גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

צבעו של הניו ניו דיל

משקי מדינות העולם כולו זקוקות ל"ניו דיל" בנוסח שפל שנות ה-30, בטוויסט קטן, בגוון

לאחרונה התפרסם בעיתונות המקומית סקר של PWC על השקעות תעשיית ההון סיכון האמריקאי. לא מפתיע שיש פחות השקעות בהון סיכון ברבעון הראשון של השנה לאחר השיאים ששברה שנאת הסיכון ב- 2008. מה שכן הפתיע אותי הוא שהירידה החדה ביותר היתה בהשקעות בקלינטק.

בעוד שסך כל ההשקעות ברבעון הראשון ירדו על-פי הסקר, ב-47%, ההיקף הכספי של השקעות בקלינטק ירד ב-84%!. מענף שמשך אליו הכי הרבה השקעות הון סיכון בתחילת 2008, עבר הקלינטק למקום האחרון בתחילת 2009 - מקרוב למיליארד דולר שהושקעו בתחום ברבעון האחרון ב-2008 לפחות מ-155 מיליון ברבעון הראשון השנה.

הבעיה בהשקעות בקלינטק היא לא רק בריחת משקיעים מסיכון. לכך יש להוסיף את העובדה שאופק ההשקעה הוא ארוך, שעדיין לא ברור מי מהטכנולוגיות שבפיתוח נמצאת בכיוון הנכון, וכן, גם הירידה החדה במחיר הנפט.

כשהמשקיעים חשבו שמחיר מאה דולר לחבית הוא תחתית, טכנולוגיות רבות נדמו כהשקעה משתלמת, אבל כשמחיר הנפט יורד ויורד ויורד, שום דבר כבר לא ברור. ראו את מחיר מניית אורמת שאמנם ירדה הרבה פחות מהנפט, אבל ללא ספק המגמה שבה היא נעה, הושפעה חדות מרמות המחירים שלו.

הדיל הוא ירוק

צד שני של המטבע מבטאת תוכנית שהגה ארגון UNEP תחת השם: Global Green New Deal ומאחוריה תפיסה שכדי לצאת מהמשבר הנוכחי, דרוש לעולם מהלך "ניו דיל", בדומה לזה שחילץ ממשבר שנות השלושים במאה הקודמת, אלא שהפעם על ה"ניו דיל" להיות ניו דיל ירוק.

אכים שטיינר, העומד בראש UNEP, מבקש להסיט כמה שיותר מהתקציבים שהוקצו לשיקום כלכלות העולם למיסוד המגמה הירוקה. לטענתו, אם ממשלות יקצו ולו אחוז אחד, משלושת טריליוני הדולר שכבר הוקצו לשיקום הכלכלה, לטובת נתיב ההתפתחות הגלובלי לטווח ארוך, המצב ישתפר לאין ערוך.

גם בלי ההמלצות המנומקות היטב של UNEP מפנות לא מעט מדינות תקציבים נאים לתחום האנרגיות החדשות, חיסכון באנרגיה ומים. דוייטשה בנק טען באחד מהפרסומים שהוציא באחרונה, שאחד ממנועי הצמיחה של חברת ג'ונסון קונטרול (JCI) הם התקציבים שממשלת ארה"ב מקצה לחיסכון באנרגיה במבנים. ל-JCI שלושה תחומי פעילות עקריים בנייה אפקטיבית, מוצרים לתעשיית הרכב, מצברים לרכב (כולל מצברים לרכב היברידי).

דוגמא אחת טובה

שוויה של JCI ירד השנה בשיעור 60%, זו ירידה מתונה להפליא בהתחשב בכך שרוב פעילותה בענף הרכב והבנייה. דויטשה, המסקרים את המניה (עם המלצת קנייה לאחר הירידות החדות) מעריכים שהיקף המכירות השנתיות שלה ירד מ-38 מיליארד דולר ב-2008 לכ-28 מיליארד דולר ב-2009 שהם 26% בהכנסות לעומת 60% בשווי.

בניתוח פוטנציאל החברה, בעיקר בתחום שידרוג החיסכון באנרגיה במבנים קיימים, מונים דויטשה הקצאה משמעותית ביותר של תקציבים מצד ממשלת ארה"ב לנושא. הנתון שהכי הרשים אותי הוא 9.75 מיליארד דולר לבתי ספר "ירוקים" (שבין היתר נחשבים לכאלה בזכות כך שהם נוקטים במדיניות חסכון באנרגיה).

בנוסף לתקציב הפדראלי הכללי שצפוי להיות מופנה לשדרוג יעילות השימוש באנרגיה במבני ציבור, דיור ציבורי ועוד, נראה כי הצבא האמריקני והמחלקה לאנרגיה בארה"ב צפויים להקצות עוד כ-80 מיליארד דולר לפרויקטים דומים, ועושה רושם שכסף זה יזרום, בין היתר, גם לקופתה של JCI.

יש לסייג את הפוטנציאל בכך שבשל הצפייה לתקציב ממשלתי, בינתיים לקוחות מקפיאים את תקציביהם העצמאיים. לכן ברבעון הראשון וכנראה בשני ואולי גם השלישי כנראה שלא ניתן יהיה לראות בדוחות של חברה זו ואחיותיה בתחום, ביטוי לפוטנציאל הגדול.

הוכחה מרהיבה מתייבשת

בשעה שאוכלוסיית העולם כמעט ומשלשת את עצמה בפחות מ-60 שנה (מכ- 2.5 מיליארד איש ב 1950 לכ-6.5 מיליארד איש כיום ותחזית ל-9 מיליארד עד 2050) קשה להאמין שהביקוש למוצרים "ירוקים" ירד לזמן ממושך.

כשיש 9 מכוניות לכל אלף איש בסין לעומת 999 לכל אלף בארה"ב, וכשרק לאחד מכל חמישה אנשים במדינות מתפתחות יש נגישות למים נקיים ובר רפאלי ונינט מתייבשות לנו כהוכחה מרהיבה לכך כל ערב על המסך, סביר שהשוק לטכנולוגיות מים ואנרגיה חדישות ימשיך לצמוח.

ארה"ב, סין, קוריאה ושלל מדינות נוספות הודיעו על הקצאת עשרות מיליארדי דולרים כל אחת מתקציבן לפרויקטים המושתתים על אנרגיות מתחדשות, ברור שיש שוק לחברות בתחום, ומכיוון שהשוק הוא מוסדי במהותו זה אפילו שוק די בטוח להשקעה.

במישור הלאומי כדאי לחשוב על כך שכושר התחרות של חברות מקומיות על מכרזים גלובליים תלוי במידה רבה בהצלחתם בשוק הביתי. כדאי לחשוב על מה שקרה לחברות כמו אמדוקס, קומברס, m-sys, ליפמן, אלווריון ודומותיהן שהמכירות המקומיות שלהן זניחות ואף שזה דרש זמן, בסוף העובדים נדדו בעקבות השווקים ומלבד זכויות יוצרים וקומץ מפתחים לא נשאר כאן הרבה מתעשיית הדגל. אם לא נייצר שוק מקומי באמצעות מימון ממשלתי יהיה מאוד קשה לתעשייה בארץ להתפתח ולהתחרות בזירה הגלובלית למרות שקיים כבר היום בסיס ידע וטכנולוגיה מרשים ביותר בתחום.

למשקיע המתעניין בתחום, המבחר בארץ כרגע אינו גדול: אורמת, אבוג'ן והבטחה שפעם IDE תונפק, אבל הפוטנציאל בעולם רב יחסית. בעלי אורך רוח ירוויחו פעמיים משילוב מנצח של השקעה טובה עם תרומה לסביבה.

הכותבת היא סמנכ"ל פיתוח עסקי באי.בי.אי בית השקעות ועל כן עשוי להיות לה או לאי.בי.אי עניין אישי באמור במאמר זה. אין באמור כדי להחליף ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

עוד כתבות

מדד פוטסי הבריטי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

מגמה מעורבת באירופה; מניית יוניליוור מטפסת לאחר הדוחות

ההנג סנג עולה ב-0.2% ● החוזים העתידיים בארה"ב יורדים ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; בשוק ממתינים לפרסום התחזיות להמשך

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● המשקיעים ממתינים לפרסום התחזיות להמשך שיתפרסמו היום בשעה 16:00 ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות בבורסה המקומית; מניית בית זיקוק אשדוד קופצת בכ-6%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.5% ות"א 90 מאבד מערכו 0.8% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הבשורה של צוקרברג שהזכירה למשקיעים תקופות אחרות, ולמה לגוגל נוצרה סיבה לדאגה?

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

מנכ''ל מקורות, עמית לנג / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם