גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פרופ' אריה אורנשטיין: "רופא שיתנגד לפיתוחים, ימצא את עצמו מחוץ למקצוע"

אורנשטיין, ראש המרכז לטכנולוגיות מתקדמות בשיבא, אומר בראיון ל"גלובס" כי העתיד נמצא בניתוחים רובוטיים בבקרה אוטומטית, וכי על הרופאים להתאים את עצמם לחדשנות ; "השמרנות של מקצוע הרפואה היא בעוכריו"

"העולם הואץ. בכל תחום מדעי, קצב החדשנות עלה באופן מהותי - חוץ מאחד, הרפואה", כך אומר בראיון ל"גלובס" פרופ' אריה אורנשטיין, ראש המרכז לטכנולוגיות מתקדמות במרכז הרפואי שיבא, בעבר כירורג לב והיום מנהל המחלקה לכירורגיה פלסטית בבית-החולים.

"השמרנות של מקצוע הרפואה היא בעוכריו", אומר אורנשטיין. "במאה ה-20 הומצאו החיסונים והאנטיביוטיקה וההדמיה הלא-פולשנית, ומעבר לכך כמעט שלא היו מהפכות. אך האם המאה ה-21 תהיה דומה למאה ה-20?"

אורנשטיין מאמין שלא, שאי אפשר לעצור את קצב השינוי, ושגם הרפואה תצטרך להתקדם, ולו בגלל השינויים בתחומים המשיקים. "המדע בנוי על הפצת מידע. איסוף מידע למחקר, שארך פעם שנה, דורש היום 24 שעות. ניתן היום לבצע ניתוח של ניסוי קליני בזמן אמת ולתקן תוך כדי תנועה".

את המרכז לטכנולוגיות מתקדמות הקים אורנשטיין ב-1989, מתוך מחשבה על העולם החדש הזה שהוא מתאר. בעולם הזה, מפתחים טכנולוגיות "בשדה הקרב האמיתי", כמו שהוא מכנה זאת. המרכז הוא שילוב של יחידת ניסויים קליניים, חברת מסחור ומכון מחקר עצמאי.

המרכז מגייס המצאות מן החוקרים של ביה"ח ומפתח אותן עד רמה מסוימת, ואחר-כך מעבירן לחברות מסחריות. כמו-כן, הוא מעסיק 10 מדענים במשרה מלאה, על המצאות יישומיות משלהם.

בנוסף, הוא אחראי על הקשר עם חברות חיצוניות שמעוניינות לפתח טכנולוגיות יחד עם שיבא, במעין מחלקות מו"פ בתוך ביה"ח. "ביה"ח לא מבין מה זה ייצור, גיוס כספים, ניהול, פיתוח ושיווק. לעומת זאת, היזם אינו מבין מהו רופא, חולה, מערכת בריאות. מרכז כזה משלב בין שניהם", אומר אורנשטיין.

חידוד החושים

המטרה של בריאת חדר המשחקים של הטכנולוגיות הרפואיות נועד לא רק כדי לקדם את הטכנולוגיות עצמן, אלא גם כדי לשמר את הרופאים ולשדרג את עבודתם.

"מסיימי לימודי הרפואה לומדים מקצוע שאינו מתאים לעולם החדש", אומר אורנשטיין. "אומרים להם - תפקידכם הוא לטפל בחולים. אחרי 10 שנים הם מרגישים שהיכולות האינטלקטואליות שלהם יותר גדולות מזה, ושהם נעשים פחות חדים. ניתנת להם האפשרות להמשיך לחקור באוניברסיטה, אבל למי יש זמן? כשרצינו להביא את האוניברסיטה לכאן, משרד האוצר לא הסכים.

"בינתיים, החברים שלהם מבית-הספר שהיו פחות מוכשרים והלכו לכיוון עסקי, עשויים לעשות הון. הרופאים מסתכלים סביב, לחפש עיסוקים אחרים. חייבים לתת לצעירים המוכשרים האלה הזדמנות להגשמה עצמית, גם למוח וגם לכיס", הוא סבור. המרכז מפעיל, למשל, את פרויקט תלפיות, להכשרת רופאים לתפקידי ניהול.

לאורנשטיין יש בטן מלאה על התפיסה של עולם המסחור ע"י המדינה. "באוצר רואים בביה"ח שירות לציבור ולכן תמיד יש משהו שצריך לקצץ בו. אלא שהמרכז יכול דווקא להיות מקור הכנסות עבור בית-החולים".

בשיבא פועלת גם חברת תל-השומר בע"מ, שהינה ישות נפרדת המטפלת בצד העסקי של הקניין הרוחני הנובע מביה"ח, ואחראית לרישום הפטנטים, ליצירת קשר עם החברות המסחריות ולניסוח חוזים.

לסגור את הלופ

לאורנשטיין רעיונות לגבי עתידה של הרפואה, שהטכנולוגיות של המרכז שבניהולו נוטות להשתלב בהן. אחד מהם הוא "סגירת המעגל", השאול מעולם בקרת הייצור ומהעולם הצבאי.

"בכל תחום אחר, מערכות אוטומטיות מבצעות אבחון, מפעילות בעצמן תגובה לאבחון ועורכות את הניטור של התגובה ומציעות שיפור לפעם הבאה", הוא אומר. מערכות רובוטיות אוטומטיות כאלה יכולות לשמש לדעתו גם ברפואה - אפילו במקום הרופא.

זה מתחיל מהדמיה אנטומית ופונקציונלית, במסגרתה רואים את פנים הגוף כאילו הוא שקוף ובתוכו מזהים את החומר ממנו עשויה כל רקמה. כמה חברות משתפות פעולה בנושא זה עם המרכז לטכנולוגיות מתקדמות, כמו חברת Odin, שנמכרה למדטרוניק, ובעבר פיתחה בתוך המרכז מכשיר MRI קטן שניתן להכנסה לתוך חדר ניתוח.

"החברה פועלת מכאן מיום היוולדה", מספר אורנשטיין, "אנחנו נתנו את המקום, את העזרה הקלינית ובנינו להם חדר ניתוח מיוחד. במסגרת העסקה היו לנו גם מניות, אבל הכי חשוב - קיבלנו מכשיר וצוות תמיכה מקומי".

חברת Applied Spectral Imaging פועלת יחד עם המרכז בפרויקט בתחום ההדמיה הביולוגית של הגוף. ע"י מדידת ספקטרום האור הנובע מחומרים שונים, ניתן לסווג אותם לפי סוג החומר - למשל, לפי כמות המים, החמצן או הגלוקוז בו. כך ניתן לזהות רקמות פעילות במוח או רקמה שמתרחש בה מטבוליזם של גלוקוז.

שילוב ההדמיה האנטומית (של אודין) יחד עם ההדמיה הביולוגית (של ASI) נותן תמונה של מה שקורה בתוך הגוף, ועתה מתחיל תהליך הטיפול.

פתרונות מכניים

כאן ניתן להפעיל טכנולוגיה כמו של חברת Insightec, שגם היא נעזרה במרכז בתל-השומר כדי לפתח את הטכנולוגיה שלה, שמאתרת גידולים באמצעות MRI וממקדת בהן אנרגיית אולטרה-סאונד כדי לצרוב אותם.

כיום, מי שמכוון את קרני האולטרה-סאונד למקום הוא גורם אנושי, אך אורנשטיין מאמין שבהמשך ניתן יהיה לעשות זאת באופן אוטומטי, כאשר תוך כדי הטיפול מפעילים את מכשירי המדידה כדי לקבוע האם הטיפול היה אפקטיבי.

"אלה עדיין פתרונות מכניים", מסייג אורנשטיין, ומנסה לנבא מה יהיה עוד הלאה, כשהטיפול יהיה ביולוגי לגמרי. "למשל, בתהליך יצירת כלי דם - היום מקובל לחתוך, להשתיל מעקף ולתפור ביד. בעתיד ניקח וירוס, שהוא מפעל לייצור של חלבון אחד, נשלב בו גן שיגרום לו לייצר חלבון המעודד גידול של תאי דם חדשים, ונזריק אותו לתוך הגוף. כאשר יצמחו מספיק תאים, הגוף ייתן לו סימן לעצור, ואם לא, ניתן יהיה להזריק חומרים שימנעו ממנו להמשיך לפעול".

* אתה מסיר את הרופאים מן המשוואה, לפחות כמבצעי הטיפול הידני. הם לא יתנגדו?

"הטכנולוגיה חייבת להתקדם, ורופא שלא יתקדם איתה, לא יהיה חלק מן המקצוע. אי אפשר לשים ברקס על הטכנולוגיה הרפואית".

עוד כתבות

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר, לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock

לפני פסח נרשם זינוק ברכישות בכרטיסי אשראי, אבל בחג עצמו הארנק נשאר בכיס

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענף החשמל והאלקטרוניקה רשם את העלייה הגבוהה של השבוע בהיקף ההכנסות

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

ותיקי אגף תקציבים קיימו כנס נגד הממשלה. מי בלטו בהיעדרם?

כ-300 בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר התאספו היום (ג') למחות נגד המדיניות הנוכחית באגף ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מנורה מבטחים, כלל, מיטב, מור והראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, נטי לוי, כדיה לוי, רמי זרנגר, טל שחר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

איתי בן זקן (משמאל) ונמרוד שדות, מייסדי האניקומב / צילום: יוסי זליגר

חברת הביטוח הדיגיטלית האניקומב גייסה 36 מיליון דולר

האניקומב מציעה ביטוח דיגיטלי לבעלי בתים משותפים בארה"ב, שוק שמוערך ב-34 מיליארד דולר ● החברה תשתמש בכספי הגיוס להעמקת היתרון הטכנולוגי המבוסס AI שלה ולהתרחבות לשווקים משיקים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

260 מיליון דולר: כל הפרטים על עסקת הנשק שארה״ב מעכבת לישראל

ממשל ביידן מעכב את אספקת התחמושת לתקיפה ישירה משום שהוא לוחץ על בעלת בריתו ישראל לא להיכנס לרפיח

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

יגאל דמרי מתכנן להקפיץ את שכרם של אשתו ובנו במיליוני שקלים לשנה

חברת הבנייה שבשליטת דמרי מבקשת לאשר מדיניות תגמול חדשה ממנה ייהנו גם חלק מבני משפחתו, שתאפשר להם לקבל תגמול הוני בהיקף של עד 1.5 מיליון שקל בשנה כל אחד

חדרה. אין מספיק אוטובוסים / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials

בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ

בעקבות סכסוך בין משרד התחבורה למשרד האוצר, מנכ"ל משרד התחבורה מאיים לבטל נת"צים ברחבי הארץ ● הסיבה: משרד האוצר לא אישר חתימה על הסכם עם עיריית חדרה לחידוש רחובות והקמת נתיבי העדפה