גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המסחר באירופה הסתיים בירידות שערים: הפוטסי ירד ב-0.3%; הדאקס איבד 1.2%; אפי פיתוח זינקה ב-11.1%

מדד מנהלי הרכש של נותני השירותים וענף התעשייה בגוש האירו עלה ל-40.5 נקודות באפריל - מעל תחזיות השוק לתוצאה של 38.9 נקודות ; קרדיט סוויס טיפסה ב-8.8% ; נאנ"ט נדל"ן קפצה ב-18.4%

המדדים המובילים באירופה ננעלו בטריטוריה השלילית זה היום השני ברציפות לאחר שבמהלך מרבית שעות היום נסחרו במגמה מעורבת. זאת על רקע ההאטה בהתכווצות של סקטור הייצור וענף נותני השירותים במדינות גוש האירו במהלך חודש אפריל. על הירידות השפיע מגזר יצרניות התרופות.

מדד מנהלי הרכש של נותני השירותים וענף התעשייה בגוש האירו עלה ל-40.5 נקודות באפריל - מעל תחזיות השוק לתוצאה של 38.9 נקודות.

"ההידרדרות הכלכלית נבלמת רק במעט. לא תהיה התאוששות לפני הרבעון הרביעי של השנה", אמר ראלף סולווין, מקומרזבנק.

למרות התוצאות החיוביות היום התחזית הכלכלית של האזור עדיין עגומה, כאשר קרן המטבע הבינלאומית צופה כי כלכלת האזור תתכווץ ב-2009 בשיעור של 4%. יש לזכור כי למרות השיפור במדד מנהלי הרכש, רמתו של הסקר עדיין מצביעה על התכווצות בפעילות זה החודש ה-11 ברציפות.

קו המדיניות אותו מוביל הבנק המרכזי של אירופה (ECB) עלול להאריך את משך ההאטה הכלכלית ולהביא לכך שהכלכלה האירופית תצא מן המשבר אחרונה מבין הכלכלות המפותחות. עם זאת, חבר הוועדה יורגן סטארק צידד במדיניות הבנק באומרו כי הבנק נוקט "צעדים חסרי תקדים" לטיפול במשבר וכי הוא צופה התאוששות "הדרגתית" בשנה הבאה.

בורסת ציריך סגרה בירידות למרות שקרדיט סוויס דיווח על רווחים כפולים מהצפוי ברבעון הראשון של השנה.

בבריטניה: תוכנית החילוץ של בריטניה למערכת הבנקאית הגיעה ל-1.4 טריליון ליש"ט (2 טריליון דולר), כשהיא עלולה להמשיך ולהתייקר ככל שהמשבר הפיננסי העולמי הולך ומעמיק, ולאחר שכלכלנים הזהירו כי יתכן והמלווים הגדולים יזדקקו למימון נוסף.

ראש ממשלת בריטניה, גורדון בראון, אמר אתמול (ד') כי הממשלה תערוב לחלק מהאג"ח מגובות משכנתאות, כשהיא מוסיפה 50 מיליארד ליש"ט לתוכנית החילוץ שהושקה עם קריסתו של נורת'רן רוק בשנת 2007.

הסכום אותו הממשלה הלוותה, העניקה או הבטיחה לבנקים הבריטים שווה לתמ"ג השנתי של בריטניה, וייעלה למשלם המיסים הבריטי 22,800 ליש"ט לאדם.

נציין כי אתמול, קרן המטבע הבינלאומית (IMF) פרסמה תחזית לפיה כלכלת בריטניה צפויה להתכווץ ב-4.1% ב-2009 וב-0.4% ב-2010.

עוד בנושא חבילות החילוץ ברחבי הגלובוס: אתמול (ד') שר האוצר האמריקני, טימותי גייתנר, הגן על הצעדים בהם נקטו ממשל אובמה וממשלים במדינות אחרות במטרה ללחום במיתון העולמי. "הצעדים שננקטים כעת ואלו הנמצאים בצנרת יהוו את הבסיס החזק ביותר להשבת האמון כי התחלנו להניח את היסודות להתאוששות עולמית" אמר גייתנר בנאום במועדון הכלכלי בוושינגטון. "אנו נמצאים על המסלול הנכון לסיום המשבר".

"חשוב כי מדינות ה-G20 לא יסירו את רגלם מהגז עם הופעת הסימן הראשון להתאוששות", "בעוד שמדינות ברחבי העולם מתמודדות עם אתגרים שונים - כולנו מצואים באותה הסערה". "יהיה עלינו לבצע שינויים במדיניות על פי השינויים שיחולו בתנאי השוק".

הפוטסי ירד ב-0.3%, הדאקס איבד 1.22% ומדד הקאק ירד ב-0.55.

בזירת המטבעות, האירו עולה ב-0.56% ל-1.3051 דולר והליש"ט מטפסת ב-0.55% ל-1.455 דולר.

בזירת המאקרו

הגרעון התקציבי של בריטניה זינק ל-12.4% מהתמ"ג - גבוה יותר מאשר זה של ארה"ב שצפוי להגיע ל-12%.

מדד מנהלי הרכש (PMI) של היצרנים ונותני השירותים במדינות גוש האירו עלה ל-40.5 נקודות באפריל מ-38.3 נקודות במארס. מדד היצרנים עלה ל-36.7 נקודות מ-33.9 נקודות במארס ומדד נותני השירותים עלה ל-43.1 נקודות מ-40.9 נקודות. כל תוצאה הנמוכה מ-50 נקודות מצביעה על התכווצות כלכלית.

בתוך כך, נתוני ההזמנות החדשות בתעשייה הצביעו על ירידה של 0.6% בחודש פברואר, טוב לאין שיעור מהתחזיות המוקדמות שניבאו ירידה של 2.2%. בסעיף מוצרי ההון נרשם גידול של 2.9%, וזאת לעומת ירידה של 2.7% בחודש שעבר. את היום המוצלח השלים מדד אמון העסקים בצרפת, שעלה מ-68 ל-71.

מניות בכותרות

חברת התרופות השוויצרית נוברטיס דיווחה על ירידה מתונה מהצפוי ברווחי הרבעון הראשון. רווחי נוברטיס ירדו ב-15% ל-1.96 מיליארד דולר.

הבנק השוויצרי קרדיט סוויס הצליח להציג רווח של 2.01 מיליארד פרנק שוויצרי (1.7 מיליארד דולר דולר) לעומת הפסד של 2.15 מיליארד פרנק שוויצרי (1.85 מיליארד דולר) ברבעון המקביל אשתקד. קרדיט סוויס הצליח לחזור לרווחיות לאחר שבשנה שעברה פיטר 5,100, או 11% ממצבת כוח האדם וזאת לנוכח המשבר הפיננסי העולמי. אנליסטים בסקר של סוכנות הידיעות "בלומברג" חזו רווח של 1 מיליארד פרנק שוויצרי (854 מיליון דולר) בלבד.הבנק הציג יחס הלימות הון ראשוני (Tier 1) של 14.1% - הגבוה ביותר באירופה.

התפתחות מפתיעה בסאגה של פוקלסווגן ופורשה . יצרנית הרכב הגרמנית עשויה להציע הצעת רכש לפורשה לאחר שהאחרונה רכשה את רוב המניות של פולקסווגן בחודש ינואר והודיעה על כוונתה להגיע להחזקה מלאה בכל מניות פולקסווגן. על פי הדיווחים בסוכנויות הידיעות לא ידוע האם מחזיק המניות השני בגודלו בפולקסווגן יתמוך במהלך שהוא השתלטות של פולקסווגן על החברה האם.

יצרנית רכבי הספורט, פורשה , המחזיקה ביותר ממחצית מניותיה של פוקלסווגן הודיעה כי היא לא מתכוונת למכור מניות של פולקסווגן למרות שהחוב שלה ברבעון הנוכחי גדל פי שלוש.

ישראליות באירופה

מנכ"ל CMT הודיע לחברת THALES על רצונו לסיים את תפקידו. לאחר השלמת המיזוג בהצלחה ורצונה של THALES שחברת CMT תתמקד בפיתוח מוצרים חדשים החליט המנכ\"ל עמית מרידור לפנות את מקומו ולהמשיך למקומות חדשים.

חברת הנדל"ן הפינית סיטיקון , שבשליטת גזית גלוב של חיים כצמן, עברה להפסד לפני מס ברבעון הראשון של 18.1 מליון אירו (הכולל כ- 31.6 מיליון אירו ירידת ערך נדל"ן להשקעה), מרווח לפני מס של כ- 11.3 מליון אירו ברבעון המקביל אשתקד (הכולל עלית ערך נדל"ן להשקעה של כ- 0.5 מיליון אירו). ההפסד המיוחס לבעלי מניות החברה הסתכם בכ- 16.8 מיליון אירו. השווי הנכסי הנקי (NAV) הסתכם בכ- 3.62 אירו למניה לעומת 4.7 אירו למניה ברבעון המקביל אשתקד. השווי הנכסי הנקי גבוה בכ-105% ממחיר הנעילה של המניה אתמול, שעמד על 1.77 אירו למניה.

מניית סינמה סיטי ריכזה עניין בבורסת וורשה על רקע שמועות בשוק כי בעלי סינמה סיטי רוצים להשתלט על עסקיו של גלובוס.

נאנט נדל"ן , הנסחרת בבורסה המשנית בלונדון (AIM), הודיעה היום (ה') כי תמכור מחצית מפרוייקט Albert Ingatlan Kft בבודפשט לצד שלישי שזהותו אינה ידועה. נאנט תמשיך להחזיק ב-52% מזכויות ההצבעה. בעקבות העסקה, תהיה זכאית נאנט רק למחצית מהרווחים בפרוייקט, ואולם היא צפויה לרשום רווח הון בסכום לא מהותי.

בייטמן ליטווין הודיעה כי הסיכסוך המשפטי בין בייטמן ליטווין לתאגיד דלטה T הסתיים לאחר שהחברות חתמו על הסכם פשרה.

[לבורסות בעולם]

עוד כתבות

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח

חשד לפיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח: ארה"ב לא תטיל סנקציות על נצח יהודה • בשל ההפגנות הפרו-פלסטיניות: אוניברסיטת דרום קליפורניה הודיעה על ביטול טקס הפתיחה • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה  ● כל העדכונים

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

העליות בוול סטריט מתחזקות: הנאסד"ק קופץ ביותר מ-2%

מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון