גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עסק הביש

עקיפה אחת קטנה במרוץ. זה מה שהיה צריך כדי לפתוח פרשה סבוכה של שקרים, שהביאה עוד ועוד שקרים. בעקבותיה איבד לואיס המילטון בין-לילה את תואר הבייבי של בריטניה ונטחן עד דק בידי התקשורת הבריטית. טלנובלה באוקטן גבוה

שקר אחד קטן. זה כל מה שצריך כדי להרוס קריירה ספורטיבית. לשבור תדמית. לואיס המילטון שוב הסתבך. אלוף העולם הצעיר בהיסטוריה של הפורמולה 1, שהיה אחד הכוכבים הגדולים והנערצים בעולם עד לפני מספר שבועות, הפך בין לילה לאחד האנשים השנואים והמושמצים. כל זאת תוצאה של הסתבכות שטותית שהובילה לקומדיית טעויות לא ברורה מצידו ומצד קבוצתו. 18 חודשים בלבד אחרי פרשיית הריגול המביכה, עליה שילמה מקלארן קנס של 100 מיליון דולר והודחה מאליפות היצרנים, מוצאים עצמם המילטון וקבוצתו שוב במרכזה של שערורייה נוספת ומשפילה לא פחות. הפרשה שזכתה לכינוי "Lie Gate", לאחר שהבריטי נתפס משקר פעמיים בעדותו בפני שופטי המרוץ באוסטרליה.

אל התסבוכת האישית שלו הפעם הצליח המילטון לגלגל לא מעט מעורבים. על גבו הוא יישא לעד את העובדה כי הפרשה הביאה לפיטוריו של מנהלה הספורטיבי של הקבוצה, דייב ראיין (שעבד במקלארן משנת 1974!) ואפילו שלחה את סמלה הבלתי מעורער של מקלארן בעשורים האחרונים, רון דניס, לחפש עצמו בחטיבה אחרת במקלארן.

אז מה בעצם היה שם? הסיפור אירע בסיומו של מרוץ פתיחת העונה לפני שלושה שבועות. למסלול עלה רכב הבטיחות, מה שלמעשה מחייב את הנהגים להימנע מעקיפות. אלא שבדיוק כשרכב הבטיחות עלה למסלול, יארנו טרולי מטויוטה שהיה שלישי בדירוג, ירד מהמסלול, והמילטון שהיה רביעי עבר למקום השלישי. חרף האיסור לעקוף כאשר רכב הבטיחות על המסלול, המקרה הזה לא נחשב כעבירה שכן טרולי שהה מחוץ למסלול. כאן התחילו ההסתבכויות של מקלארן: המילטון דיווח על כך לקבוצתו, אך זאת לא הצליחה לדווח לשופטי המרוץ על שאירע ומחשש שתיענש על המהלך ביקשה מהמילטון שיחזור למקום הרביעי, דבר שאכן ביצע. בתחקיר לאחר מכן לא דיווחו המילטון ומנהלה הספורטיבי של מקלארן, דייב ראיין, על התקרית ומעדותם עלה הרושם כי דווקא טרולי עקף את המילטון תחת רכב הבטיחות. השניים נשאלו האם ניתנה להמילטון הוראה לתת לטרולי לעקוף, וטענו שלא. טרולי נענש והמילטון עלה למקום השלישי.

זמן קצר לאחר מכן סיפר המילטון בראיון טלוויזיוני כי הקבוצה ביקשה ממנו שייתן לטרולי לעקוף אותו. יתרה מכך, תמלילי רשת הרדיו הוכיחו מעל לכל ספק כי אכן ניתנה לו הוראה בעניין. בשימוע נוסף שהוחלט לערוך לשניים כעבור שבועיים במלזיה, הם שיקרו שוב.

הפרשה התפוצצה, והמילטון ומקלארן נענשו בהורדת הנקודות של הגראנד פרי האוסטרלי ובנוסף זומנו לשימוע של התאחדות הספורט המוטורית העולמית (FIA) בסוף החודש בגין פגיעה חמורה בקוד האתי וברוח הספורט הבינלאומי. במסיבת עיתונאים פומבית ונרגשת במלזיה התנצל המילטון בפני המעורבים בפרשה וסיפר כי הקבוצה דרשה ממנו לשקר.

נעלם בתוך האייפוד

אין עוררין כי המילטון הוא תופעה מעוררת מחלוקת. לצד יכולתו הפנומנלית במסלול, אין מלכודת אש שהוא לא נכנס אליה מחוץ למסלול. כל זה כשהוא בשנתו השלישית בלבד בסבב. קשה לשכוח לו את הריב המפורסם עם אלוף העולם דאז ובן קבוצתו, פרננדו אלונסו, בעונת הבכורה שלו, מה שהוביל לזריקתו של אלונסו מהקבוצה; ההתעקשות הנצחית שלו עם התקשורת הבריטית כי המעבר לשווייץ נבע מטעמים של רצון לניתוק ולשקט, בעוד שמשפחתו הודתה בברור כי מדובר בשיקול טהור של ענייני מס. ובכלל, אין עוד נהג שעמד יותר בפני תחקירים ושימועים מול שופטי המרוצים כמותו (והוא עומד על שלו בכל פעם מחדש וטוען לחפותו בכל תקרית ללא יוצא מן הכלל).

כאבי הראש של המילטון ומקלארן רק יתגברו בעקבות הפרשה. הספונסרים של הקבוצה כבר רמזו כי נמאס להם להיות מחוברים לקבוצה כה מעוררת מחלוקת, וחלקם טענו כי לא יעמדו בעוד שערורייה של הקבוצה ומאיימים לנטוש. גם חוזהו של המילטון שמבטיח לו שכר של 75 מיליון ליש"ט עד 2013, נראה עכשיו שביר.

המילטון הפך לחלוטין את עורו בשבועות מאז נחשפה הפרשה בפני כל. הבחור החביב, החייכן והידידותי כל כך נהיה עוין ותמציתי כלפי הסובבים אותו. הוא סירב להיפגש עם התקשורת לתדרוך המסורתי ביום חמישי, שפתח את אירועי סוף השבוע בסין. לבסוף כאשר הסכים להקדיש להם בדיוק שלוש דקות ו-23 שניות במוסך ברחבת הטיפולים, ואז נעלם להתייחד עם האייפוד שלו. עמודי החדשות והספורט במולדתו שרק לפני חצי שנה הכתירו אותו כגיבור לאומי, העניקו לו את הכינויים 'שקרן' ורמאי', ועוד בטרם התבררה כל התמונה ערכה לו התקשורת משפט שדה קטלני ומיד עברה להתמקד בסיפור האגדה החדש באי: עלייתו המטאורית של מנצח שני המרוצים הראשונים של העונה, ג'נסון באטון, שכבר הוגדר: 'הבריטי הקלאסי המצוי'.

בחברה טובה עם שומי

מעבר לכל העניינים מסביב, הפרשה מלמדת המון על הכוח שצוברים הנהגים בפורמולה 1 ובתוך הקבוצות שלהם. מכל התסבוכת, נותרה מקלארן ללא שניים מהאנשים הכי חזקים ומרכזיים שלה. אבל עם ילד סורר בן 24. העיתוי שדניס בחר לפרוש סופית מהקבוצה הוא מעניין. המהלך שלו נתפס בתחילה כצעד של הקרבה עצמית למען עתיד הקבוצה. זה לא סוד כי דניס הוא אחד האנשים הפחות אהודים על נשיא ה-FIA מקס מוסלי וחבורתו, והיעלמותו מהזירה, בכוחה אולי להמתיק מעט את העונש הכבד שצפויה מקלארן לקבל בשימוע בסוף החודש.

עזיבתו של דניס, שליווה את המילטון במסירות רבה מגיל 13, מעוררת כעת את השאלה המרתקת מי האדם החזק בקבוצה. אנתוני המילטון, אביו ומנהלו של לואיס, מסוכסך מזה זמן רב עם דניס, בעיקר על דרך ניהולו של היהלום. המילטון האב אף איים שבנו יפרוש מהפורמולה 1 או שיוציא את בנו מהקבוצה אם דניס לא ינטוש אותה סופית. לא עניין פשוט בהתחשב בכך שדניס מחזיק ב-15% ממניות מקלארן.

לבעלי המניות הנותרים, שנכנעו גם הם למכבש הלחצים של המילטון האב, ברור חד משמעית כי הפורמולה 1 צריכה את לואיס המילטון. הוא הפנים והעתיד שלה.

בעתיד אולי הצעד הנבון מבחינת המילטון יהיה לעזוב את מקלארן ולפתוח דף חדש בקבוצה חדשה. רבים סבורים ומבהירים לו כי המוניטין שלו ניזוק והוכתם ולעולם לא יתוקן בעקבות הפרשה, לא משנה כמה נפלא יהיה על המסלול וכמה אליפויות עולם יהיו באמתחתו.

והמילטון? הוא יכול לבנות על תקדים מיכאל שומאכר. את הנהג הטוב בהיסטוריה של הפורמולה 1 אוהבים ומעריצים ללא דופי למרות היותו גם ככל הנראה הבחור והנהג המפוקפק ביותר בתולדות הענף.

הירשם לניוזלטר והתראות ספורט

עוד כתבות

ריצ'רד פרנסיס, נשיא ומנכ''ל טבע / צילום: אלעד מלכה

טבע עקפה את התחזיות וצמצמה את ההפסד הנקי; המניה קופצת במסחר בת"א

הכנסות טבע עקפו את התחזיות המוקדמות, וההפסד הנקי הצטמצם בהשוואה לרבעון המקביל ● לצד זאת החברה אשררה את התחזית השנתית שמסרה ברבעון הקודם ● הודיעה במקביל על תוצאות חיוביות בניסוי שלב 3 בתרופה מקורית לטיפול בסכיזופרניה

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

שי אהרונוביץ', מנהל רשות המסים / צילום: איל יצהר

מנהל רשות המסים תומך בהחזרת מס הרכוש על קרקעות פנויות

בכנס שקיים מכון אלרוב לחקר הנדל"ן אמר אהרונוביץ': "אני בעד החזרת מס רכוש בצורה חכמה", והוסיף כי "חלק מעליית מחירי הדיור בשנים האחרונות נבע גם מהעובדה שמי שמחזיק בקרקע שאפשר לבנות עליה, אין לו שום תשלום 'קנס' על קרקע כזו"

מתחם ביג פתח תקווה / הדמיה: יח''צ ביג

המרכז המסחרי "הכי גדול בישראל" ייבנה בעיר המפתיעה הזאת

בעיר החמישית בגודלה בישראל, פתח תקווה, יש כ־300 אלף מ"ר של שטחי מסחר בסך־הכול, מה שמוביל לדליפת כוח קנייה אל השכנות שמסביב ● פתיחת ביג פאשן פתח תקווה תקטין את הדליפה, אך גם עשויה "לנגוס" מהמתחרים - עמי בסר סיטי, עופר פתח תקווה, Y סנטר ועוד

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

ותיקי אגף תקציבים קיימו כנס נגד הממשלה. מי בלטו בהיעדרם?

כ-300 בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר התאספו היום (ג') למחות נגד המדיניות הנוכחית באגף ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

אבי מעוז, נעם / צילום: ויקיפדיה

האם קוצצו 90% מתקציב הרשות לזהות לאומית יהודית?

כמה מתקציב הרשות של אבי מעוז "הוקרב" לטובת המאמץ המלחמתי? כמעט הכל ● המשרוקית של גלובס

התחדשות עירונית. חובה לדווח על ניגוד עניינים / צילום: באדיבות י ח דמרי

להתחייב למועד כבר בהתחלה: כל מה שצריך לדעת על תקנות השקיפות בהתחדשות עירונית

פרויקטים תקועים, סכסוכים בין בעלי דירות ליזם ואיחורים משמעותיים גורמים לרבים להימנע מפרויקטים של התחדשות עירונית ● תקנות חדשות שעברו לאחרונה בכנסת מנסות לצמצם את אי הוודאות בפרויקטים

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

ההפסד הנקי של אופקו הלת' גדל, המניה צוללת בכ-11%

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● אנלייט הציגה דוחות מעורבים אך בחברה אופטימיים לגבי התוצאות בהמשך השנה ● אופקו הלת' ● ההפסד של אופקו הלת' גדל בהשוואה לתקופה המקבילה והמניה צוללת ●  מדור חדש

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

אנדראה אורקל, מנכל בנק יוניקרדיט האיטלקי / צילום: Reuters, Massimo Di Vita

במשך שנים משקיעים נכוו ממניות הבנקים האירופיים. עכשיו הן ממש לוהטות

לאחר שנים של שפל, הבנקים באירופה מתחילים להציג ביצועים משופרים, הודות לניקוי מאזנים וצמצום עלויות, לצד רווח מוגדל ממתן הלוואות ● מניות הענף דוגמת UniCredit מזנקות גם בציפייה לחלוקות דיבידנדים בעד כ-130 מיליארד דולר, ועוקפות את מקבילותיהן מארה"ב

140 מיליארד שקל, מדד מניות אחד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

האם טרנד ההשקעה שסוחף את הישראלים מסוכן, ולמה יש מי שחושב ש"זו קטסטרופה"

מסלולים עוקבי S&P 500 הולכים וצומחים בקצב מסחרר. בכל מוצרי החיסכון וההשקעה בישראל, לטווחים ארוכים בינוניים וקצרים, מוצעים מסלולים שעוקבים אחר מדד הדגל האמריקאי ● בינתיים המדד הניב בעיקר תשואות חיוביות, אבל המומחים מזהירים שיש גם סכנות בתופעה, הן לחוסכים והן למשק הישראלי

חדרה. אין מספיק אוטובוסים / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials

בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ

בעקבות סכסוך בין משרד התחבורה למשרד האוצר, מנכ"ל משרד התחבורה מאיים לבטל נת"צים ברחבי הארץ ● הסיבה: משרד האוצר לא אישר חתימה על הסכם עם עיריית חדרה לחידוש רחובות והקמת נתיבי העדפה

כפר סבא / צילום: Shutterstock

שתי שכונות ישנות סמוכות: המיקום שווה הרבה במחיר

שכונה אחת קרובה לרכבת והשנייה למרכז העיר, ובשתי השכונות מקודמים פרויקטים של התחדשות עירונית ● איפה יותר משתלם לרכוש דירות קטנות?

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?

עו''ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, מעידה במשפטו של נתניהו, היום

יועמ"שית משרד רה"מ: נתניהו לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר

עו"ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה מזה 23 שנים, מעידה במשפט נתניהו בנוגע לתיק המתנות ● ברנע-פרגו: "מעולם ראש הממשלה לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר כלשהו עד 2018" ● פרקליטו של רה"מ התעמת עם ברנע-פרגו: "כולנו מרגישים שאת מוטה נגד ראש הממשלה"

העלות הכלכלית של מתקפות סייבר בישראל / אילוסטרציה: Shutterstock

העלות הכלכלית של מתקפות סייבר בישראל: 12 מיליארד שקל בשנה

הטיפול בנזקי מתקפת סייבר ועלויות ההפסד הכספי הישיר מהמתקפה בישראל עומדות על כ-12 מיליארד שקל בשנה - כך לפי דוח של מערך הסייבר הלאומי ● עוד נכתב בדוח כי צעדים בסיסיים להגנת סייבר בארגון יכולים להפחית משמעותית את ההסתברות למתקפות

עשן מתקיפות חיל האויר מיתמר מאזור רפיח / צילום: ap, Ismael Abu Dayyah

כלב רובוטי ורחפנים: איך תיראה הפעולה שתחסום את "צינור החמצן של חמאס"?

התמרון בעיר הדרומית ביותר ברצועה, רפיח, יאפשר לצה"ל לסגור את מנהרות ההברחה שמתחזקות את חמאס כלכלית ולוגיסטית ● הסכנה טמונה בהימצאות אפשרית של החטופים ובפגיעה באוכלוסייה האזרחית

יבוא כלי רכב לנמל אילת / צילום: Shutterstock

יבואנית טויוטה בישראל: צפויים חוסרים בדגמי הרכב הפופולריים

יבואנית טויוטה מודיעה על "השפעה מיידית" על השיווק של קורולה ו-CH-R ● לגלובס נודע כי החברה עוצרת הזמנות לחברות הליסינג, ומקצה את המלאים לטובת לקוחות פרטיים ● גם יונדאי החליטה להשהות את ההזמנות על מספר דגמים, בהן I10, I20

מוטי שרף / צילום: יהב שרף

היועץ האסטרטגי מוטי שרף הופך לשותף במשרד הפרסום סיטימדיה

שרף ייכנס למשרד שבבעלות דניאל וינר במקום המייסד-שותף שעוזב, ליאור ששון, בהשקעה של כמה מיליוני שקלים ● במהלך נוסף בענף, עידו מינקובסקי מרחיב את פעילות קבוצת התקשורת בבעלותו ומקים את ג'נסיס - מתחם תוכן ומוזיקה חדש

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן לשעבר מסביר: למה חמאס מפחד מכניסה ישראלית לרפיח

אלוף (מיל') אהרן זאבי-פרקש סבור כי עיקר הלחימה נגד חמאס הסתיימה: "השמדת שלושה-ארבעה גדודים ברפיח לא תשנה" ● בשיחה עם גלובס הוא אומר שיש לדאוג שארגון הטרור לא יתחמש שוב: "רק אז נוכל לומר שהמלחמה שיפרה את המצב" ● וגם: מה דעתו על סערת המינויים בצה"ל