גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המהפך של ויז'ן-קר: על סף אישור FDA, היא יוצאת לגייס 20 מ' ד'

זאת, כ-3 שנים אחרי שהמוצר לטיפול בניוון ראייתי נדחה על-ידי הרשות האמריקנית למזון ותרופות ; המייסד וממציא המוצר הוא פרופ' יוסי גרוס, ממייסדי ביוקונטרול וטראנספרמה

חברת VisionCare, המפתחת טלסקופ זעיר לטיפול במחלת הניוון הראייתי תלוי הגיל, קיבלה המלצה לאישור המוצר מהוועדה המקצועית לתחום רפואת העיניים של הרשות האמריקנית למזון ותרופות, ה-FDA.

המלצות של הוועדות המקצועיות בדרך-כלל מניבות אישור רשמי על-ידי הרשות, כך שהחברה נערכת להשיק את המוצר כבר ברבעון השלישי של השנה.

מדובר בחדשות מצוינות לחברה, בוודאי בהתחשב בדרך הקשה שעברה בשנים האחרונות. לפני שלוש שנים היא קיבלה תשובה אחרת לגמרי כשהגישה את המוצר לראשונה לאישור. הוועדה למחלות עיניים המליצה אז ל-FDA שלא לאשר את המוצר, בשל החשש שאינו בטוח. ה-FDA התחשב בהמלצה זו ושלח את החברה לבצע ניסויים נוספים.

"נתבקשנו אז לבצע מספר בדיקות נוספות של בטיחות המוצר, כאשר אחת מהן דרשה מעקב אחר החולים למשך שנתיים", מספר היום אלן היל, מנכ"ל החברה.

"עמדנו בכל הבדיקות ולכן קיבלנו כעת את ההמלצה, תחת כמה תנאים וביניהם יידוע כל המטופלים במוצר לגבי תופעות לוואי אפשריות שלו וכן המשך מעקב אחרי החולים גם לאחר השתלת המוצר". היל צופה כי אישור ה-FDA למוצר יתקבל בפועל ברבעון שלישי של 2009.

ועכשיו: שיפוי רפואי

ב-2006, כשבקשת החברה לאישור נדחתה, העריך היל כי "רישום המוצר יתעכב בכ-9-12 חודשים". לוחות זמנים הם תמיד דבר גמיש ובביומד על אחת כמה וכמה, אך היל הוסיף אז ואמר כי "אני מעריך שהכסף בקופה שלנו יספיק לעוד 3 שנים לפחות, אפילו אם ייכלל בהן עוד ניסוי". ואכן החברה לא נאלצה מאז לצאת לגיוס הון נוסף.

בשיחה עם היל היום, הוא אמר כי החברה מתכננת כעת לגייס כ-20 מיליון דולר שישמשו לייצור ושיווק המוצר. החברה מפעילה מרכז מו"פ ופעילות ייצור בפתח תקווה, אותה היא מתכננת להרחיב עם קבלת האישור והמעבר לשלב הבא.

ויז'ן-קר מתכננת לשווק את מוצריה ברוב המדינות באופן ישיר. הצעד הבא מבחינתה יהיה השגת שיפוי ביטוחי למוצר, כאשר בשלב הראשון היא תנצל קודים קיימים, ובהמשך היא מקווה לקבל קודים ייחודיים משלה.

ויז'ן-קר מפתחת טלסקופ זעיר להשתלה בתוך העין כתחליף לעדשת העין, כאשר זו נעכרת ומתעוותת עם הגיל. בחברה הושקעו עד היום כ-46 מיליון דולר, ביניהם 20 מיליון בסבב הגיוס האחרון, אותו הובילה חברת בוסטון סיינטיפיק.

משקיעים נוספים בחברה הם הקרנות הישראליות אינפיניטי, פיטנגו, אמפל וקרן ההון סיכון של כלל. לצידן, השקיעו בחברה גם הקרנות הזרות JP Morgan ,Canada Israel Opportunity, Onset Ventures ו-Three arch partners.

את החברה ייסד פרופ' יוסי גרוס יחד עם יצחק ודויד ליפשיץ. המוצר שפיתחו הוא חלוצי וייחודי בשוק, כמו רוב המוצרים של גרוס. הוא נועד לטיפול במחלת הניוון העיני תלוי הגיל (AMD - Age related Macular Degeneration), במסגרתה מתרחשת התעוותות הדרגתית של עדשת העין וכתוצאה מכך הופכת הראייה למטושטשת מאוד ומאופיינת בנקודות עיוורון, בעיקר במרכז שדה הראייה

הטיפול של ויז'ן-קר לא נועד להחזיר ראייה למי שהתעוור לגמרי, אלא לשפר ראייה אצל מבוגרים שראייתם התדרדרה מאוד. כיום משתמשים החולים במגוון מכשירים חיצוניים הנראים כמו משקפות, כשעליהם להשתמש בחוש הראיה, אך אלה אינם נמצאים בשימוש קבוע. המוצר של ויז'ן-קר הוא מושתל ומשפר את הראיה לאורך כל שעות היום.

הטלסקופ, שגודלו כגודל האפונה, אמור להיות מותקן בעין אחת ולשדר קלט מן הסביבה ישירות לתוך הרשתית, ללא צורך בעדשה. שידור כזה מאפשר לראות בעין המטופלת את מרכז שדה הראייה.

ה-FDA חשש כי השתלת המוצר עלולה לגרום להתנוונות של התאים סביב השתל או להתנפחות של העדשה. המעקב הנוסף שערכה החברה אחר החולים בשנתיים האחרונות, הראה כי לא נוצר נזק כזה.

כמו-כן, היה חשש כי החולים יתקשו להתרגל לראייה מסוג חדש, ואכן מספר חולים מתוך מעל 100 המשתתפים בניסוי ביקשו להסיר את השתל, אך הרוב המטופלים היו מרוצים.

גרוס מגיע לשוק

בשוק קיימות עוד מספר חברות שהוקמו על בסיס רעיונותיו של גרוס. הבולטות הן טראנספרמה, שחתמה עם אלי לילי על הסכם עם פוטנציאל של מאות מיליוני דולרים; ביוקונטרול, שחלק מהטכנולוגיה שלה נמכרה ב-50 מיליון דולר לחברת AMS האמריקנית; Beta O2, שחתמה עם בוסטון סיינטיפיק על הסכם לרכישה הדרגתית של אחזקותיה, באם המוצר יתפתח כרצוי, בשווי שעשוי להגיע אף למיליארד דולר; וכן גם Brainsgate, GI View ו-Early Sense.

לפני כשנה הוקמה קרן Rainbow, בהובלת חברת ההשקעות גלנרוק של ליאון ושולה רקנאטי, המשקיעה אך ורק במיזמים של גרוס. בעבר קיבלו חברות של גרוס השקעות נדיבות גם מבוסטון סיינטיפיק.

אם אכן יתקבל עתה האישור מה-FDA, יהיה זה המוצר הראשון של גרוס המגיע לשוק תחת חברה עצמאית.

בעמק הסיליקון מחפשים מודל מימון חלופי

מאחר שוול-סטריט סגורה למעשה בפני הנפקות ראשונות, המשקיעים בחברות הסטארט-אפ בעמק הסיליקון נוקטים בשיטות פחות פורמאליות כדי לממש חלק מאחזקותיהם.

העלייה מחדש של השוק השניוני (Secondary), פותחת דלת אחורית להשקעה בחברות פרטיות במחירי סוף עונה.

"השוק הזה הופך לזירה חשובה כאשר השווקים הציבוריים הרשמיים סגורים", אומר טים דרייפר, מייסד ושותף של קרן ההון סיכון DFJ, אשר הקרן שלו פועלת עם אחת מחברות התיווך החדשות. "ללא נזילות, ייפסקו ההשקעות בקרנות ההון סיכון, שלא יוכלו יותר לתמוך ביזמים. החלום האמריקני מצוי כאן בסכנה", הוא אומר.

חוסר האפשרות להנפיק, גרם להקמת סוג חדש של קרנות השקעה, שמתמחות ברכישת אחזקות בקרנות הון סיכון, אחזקות ישירות במיזמים שנתמכים על-ידי הקרנות, או שפועלות בשני נתיבים אלו גם יחד.

הגופים שהוקמו כדי להשקיע בתחום המשגשג הזה, כמו Industry Ventures ו-Saints Capital מסן פרנסיסקו, מדווחים על כניסת הון מהירה.

בו-זמנית החלו לצוץ ברוקרים מתמחים, שמפגישים בין קונים ומוכרים של אחזקות בחברות סטארט-אפ, ואפילו יוצרים פורטפוליו שלם של אחזקות מסוג זה.

חברת תיווך אחרת, Inside Venture, מתמקדת בחברות בשלבים מאוחרים, כאלו שבזמנים רגילים היו כבר מונפקות. לדברי, דייויד ווילד, לשעבר סגן יו"ר הנאסד"ק, שהצטרף בחודש שעבר למועצת המנהלים של אינסייד ונצ'רס, אחת החברות הללו מרוויחה 80 מיליון דולר ורושמת הכנסות בהיקף של מיליארד דולר, ובכל-זאת לא ניתן להנפיקה כעת.

באקלים שנוצר, חברות התיווך הללו מושכות קרנות. כספי ההשקעות של אינדסטרי ונצ'רס עלו ביותר מפי-שלוש בשלוש השנים האחרונות, ל-500 מיליון דולר.

בסיינטס קפיטל אומרים שהם השקיעו 360 מיליון דולר מאז מאי 2008. זאת בהשוואה ל-20 מיליון בלבד בשנה וחצי שלפני כן.

עוד כתבות

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר