גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שופטי העליון המליצו לצדדים לפנות לגישור - אך לא אישרו את ההסדר

לאחר ששופטי העליון המליצו לצדדים בערעור לפנות לגישור, הופתעו האחרונים לשמוע לשמוע שהם אינם מאשרים את ההסדר, משום שאופי השאלות העולות לדיון והשלכותיהן הרחבות מחייבים להכריע בהן בפסק דין

שופטי ישראל, בערכאות השונות, עמוסים לעייפה. לא פעם נשמעות נגדם הטענות שהם מתחמקים מלהכריע בתיקים עקרוניים, ודוחקים בצדדים להגיע להסכמה, ובלבד שלא יצטרכו לתת פסק דין. גם ביחס לשופטי בית המשפט העליון נטען שהם נמנעים מלהכריע בסוגיות משפטיות ולשים סוף לפסיקות סותרות של הערכאות הנמוכות, תוך נימוק שאין הנושא מצדיק מתן רשות ערעור בגלגול שלישי.

באחרונה אירע מקרה חריג, בו דווקא שופטי העליון שדנו בערעור המליצו לצדדים לפנות לגישור. בעלי הדין אימצו את ההמלצה וביקשו להקפיא את התיק כדי לתת צ'אנס לגישור. אלא שאז הם הופתעו לשמוע שהשופטים אינם מאשרים את הסדר הגישור, משום שאופי השאלות העולות לדיון והשלכותיהן הרחבות, מחייבים להכריע בהן בפסק דין.

חברת דירות יוקרה (בעלת קניון הזהב) מקבוצת גינדי, וחברת תל דר נכסים שבבעלות אבשלום צומן, רכשו זכויות בקרקע ממושב בן-זכאי לצורך הקמת פרויקט בנייה רחב-היקף. כתנאי לחתימה על חוזה פיתוח בעסקה, ביקש מהן מינהל מקרקעי ישראל להמציא מסמכים שונים, ובין היתר אישור מעיריית יבנה ומהוועדה המקומית לתכנון ובנייה שלה, לפיו לא תהא להן כל תביעה או טענה כלפיו על חובות השבחה ופיתוח בנוגע לשטחי המושב. אישור העסקה בדרך זו מקנה ליזם אפשרות לשלם דמי חכירה מהוונים בשיעור 51% מערך הקרקע, במקום 91% (לפי החלטה 611 של המינהל).

הליך גישור

בהתאם לדרישת ראש העיר יבנה, צבי גוב-ארי, כתנאי להוצאת האישור, חתמו הצדדים על הסכם שלפיו הם ינהלו הליך לקביעת סכום היטל ההשבחה לפי תוכנית מיתאר שטרם אושרה, ושהיזמיות ישלמו מקדמה על חשבון היטל ההשבחה, גם אם טרם הגיע מועד תשלומו כחוק. חוזים כאלה ודומים להם, צריך לומר, נחתמים ברוב רובן של הרשויות המקומיות.

לאחר שהיזמיות קיבלו את אישור המינהל, החלו הצדדים בשמאות מכרעת. אולם לאחר מחלוקת שהתגלעה ביניהם ביחס לשאלה אם החברות היזמיות יכולות להעלות בהליך גם שאלות הנוגעות לעצם החבות בהיטל השבחה (להבדיל משאלת שיעורו), הודיע ראש העיר למינהל על ביטול ההסכם עם היזמיות.

נוכח הודעת המינהל שהעסקה לא תאושר אם לא יומצאו האישורים הנדרשים, מה שעלול להסב להן נזק עצום, הודיעו היזמיות שהן נאלצות להסכים לכך שהליך השמאות ידון בנושאים שמאיים בלבד ולא בנושאים משפטיים. עוד צוין בהסכם כי ההסכמה בעניין נעשית מתוך רצון חופשי והבנה הדדית וכי לא תיטען כל טענה של אילוץ מצד כלשהו כלפי זולתו לגבי הסכמה זו. המחלוקת יושבה, האישורים ניתנו, חוזה הפיתוח נחתם והיזמיות ביקשו מבית המשפט, באמצעות עוה"ד יוסי בנקל ואלי כהן ממשרד ראב"ד, מגריזו, בנקל ושות', להצהיר ששני הסכמים עם עיריית יבנה והוועדה המקומית בטלים מחמת אי-חוקיות ובשל חתימתם בכפייה ובאילוץ.

השופטת המחוזית שרה גדות דחתה את בקשתן. היא קבעה שאמנם החוק מאפשר לוועדה המקומית לגבות היטל השבחה אך ורק בגין תוכנית מאושרת, אולם גביית ההיטל במקרה זה בטרם אישור התוכנית נעשה בהסכמת היזמיות, ולפי פסיקת העליון אין פסול בהתחייבות חוזית-הסכמית לשלם תשלום לגוף שלטוני, ואפילו ייקרא התשלום "היטל". כן פסקה גדות שבמקרה זה לא הוכיחו היזמיות כל כפייה או אילוץ. "אם ההפסד העיקרי הוא אובדן עסקה פוטנציאלית בתנאים כלכליים מיטביים, גם אם עומד בצידו אובדן השקעה מסוים, אין בכך כדי להקים יסוד מספק לקביעה כי התקיימו נסיבות של אילוץ או כפייה. אובדן רווח אינו מהווה משום חוסר אונים המהווה תשתית לאילוץ/כפייה".

היזמיות ערערו לעליון. בדיון שהתקיים בינואר 2008 בפני השופטים סלים ג'ובראן, אילה פרוקצ'יה וספי אלון עלו, בין היתר, השאלות האם ההסכמים נשוא המחלוקת חוקיים מבחינת יכולתה של הוועדה המקומית להטיל בהסכם היטלי השבחה על היזמיות, גם אם בפועל הנתונים הנדרשים לצורך כך לפי החוק אינם מתקיימים הלכה למעשה. כן עלתה השאלה האם רשאית רשות ציבורית לוותר בהסכם על היטלי פיתוח המגיעים לפי החוק. השופטים ציינו כי "שאלות אלה עשויות להשליך על תקפותם של ההסכמים ותקפותה של העסקה הנדונים בהליך זה. יש להן השלכה רחבה על היקף כוחן של רשויות מקומיות וועדות תכנון להתקשר בהסכמים מסוג זה במובן הרחב".

לכן צירפו השופטים להליך את היועץ המשפטי לממשלה ואת מרכז השלטון המקומי. בינואר השנה הגישה הפרקליטות בשם המינהל והיועץ עמדה מפורטת, שלפיה בהתנהלות העירייה נפלו פגמים וכי ההסכמים שנחתמו נגועים באי-חוקיות. כעבור מספר ימים התקיים דיון נוסף, שבו אושרה בקשת מרכז השלטון המקומי, שיוצג ע"י עו"ד נתן מאיר, להגיש טיעונים בכתב בנוגע לשאלות העקרוניות. אלא שבתום הדיון הציעו השופטים לצדדים לנסות ולפתור את המחלוקות בהליך גישור.

היבטים עקרוניים

הצדדים פנו לעו"ד נתן מאיר עצמו שיגשר ביניהם, וביקשו מהעליון 60 יום כדי להגיע להסדר. אבל השופטים פרוקצ'יה, ג'ובראן ואסתר חיות לא מיהרו להיעתר. "מאחר שהנושא שבמחלוקת בערעור זה קיבל במהלך ההתנהלות השיפוטית מימד עקרוני החורג מעבר לצדדים הישירים המעורבים בערעור", הם ציינו, "ולאור התייחסותו של היועמ"ש להיבטים העקרוניים הנוגעים להתנהלות הרשויות המקומיות בנושא היטלי השבחה והיטלי פיתוח בהסכמים ביניהם לבין יזמים, יש מקום לקבל את התייחסות נציגת היועמ"ש, ובא-כוח מרכז השלטון המקומי, עו"ד מאיר, ביחס להסדר הגישור המוצע, ומידת התיישבותו עם השאלות הטעונות הכרעה בהליך".

בהתייחסותו כתב עו"ד מאיר בשם מרכז השלטון המקומי, שיש לאפשר לצדדים למצות את הליך הגישור, ולפיכך אין מקום שיגיש את עמדתו העקרונית בסוגיות שבמחלוקת, במיוחד כשהוא המגשר בסכסוך. עו"ד רות גורדין, סגנית בכירה לפרקליט המדינה, הודיעה כי היועץ המשפטי לממשלה מתנגד להסדר הגישור, משום שלדעתו הסוגיה העקרונית מחייבת הכרעה בפסק דין של העליון. זאת, משום שאם תתקבל עמדתו לפיה לרשות המקומית אין סמכות לחתום על הסכמים כאלה, הרי שלא ניתן להתגבר על פגם זה באמצעות הסדר גישור.

"נוכח אופיין של הסוגיות העקרוניות העולות בהליך זה, הנוגעות בשאלות חוקיות שיטות פעולה של רשויות מקומיות, שהשלכתן רחבה מעבר לעניינם הפרטני של בעלי הדין, לא נוכל לתת את אישורנו להסדר הגישור שנתבקש", קבעו השופטים והוסיפו שפסק הדין יינתן לאחר הגשת עמדותיהם הכתובות של העירייה (המיוצגת ע"י עוה"ד עפר שפיר ואינס גולדנברג) ומרכז השלטון המקומי. (ע"א 7368/06).

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

במקביל לדיוני המו"מ: צה"ל ממשיך לתקוף מטרות בח'אן יונס

מטוסי קרב תקפו תשתית טרור בחאן יונס שבה זוהה שיגור לעוטף ● מחבלים חוסלו בפעילות צבאית סמוך לטולכרם ● הערכה: ישראל קרובה להסכם עם חיזבאללה שיביא לסיום ההסלמה בגבול הצפוני ● דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח • החות'ים מאיימים: נפגע בכל ספינה ישראלית - גם בים התיכון • עדכונים בולטים

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: אנחנו צריכים להתכונן לתרחיש עלטה מקומי

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי