גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קופסה שחורה

הבמאית והמפיקה האמריקנית לין רות' הפכה את הספר "פנתר במרתף" של עמוס עוז, לסרט ישראלי-הוליוודי בשם "הבוגד הקטן". עוז, שבירך בשעתו על הפיכת הספר לתסריט, לא הגיע לפרמיירה ומסר ל"גלובס" כי צפה בסרט, אך הוא לא מוכן לדבר עליו. סיפור על אכזבה וחושך?

בצהרי יום שישי לפני כשלושה שבועות, התקיימה בסינמה סיטי הפרמיירה של הסרט "הבוגד הקטן", עיבוד קולנועי לספר "פנתר במרתף" של עמוס עוז. את העיבוד כתבה וביימה הבמאית והמפיקה היהודייה-אמריקנית הוותיקה לין רות' ("המרוץ אחר הגלימה"), שאף הייתה שותפה בהפקתו. בלט בהעדרו: הסופר עמוס עוז. נוכחותו החסרה של עוז, אבי הסיפור ואחד מחתני השמחה, צרמה משהו.

האם המרחק הרב מהעיר הדרומית ערד, שבה מתגורר עוז, הוא זה שמנע ממנו להגיע להשקתו החגיגית של סרט המבוסס על ספרו ולכבד את המעמד? לא ברור. עוז אמר ל"גלובס" כי צפה בסרט, אולם הוא לא מוכן לדבר עליו, ולהתייחס אליו או לכל שאלה שקשורה אליו. גם לין רות' לא ידעה להשיב על השאלה, מדוע נפקד עוז מהפרמיירה החגיגית.

*רות', עמוס עוז אהב את התוצאה?

"לקח לי זמן עד שהראיתי לעמוס עוז את התסריט. וכשהוא ראה אותו הוא אמר לי שהוא מלא הערכה; שהוא העביר לי את הספר, ועכשיו העבודה היא שלי".

*הוא היה מעורב במהלך הצילומים?

"הוא בא לבקר אותנו על הסט. שיתפתי אותו בכל מהלך".

*מה הוא אמר על כך שהדמויות בסרט הישראלי מדברות ביניהן באנגלית?

"הוא העדיף שהסרט יהיה בעברית, אבל אני אומרת שהסיפור של עמוס עוז צריך להישמע בכל העולם".

*לאוזן ישראלית זה נשמע לא טבעי.

"זה נשמע טבעי בכל מקום בעולם, חוץ מאשר בישראל".

*בסרט זוכה האוסקרים "נער החידות ממומביי" השחקנים ההודים מדברים באנגלית ולא בהודית, וזה נשמע טבעי כי המשחק מצוין.

"זו בדיוק הדוגמה שאני משתמשת בה. רק הישראלים אומרים לי: 'למה באנגלית? למה לא בעברית?' ראית את הסרט 'ההתנגדות' של אדוארד זוויק? הפריע לך שהשחקנים לא מדברים פולנית? גם 'פרידה' היה באנגלית ולא בספרדית. רק לישראלים זה מפריע. עד כמה שאני רוצה שהישראלים יהיו מרוצים, עדיין ישראל היא שוק קטן בהשוואה לשוק האמריקני".

*כשהמשחק טוב, השפה לא מפריעה, כמו במקרה של רמי הויברגר. אבל הילדים לא שיחקו כל-כך טוב.

"רמי הויברגר נשמע לך טבעי, אולי כי הוא דיבר במבטא פולני. השחקנים הצעירים דיברו בעברית רוב הזמן".

מהמסך הקטן למסך הגדול

לדברי רות', השחקנים היו דווקא בעד. לעפר שכטר, למשל, שמגלם בסרט חייל בריטי, קסמה ההזדמנות לשחק דמות שמדברת באנגלית. הוא גם לא מתאמץ להסתיר את כוונותיו להשתתף בסרטים מעבר לים.

*מדוע? משום שזו ההזדמנות פז עבורם לשחק באנגלית שלא בתפקיד מחבל ערבי?

"בדיוק".

רות', 57, נולדה בניו-יורק, למשפחה יהודית דתית ("כולם במשפחה רבנים או חזנים"). כיום היא מתגוררת בגפה בלוס-אנג'לס, המקום שבו סרטים, וגם תוכניות טלוויזיה, קורמים עור וגידים. רות' עושה חיל זה שני עשורים בתעשיית הטלוויזיה האמריקנית, ועומדת מאחורי הפקת אחת הסדרות האיכותיות ביותר שכיכבו על המסך במהלך שנות ה-80, "המרוץ אחר הגלימה" (1983-1986). בעשייה קולנועית היא מעורבת פחות. הסרט האחרון שביימה לפני "הבוגד הקטן" היה בשנת 1997 ("משנים הרגלים").

לשאלה מה היא יותר - תסריטאית, במאית או מפיקה, רות' משיבה שהיא רואה את עצמה כ"חבילה של השלושה" - "וואן סטופ שופ", כדבריה: "אני מפיקה, כותבת ומביימת. רק לא עושה קייטרינג. אני שונאת לבשל".

לאחר צאת "הבוגד הקטן", רות' שמה יהבה על ענף הקולנוע. היא כותבת עתה תסריט שהוא עיבוד לספר "הכלב היהודי" של אשר קרביץ, ובמקביל מעבדת את המחזה "המוזיקה מתחילה", שכתבה בעבר, לסרט. "אלו שני פרויקטים שאני רוצה להתחיל להפיק עכשיו. אבל זה לא זמן טוב, התעשייה בארצות-הברית במשבר".

*גם התעשייה בישראל במשבר עמוק. במיוחד בטלוויזיה, שבו בוטלו כמעט כל הפקות המקור המתוכננות לשנתיים הקרובות.

"שמעתי, וזה נורא. הטלוויזיה בארצות-הברית לא בצרות כמו פה. הצרות הגדולות שלנו הן בתחום הפנסיה. הפסדנו 47% מהפנסיה שהושקעה בשוק המניות. אני חסכתי מגיל 24, וחצי מזה נעלם. לא בטוח שזה יחזור. אלו זמנים משוגעים. מרגישים את זה, גם באמריקה וגם פה. לדוגמה, בעבר הייתי מתארחת בישראל במלון דן בתל-אביב, ועכשיו לא. גם אין מסיבות גדולות כמו בעבר. זה סגנון חיים חדש ולגמרי שונה, אנחנו מאמצים מנטאליות שונה".

*גם את נפגעת מפרשת מיידוף?

"אני אישית לא, אבל חברה שלי, גם במאית, הפסידה אצלו 7 מיליון דולר. עכשיו היא עובדת על סרט שעוסק בהונאת מיידוף".

את תעשיית הקולנוע בישראל רות' מוצאת אטרקטיבית ובעלת פוטנציאל בינלאומי. "התעשייה בישראל טובה מאוד", היא אומרת, ומציינת לטובה את "ללכת על המים" שזכה להצלחה בארצות-הברית, וגם את "נודל", "הכוכבים של שלומי", "חתונה מאוחרת" ו"ואלס עם באשיר".

מחווה לקולנוע הישראלי

סגנון הבימוי של רות' ב"הבוגד הקטן" מזכיר את סגנונם של הבמאים הישראלים מנחם גולן ואבי נשר, שאת סרטו האחרון של האחרון, "הסודות", רות' אהבה במיוחד. יתרה מכך, עושה רושם שיותר מכל, "הבוגד הקטן" הוא מחווה לישראל ולקולנוע הישראלי הפופולרי.

*שילבת בסרט תמונות ארכיון מחגיגות הכרזת המדינה - למה? מסיבות אמנותיות?

"זה מזכיר לכולם שהדברים קרו. זה גרם לי להרגיש משהו, ואני בטוחה שהצופים ירגישו. זה סיפור של חיים אמיתיים".

*איך התגברת על הקושי להמחיש ויזואלית קונפליקטים פנימיים של גיבורי הספר?

"הספר 'פנתר במרתף' מתעסק הרבה במילים, והייתי צריכה לשנות דברים. הוא לא ויזואלי. כלומר, היה קסם ויזואלי בספר, ואני בחרתי להפוך אותו ליותר נגיש. למשל, היחסים בין הילד פרופי לבין החייל האנגלי תופסים חלק קטן בספר. בסרט, העלילה סובבת סביב היחסים הללו".

"הבוגד הקטן" יופץ בארצות-הברית במהלך ספטמבר.

*את מתכוונת להיות יותר מעורבת בקולנוע הישראלי, אחרי הצעד הראשון שעשית?

"אני אשמח מאוד. בהחלט ארצה לעשות פה עוד סרט. הייתה לי הרפתקה נהדרת עם האנשים האלו, חוויה פנטסטית. אשמח לחזור עליה. אני רק צריכה למצוא סיפור מתאים. מי יודע, אולי יום אחד אגור פה". *

עוד כתבות

מכונית הסופר–מיני ההיברידית MG3 / צילום: יח''צ

חסכונית וזולה: המכונית שעשויה לטלטל את השוק תגיע בקרוב לישראל

מכונית הסופר־מיני ההיברידית MG3 של קבוצת SAIC הסינית, שנחשבת ההיברידית "המלאה" הזולה באירופה, צפויה להגיע לישראל במחצית השנייה של השנה ● דלק מוטורס השיקה השבוע קרוס־אובר חשמלי חדש של NIO ● וגם: יצרנית הרכב הסינית GAC חוזרת לישראל ● השבוע בענף הרכב

קמפיין free TV שעלה בקשת12 בחודש האחרון / צילום: צילום מסך

שנה להשקת FreeTV: האם מיזם הטלוויזיה הצליח לשנות את השוק?

בשנה החולפת הצליח מיזם free TV לגייס 50-60 אלף מנויים - הרבה פחות מהציפיות שתלו בו שתי השותפות, בעיקר לאור ההשקעה הגבוהה בפרסום ● גורמים בשוק טוענים כי כבר תקופה ארוכה קיימת מתיחות בין הצדדים, אך הדבר לא מפחית מהלחץ של המתחרות, שהורידו מחירים

בית דיזנגוף, השבוע. ריק ועזוב / צילום: ניר וייס ודררו

על מצבו העגום של הבניין שבו הוכרזה עצמאות ישראל

כל מי שעובר בשדרות רוטשילד בתל אביב יכול לראות מה עלה בגורלו של הבניין האייקוני בו דוד בן גוריון הכריז על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל ● ההזנחה הפושעת של הבניין כמו מטאפורה למצב המדינה

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בורסת ת"א סוגרת שבוע ירוק: המדדים המובילים זינקו ביותר מ-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.9% ● הבורסה פרסמה את סיכום המסחר השבוע: מדדי הטכנולוגיה הובילו את העליות ● עליות שערים אפיינו גם את מדדי איגרות החוב המקומיות, בדומה לאגרות בארה"ב ● מניות קמטק, טאואר ונובה זינקו היום בעקבות הדוחות

וולבו EX30 TWIN MOTOR / צילום: יח''צ

החל מ-234 אלף שקל: הרכב שמצליח לעורר סערה

רכב הפנאי החשמלי הקומפקטי של וולבו מצליח לשלב ביצועים רציניים מאוד עם טווח נסיעה שימושי ושלדה אירופית ● יש כמה מוזרויות בתא הנוסעים, אך החבילה הכוללת מרשימה מאוד

שוק הנדל''ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע / צילום: Shutterstock

הכלכלן הראשי: שוק הנדל"ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע

ברבעון הראשון של השנה נמכרו הכי הרבה דיורת מאז הרבעון השני 2022 ● עם זאת, הנתונים נמוכים בכ-17% מהמוצע חודשי רב שנתי של רכישת דירות, והדרך להתאוששות הענף עוד רחוקה ● וגם, כמה דירות רכשו תושבי חוץ?

רינת אפרימה, מנכ''לית קימברלי קלארק ישראל / צילום: נירי גתמון

אחרי 7 חודשים עם מ"מ: זו המנכ"לית החדשה של קימברלי קלארק ישראל

אפרימה תחליף את דורון רוזנפלד, סמנכ''ל הכספים, שכיהן כמ"מ מנכ"ל קימברלי קלארק ישראל מאז סוף ספטמבר 2023, לאחר שטל רבן הודיע על פרישה

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Associated Press, Martin Meissner

יותר מנועה קירל ונטע ברזילי: עדן גולן שוברת שיאי רייטינג עבור תאגיד השידור הציבורי

עדן גולן לא רק הצליחה לתת מופע מרשים - אלא גם לשבור שיאי רייטינג לתאגיד השידור הציבורי ● משדר חצי גמר אירוויזיון אמש רשם לתאגיד השידור הציבורי 25.9 נקודות רייטינג - יותר מהמשדרים של 2023 ו-2018, אז התחרו נטע ברזילי ונועה קירל ● האם התאגיד יצליח לשמר את הצופים החדשים?

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

היישוב עלי ביהודה ושומרון / צילום: מיכאל יעקובסון

לראשונה: בג"ץ חייב את המשטרה לחקור בנייה לא חוקית ביו"ש

בג"ץ קבע כי על משטרת ישראל לפתוח בחקירה פלילית בגין בנייה לא חוקית במאחז היובל, שנמצא ביישוב עלי ● ההכרעה בעתירה, שהוגשה על־ידי תנועת "שלום עכשיו", נדחתה מאז 2018, עקב הצהרת המדינה כי תוקם יחידת אכיפה ייעודית שתחקור חשדות לבנייה לא חוקית - שהקמתה בסוף בוטלה

משלוח יצוא בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

"תהיו עם היד על הדופק": האזהרה לישראלים שמייצאים לדרום אפריקה

ברקע עצירת היבוא מטורקיה, חברת הביטוח "אשרא" פירסמה אזהרה ליצואנים לדרא"פ ● הבחירות במדינה בסוף החודש עלול לפגוע "בקשרי המסחר בין המדינות, באופן דומה למקרה של טורקיה"

קמפיין טורנדו

האם הצופים עדיין זוכרים מי הייתה הפרזנטורית הקודמת של טורנדו?

הנוכחות הגבוהה של מותג המזגנים על המסך הופכת את הפרסומת בכיכובה של נעמי לבוב לאהובה ביותר השבוע, כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● המפרסם שהשקיע את הסכום הגבוה ביותר, זה השבוע השני, הוא free TV כ–1.4 מיליון שקל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

רכיב ההשקעה שנמצא בשיא: איפה רוב הישראלים שמים את הכסף

מה קרה במגמות ההשקעה של הציבור בשני העשורים האחרונים, האם התהפוכות בשווקים הפיננסיים או לחלופין אירועים מקומיים השפיעו על העדפותיו ושינו את טעמו ● ומה גורם בעיקר למשקיעים לחפש הזדמנויות בשוקי חו"ל

שיגור מיירט חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הרכיבים המזויפים במטוסים, והטילים היקרים שגורמים מבוכה לארה״ב

לגלובס נודע כי החברה הביטחונית הממשלתית תומר מגייסת 60 עובדים חדשים, אלביט עם הזמנה ראשונה למערכות מרגמה, בריטניה שוקלת להיכנס לתוכנית מערך ההגנה האירופית, טורקיה מנסה לרכוש מטוסי קרב ממקורות רבים, ובכיר גרמני קורא להגדלה משמעותית של תקציב הביטחון ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

איך דחף נתניהו את ביידן אל קצה "הקו האדום" שלו

הפעולה הצבאית ברפיח דחפה את ביידן, ששאף להגיע להפסקת אש של 6 שבועות, לעצור משלוח נשק לישראל ● נשיא ארה"ב חטף ביקורת על ההחלטה מצד אנשי מפלגתו ומצד רפובליקנים ● ובמבט לאחור, נראה שביידן רמז על ההחלטה כבר לפני חודש

נשיא טורקיה, ארדואן / צילום: Shutterstock, Mr. Claret Red

ישראל מנעה מארדואן מרחב הכחשה, וטורקיה נסוגה מההקלות בסחר - בינתיים

משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל - אך הפרסומים בתקשורת הישראלית וההודעה החריפה של שר החוץ ישראל כ"ץ בנושא שברו את הכלים 

איור: גיל ג'יבלי

תל אביב 125 מול S&P 500: איזה מדד יציג תשואה עודפת השנה?

אחרי שנה בה בורסת תל אביב השתרכה הרחק מאחורי וול סטריט, מדד תל אביב 125 מתחיל לצמצם את הפער מול S&P 500, והתחזיות לתשואה עודפת במדד הישראלי הולכות ומצטברות ● דודי רזניק מבנק לאומי אופטימי לגבי השוק המקומי, אבל מזהיר: אם תהיה הסלמה במלחמה, התמונה תתהפך ● מדור חדש

צילום: איל יצהר

38 שופטים חדשים נבחרו לבתי משפט השלום. הרשימה המלאה

הוועדה לבחירת שופטים מינתה היום 38 שופטים חדשים לבתי משפט השלום בתל אביב ובמחוז מרכז, בהם עורכי דין מהמגזר הפרטי בתחום האזרחי והפלילי, פרקליטים ורשמים בכירים ● מחצית מהשופטים החדשים - נשים

תע''ש רמת השרון / צילום: תמר מצפי

מערכת הביטחון הישראלית נרדמה, 36 אלף יחידות דיור ימשיכו לחכות

הממשלה מקדמת בימים אלה החלטה לדחיית פינוי מפעל תע"ש רמת השרון, בשל "המאמץ המלחמתי", כך נודע לגלובס ● זוהי הודאה של מערכת הביטחון בכישלון לתכנן לטווח רחוק ובמחדל חימושים שפוגע כעת גם בשוק הדיור

מרפסות מלון מפונים בקיבוץ גינוסר. ''שבר את המבנה הקהילתי'' / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

המחקר שמגלה את עומק הפגיעה במפוני הצפון

סקר של הטכניון, שנערך בקרב 340 תושבים מגבול הצפון, משרטט תמונה עגומה בתחומי התעסוקה והחינוך וגם בפן הנפשי והמשפחתי של מי שפוזרו במאות נקודות ברחבי הארץ ● "המציאות שנוצרה סימנה להם - הממשלה לא מכירה בסיפור שלכם, אפשר בלעדיכם", אומרת פרופ' מירב אהרון–גוטמן