גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

למרות המשבר: יבואניות הרכב בישראל השקיעו ב-2008 כ-200 מיליון שקל בפרסום ושיווק

4 יבואניות הרכב הגדולות כמעט לא צמצמו את תקציבי השיווק ב-2008, אך תקציבי הפרסום בשוק הרכב ממשיכים במגמת הירידה ; ב-2009 מגמת הקיצוץ תימשך, לצד גידול במבצעי מכירות ובפעילויות שיווק ממוקדות

ענף הרכב נחשב לאחד המפרסמים הכבדים במשק הישראלי. תקציבי הפרסום של הענף נגזרים באופן טבעי מהמחזורים הכספיים העצומים שמתגלגלים בו ומהמורכבות של המוצר עצמו. אבל להיקפי הפרסום יש גם סיבות שיווקיות מעשיות מאוד. אחת מהן היא התחרות העזה, שמתנהלת בין כ-16 מותגי הרכב השונים בארץ, וההתחייבויות החוזיות של היבואנים ליצרנים בחו"ל לקדם ולטפח את תדמית המותג ללא קשר ל"הארד סייל".

סיבה נוספת היא ריבוי דגמי הרכב החדשים והמחודשים, שמופיעים לאורך כל השנה. כמעט כל דור חדש או מחודש של רכב, שנוחת בארץ, דורש טיפול פרטני וקמפיין החדרה אפילו אם מדובר ברכב נישה ו/או יוקרה עם פוטנציאל מכירות מוגבל. כאשר הרכב הוא בעל חשיבות אסטרטגית ליבואן, דוגמת מכונית משפחתית חדשה, ההחדרה מלווה בדרך כלל גם במבצעי שיווק מיוחדים כגון אירועים המוניים ותקציב הפרסום הנקודתי יכול לעלות על 5 מיליון שקל.

סיבה שלישית היא, שחלק מיצרניות הרכב עצמן מוציאות ישירות מכיסן מיליוני דולרים בשנה על פרסום בישראל, במסגרת מדיניות השיווק הבין לאומית שלהן והיעדים הפנימיים שלהן להשגת של נתח שוק יחסי באזורים שונים בעולם. הכספים הללו מועברים ליבואנים במסגרת "התחשבנות" שנתית.

שנה אינטנסיבית, למרות המשבר

גם בשנת 2008, שהייתה רבת תהפוכות, המשיך הענף להשקיע אינטנסיבית בפרסום. אמנם תקציבי הפרסום המלאים והאמיתיים של הענף אינם גלויים לציבור, אולם אפשר לקבל אינדיקציה טובה למדי עליהם בדו"חות השנתיים של 4 החברות הציבוריות בענף ייבוא הרכב - דלק רכב, UMI, יפנאוטו וקמור רכב. בשנת 2008 מראים הנתונים הללו בשורה התחתונה כי 4 החברות הללו, שמשווקות יחדיו כ-10 מותגי רכב שונים, השקיעו בשנה שעברה 87.5 מיליון שקל בפרסום וקידום מכירות. מדובר בירידה קלה של פחות מאחוז לעומת שנת 2007 למרות, שהרבעון האחרון כבר נחשב "רבעון מיתון".

בהערת אגב נציין, שבניגוד למקובל בענף הפרסום, בדו"חות של החברות לבורסה מופיעים תקציבי הפרסום האמיתיים, ולא ב"מחירי מחירון", שרחוקים מאד מהנתונים האמיתיים. אם משתמשים בנתונים הללו כאינדיקציה ולוקחים בחשבון תקציבים גדולים לא פחות של קבוצות כמו כלמוביל, יוניון מוטורס, צ'מפיון, מכשירי תנועה, לובינסקי , קרסו ועוד, אפשר להעריך שענף ייבוא הרכב השקיע ריאלית בשנה שעברה בסביבות 200-220 מיליון שקל בפרסום וקידום מכירות - מספרים נאים בהחלט.

מנהלי שיווק בענף אומרים, שההאטה החריפה במכירות ברבעון האחרון של השנה שעברה לא הקטינה את ההשקעה הכוללת בשיווק וקידום, אבל בהחלט שינתה את התמהיל. כך למשל, לפני המשבר הכלכלי, חלק לא מבוטל מהתקציבים הופנו לפרסום שמטרתו בניית המותג ושימורו בתודעה. אחרי המשבר סווגו לא מעט מהפעילויות הללו בתור "מותרות" ועיקר המשאבים הופנו ל"הארד סייל", שמטרתו לייצר הכנסות מיידיות.

בחלק מהחברות בענף הדבר הוביל להגדלת הפרסום במדיה, אולם בחברות אחרות, בעיקר חברות מפלח היוקרה, נתח גדל והולך מהתקציב השיווקי הופנה ועדיין מופנה ל"אירועי מכירות" ממוקדים ופרטניים, שעלותם אינה קטנה משמעותית מפרסום במדיה. המגמה הזו נמשכה ביתר שאת ברבעון הראשון של 2009 ולפיכך למרות היציבות היחסית של השורה התחתונה אפשר להניח שהפרסום במדיה "נטו" של הענף ירד השנה במידה לא מבוטלת.

השפעת הליסינג על הפרסום בענף הרכב

עוד דילמה, שמעסיקה כיום את המפרסמים בענף הרכב, היא ההתייחסות למכירות הליסינג. בשנה שעברה תפסו מכירות הרכב לחברות ליסינג והשכרה כמעט 50% מכלל מכירות הרכב החדש בישראל ואף הגיעו ליותר מ-70% בפלחים מסוימים.

אסכולה אחת בענף הרכב גורסת, שמכירות לליסינג מאפשרות להקטין את תקציבי הפרסום וקידום המכירות מכיוון שהפעילות השיווקית מתבצעת בצורה מאוד מרוכזת וממוקדת מול מנהלי חברות הליסינג הגדולות. אם מותג הרכב חזק מספיק והחברות הללו מקבלות מהיבואן את מה שהן רוצות - כלומר הנחות רציניות ושמירה על יציבות מחירים בשוק הפרטי - אפשר לשמור על מכירות מאסיביות ללא קשר ישיר להיקף הפרסום.

תקציב הפרסום של דלק רכב ב-2008, למשל, יכול לתת חיזוק לאסכולה הזאת. על פי הדו"ח השנתי של החברה הסתכמו הוצאות הפרסום "נטו" שלה בשנה שעברה ב-14.37 מיליון שקל, ירידה דרסטית של 40% לעומת 2007. למרות זאת באותה שנה הציגה דלק רכב עליה קלה במכירות לעומת 2007 שהייתה שנת שיא. בדלק רכב מסבירים את הירידה במיעוט ההשקות של דגמים חדשים לעומת 2007 ובעוצמתו של המותג.

מול אסכולת "ליסינג שווה חיסכון בפרסום" קיימת אסכולה מנוגדת, שטוענת כי שוק הליסינג השתנה בשנים האחרונות וכי כיום משתמשי הקצה ברכב צמוד הם בררנים וסלקטיביים הרבה יותר מבעבר. לפיכך יבואן, שרוצה להקדים את מתחריו בשוק הליסינג, צריך לשכנע את המשתמש ביתרונות של המותג שלו על פני המתחרים אפילו אם המשתמש ברכב לא משלם על הרכב מכיסו ולא צריך למכור אותו.

לאסכולה הזאת שייכת, ככל הנראה, יפנאוטו יבואנית סובארו, שבשנת 2008 הוציאה סכום שיא של 20.439 מיליון שקל על פרסום וקידום מכירות, עליה של כ-57% לעומת 2007. יפנאוטו השיקה באותה שנה את ה-B3 סדאן, אחת המכוניות החשובות ביותר שלה בשנים האחרונות, והשקיעה בהחדרתה סכומים רציניים למרות, שאחד מקהלי היעד המרכזיים שלה הוא שוק הציים.

חלק לא מבוטל מהעלייה בתקציב הפרסום וקידום המכירות של יפנאוטו נובע גם מהחלטה של החברה "לטפס למעלה" ולבסס למותג סובארו תדמית פנאי יוקרתית עם רכבים דוגמת "פורסטר" ו"טרייבקה". בניית תדמית יוקרתית למותג עממי דורשת השקעה רצינית, שיכולה גם היא להסביר חלק מהזינוק בהוצאות הפרסום של החברה. אגב, על פי הדו"ח של יפנאוטו, היצרנית היפנית סובארו השתתפה ישירות בתקציב הפרסום של יפנאוטו בישראל בכ-2.65 מיליון שקל.

UMI: פרסום בהיקפי שיא

גם UMI דוגלת בגישה "הדרך ללקוח הליסינג עוברת אצל הלקוח הפרטי" ומאמינה שחיזוק המותג פועל לטובת המכירות גם בשוק המוסדי וגם בשוק הפרטי. החברה רשמה בשנה שעברה עלייה נאה במכירות, שחלק לא מבוטל ממנה מיוחס בדו"ח השנתי של החברה לחדירה מאסיבית של המותג "שברולט" לענף הליסינג.

למרות ההצלחה בפלח הליסינג, תקציב הפרסום, קידום המכירות ומבצעי המכירות של החברה ב-2008 הסתכמו בסכום שיא של 38.249 מיליון שקל, עליה של 30% לעומת 2007. בהקשר זה ראוי לציין שתי הערות. הראשונה היא, שלקבוצת UMI יש פעילות לא מבוטלת בפלח היוקרה עם מותגים כמו "ביואיק", "קדילק" ו"האמר" ופלח רכבי היוקרה התחרותי נחשב ל"משאבת תקציבי פרסום" רצינית - במיוחד בתקופות מיתון, שבהן שוק הליסינג דועך והלקוח הפרטי המבוסס מקבל עדיפות.

ההערה השנייה היא, ש-UMI, כמו יפנאוטו, החלה לקדם בשנה שעברה את המותג שברולט באמצעות "הסכם אימוץ" לקבוצת כדורגל. במקרה של UMI מדובר בהסכם תלת-שנתי עם מכבי תל-אביב, שכולל גם העמדת כלי רכב לטובת השחקנים. למרות ש-UMI לא מציינת בדו"ח את ההשקעה הפרטנית בפעילות הזו, קרוב שגם היא יכולה להסביר חלק מהעלייה בתקציב הפרסום והקידום.

קמור רכב: פלח היוקרה ממשיך להוביל

לפלח היוקרה, כפי שציינו קודם, יש חוקים משלו. היקפי המכירות האבסולוטיים בפלח הזה אמנם קטנים יחסית, אבל הרווחיות ליחידה גבוהה. יתרה מכך, בשל ההיקף המצומצם של פלח הלקוחות הפוטנציאליים, שיכולים להוציא 300 אלף שקל פלוס על רכב בישראל, ובשל אופי הרכישה הקפריזי בפלח, שמושפע משינויים אופנתיים ומשיקולי תדמית, היקפי הפרסום וקידום המכירות בפלח רכבי היוקרה גדולים כמעט כמו בפלחים העממיים יותר. קמור רכב, למשל, השקיעה בתקציב פרסום וקידום מכירות ב-2008 כ-14.46 מיליון שקל. מדובר בירידה של 33% לעומת התקציב ב-2007, אך מדובר עדיין היקף רציני לחברה, שמכרה בשנה שעברה כ-850 כלי רכב. השינוי בתמהיל הפרסום וקידום המכירות בפלח היוקרה ב-2009 צפוי להיות בולט עוד יותר מאשר בשאר פלחי השוק בשל התמקדות רבה ב"אירועי מכירות מיוחדים" בני יומיים-שלושה, שהפכו לחלק בלתי נפרד מהפעילות השיווקית בשוק רכבי היוקרה.

הדו"ח של קמור חושף, אגב, עוד נקודה מעניינת. במסגרת הסכם קבלת זיכיון הייבוא של צ'רי הסינית, התחייבה קמור להשקיע 15% מהרווח הגולמי של מכירות המותג בפרסום והחדרה. הדבר עשוי להעיד איזו השקעה מצפה לזכיינים לעתיד של המותגים הסיניים, כאשר אלה יגיעו לישראל.

ירידה של 40% בסך ההוצאה לפרסום בענף הרכב

גם בשנת 2009 יעדיפו רוב יבואניות הרכב להשקיע יותר בפרסום SALE HARD ופחות בפרסום תדמיתי.

לפי נתוני יפעת בקרת פרסום, ב-2008 חלה ירידה של כ-40% בהשקעה בתקציבי פרסום "מעל לקו" (פרסום באמצעי מדיה), לעומת 2007: בעוד ב-2007 השקיעו יבואניות הרכב כ-77 מיליון דולר במחירי מחירון, ב-2008 הושקעו רק 46 מיליון דולר במחיר מחירון בפרסום מעל לקו. בהקשר זה, יש להפריד את תקציב הפרסום מעל לקו, שעוסק לרוב בתדמית המותגים, מתקציב השיווק, הכולל בתוכו אירועי מכירות מיוחדים, מבצעים נקודתיים, ופעילויות BTL ("מתחת לקו) שונות שאינן משתקפות בהוצאה לפרסום.

מגמה זו תימשך ככל הנראה גם ב-2009. ירון גורטלר, סמנכ"ל השיווק של UMI, אומר כי ברבעון הראשון של השנה חלה ירידה של למעלה כ-30% במסירות כלי רכב חדשים. גם אם המגמה תשתפר עד לסוף השנה, עדיין מדובר בפגיעה במכירות של יבואניות הרכב, ובפגיעה גדולה יותר במתח הרווחים שלהן. לדברי גורטלר, "כשהשוק נמשך למטה, יש נטייה באופן טבעי גם תקציבי השיווק ירדו. הנטייה להעביר תקציבים מפרסום ATL לפעילויות שיווקיות ממוקדות היא חזקה ב-2009, ולהערכתי יתכן שתמשיך גם ב-2010".

מקמור, יבואנית BMW, נמסר כי תקציבי השיווק והפרסום ב-2009, יהיו דומים ברמתם ל-2008.

אלי דוד, מנכ"ל יפנאוטו, אמר כי הירידה בתקציבי הפרסום והשיווק תתבצע יד ביד עם הירידה במכירות בענף. "המעבר מפרסום תדמיתי לפרסום שלHARD SALE, בין אם ב-BTL או ב-ATL היא פונקציה של המכירות בענף. אמכור יותר - אשקיע יותר בפרסום תדמיתי. נמכור פחות - נשקיע יותר בפרסום HARD SALE מעל ומתחת לקו - כדי למכור".

אולם בענף הרכב, הפעילות הפרסומית מושפעת ישירות מהשקות של דגמים חדשים, לעיתים גם כשהמצב בשוק אינו מזהיר, בשל הצורך למתג תדמיתית את הדגם החדש עוד לפני מבצעי המכירה. כך למשל השקיעה יפנאוטו, יבואנית סובארו, סכומי כסף גדולים בהשקת ה-B3 בשנה שעברה, ו-UMI עומדת להשקיע סכום לא מבוטל בהשקת המשפחתית החדשה של שברולט, הקרוז. גם לובינסקי, יבואנית פ'ג'ו צפויה להשיק השנה את המשפחתית החדשה 2006. למרות המצב הקשה בשוק הרכב העולמי, גם השנה יתבצעו בישראל מספר השקות לדגמי רכב חדשים, והפרסומאים של יבואניות הרכב, לא ישארו מחוסרי עבודה.

עוד כתבות

נתניהו וראשי סיעות הימין / צילום: הליכוד

נתניהו בישיבת הליכוד בירושלים: "אסור שתקום ממשלה שנשענת על מפלגות אנטי ציוניות ערביות"

נתניהו ציין בישיבת הליכוד באוריינט אקספרס כי השר יריב לוין יעמוד בראש צוות המו"מ הקואליציוני ● לדברי דובר הליכוד, בלוק הימין יהיה מתואם לגבי 55 המנדטים שהם מייצגים

רם כספי / איל יצהר

רם כספי מצטרף לצוות ההגנה של בנימין נתניהו

כספי, העומד בראש משרד מסחרי גדול שעוסק גם בעבירות צווארון לבן, מוגדר כ"יועץ לצוות ההגנה" של נתניהו

עמיר פרץ ואורלי לוי-אבקסיס / צילום: מטה מפלגת העבודה

עמיר פרץ: "ההסתה נגד הערבים בלתי נסבלת. לא נשב עם נתניהו"

יו"ר מפלגת העבודה פרץ חזר היום על ההתחייבות שלו ממערכת הבחירות: "ישראל זקוקה לריפוי מן הקוטביות ושנאת החינם. אין חרמות. אבל שלא ישלחו אלינו פיתויים. אנחנו לא נשב עם נתניהו"

אדם נוימן / צילום: רויטרס, Eduardo Munoz

האם WeWork יכולה להסתדר בלי הנפקה?

למה בעצם התעקשו ב-WeWork על הנפקה, ומה המשמעות של דחייתה מבחינת החברה?

משמאל לימין: רובי חן מיונדאי, איל מילר, יובל בהרב, יאיר שניר, איתי פרישמן, טוני סיף וגרהם סטוקהוייזן / צילום: שאולי לנדנר, יח"צ

"אף אחד לא רוצה להשקיע בחברה שתסגר עוד שנה או שנתיים"

כך אמר איל מילר מסמסונג נקסט בפאנל "איך למנף את המשקיעים האסטרטגיים שלך?" שהתקיים בכנס ג'רני של EY ישראל ושל "גלובס"  ● גרהם סטוקהוייזן, מקרן ההשקעות האירופית של קוקה קולה: "הדבר הראשון שכל קרן תאגידית מחפשת הוא הפוטנציאל הכלכלי"

ג'רום פאואל בנאום הערב אחרי החלטת הריבית / צילום: Sarah Silbiger, רויטרס

הפדרל ריזרב שוב מתערב בשוק על רקע קשיי נזילות

הפד העמיד מזומן לבנקים כך שיגיע יחד עם ההתערבות אתמול לגובה של 75 מיליארד דולר ● זאת בהמשך להודעתו אתמול על רכישת ניירות ערך בהיקף של 53 מיליארד דולר

חנן מלצר/ צילום: שלומי יוסף

מלצר הפיק לקחים: הפוליטיקאים יתקשו לטעון הפעם ל"גניבת בחירות"

הטענות שהעלו בליכוד לזיופים נרחבים בבחירות הקודמות הובילו את ועדת הבחירות להקים מערך מפקחים מתוגבר • הפעם כמעט שלא נרשמו אירועים חריגים

רה"מ בנימין נתניהו / צילום: Amir Cohen, רויטרס

אחרי האכזבה מתוצאות הבחירות נתניהו לא יטוס לעצרת האו"ם

ראש הממשלה נתניהו הודיע היום שלא יטוס לעצרת האו"ם בשל הנסיבות הפוליטיות ● לשכת ראש הממשלה הודיעה כי במקום נתניהו שר החוץ ישראל כ"ץ ינאם בעצרת האו"ם

אבי לוי, מנכ"ל מליסרון / צילום: איל יצהר

אבי לוי מגדיל החזקות בלהב אל.אר: רכש כ-4.83% תמורת 5.9 מיליון שקל

לאחר הרכישה יגדלו אחזקותיו לכ-14.67% ● המניות נרכשו במחיר של 1.91 שקל למניה ● בנוסף רכש לוי אופציות להמרה למניות החברה שבמידה ויממשם יגדלו אחזקותיו בחברה לכ-19%

פאנל "העתיד של ערים חכמות ושל התחבורה" בכנס ג'רני / צילום: שאולי לנדנר, יח"צ

"בעתיד יהיה צורך להשתמש במחשוב קצה בערים חכמות

כך אמר ג'ונתן ווינר, מנכ"ל משותף בחברת Sidewalk Infrastructure Partners, בכנס ג'רני של EY ישראל ושל "גלובס" ● מנכ"ל HERE Mobility ליעד יצחק : "הצמיחה של אובר וחברות שיתוף הנסיעות לא מעבירה משתמשי רכב פרטי לתחבורה שיתופית, אלא דווקא את משתמשי התחבורה הציבורית"

 wework / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

הרבה לחץ על הצוואר של WeWork בדרך להנפקה

התמקדות המשקיעים במנגנוני דילול מובנים במבנה ההון של We יעוררו בעיות כשהחברה תנסה שוב לגייס הון ציבורי ● הבעיה החלה כשהתמחור של We התחיל להתכווץ ● We זקוקה נואשות להון כדי להמשיך את התקדמותה במסלול הצמיחה הנוכחי שלה

יורם טיץ/ צילום: איל יצהר

"הטוב ביותר עוד לפנינו. היזמים הישראלים עומדים במשימה מורכבת"

לפני כמה שנים, אם היית שואל אותי לכמה חברות בישראל יש הכנסות של יותר מ-25 מילון דולר לא הייתי צריך את שתי הידיים כדי למנות אותן. היום יש יותר מ-100 כאלה", כך אמר יורם טיץ, מנכ"ל חברת ארנסט אנד יאנג (EY) על במת כנס הג'רני

איציק בנבנישתי, מנכ"ל פרטנר / צילום: תמר מצפי

פשרה בייצוגית: פרטנר תפצה לקוחות בסך כולל של 48 מיליון שקל. אז למה הפיצוי מרגיז צרכנים?

לקוחות פרטנר בהווה או בעבר מקבלים בימים אלה הודעה המזמינה אותם לממש 100 שקל לרכישת מוצרים או בתיקוני מכשירים - אך כדי לממש את הפיצוי יש לבצע רישום כלקוח ● בפרטנר נימקו כי הרישום מחויב לפי תנאי הפשרה על-מנת לוודא כי רק הזכאים לפיצוי יממשו אותו

טראמפ ונתניהו בדאבוס / צילום: Carlos Barria, רויטרס

דונלד טראמפ: "לא דיברתי עם נתניהו מאז הבחירות"

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הבהיר הערב כי לתוצאות הבחירות בישראל ולממשלה שתקום בעקבותיהן אין כל השלכה על יחסו לישראל

תעשיית הסטארט-אפ הישראלית משגשגת/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

"הצלחה עסקית לא חייבים להתחיל מאפס"

בעולם העסקי, גראז' עבר תהליך רומנטיזציה כי הוא מסמל התחלות חדשות, אבל שכחנו שהוא משמש קודם כל לתיקונים. זה מה שאנחנו מנסים לעשות בעולם העיתונות ● דבריה של יו"רית "גלובס" בכנס ג'רני

קונים ביום הבחירות בקניון TLV / צילום: יח"צ

הצבענו יותר וקנינו בהרבה יותר: עלייה של 20% במחזור הקניות לעומת הבחירות באפריל

לפי נתונים שפרסמה שב"א אתמול במהלך יום הבחירות עלה כי בין השעות 10:00 ל-13:00 היקף הקניות היה גבוה ב-20% לעומת היקף הקניות נכון לשעה זו ביום השבתון בחודש אפריל ● מקס ערכה השוואה בין קצב הקניות אתמול ביחס להיקפי קניות ביום שישי ממוצע, וזיהתה עלייה של 24%

בניין שדרות תל החי 98 קריית שמונה  / צילום: אייל הצפון

הפודטק יחכה: תנובה ושותפותיה טרם מצאו מבנה להפעיל בו את החממה בצפון

השותפות שזכתה במכרז של רשות החדשנות לתמיכה בגובה 100 מיליון שקל להפעלת החממה, נאלצה להשיק אותה במתנ"ס של קריית שמונה ● זאת לאחר שלא הגיעה להבנות עם בעלי הנכסים בצפון ● החממה: "המבנה המקורי נבחן מחדש היות שלא עמד בקריטריונים של נגישות"

עו"ד שלמה הייזלר / צילום: יח"צ

משרד המשפטים משיק מערכת למניעת גניבת קרקעות

לפי הערכות בכל שנה עולות טענות לגניבה באמצעות זיופי מסמכים של מאות קרקעות ● את היוזמה מובילה הרשות לרישום והסדר זכויות מקרקעין ● עו"ד חגי אדורם: "זה איתורן לדירות המגורים"

איימן עודה, יו"ר הרשימה המשותפת / צילום: לשכת ח"כ איימן עודה

בחברה החרדית והערבית יצאו להצביע, אבל זה לא מבטיח להם שלטון

אחרי החרם של הציבור הערבי בבחירות מועד א', חזרה הרשימה המשותפת לתמונה - ובגדול • השיח האזרחי על תקציבים ותשתיות מכניס אותם לפוליטיקה הישראלית • המפלגות החרדיות חזקות, אבל השאלה היא אם יוכלו להשתלב בממשלת אחדות • אולי לאריה דרעי יש דרך לשלב בין גנץ לנתניהו והחרדים

מתוך אסון יערות האמזונס / צילום: Victor Moriyama/Greenpeace

כריתת היערות מחמירה, 5 שנים אחרי שמדינות וחברות התחייבו לפעול להפסקתה

דו"ח חדש קובע: העולם מפסיד במאבק נגד בירוא יערות, כדור הארץ מאבד שטח יער בגודל בריטניה בכל שנה עם יותר מ-64 מיליון דונם של עצים שאבדו מאז שנת 2014 ● זאת, למרות התחייבויות של ממשלות לצמצם של לפחות מחצית מאבדן היערות טבעיים עד 2020