גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בדיקת "גלובס": כמה אמינים מדריכי אנשי המקצוע המומלצים - וכמה עולה להשתלב בהם?

לפחות 5 מדריכי מומלצים מצהירים כי הם מחזיקים ברשימת בעלי המקצוע האמינים ביותר ■ בעלי המקצוע מצידם מוכנים לשלם ממיטב כספם כדי להיכלל ברשימות, כשכל הנדרש מהם הוא לעבור בדיקה שטחית למדי

ב-2004 עלתה לשידור תוכניתו של חיים הכט "יצאת צדיק" שחוללה מהפכה בקרב בעלי מקצוע ונותני שירות בענפים השונים. בתוכנית נחשפו "הצדיקים" והיפוכם, באמצעות מצלמה נסתרת שתיעדה את השירות והעבודה (גם ב"עיניים"). פרט ל"רעש" שעשתה התוכנית, "הצדיקים" זכו לעדנה ולהתגאות בתואר, שבוודאי תרם רבות לעסקים.

הרעיון של המלצה, לכאורה אישית, על בעלי מקצוע הוא מהלך שיווקי מתבקש. בין המדריכים המודפסים "יצאת גדול", "המקצוענים" ו"המומלצים של ג.יפית" שהושק באחרונה, לצדם אתרי אינטרנט ומרכזי מידע דוגמת מידרג או no problem - כל אלה מנסים לשמש תחליף להמלצה אותנטית ממכר בעל ניסיון.

בעלי המקצוע המופיעים במדריכים הללו משלמים עבור הפרסום סכום הנע בין 2,500 שקל ל-7,000 שקל לשנה (ראה מסגרת), לאחר שהתחייבו לאמנת שירות ועברו בדיקה סטנדרטית, בעלת רף בסיסי למדי, הכוללת סקירת פנקס החשבוניות, "כשרות" העסק ומספר המלצות (לא של בני משפחה). אלה המושמצים לא יזכו לפרסום מחדש.

גורמים בענף מטילים ספק בבדיקות האלה. "אני יודע בוודאות שהרוב בכלל לא מתקשרים לממליצים, או בודקים את אמינותם" אומר גורם מחלוצי הענף, וקולות אחרים מזלזלים בבדיקת רישיונות בעלי המקצוע: "כיום רק בודדים צריכים להציג רישיון, בהם מדבירים וחשמלאים, כך שבפועל זהו פרמטר המוצג לכאורה כמהותי, אולם הוא זניח וניתן לבדיקה על-ידי כל אזרח באתר האינטרנט של משרד התמ"ת".

מרבית המדריכים המודפסים מתבססים על אמנת שירות עליה חותמים המפרסמים במדריך: כך ב"מקצוענים", ב"יצאת גדול" ובמדריך ה"מומלצים של ג.יפית" שראה אור באחרונה - מיזם משותף עם דפי זהב. הרעיון הוא שאם מתגובות הצרכנים יתגלה שבעל העסק לא עומד באמנת השירות אליה התחייב, הוא לא יהיה זכאי להיכנס למגזין הבא. בפועל, הוא ייהנה מהספק במהלך השנה בה המדריך בתוקף - עד להוצאת המדריך הבא.

אמינות או מקצועיות: מה יותר חשוב?

"הסלקציה ב'מומלצים' נעשית רק על אמינות, כאשר בעלי המקצוע מופיעים בו כ'עסק ראוי'. מקצועיותם לא נבחנת", אומרת יפית גרינברג, יו"ר "המומלצים" ומוסיפה: "המדריך נמצא בצעדיו הראשונים, בהמשך הדרך, הצרכנים יעזרו לנו לבנות מדריך אמיתי באמצעות תגובות על בעלי המקצוע המפורסמים במדריכים".

* האם בעתיד יתבצע דירוג ויינתנו ציונים לפי התגובות?

"אנחנו מתמקדים כרגע בבדיקת אמינות העסק. זה לא לעניין לתת ציונים - בוודאי כל עוד הפרסום בחוברת הוא בתשלום", אומרת גרינברג.

כיום, אתר מידרג www.midrag.co.il הוא היחיד המדרג גם את איכות בעלי המקצוע לאחר העבודה, ולא בהסתמך על אמנה עליהם התחייבו לפני ששילמו על פרסומם. הדירוגים נקבעים לאחר חוות דעת של לקוחות בפועל, באמצעות משוב טלפוני המתבצע לאחר עבודתו של בעל המקצוע - תמליל השיחה מפורסם באתר. הדירוגים כוללים ציון לאיכות העבודה, למחיר וציון כללי. בעל מקצוע שדירוגו הממוצע יורד מתחת ל-8 מוצא מהרשימה.

פלטפורמת החיפוש באתר מספקת טבלת דירוגים לפי איכות, מחיר, זמינות לעבודה ומספר המדרגים. בחירת אחד המדורגים תחשוף את חוות הדעת אודותיו, לרבות נתונים סטטיסטיים או פילוח לפי סוגי העבודה. מספר הטלפון יינתן רק למנויים שהם חברים רשומים באתר - לשם כך יש להזין שם ומספר טלפון שיזכו בסיסמת כניסה. שלוש הפעמים הראשונים אינן כרוכות בתשלום, בהמשך ניתן לרכוש מנוי שנתי, ללא הגבלה, ב-18 שקל, או לקבל פרטי בעל מקצוע תמורת המלצה על האתר לחבר.

נוחם אוחנה, מנהל מידרג, פוסל את אפקטיביות המדריך המודפס, שמטבעו לא ניתן לעדכון שוטף: "הנתונים מתעדכנים אונליין. מי שמדורג ראשון היום יכול להיות שני מחר. במדריך מודפס מה שמפורסם לא ניתן לשינוי וזה בעייתי". את המדריכים המודפסים הוא מגדיר כ"דפי זהב בתחפושת. ההבדל בינינו הוא הבדל של שמים וארץ: מדובר במערכת דירוג מול מערכת פרסום. צריך להבין שהנושא של מצוינות הוא דרמטי, ובעלי מקצוע עושים מהלך עצום להיות מדורגים במקומות הראשונים. המאמץ הנדרש מהם גדול בהרבה ביחס לאלה ששילמו עבור פרסום בחוברת".

No problem הוא מוקד נוסף המספק את בעלי המקצוע, האמינים כמובן. רשימת בעלי מקצוע מופיעה באתר החברה וניתן גם לשלוח מייל או להשאיר פרטים במוקד טלפוני. לאחר השארת פרטי השירות הנדרש, יועברו פרטיכם לבעלי המקצוע. אלה, כך מצוין באתר, עוברים סינון קפדני גם באמצעות סקרי שביעות רצון לפיהם נקבע ציונם של בעלי המקצוע שבמאגר. באתר, לצד פרטי בעל המקצוע, מצוינת כמות הפניות והסקרים המדגמיים שבוצעו - ללא ציון או דירוג התוצאות.

רשימה שחורה - כן או לא?

כל המדריכים מגובים באתר אינטרנט ייעודי. לדברי סתר, למרות הבעייתיות, עדיין נדרש מדריך מודפס, שכן מסקרי "המקצוענים" פופולריות המדריך המודפס עומדת על כ-70% ביחס להזמנת בעלי מקצוע מאתר האינטרנט. כך או כך, באתרים ניתן למצוא מידע חיוני נוסף כמו מחירונים: באתר המקצוענים www.pro.co.il ישנו מחירון שהורכב בשת"פ עם לוי יצחק, ובאתר של יצאת גדול, www.3144.co.il, ניתן למצוא מחירון הנאסף באמצעות סקר סמוי לבעלי המקצוע, לפי סוגי עבודה. "בעלי המקצוע לא אוהבים את העובדה שאנחנו מפרסמים טווח מחירים לעבודות, מה שלא מאפשר להם 'לשחק' עם המחיר", אומר נוריאל, "אבל עבור הצרכנים זה קלף חזק".

בניגוד למתחרים, באתר מפורסמת גם "רשימה שחורה" של בעלי מקצוע שהוצאו מהאתר. אצל המתחרים פרטי המושמצים פשוט נמחקים מעין הצרכן. ואכן, האחרים שוללים רשימה כזו: "זוהי רשימה 'צהובה' שלא משרתת את המטרה", אומר אוחנה. "אנחנו דואגים להדליק את האור על הטובים ולא להציג את החושך". וסתר מוסיף :"לא יעלה על הדעת לפרסם רשימה כזו, בעיקר כשהיא לא בהכרח 'כשרה' וכוללת גם סגירת חשבונות אישית".

לפרסם טוקבקים או לא?

גרינברג סבורה שתוך שנתיים צרכנים יעדיפו את המידע הווירטואלי וכך ישמש אתר המומלצים www.mumlazim.co.il, כבמה מרכזית ללא צורך במדריך המודפס. באתר מוזמנים הגולשים "לתת תגובה" על בעלי העסקה המופיעים שם. התגובות אינן מפורסמות. "טוקבקים הם מכת מדינה", היא פוסקת, "ולכן בשום פנים לא נשמש כבמה לתגובות. התגובות המתקבלות נבדקות ונשמרות במערכת. בעל מקצוע שלא יימצא ראוי לא יוכל להופיע במדריך הבא".

גם סתר סבור כי פרסום טוקבקים אינו ראוי: "בארץ אין תרבות טוקבקים אמיתית ולפחות חצי מהתגובות הן פיקטיביות. הצרכנים לא מודעים ליכולת ההשפעה שלהם באמצעות טוקבקים אמיתיים - נושא שאינו מפותח כיום, ולא נראה שיתפתח בעתיד הקרוב". מנשה נוריאל, מנכ"ל "יצאת גדול" דווקא בעד חשיפת התגובות. חברת "יצאת גדול" עומדת להשיק מחדש את אתר האינטרנט של החברה שישמש פלטפורמה לפידבקים מהגולשים, לפיהם ייקבעו דירוגי בעלי המקצוע.

* כיצד תמגרו פידבקים פיקטיביים ממתחרים משמיצים או משבחים עצמיים?

"לא נוכל למגר את התופעה לגמרי", מסביר נוריאל, "ניתן יהיה לשלוח רק תגובה אחת מכל מחשב, כך שאני מקווה להפחית את כמות התגובות הללו - שאני מודע לכך שבוודאי יהיו".

ריבוי המדריכים עלול לעורר ציניות בקרב צרכנים ולערער את האמון בפורמט. התחרות בענף ערה ובלשון המעטה אינה מפרגנת בין הפועלים בו. "הציניות תתעורר בצדק", אומר סתר ומוסיף: "התחרות הקשה בענף הבעייתי הזה גורמת לכך שהמדריכים גם נראים דומה, ובפרט כאשר חלקם שמים דגש פחות על הצרכנים ויותר על רווחיות העסק. הצרכנים ילמדו על בשרם על מי ניתן לסמוך באמת".

נוריאל מדגיש כי כדי לרכוש את אמון הצרכנים, ב"יצאת גדול" שמו לעצמם למטרה לטפל באופן מעמיק בכל תלונה: "הקלף החזק שלנו הוא טיפול יסודי ומיידי בתלונות ופרסום רשימה שחורה. בסופו של דבר בעלי המקצוע משלמים עבור הפרסום והתפקיד שלי הוא להצדיק את זה".

האם ריבוי המדריכים הממליצים מהווה איום על הזירה האינטרנטית בענף? אוחנה אינו סבור כך: "לא. מה שמטריד אותי הוא שההמלצות על בעלי מקצוע יזכו למוניטין מפוקפק. לא פשוט לרכוש את אמונם של הצרכנים, וזילות הענף תגרור לסקפטיות".

כוחה של תלונה

תלונות הצרכנים אינן משמשות רק כמקור לדירוג או פידבק אלא בחלקן זוכות להתייחסות מעמיקה. נוריאל מסביר כי בדיקת התלונה כוללת שליחת מומחה לבחון העבודה שנעשתה, ובכדי לבדוק את אמינות המפרסמים במדריך אחת לחודש מתבצעת בדיקה בפועל באמצעות לקוח סמוי, תקלה יזומה ושמאי חיצוני.

ב"מקצוענים" הצרכנים יוזמים את השיחות. "בדרך כלל כדי להתלונן ולקבל פיצוי על עוגמת-נפש", מסביר סתר, שמספר על גידול דרמטי במספר המטלפנים אל החברה. "אנחנו משמשים כמגשרים ודואגים לפיצוי במידת הצורך".

במידרג פרסום התלונות הוא שעושה את העבודה: "אנחנו מפרסמים כל חוות דעת, ובעלי המקצוע דואגים להיכנס בכל יום ולראות היכן טעו ומה יצטרכו לעשות כדי להגיע למקום גבוה בדירוג", מסביר אוחנה, "כמובן שנגישות הגולשים לפידבק מרתיעה לא פחות".

"לא מן הנמנע שפורמט ההמלצות יתפוס נפח כזה שייאלץ גם את מדריך דפי זהב ליישם פורמט המדרג את בעלי המקצוע לא לפי סדר ה-א'-ב'", אומר אוחנה.

גם באתר האינטרנט של מודיעין 144 של בזק תסונן בקרוב הרשימה הארוכה של בעלי המקצוע בכל קטגוריה: באחרונה נחתם הסכם מול אמון הציבור, לפיו בתי עסק המחוייבים לכללי הארגון יופיעו כשלצידם סימון תו אמון הציבור. לצד תוצאות החיפוש יופיעו כלים שימושיים הכוללים "רשימת מהמורות והמכשולים המרכזיים בענף", עצות וטיפים, פסיקות ותקדימים ועוד. הצרכנים מוזמנים להגיש תלונה ב"אמון הציבור" נגד בתי עסק שלא עומדים בהתחייבותם.

מחיר הפרסום במדריכים: בין 2,500 ל-7,000 שקל

באמצעות שיחות לקוח סמוי ביררנו את מחירי הפרסום בכל המדריכים המוזכרים בכתבה.

"המומלצים של ג.יפית": הוצעה חבילת פרסום מקיפה הכוללת פרסום במדריך ובאתר, בשילוב עם מדיה מקומית: רדיו או עיתון או שלטי אוטובוס: הכול מגובה בהמלצתה של ג.יפית. מחיר בלתי רשמי שנמסר בשיחה הוא 400 שקל לחודש (4,800 שקל בשנה) לחבילה משולבת.

"המקצוענים": הנציג הדגיש שהפרסום במדריך המודפס כרוך בתשלום, רק לאחר התחייבות לאמנת השירות ובדיקות סטנדרטיות של בעל העסק: פנקס חשבוניות, תלונות או תביעות משפטיות. המחיר, לפי הנציג, נע בין 4,000 ל-7,000 שקל לפרסום במגזין המופץ אחת לשנה.

"יצאת גדול": בשיחה הוסבר על האמינות שרכשה החברה במהלך שש השנים שהיא פועלת. הבדיקה הנדרשת טרם הזכות לפרסם כוללת ביקורת שנתית בבית העסק לרבות בדיקת תעודות רלוונטיות וקבלת חמש המלצות. במקרה בו מתקבלות שלוש תלונות, מתבצעת בדיקה מעמיקה עם המתלונן ובעל העסק. אם יתרשמו כי לא פעל כשורה - לא ימשיך לפרסם במסגרת יצאת גדול. במה אתם שונים מהאחרים? "במשך שש שנים הגענו ל-6,000 מפרסמים. המחיר: 2,500-7,000 שקל לשנה (לשטח של רבע, חצי או עמוד שלם).

מידרג: בשיחה הוסבר כי בשלב הראשון, טרם הכניסה למאגר, מתקשרים מהחברה ל-10-15 לקוחות רנדומליים מתוך פנקס החשבוניות של בעל העסק. בהנחה שחוות הדעת חיוביות, הן מפורסמות באתר ואליהן מתווספות חוות דעת מלקוחות עתידיים. התשלום לאתר הוא אחוזים משכר העבודה: 4.5% מעסקה ששווייה עד 100 אלף שקל ו-2.5% מעבר לכך.

עוד כתבות

בכמה נמכר בית פרטי שזקוק לשיפוץ יסודי ביישוב הר אדר / צילום: נועם יונה

המחיר ההתחלתי נשק ל-6 מיליון שקל: בכמה נמכר בית בן 40 בהר אדר?

מחיר השיווק של הנכס, בעל 7.5 חדרים, עמד על 5.8 מיליון שקל ● לבסוף, הוא נמכר תמורת 4.9 מיליון שקל ● "זאת הייתה עסקה לא פשוטה, המוכרים התחילו גבוה אבל הבינו את המצב בשוק" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון

אביגדור וילנץ / צילום: אינטל

זנדסק מגיעה לישראל: רוכשת את אנליש בכ-40-50 מיליון דולר

הרכישה תאפשר לחברת התוכנה האמריקאית לפתוח לראשונה מרכז פיתוח בישראל ● בין המשקיעים המוקדמים בחברת ה-AI הקטנה: קרן TLV Partners, אביגדור וילנץ, בני שניידר ואריק קליינשטיין מקרן גלילות

LEPAS. בהכנות להשקה באירופה / צילום: יח''צ

קמפיין הריכוזיות נושא פירות? קבוצת צ'רי הסינית בוחנת מינוי יבואן שלישי לשני מותגים חדשים שלה

על רקע הצעדים להגבלת הריכוזיות בענף הרכב, צ'רי בוחנת מינוי יבואן שלישי בישראל לשני מותגים חדשים ב־2026, בנוסף לקרסו מוטורס וכלמוביל ● סמארט משיקה בישראל את הקרוס־אובר החשמלי הגדול והיקר ביותר שלה עד כה ● BYD מתכננת להביא לאירופה - ובהמשך גם לישראל - את מכונית הסופר־מיני הראשונה עם הנעת פלאג־אין ● השבוע בענף הרכב

כך טיפס מיקי פדרמן לצמרת  עשירי ישראל / צילום: AI

כך טיפס מיקי פדרמן לצמרת עשירי ישראל

בעשור האחרון קפץ שוויו של איש העסקים מיקי פדרמן מ-6 מיליארד שקל ל-35 מיליארד ● המלונאי שנכנס בעסקת מיזוג לתעשייה הביטחונית, כמעט במקרה, רכב על מרוץ החימוש הגלובלי - והתברג לצמרת הישראלים העשירים בעולם ● מיהו הטייקון המסתורי שמתעקש להישאר מתחת לרדאר?

עגבניות / צילום: עינת לברון

בדיקה שגרתית בנמל אשדוד גילתה: הפיקוח על העגבניות מאזרבייג'ן מזויף

משלוחי עגבניות שהוצגו כמגיעים מאזרבייג'ן לוו בתעודות מזויפות, ולעיתים אף הפנו לאתר אינטרנט מתחזה ● משרד החקלאות והיחידה המרכזית לאכיפה וחקירות בודקים ניסיון שיטתי לעקוף את מנגנוני הפיקוח על יבוא תוצרת חקלאית

גיל שי / צילום: עומר הכהן

בגיל 14 הוא כבר כתב קוד. היום הוא אחרי שני אקזיטים ומנהל מאות מיליוני דולרים

"בכיתה ד' עברנו לברוקלין. אבא חשב שיהיה שם טוב יותר כלכלית, אבל נאבק לשרוד במכירת מקלטי רדיו בדוכנים. גרנו בשכונה לא טובה. גנבו ממני כסף באיומי סכין וקראו לי 'יהודי מלוכלך' בבית הספר" ● שיחה קצרה עם גיל שי, שותף-מנהל בקרן מירון קפיטל

דימונה. המספרים לא פוגשים את הביקוש / צילום: Shutterstock

למה נתניהו הבטיח השבוע הגירה שלילית של 20 אלף תושבים לדימונה?

בפעם השנייה בתוך שבע שנים הבטיח בנימין נתניהו לדימונה הבטחות להקמת עשרות אלפי יחידות דיור ● אחרי שני הסכמים ויותר מ־10 מיליארד שקל על הנייר, ברור שהמבחן הוא מי באמת מגיע לגור שם

בחזית המדע. FOFO / צילום: Shutterstock

לא מסתכלים על תוצאות בדיקות? החוקר שמגלה מתי אנחנו נמנעים ממידע

אחרי ה־FOMO, הכירו את ה־FOFO, תופעה שמתארת את הפחד לדעת (Fear of finding out) ● פרופ' יניב שני חוקר בשנים האחרונות מה גורם לנו להימנע ממידע חשוב כמו תוצאות בדיקות או מבחנים, אבל גם מה מביא אותנו לחפש מידע חסר תועלת ● בראיון לגלובס הוא טוען: "אנחנו לא מחפשים מידע כדי לקבל החלטות, אלא לשם ויסות רגשי"

בנייה חדשה / צילום: Shutterstock

83 אלף דירות מחכות לקונים - וזו הסיבה שהיזמים ממשיכים לבנות

נתוני הלמ"ס מצביעים על כך שמלאי הדירות הלא מכורות בישראל הכפיל עצמו בתוך חמש שנים ועומד על שיא היסטורי ● תל אביב מובילה ברשימה, ואחריה ירושלים ובת ים ● מהן הסיבות שהיזמים לא מפסיקים לבנות, ואיפה ייקח 7 שנים להיפטר מהמלאי?

מה הייתה הסדרה הראשונה שהפיקה נטפליקס? / צילום: Shutterstock

מה הייתה הסדרה הראשונה שהפיקה נטפליקס?

כמה ערי בירה יש לרפובליקת דרום אפריקה, מה מקור השם שפעת ובאיזו סדרת אנימציה חיית המחמד נקראת Santa's Little Helper? ● הטריוויה השבועית

רה''מ בנימין נתניהו ונשיא ארה''ב דונלד טראמפ / צילום: Reuters, Chip Somodevilla

דיווח בארה"ב: נתניהו יציג לטראמפ אפשרויות לתקיפה נוספת באיראן

ביוון דנים על שליחת כוחות הנדסיים לעזה וביצירת כוח צבאי משותף עם ישראל וקפריסין ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, ארצות הברית מקדמת יוזמה לשיקום רצועת עזה בהשקעה מוערכת של יותר מ-112 מיליארד דולר לאורך עשור ● צבא ארה"ב פתח בגל תקיפות נרחב הלילה נגד יעדי ארגון דאעש ברחבי סוריה ● ראש ממשלת לבנון אמר כי השלב הראשון לפירוז חיבאללה יסתיים בעוד ימים ספורים ● דיווח בארה"ב: נתניהו יציג לטראמפ אפשרויות לתקיפה נוספת באיראן ● עדכונים שוטפים 

סטיב ויטקוף, השליח המיוחד של ארה''ב למזרח התיכון. דוחא (מאי) / צילום: ap, Alex Brandon

פסגת מיאמי: וויטקוף והמתווכות ידונו על ההסכם בעזה

ארה"ב והמתווכות סבורות: ישראל וחמאס גוררות רגליים ● עדויות שורדי השבי בשב"כ חושפות: כך פועל חמאס מבפנים ● בממשלה דנים באפשרות להקמת טריבונל צבאי ייעודי להעמדת מחבלי הנוח'בה לדין ● המאבק פנימי שמאיים על עתיד חיזבאללה ● בנט: "פרצו לי לטלגרם, צ'אטים ומספרים אמיתיים הופצו" ● חשש במערכת הביטחון: יש בידי הפורצים שמות ומספרים של בכירים ביטחוניים ● עדכונים שוטפים

וול סטריט, תמשיך להיות ירוקה? / צילום: ap, Mary Altaffer

נעילה ירוקה בוול סטריט: נאסד"'ק עלה ב-1.4%

נתוני האינפלציה בארה"ב לחודש נובמבר הפתיעו לטובה ועמדו על 2.7%, מה שהוביל לעליות בוול סטריט ● נעילה חיובית באירופה, הדאקס קפץ בכ-1.1% ● מחר צפוי להיות יום תנודתי במיוחד ● חברת הספנות הישראלית צים עומדת למכירה, אך MSC מכחישה שהיא הרוכשת ● הבנק המרכזי של האיחוד האירופי הותיר את הריבית ללא שינוי, בבריטניה הריבית ירדה ל-3.75%

חנות הדגל של ספורה בשאנז אליזה. ''אומרים שמבקרים בה יותר מבאייפל'' / צילום: Shutterstock

3,400 חנויות ו־18.5 מיליארד דולר בשנה: כך הפכה רשת הביוטי היוקרתית לגדולה בעולם

ספורה היא רשת היופי היוקרתית הגדולה בעולם: 3,400 חנויות, בלעדיות על מאות מותגים והכנסות של 18.5 מיליארד דולר בשנה ● התעשייה בצומת דרכים, והחברה מבית LVMH מתחזקת צבא משפיעניות, אך גם מאמינה שהעתיד טמון בסניפים ● הצצה נדירה לאסטרטגיה שצפויה לשמר את ההצלחה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה ואורקל זינקו, נייקי נפלה ב-11%

אורקל הצטרפה לקבוצת משקיעים שאמורה להוביל את פעילות TikTok בארה״ב ● הדוח של נייקי: שיפור בארה"ב, ירידה חדה במכירות בסין ● בוול סטריט נערכים ליום פקיעת האופציות הגדול בהיסטוריה ● הבנק המרכזי של יפן החליט להעלות את הריבית במדינה ל-0.75%, הרמה הגבוהה ביותר מאז 1995 ● הבורסות באירופה ננעלו במגמה חיובית

מרקו רוביו, מזכיר המדינה של ארה''ב / צילום: ap, Mark Schiefelbein

רוביו: "מקווים שהשיחות בין לבנון לישראל יביאו להתקדמות וימנעו עימות"

היום התקיים בנאקורה שבגבול בין ישראל ללבנון הסבב השני של שיחות בין המדינות תחת חסות ארה"ב ● בניגוד לדוח הקודם באוגוסט, הדוח הנוכחי של IPC קובע כי לא זוהה רעב באף אזור ברצועה ● מבצע "מאחורי הגב": המעורבות האיראנית – והמידע שסיפק הפעיל בחקירה אחרי שהובא לישראל לפני שנה ● צילם את נמל חיפה ובתי הזיקוק: שב"כ עצר אזרח בחשד לריגול עבור איראן ● עדכונים שוטפים

רופי תורפ. כל קו עלילה מטופל באופן אמין / צילום: ליינה אמברון

"מרגו צריכה כסף": כמה חופש באמת נשאר לאישה כשהגוף הופך למטבע

הרומן "מרגו צריכה כסף" מאת רופי תורפ שואל בחדות ובהומור מה מותר ומה אסור לאישה לעשות עם הגוף שלה ● במרכז העלילה אם חד־הורית צעירה שמוצאת חבל הצלה כלכלי במכירת תמונות עירום ב"אונליפאנס" ● ה"רעים" אינם גברים בודדים אלא הממסד הרפובליקאי האמריקאי - ואם נרצה, גם אמריקה של טראמפ

אביגדור קפלן / צילום: יונתן בלום

"אנחנו עם של בכיינים. רבים ממי שעוזבים היום, יחזרו": אביגדור קפלן מציג את הפתרונות לבעיות הכי בוערות בישראל

האיש שניהל את גופי הבריאות והביטוח מהגדולים במשק, החליט לחזור להיות סטודנט כדי להתמודד עם פצצה מתקתקת של החברה הישראלית: משבר הביטוח הסיעודי ● בראיון מיוחד הוא מנתח את הזינוק בעלויות המערכת ומציע רפורמה שתאחד את כלל תקציבי הטיפול תחת קורת גג אחת ● וגם: איך להישאר חיוני בגיל השלישי וכמה חשובה המלחמה בבדידות

השדות הסולאריים של חברת דוראל / צילום: תמר מצפי

מכרז החשמל האמריקאי ננעל על מקסימום והקפיץ את מניות האנרגיה הישראליות

הביקוש הגדול לחשמל בארה"ב מואץ בעיקר בשל בנייה מהירה של חוות שרתים ● היצרניות הישראליות הפועלות בארה"ב, כמו OPC שזכתה היום בחלקים ממכרז של רשת אספקה מרכזית, נהנות מהמצב בשוק באופן מובהק

בעלי השליטה והמנכ''לים המשותפים, האחים צחי ועידו חג'ג', עם רותם סלע / צילום: Israel Hadari

שלוש דירות, 100 מיליון שקל: האחים חג'ג' חושפים את העסקאות בשדה דב

באירוע חגיגי האחים חג’ג’ חשפו את הדגם של פרויקט FIRST העתידי בשדה דב, הכולל מגדל בן 45 קומות ושלושה בנייני בוטיק בני 9 קומות ● מוזיאון ישראל קיבל תרומה נדירה מהאספן האמריקאי מרטין מרגוליס ● ובסאפיינס מתחיל סבב מינויים חדש לאחר המעבר לבעלות חדשה וההפיכה לחברה פרטית ● אירועים ומינויים