גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנכ"ל נתיבי איילון: "צריך לאשר במשאל-עם הטלת אגרות גודש על כל הכניסות לת"א כי אחרת הכל יהיה פקוק - 1, 431, 4 ,5 ו-20"

שי ברס בראיון בלעדי ל"גלובס נדל"ן": "יש ירידה בתנועת המכוניות באיילון מתחילת המשבר, אך הלחץ יימשך כל עוד משפחות מחוץ לת"א מחזיקות 3 מכוניות" ; "נתיבי איילון מיצו עצמם; צריך לאשר במשאל-עם הטלת אגרות גודש על כל הכניסות לת"א כי אחרת הכל יהיה פקוק - 1, 431, 4 ,5 ו-20"

קצת קשה להודות בכך, אך למשבר הכלכלי ולמיתון במשק יש גם היבטים חיוביים. אחד מהם הוא ההקלה המסוימת בעומסי התנועה במערכת הכבישים. אולי זו התפוצצות בועת הליסינג והצמצומים בחברות ההיי טק שהורידו אלפי רכבים מהכבישים, לצד הירידה החדה ביבוא מכוניות חדשות, אבל נראה כי בחצי השנה האחרונה מורגשת ירידה הקלה מסוימת בפקקים בכניסות למטרופולין תל אביב.

נהגים שנכנסים לתל אביב מדווחים כי מתחילת 2009 מורגשת הקלה מסוימת בפקקים הקבועים בכניסות לתל אביב, וההמתנות של יותר משעה קוצרו לכ-30-40 דקות ולפעמים אף פחות מכך.

שי ברס, מנכ"ל חברת נתיבי איילון, מספר בראיון בלעדי ל"גלובס" כי בחודשים האחרונים מורגשת ירידה בנפח התנועה בנתיבי איילון, העורק התחבורתי העמוס במדינה. אבל לדברי ברס, שמודה לראשונה שנפח התנועה לא יחצה את מיליון כלי הרכב ב-2009, מוקדם מדי לברך על סוף הפקקים, ומדובר בהקלה זמנית.

"אנחנו בהחלט מזהים ירידה בתנועת הרכבים באיילון מאז שהחל המשבר. הירידה מורגשת יותר בקטעים שמחוץ לקטע המרכזי (רוקח-קיבוץ גלויות), שם מזהים ירידה של כ-6%-8% בממוצע, אבל בקטע המרכזי הירידה היא בשיעור נמוך יותר. אם בעבר הערכנו שנעבור את המיליון כלי רכב זה כבר לא יקרה השנה. ב-2009 צפויה ירידה של כ-3% בנפח התנועה ואם בשנה שעברה הגענו לכ-780-790 אלף מכוניות בשעות השיא - השנה נגיע לכ-700 אלף בלבד".

- אז מיתון והאטה כלכלית זה כל מה שהיה צריך כדי להקל על הפקקים?

ברס: "בהתחלה צפינו שהירידה תהיה אפילו יותר גבוהה בגלל המיתון, אך ממה שאני רואה יש עדיין ביקושים מאוד כבדים לרכב הפרטי והמגמה לעתיד היא של המשך הביקוש והלחץ. אני רואה למשל איך משפחות שגרות מחוץ לתל אביב ובפריפריה מחזיקות לפעמים 3 מכוניות על מנת שיוכלו להיכנס לתל אביב ברכב פרטי. הבעיה כיום היא שהתחבורה הציבורית לא נותנת את המענה הנדרש. זה מחייב אותנו לחזק את התחבורה הציבורית, לעבור לניהול תנועה מתקדם ולהטיל אגרות גודש. חייבים להכניס ברצינות את כל האמצעים שהם לא 'אספלטים' (כרוכים בתוספת נתיבים).

האם הירידה בנפח התנועה תביע לעיכוב בתכנית לגביית אגרת גודש בנתיבי איילון? בשנה שעברה משרד התחבורה העריך על כי תוטל אגרת גודש של כ-30 שקל בכניסה לעיר החל מ-2010-2012.

"לדעתי הירידה במספר הרכבים לא משנה שום דבר, ואסור לעצור את התכנית. אנחנו ממשיכים לקדם אותה ומעוניינים להביא המלצות לפני הממשלה על מנת שתתחיל במו"מ מול ראשי הערים במרחב כהכנה לגביית האגרה. סימנו באחרונה את השלב הראשון בבדיקה, וקיבלנו עוד 4 מיליון שקלים ממשרד התחבורה לשלב ב' של הבדיקות. ההמלצה העיקרית בינתיים היא לאגרות גודש מרחביות, כלומר לא אגרה נקודתית אלא בראייה מרחבית יותר של המטרופולין ורשת הכבישים.

"אנחנו בנתיבי איילון (כביש 20) לא לבד, יש את החיבור לכביש 1, 4 ו-5 וכביש 431, וצריך לבדוק אופציה לגביית אגרה בכל הכניסות למטרופולין. אנחנו עדיין בודקים את השיטות השונות להפעלת אגרות גודש ואיזו מהן היא המתאימה ביותר לארץ. בכל מקרה אני סבור שהתכנית הזו צריכה להתבצע רק בהסכמה של ראשי ערים והציבור, ואולי אפילו ברמה של משאל עם".

- ביצוע הרכבת הקלה מתעכב מזה יותר משנה בשל קשיים פיננסים ובירוקרטיים. איך אתה מעריך את סיכויי הפרויקט?

"ברמה האישית אני מאוד רוצה שזה יקרה, כי מה שאנחנו רואים היום זה שרמת הביקושים של הרכב הפרטי עולה בהתמדה, ובסוף נגיע למצב של כאוס, של לסתום לעצמנו את כל הוורידים. זו הסיבה שסובבתי את כל הארגון לטובת קידום התחבורה הציבורית. הכלל הוא שבתחבורה ציבורית אין ואקום, ואם לא יהיה קו אדום אז יהיו פתרונות אוטובוסיים חלופיים (קו BRT-אוטובוסים חשמליים רבי קיבולת) במקומו".

"חושש מהנתיב המהיר"

בעוד פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב ממשיך לדשדש, דווקא סלילת כבישים חדשים באזור המטרופולין מתקדמת במהירות. לפני כשלושה חודשים נפתח לתנועה כביש רוחב 431 ממודיעין לראשל"צ, שמתחבר גם לכביש מספר 1 (ירושלים-תל אביב) ולנתיבי איילון (מספר 20). כביש 431 הוא למעשה חלק מכביש הטבעת המטרופוליני, עוקף גוש דן, שיושלם לאחר סלילתו הצפויה של כביש רוחב 531 בשנים הקרובות.

בנוסף, לקראת סוף שנת 2010 צפוי להתפתח לתנועה נתיב האגרה המהיר בכניסה לתל אביב, בקטע שבין נתב"ג למחלף קיבוץ גלויות, וזהו עוד פרויקט שאמור להקל על עומסי התנועה בכביש ירושלים-תל אביב ובכניסה לתל אביב.

ברס מברך על התקדמות הפרויקטים אך הוא מוטרד מאוד שקצב כניסת הרכבים לנתיבי איילון מחוץ לתל אביב יגדל, והפקקים בכביש יתגברו. "אני מאוד חושש ממה שיקרה עם כניסת הנתיב המהיר. כביש 431 כרגע מחלק את התנועה בין כביש 1 ל-431, ובגדול הוא קצת הקל על העומסים בכביש ירושלים-תל אביב. אבל כשהנתיב המהיר ייכנס עשוי להיות לנו צוואר בקבוק ואני חושש שכביש 20 לא ייתן מענה ברמת שירות מספקת ויהיה סתום כמעט בכל שעות הביקושים. החשש שלנו שמי שיגיע מהנתיב המהיר יצטרף לפקק בכביש 20. גם מדרום מכיוון כביש 431 יכנסו יותר ויותר ונתקשה לעמוד בזה".

- המדינה לא לקחה בחשבון את ההשלכות שיהיו על נתיבי איילון שהוחלט לצאת לדרך עם הנתיב המהיר?

"העובדות ידועות. כביש מספר 1 הוא כביש פקוק לגמרי, משפירים ועד מחלף קיבוץ גלויות, במיוחד בשעות השיא שהולכות ומתארכות. אני רואה חשיבות רבה בנתיב המהיר, לא כפרויקט שיסעו בו ברכב הפרטי אלא במעבר לשימוש באוטובוסים וביכולת של המדינה לשכנע את הנהגים להשאיר את הרכב בחניון ולהגיע בשאטל למרכז העיר. כל הצלחה של הפרויקט והגעה מהירה לתוך העיר תלויה בכך שיהיה אחוז שימוש גבוה בתחבורה הציבורית. הנחת העבודה היתה שכמות הרכבים תווסת לפי המחיר (אגרת גודש דינמית שתשתנה בהתאם לעומס - ל.ב) ההנחה שתעריף גבוה יותר בשעות העומס יוריד את הביקושים אך אנחנו לא יודעים כיצד זה יהיה בפועל. זה נעלם גדול מבחינתנו".

- מה לגבי התכניות להוספת נתיבים לכביש איילון?

"לא יכולים להוסיף עוד נתיבים. הכביש מיצה את עצמו, אומנם לא לכל אורכו אבל מאחר ויש צווארי בקבוק בחלק מהמקטעים אי אפשר להוסיף שם אפילו מטר אספלט. בדקנו את האופציה של 'פליי-אובר' (קירוי).

"הבעיה שעלות הפרויקט היא פשוט אסטרונומית והביקושים לא מצדיקים השקעה כספית כל כך גדולה אלא אם כן אתה עושה שתי יציאות באמצע, למשל במחלף השלום ובבורסה. המשמעות היא הקמת רמפות ענקיות בלב העיר ואני לא רואה אף ראש עיר שיסכים למעין 'קרוסלה' כזאת באמצע העיר, ולכן בשורה התחתונה הפרויקט לא ריאלי כרגע.

"בדקנו עבור משרד התחבורה את האפשרות של הוספת נתיב רביעי באיילון (תוך קירוי הנחל) והמלצנו ללכת על פרויקט המסילה הרביעית ללא תוספת לכביש עצמו. לא הייתי נכנס למגה פרויקט כמו מסילה רביעית באיילון בשביל תיקונים בכביש, אבל בשביל להוסיף עוד מסילת רכבת בהחלט כן".

- נתיבי איילון מגיעים כיום כמעט עד אשדוד בדרום ונתקעתם באזור הרצליה בצפון. מה לגבי המשך התכניות להארכת הכביש לכיוון חדרה ונתניה.

"במסגרת פרויקט כביש 531 אנחנו נשלים את כביש 20 ממחלף שבעת הכוכבים עד רשפון ואז הכביש יתחבר לכביש החוף באזור שפיים. כרגע יש מחלוקת במשרד התחבורה בקשר להמשך הסלילה של נתיבי איילון צפונה. יש קולות שמצדדים בהארכת הכביש ויש קולות בעד חיזוק כבישי האורך הקיימים (כביש 2, 4 ו-6). בעינינו חד משמעית כדאי להרחיב את איילון עד נתניה, אבל לא כרגע. במצב הנוכחי חשוב לעשות מאמץ לא להרחיב כבישים קיימים ולשפר את התחבורה הציבורית. אני מסכים ב-100% שזה הרבה יותר חשוב כי המטרה היא לא לעודד את הרכב הפרטי. אבל אם יגיע הזמן, שהמציאות תעשה את שלה, ואם יהיו ביקושים, אז כן יצטרכו לעשות את זה".

- מתי לדעתך זה יקרה?

"אולי עוד 20 שנה, לא לפני".

lior-b@globes.co.il

עוד כתבות

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?