גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סוריה תחילה

בסיבוב הראשון התגוררו הישראלים והסורים במלונות נפרדים, בשני כבר עברו למלון אחד

לא רבים בישראל מכירים את פרד הוף, האיש שלעניות דעתי ימלא את תפקיד השדכן בהתחדש המו"מ בין ישראל לסוריה. הוף הוא מומחה ותיק לענייני האזור ובעל ניסיון רב בסוגיות הגבולות של ישראל עם סוריה ולבנון. מינויו לתפקיד סגנו של סנאטור ג'ורג' מיטשל, השליח הנשיאותי המיוחד לסכסוך הישראלי-ערבי, נמצא כעת בשלבי אישור סופיים.

הוף כבר סגר את החברה שהייתה בבעלותו וכעת הוא בעמדת המתנה. יש לו סיווג ביטחוני גבוה מימים עברו ומהיכרותנו רבת השנים אני משוכנע שאין לו בעיות של מס הכנסה או העסקת עובדים זרים ללא רישיון.

כניסתו לתפקיד היא, אפוא, עניין של זמן בלבד. לאחרונה פרסם הוף נייר מעניין תחת הכותרת: "מיפוי השלום עם סוריה" (Mapping the peace with syria). הוא מקפיד להדגיש, שזו עמדתו האישית ואין בה כדי לייצג את עמדת הממשל האמריקני החדש. בכל זאת, מוטב לקרוא מסמך זה בכובד ראש. גם מיטשל עוד יקרא בו.

פארק הגולן תחילה

בתמצית ייאמר, שהוף בדעה שכינון "פארק" בחלק גדול משטח רמת הגולן עשוי להיות המפתח לפתרון הממד הטריטוריאלי של ההסדר, "פארק" שתותר אליו כניסה חופשית של ישראלים, בעוד לסורים תהיה גישה לכנרת, אך לא תינתן להם בעלות או ריבונות על שום קטע של חוף האגם. לדעתו, שני הצדדים צריכים ויכולים להסכים מה ייחשב בדיעבד ל"קו ה-4 ביוני 1967", שמבחינת ישראל בחלקים מסוימים שלו קו זה עדיף על קו הגבול הבינלאומי מ-1923.

במשתמע, אפשר להסיק שהוף מהרהר ב"חבילת ביצוע" מורכבת וממושכת של כל חוזה שלום לפחות חמש שנים ויותר, כאשר סממני נורמליזציה - כמו: חילופי שגרירים וכדומה מתרחשים כבר בפתיחה.

היינו: במהלך נסיגה מדורגת ואיטית מהגולן תינתן לישראל הזדמנות הן לטפל כהלכה בפינוי המתיישבים מן הרמה, והן לבחון את התנהלותה של סוריה מול איראן, חיזבאללה וחמאס. רוצה לומר לסוריה: אפשר יהיה לעצור את התהליך בטרם הגיע למיצויו.

יחסי אולמרט ואסד

במשפט מוסגר נזכיר, שהמתווכים שפעלו בין אהוד אולמרט לבשאר אסד מעריכים, לפי הבנתי, שהסכם כזה אפשרי ובלבד שתינתן לו ברכתה של ארה"ב (ומימון, כמובן).

באנקרה, אגב, מודאגים מאוד שמא רה"מ בנימין נתניהו גמר אומר שלא להזדקק להבא לשירותי הדיפלומטים הטורקים ובעיקר לא לתיווכו של ראש הממשלה טייפ ארדואן עצמו.

ועוד נקודה: בעוד אולמרט, וטעמיו עימו, מפריז מאוד בהתקדמות שהוא טוען, כי השיג בשיחותיו עם אבו מאזן, הרי שאין הוא טורח - ושוב, מנימוקיו - לאותת עד כמה התקדם ב"שיחות הקירבה" עם הסורים. הטורקים, למשל, מתארים זאת באופן מאוד פלסטי: בתחילה ישבו בשלושה מלונות נפרדים. בסיבוב השני הצטרפו הטורקים לסורים במלון אחד והישראלים (יורם טורבוביץ ושלום תורג'מן) ישבו במלון האחר.

בסיבוב שלאחריו כבר ישבו כולם בקומות נפרדות במלון אחד. לא נשאר הרבה כדי שבסיבוב שלא יצא לפועל יגיעו לישיבה בחדר אחד. ואז בא מבצע "עופרת יצוקה".

אובמה תועה במזרח התיכון

ממשל אובמה תועה עכשיו בדרכי המזרח-התיכון העקלקלות. הנשיא מדבר מצוות אנשים מלומדה בלבד על זירוז ההסכם בין ישראל לפלסטינים. אבל גם שליחו, מיטשל - וגם נציגו שישב בירושלים, השגריר דייוויד היל - שניהם יודעים שכל עוד חמאס מושל בעזה ואין אפילו העמדת פנים של פיוס בינו לרשות הפלסטינית, אזי כל מו"מ בין נתניהו לאבו מאזן אינו יכול להניב פירות, מעבר להידוק השותפות הביטחונית-כלכלית בגדה המערבית.

גם בעיראק, כך ניתן להתרשם, אין לאובמה יכולת להציע יותר מאמירות שדופות.

הוא ימצא עצמו נאלץ לשמר יותר נוכחות צבאית שם מאשר הוא מוכן להודות כיום. שאם לא כן יבצע מהלך של הפקרה בעיראק לטובת איראן ונאמניה, לטובת "איש חזק" כפי שרוצה ראש הממשלה נורי אל-מאלכי להיות וכן נגד העצמאות ללא ריבונות של הכורדים בצפון.

באפגניסטן מסתבך השליח הנשיאותי ריצ'ארד הולברוק בחיזור כמעט פתטי אחרי הטאליבן והאמריקנים מגששים אחר אפשרות לתספק את כוחות שנאט"ו דרך פרוזדור העובר באיראן. ברור, שמי שיבקש מאיראן להעביר ציוד ותחמושת לכוחות באפגניסטן - לא יוכל להטיל עליה בו בזמן גם סנקציות.

להשלים עם הגרעין האיראני

לכן, מיודענו דניס רוס, שקיבל מינוי עמום למדי - ולא בדרג של שליח נשיאותי - לטפל באיראן ודאי יודע, שהחנופה, שעלתה מפניותיו של אובמה לטהראן, בעיקר האיגרת לרגל חג האביב, ה"נורוז", איננה אריזה של המדיניות החדשה פוסט-בוש, אלא אולי המדיניות החדשה במלוא ערוותה.

לאמור: להשלים עם הכושר הגרעיני האיראני כל עוד תתחייב טהראן שלא לצלוח את הקו האדום אל פצצה ממש.

לכל רוחב האופק אין לאובמה ולאנשיו סיכוי להצלחה מהירה יותר מאשר בערוץ הישראלי-סורי. עיראק, איראן ואפגניסטן כולן דורשות זמן, לרוב עם הבטחה לתוצאות צנועות מאוד. מול הפלסטינים אין אפשרות ליותר מפריצת דרך וירטואלית.

נשארה, אפוא, סוריה, שגם עמה כבר החל הממשל בהידברות. אמנם עד כה המגעים עם דמשק היו בדרג נמוך יחסית, אבל פני הדברים ישתנו כשיצטרף פרי הוף לצוות של הסנאטור מיטשל, שבעצמו יעבור מהקשבה דרוכה לחלוקת "עצות" לבני שיחו. נתניהו וברק - גם אם ליברמן חושב אחרת - מוכנים לשמוע מה בפיו בנוגע לסורים.

ואסד? ובכן אסד כבר הבהיר: הברית עם איראן תישמר!

הכותב הוא הפרשן לענייני ערבים של ערוץ 2

עוד כתבות

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"הבורסה בת"א אטרקטיבית": מנהל ההשקעות שבעד קמעונאות וביטחון

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מיטב, הראל, מור, כלל ומנורה מבטחים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, רמי זרנגר, סיון פרג', יעל צור, ענבל מרמרי, טל שחר

יפספסו את הריבאונד: מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

בוגרי אגף תקציבים מוחים נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה

בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר יתאספו מחר (ג') למחות על כך שהאגף אינו שומר על הקופה הציבורית ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש