, לא צפוי שימוש מאסיבי באופציות על מניות בישראל כמכשיר השקעה לטווח ארוך, גם אם באופן עקרוני ניתן לגלגל את האופציה מדי תקופה. זאת, מכיוון שפעולה זו תייקר את העלות למשקיע, ותגדע חלק ניכר מתשואתו.

הבחנה עקרונית

חשוב להבדיל בין אופציות על מניות, לכתבי אופציה (Warrants). בעוד כתבי אופציה קיימים בישראל זה זמן רב, ומקנים לרוכש את הזכות לקנות מניה של חברה מהחברה עצמה בתאריך עתידי כלשהו, הרי שאופציות על מניות אינן מכשיר הון או חוב של החברה עליהן הן מונפקות, והמסחר בהן מתבצע לרוב בין שני צדדים בלתי תלויים בחברה. ה

יתרון של אופציות-על-מניות על פני כתבי אופציה עבור החברות, הוא שמימושן אינו מדלל את חלקם של בעלי המניות הנוכחיים.

הכותב הוא אנליסט בפסגות בית השקעות. פסגות עשויה להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים שונים לרבות אלו שהוזכרו בכתבה. האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק כאמור המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא וכן אינו מהווה הצעה לרכישת ניירות ערך . במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות לעיל לתוצאות בפועל. פסגות אינה מתחייבת כי שימוש במידע עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש. פסגות בית השקעות עוסקת בשיווק השקעות ולא בייעוץ

עוד כתבות

המחירים משתוללים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה בשליטה? בינתיים המחירים משתוללים

בעולם הסטרילי של הפרסומות מתחילים להכיל ● קבוצות השוליים מדברות על ממלכת יהודה וישראל ועל בגידה מבפנים ● והאינפלציה עוד לא מסונכרנת עם המצב בשטח ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

סמוטריץ' רוצה להחריב את קשרי הסחר עם טורקיה, אך עלול לדרוס הסכם עם האיחוד האירופי

סמוטריץ' הודיע על כוונתו להחיל מכס של 100% ממחירו של כל מוצר המיובא מטורקיה, בנוסף למכסים הקיימים ● המשמעות של המהלך: דריסה של הסכם PAN-EURO-MED CUMULATION שבו חברות ישראל וטורקיה, אבל גם האיחוד האירופי ומדינות נוספות

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה מעורבת בוול סטריט; נאסד"ק ו-S&P 500 סגרו שבוע רביעי רצוף בעליות

נאסד"ק ירד ב-0.1% ● הדאו ב-40,000 ובוול סטריט ג'ורנל מסבירים למה המדד הזה הוא "דינוזאור", או לפחות "פגום" ● יו"ר הפד, ג'רום פאוול חולה בקורונה ●  מניות השבבים עלו השבוע ב-5% ● מיקרוסופט תציע את מעבדי AMD ללקוחות הענן שלה, במקום אלה של אנבידיה ● בבנק אוף אמריקה ממליצים על רובין הוד ● גיימסטופ פרסמה אזהרת רווח והודיעה על גיוס הון, צללה ב-20% ● רדיט ו-OpenAI הכריזו על שיתוף פעולה, רדיט זינקה ב-10% 

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

המערב חוסם את יצרני הרכב הסיניים, והם נוהרים לישראל. אלה הדגמים שבדרך

הרגולטורים בארה"ב ובאירופה פועלים להקים סכרי מיסוי כדי לרכך את חדירת יצרניות הרכב הסיניות לשווקים במערב ● אל מול הסביבה העוינות הזו, שוק הרכב הישראלי נתפס בסין כמעין "אתר בטא" ידידותי להשקת כלי רכב חדשים במערב, חלקם עם פוטנציאל לשנות את חוקי המשחק ● השבוע בענף הרכב

טיילור סוויפט. השפעה של 330 מיליון דולר על ה־NFL / צילום: ap, Lewis Joly

השיעור הכלכלי שחברות המדיה יכולות ללמוד מטיילור סוויפט

שוק המדיה חווה האטה שתחייב את שלושת מנועי הצמיחה הגדולים שלו - רשתות חברתיות, חברות סטרימינג וחברות גיימינג - לשנות אסטרטגיה ולשתף פעולה ביניהם, כך עולה מדוח חדש של פירמת הייעוץ דלויט ● הסיפור של סוויפט ובן הזוג כוכב ה־NFL מוכיח עד כמה מהלך כזה יכול להיות רווחי

השגריר גלעד ארדן. גורס את אמנת האו''ם בעצרת הכללית / צילום: צילום מסך מתוך UNTV

ישראל והאו"ם: מה כדאי לזכור לפני שגורסים

ב–29 בנובמבר 1947 הכריז נציג סוריה באו"ם בעקבות החלטת החלוקה: "היום האו"ם נרצח" ● בזכות היום ההוא הגענו אל השבוע הזה

ד''ר קלאוס בוגסו / צילום: מהאלבום הפרטי

המדען שהמציא את הציפרלקס מודה: "היה רגע שבו התרופה נגד דיכאון כמעט נגנזה"

ד"ר קלאוס בוגסו, כימאי רפואי שנחשב "בעל ידי הזהב" בפיתוח תרופות נוגדות דיכאון, הוא בין האחראים הבולטים למהפכה בטיפול במחלה שלוותה בבושה ובסטיגמות ● רק במלחמה הנוכחית זינק מספר המטופלים בתרופות נוגדות דיכאון ב־10%־20% ● בראיון לגלובס, הוא מספר למה לקח כל כך הרבה זמן להוציא את התרופה לשוק ומדוע קשה לפתח מוצר שיעזור לכולם

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

סמוטריץ' מקשיח עמדות מול ארדואן בשעה שבמכס הישראלי מעודדים יבוא מטורקיה דרך מסלולים עוקפים

שר האוצר סמוטריץ' הודיע על הטלת מכס של 100% על ייבוא מוצרים וסחורות מטורקיה, זאת לאחר שנשיא טורקיה הורה על עצירת הייצוא הטורקי לישראל ● בינתיים, לגלובס נודע כי במקביל במכס הישראלי פועלים להקלה על יבוא מטורקיה דרך מדינות צד שלישי

מטוס קרב F-15. ''עשרות אם לא יותר כלי חיל האוויר'' / צילום: דובר צה''ל

"התאמנו ליותר מזה": המתקפה האיראנית מעיניים של נווט קרב

כחלק מההכנות לאחד מרגעי השיא של חיל האוויר במלחמה, טייסי הקרב דימו תרחישים של מתקפה מאיראן באמצעות סימולטורים - כך מספר נווט הקרב רס"ן (מיל') א' שנטל חלק ביירוט ● "המאמן מאפשר לתרגל כמה גזרות, יום או לילה"

כוחות איחוד והצלה בזירת תאונה. ''לרענן את מערך הבטיחות בתאגידים'' / צילום: חילוץ והצלה

כך תשפיע הרפורמה בתקנות הבנייה על האחריות לתאונות בענף

הרפורמה מבקשת לשנות את מדרג בעלי התפקידים באתרי הבנייה, כך שתוטל לראשונה אחריות ישירה בדין לבטיחות באתרים על שורת בעלי תפקידים נוספים

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ברחוב שקט במרכז העיר: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים בכפר סבא?

אחרי חצי שנה על המדף, דירת 4 חדרים בקומה ראשונה בבניין במרכז כפר סבא נמכרה בתמורה ל-2.51 מיליון שקל ● "הדירה הייתה באופן יחסי הרבה זמן על המדף בגלל הקומה שלה ובגלל שאין בה ממ"ד", אומר זיו פלד מסוכנות "ריל קפיטל" שייצג את המוכרים בעסקה ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

עו''ד ד''ר גיל-עד נועם במהלך הדיון / צילום: Reuters, Yves Herman

ישראל לבית הדין בהאג: משמעות עצירת המלחמה - 132 חטופים ירקבו במנהרות חמאס

אחרי שבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג קיים דיון בבקשה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה, המשלחת הישראלית השיבה על טענותיה ● המשנה ליועמ"שית למשפט בינלאומי, עו"ד ד"ר גיל-עד נועם, העומד בראש המשלחת: "לקרוא למשהו 'רצח עם' שוב ושוב, לא הופך את זה לרצח עם" ● במהלך הדיון נקראו קריאות ביניים והדיון הופסק למספר שניות

תחנת כוח אשכול / צילום: יוסי וייס חברת החשמל

דליה השיגה מימון לתחנת הכוח אשכול

חברת דליה חברות אנרגיה בע"מ, בשותפות עם חברות נוספות, חתמו על הסכם למימון רכישת תחנת הכוח אשכול בהיקף כולל של כ־9.15 מיליארד שקל לא כולל מע"מ ● רכישת האתר, שממוקם בחלקו הצפוני של אזור התעשייה באשדוד, כוללת את תחנת הכוח הקיימת וגם שטחי נדל"ן עבור מסחר ותעשייה באזור מבוקש בין נמלי אשדוד

דב קוטלר בכנס הפוטנציאל והתשואה של החברה הערבית בישראל / צילום: כדיה לוי

דב קוטלר מדבר לראשונה על הפרישה, בריחת גופים מממנים זרים והפוטנציאל של החברה הערבית

מנכ"ל בנק הפועלים הפורש השתתף בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס והתייחס למצב הכלכלי של ישראל ● "יחסית למלחמה אנחנו בהחלט במצב סביר, אבל השאלה היא התשקיף קדימה ואותי הוא מטריד", אמר דב קוטלר ● "יש לבנק 20 סניפים בחברה הערבית. אין ספק שבהרגלי הצריכה של עולם האשראי, יש הבדלים משמעותיים אבל יש גם התקדמות וצריך להשקיע גם בחינוך"

יו''ר המחנה הממלכתי, בני גנץ / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

גנץ באולטימטום לנתניהו: "תוכנית פעולה חדשה עד ה-8.6 או שנפרוש מהממשלה"

יו"ר המחנה הממלכתי תקף את רה"מ בהצהרה ואמר: "בתקופה האחרונה דבר מה השתבש. החלטות חיוניות לא התקבלו. מעשים מנהיגותיים הנדרשים כדי להבטיח ניצחון לא נעשו" • ראש האופוזיציה לפיד: "גנץ צריך להודיע הערב שהוא פורש מהממשלה האיומה בתולדות המדינה, שהוא לא יסייע עוד לנתניהו להישאר בשלטון, ושהוא קורא לבחירות"

רס''ם רן יעבץ / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ם (מיל') רן יעבץ נפל בפיצוץ אמצעי לחימה בעוטף

יעבץ ז"ל, בן 39, שירת כלוחם בגדוד הסיור 6828 והניח אחריו הורים, אח ואחות, אישה ו-3 ילדים ● לוחם נפצע קשה מפגיעת כטב"ם של חיזבאללה שהתפוצץ במטולה • פיגוע בצומת יצהר: מחבל דקר איש קבע שהיה ברכבו ונמלט ● עדכונים שוטפים

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

הנפת דגל ישראל על אדמת רפיח סימנה נקודת שבר ביחסים עם מצרים

היחסים בין ישראל לשותפה הביטחונית מצרים הגיעו לשפל תקדימי עם ההשתלטות על מעבר רפיח, צעד שבעיניים מצריות נתפס ככיבוש ● הנשיא אל־סיסי מנסה למצב את עצמו כמבוגר האחראי באזור, אך יש מחירים שהוא לא יכול לשלם

צילומים: מרים אלסטר/פלאש90, חיים צח/לע''מ, AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

החנינות פורחות בימי המלחמה: "ימים קשים מצדיקים את הפעלתן"

מתנדבי זק"א שפינו גופות, מילואימניקים שלחמו ברצועה ומי שאיבדו קרובים בנובה הם חלק משורה של אנשים שקיבלו חנינה מאז ה־7.10 ● מה זה אומר על הרעיון הבסיסי של שלטון חוק, ומה הסיכוי שהאנשים שחננו יחזרו לסורם?

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

כמה פעמים הפועל ת"א כבר ירדה לליגה הלאומית?

מי יזם את הענקת פרס ישראל,  מה משמעות המילה סייבורג ובאיזה פסטיבל מעניקים את פרס "כד החלב"? ● הטריוויה השבועית

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Denes Erdos, Jacob King, Brendan Smialowski)

מה יציל את אוקראינה מתבוסה ומה יעשו דגלים פלסטיניים לעצמאות סקוטלנד

אוקראינה מתחננת לשבע סוללות פטריוט ובלינקן פורט על גיטרה ● האם האינפלציה בארה"ב יורדת מאוחר מדי ● במרחק 17,000 ק"מ מצרפת, המחוז הצרפתי עולה באש ● לאומנים סקוטיים עם דגלי פלסטין ● ראש ממשלה אחד נורה, השני יצא לפנסיה לאחר 20 שנה ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם