גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בדיקת "גלובס": כמה אמינים מדריכי אנשי המקצוע המומלצים - וכמה עולה להשתלב בהם?

לפחות 5 מדריכי מומלצים מצהירים כי הם מחזיקים ברשימת בעלי המקצוע האמינים ביותר ■ בעלי המקצוע מצידם מוכנים לשלם ממיטב כספם כדי להיכלל ברשימות, כשכל הנדרש מהם הוא לעבור בדיקה שטחית למדי

ב-2004 עלתה לשידור תוכניתו של חיים הכט "יצאת צדיק" שחוללה מהפכה בקרב בעלי מקצוע ונותני שירות בענפים השונים. בתוכנית נחשפו "הצדיקים" והיפוכם, באמצעות מצלמה נסתרת שתיעדה את השירות והעבודה (גם ב"עיניים"). פרט ל"רעש" שעשתה התוכנית, "הצדיקים" זכו לעדנה ולהתגאות בתואר, שבוודאי תרם רבות לעסקים.

הרעיון של המלצה, לכאורה אישית, על בעלי מקצוע הוא מהלך שיווקי מתבקש. בין המדריכים המודפסים "יצאת גדול", "המקצוענים" ו"המומלצים של ג.יפית" שהושק באחרונה, לצדם אתרי אינטרנט ומרכזי מידע דוגמת מידרג או no problem - כל אלה מנסים לשמש תחליף להמלצה אותנטית ממכר בעל ניסיון.

בעלי המקצוע המופיעים במדריכים הללו משלמים עבור הפרסום סכום הנע בין 2,500 שקל ל-7,000 שקל לשנה (ראה מסגרת), לאחר שהתחייבו לאמנת שירות ועברו בדיקה סטנדרטית, בעלת רף בסיסי למדי, הכוללת סקירת פנקס החשבוניות, "כשרות" העסק ומספר המלצות (לא של בני משפחה). אלה המושמצים לא יזכו לפרסום מחדש.

גורמים בענף מטילים ספק בבדיקות האלה. "אני יודע בוודאות שהרוב בכלל לא מתקשרים לממליצים, או בודקים את אמינותם" אומר גורם מחלוצי הענף, וקולות אחרים מזלזלים בבדיקת רישיונות בעלי המקצוע: "כיום רק בודדים צריכים להציג רישיון, בהם מדבירים וחשמלאים, כך שבפועל זהו פרמטר המוצג לכאורה כמהותי, אולם הוא זניח וניתן לבדיקה על-ידי כל אזרח באתר האינטרנט של משרד התמ"ת".

מרבית המדריכים המודפסים מתבססים על אמנת שירות עליה חותמים המפרסמים במדריך: כך ב"מקצוענים", ב"יצאת גדול" ובמדריך ה"מומלצים של ג.יפית" שראה אור באחרונה - מיזם משותף עם דפי זהב. הרעיון הוא שאם מתגובות הצרכנים יתגלה שבעל העסק לא עומד באמנת השירות אליה התחייב, הוא לא יהיה זכאי להיכנס למגזין הבא. בפועל, הוא ייהנה מהספק במהלך השנה בה המדריך בתוקף - עד להוצאת המדריך הבא.

אמינות או מקצועיות: מה יותר חשוב?

"הסלקציה ב'מומלצים' נעשית רק על אמינות, כאשר בעלי המקצוע מופיעים בו כ'עסק ראוי'. מקצועיותם לא נבחנת", אומרת יפית גרינברג, יו"ר "המומלצים" ומוסיפה: "המדריך נמצא בצעדיו הראשונים, בהמשך הדרך, הצרכנים יעזרו לנו לבנות מדריך אמיתי באמצעות תגובות על בעלי המקצוע המפורסמים במדריכים".

* האם בעתיד יתבצע דירוג ויינתנו ציונים לפי התגובות?

"אנחנו מתמקדים כרגע בבדיקת אמינות העסק. זה לא לעניין לתת ציונים - בוודאי כל עוד הפרסום בחוברת הוא בתשלום", אומרת גרינברג.

כיום, אתר מידרג www.midrag.co.il הוא היחיד המדרג גם את איכות בעלי המקצוע לאחר העבודה, ולא בהסתמך על אמנה עליהם התחייבו לפני ששילמו על פרסומם. הדירוגים נקבעים לאחר חוות דעת של לקוחות בפועל, באמצעות משוב טלפוני המתבצע לאחר עבודתו של בעל המקצוע - תמליל השיחה מפורסם באתר. הדירוגים כוללים ציון לאיכות העבודה, למחיר וציון כללי. בעל מקצוע שדירוגו הממוצע יורד מתחת ל-8 מוצא מהרשימה.

פלטפורמת החיפוש באתר מספקת טבלת דירוגים לפי איכות, מחיר, זמינות לעבודה ומספר המדרגים. בחירת אחד המדורגים תחשוף את חוות הדעת אודותיו, לרבות נתונים סטטיסטיים או פילוח לפי סוגי העבודה. מספר הטלפון יינתן רק למנויים שהם חברים רשומים באתר - לשם כך יש להזין שם ומספר טלפון שיזכו בסיסמת כניסה. שלוש הפעמים הראשונים אינן כרוכות בתשלום, בהמשך ניתן לרכוש מנוי שנתי, ללא הגבלה, ב-18 שקל, או לקבל פרטי בעל מקצוע תמורת המלצה על האתר לחבר.

נוחם אוחנה, מנהל מידרג, פוסל את אפקטיביות המדריך המודפס, שמטבעו לא ניתן לעדכון שוטף: "הנתונים מתעדכנים אונליין. מי שמדורג ראשון היום יכול להיות שני מחר. במדריך מודפס מה שמפורסם לא ניתן לשינוי וזה בעייתי". את המדריכים המודפסים הוא מגדיר כ"דפי זהב בתחפושת. ההבדל בינינו הוא הבדל של שמים וארץ: מדובר במערכת דירוג מול מערכת פרסום. צריך להבין שהנושא של מצוינות הוא דרמטי, ובעלי מקצוע עושים מהלך עצום להיות מדורגים במקומות הראשונים. המאמץ הנדרש מהם גדול בהרבה ביחס לאלה ששילמו עבור פרסום בחוברת".

No problem הוא מוקד נוסף המספק את בעלי המקצוע, האמינים כמובן. רשימת בעלי מקצוע מופיעה באתר החברה וניתן גם לשלוח מייל או להשאיר פרטים במוקד טלפוני. לאחר השארת פרטי השירות הנדרש, יועברו פרטיכם לבעלי המקצוע. אלה, כך מצוין באתר, עוברים סינון קפדני גם באמצעות סקרי שביעות רצון לפיהם נקבע ציונם של בעלי המקצוע שבמאגר. באתר, לצד פרטי בעל המקצוע, מצוינת כמות הפניות והסקרים המדגמיים שבוצעו - ללא ציון או דירוג התוצאות.

רשימה שחורה - כן או לא?

כל המדריכים מגובים באתר אינטרנט ייעודי. לדברי סתר, למרות הבעייתיות, עדיין נדרש מדריך מודפס, שכן מסקרי "המקצוענים" פופולריות המדריך המודפס עומדת על כ-70% ביחס להזמנת בעלי מקצוע מאתר האינטרנט. כך או כך, באתרים ניתן למצוא מידע חיוני נוסף כמו מחירונים: באתר המקצוענים www.pro.co.il ישנו מחירון שהורכב בשת"פ עם לוי יצחק, ובאתר של יצאת גדול, www.3144.co.il, ניתן למצוא מחירון הנאסף באמצעות סקר סמוי לבעלי המקצוע, לפי סוגי עבודה. "בעלי המקצוע לא אוהבים את העובדה שאנחנו מפרסמים טווח מחירים לעבודות, מה שלא מאפשר להם 'לשחק' עם המחיר", אומר נוריאל, "אבל עבור הצרכנים זה קלף חזק".

בניגוד למתחרים, באתר מפורסמת גם "רשימה שחורה" של בעלי מקצוע שהוצאו מהאתר. אצל המתחרים פרטי המושמצים פשוט נמחקים מעין הצרכן. ואכן, האחרים שוללים רשימה כזו: "זוהי רשימה 'צהובה' שלא משרתת את המטרה", אומר אוחנה. "אנחנו דואגים להדליק את האור על הטובים ולא להציג את החושך". וסתר מוסיף :"לא יעלה על הדעת לפרסם רשימה כזו, בעיקר כשהיא לא בהכרח 'כשרה' וכוללת גם סגירת חשבונות אישית".

לפרסם טוקבקים או לא?

גרינברג סבורה שתוך שנתיים צרכנים יעדיפו את המידע הווירטואלי וכך ישמש אתר המומלצים www.mumlazim.co.il, כבמה מרכזית ללא צורך במדריך המודפס. באתר מוזמנים הגולשים "לתת תגובה" על בעלי העסקה המופיעים שם. התגובות אינן מפורסמות. "טוקבקים הם מכת מדינה", היא פוסקת, "ולכן בשום פנים לא נשמש כבמה לתגובות. התגובות המתקבלות נבדקות ונשמרות במערכת. בעל מקצוע שלא יימצא ראוי לא יוכל להופיע במדריך הבא".

גם סתר סבור כי פרסום טוקבקים אינו ראוי: "בארץ אין תרבות טוקבקים אמיתית ולפחות חצי מהתגובות הן פיקטיביות. הצרכנים לא מודעים ליכולת ההשפעה שלהם באמצעות טוקבקים אמיתיים - נושא שאינו מפותח כיום, ולא נראה שיתפתח בעתיד הקרוב". מנשה נוריאל, מנכ"ל "יצאת גדול" דווקא בעד חשיפת התגובות. חברת "יצאת גדול" עומדת להשיק מחדש את אתר האינטרנט של החברה שישמש פלטפורמה לפידבקים מהגולשים, לפיהם ייקבעו דירוגי בעלי המקצוע.

* כיצד תמגרו פידבקים פיקטיביים ממתחרים משמיצים או משבחים עצמיים?

"לא נוכל למגר את התופעה לגמרי", מסביר נוריאל, "ניתן יהיה לשלוח רק תגובה אחת מכל מחשב, כך שאני מקווה להפחית את כמות התגובות הללו - שאני מודע לכך שבוודאי יהיו".

ריבוי המדריכים עלול לעורר ציניות בקרב צרכנים ולערער את האמון בפורמט. התחרות בענף ערה ובלשון המעטה אינה מפרגנת בין הפועלים בו. "הציניות תתעורר בצדק", אומר סתר ומוסיף: "התחרות הקשה בענף הבעייתי הזה גורמת לכך שהמדריכים גם נראים דומה, ובפרט כאשר חלקם שמים דגש פחות על הצרכנים ויותר על רווחיות העסק. הצרכנים ילמדו על בשרם על מי ניתן לסמוך באמת".

נוריאל מדגיש כי כדי לרכוש את אמון הצרכנים, ב"יצאת גדול" שמו לעצמם למטרה לטפל באופן מעמיק בכל תלונה: "הקלף החזק שלנו הוא טיפול יסודי ומיידי בתלונות ופרסום רשימה שחורה. בסופו של דבר בעלי המקצוע משלמים עבור הפרסום והתפקיד שלי הוא להצדיק את זה".

האם ריבוי המדריכים הממליצים מהווה איום על הזירה האינטרנטית בענף? אוחנה אינו סבור כך: "לא. מה שמטריד אותי הוא שההמלצות על בעלי מקצוע יזכו למוניטין מפוקפק. לא פשוט לרכוש את אמונם של הצרכנים, וזילות הענף תגרור לסקפטיות".

כוחה של תלונה

תלונות הצרכנים אינן משמשות רק כמקור לדירוג או פידבק אלא בחלקן זוכות להתייחסות מעמיקה. נוריאל מסביר כי בדיקת התלונה כוללת שליחת מומחה לבחון העבודה שנעשתה, ובכדי לבדוק את אמינות המפרסמים במדריך אחת לחודש מתבצעת בדיקה בפועל באמצעות לקוח סמוי, תקלה יזומה ושמאי חיצוני.

ב"מקצוענים" הצרכנים יוזמים את השיחות. "בדרך כלל כדי להתלונן ולקבל פיצוי על עוגמת-נפש", מסביר סתר, שמספר על גידול דרמטי במספר המטלפנים אל החברה. "אנחנו משמשים כמגשרים ודואגים לפיצוי במידת הצורך".

במידרג פרסום התלונות הוא שעושה את העבודה: "אנחנו מפרסמים כל חוות דעת, ובעלי המקצוע דואגים להיכנס בכל יום ולראות היכן טעו ומה יצטרכו לעשות כדי להגיע למקום גבוה בדירוג", מסביר אוחנה, "כמובן שנגישות הגולשים לפידבק מרתיעה לא פחות".

"לא מן הנמנע שפורמט ההמלצות יתפוס נפח כזה שייאלץ גם את מדריך דפי זהב ליישם פורמט המדרג את בעלי המקצוע לא לפי סדר ה-א'-ב'", אומר אוחנה.

גם באתר האינטרנט של מודיעין 144 של בזק תסונן בקרוב הרשימה הארוכה של בעלי המקצוע בכל קטגוריה: באחרונה נחתם הסכם מול אמון הציבור, לפיו בתי עסק המחוייבים לכללי הארגון יופיעו כשלצידם סימון תו אמון הציבור. לצד תוצאות החיפוש יופיעו כלים שימושיים הכוללים "רשימת מהמורות והמכשולים המרכזיים בענף", עצות וטיפים, פסיקות ותקדימים ועוד. הצרכנים מוזמנים להגיש תלונה ב"אמון הציבור" נגד בתי עסק שלא עומדים בהתחייבותם.

מחיר הפרסום במדריכים: בין 2,500 ל-7,000 שקל

באמצעות שיחות לקוח סמוי ביררנו את מחירי הפרסום בכל המדריכים המוזכרים בכתבה.

"המומלצים של ג.יפית": הוצעה חבילת פרסום מקיפה הכוללת פרסום במדריך ובאתר, בשילוב עם מדיה מקומית: רדיו או עיתון או שלטי אוטובוס: הכול מגובה בהמלצתה של ג.יפית. מחיר בלתי רשמי שנמסר בשיחה הוא 400 שקל לחודש (4,800 שקל בשנה) לחבילה משולבת.

"המקצוענים": הנציג הדגיש שהפרסום במדריך המודפס כרוך בתשלום, רק לאחר התחייבות לאמנת השירות ובדיקות סטנדרטיות של בעל העסק: פנקס חשבוניות, תלונות או תביעות משפטיות. המחיר, לפי הנציג, נע בין 4,000 ל-7,000 שקל לפרסום במגזין המופץ אחת לשנה.

"יצאת גדול": בשיחה הוסבר על האמינות שרכשה החברה במהלך שש השנים שהיא פועלת. הבדיקה הנדרשת טרם הזכות לפרסם כוללת ביקורת שנתית בבית העסק לרבות בדיקת תעודות רלוונטיות וקבלת חמש המלצות. במקרה בו מתקבלות שלוש תלונות, מתבצעת בדיקה מעמיקה עם המתלונן ובעל העסק. אם יתרשמו כי לא פעל כשורה - לא ימשיך לפרסם במסגרת יצאת גדול. במה אתם שונים מהאחרים? "במשך שש שנים הגענו ל-6,000 מפרסמים. המחיר: 2,500-7,000 שקל לשנה (לשטח של רבע, חצי או עמוד שלם).

מידרג: בשיחה הוסבר כי בשלב הראשון, טרם הכניסה למאגר, מתקשרים מהחברה ל-10-15 לקוחות רנדומליים מתוך פנקס החשבוניות של בעל העסק. בהנחה שחוות הדעת חיוביות, הן מפורסמות באתר ואליהן מתווספות חוות דעת מלקוחות עתידיים. התשלום לאתר הוא אחוזים משכר העבודה: 4.5% מעסקה ששווייה עד 100 אלף שקל ו-2.5% מעבר לכך.

עוד כתבות

שי נוביק / צילום: תמר מצפי

תרופה למניה החבוטה? אנלייבקס מפתחת תרופה שעשויה לטענתה לסייע לחולי קורונה

החברה הישראלית מפתחת את התרופה Allocetra לחולים עם קריסת מערכות הקשורה לספסיס - בדומה לקורונה ● הודיעה היום כי החלה בתוכנית להגדלת תפוקת הייצור, ייתכן שעל בסיס אינדיקציות מהגורמים המטפלים בקורונה בישראל כי יהיה ביקוש לטיפול שהיא מפתחת

דירות חדשות בבניינים שעברו תמ"א 38 לעומת דירות בפרויקט חדש / צילום: shutterstock, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי

רוצים חדש מהניילון? האם הקונים מעדיפים דירות חדשות בתמ"א 38 או בפרויקטים חדשים

מה הפרש המחירים בין דירה חדשה שהוקמה בפרויקט תמ"א 38 לכזו שנבנתה בפרויקט חדש? השמאי אייל נקב בדק שורה של עסקאות נדל"ן שבוצעו בכמה פרויקטים במרכז נתניה והגיע לממצאים מעניינים ● ניתוח עסקה

מושל ניו יורק אנדרו קואומו מגיב לתקיפה בבית הכנסת / צילום: USA TODAY NETWORK, רויטרס

18 מרכזים קהילתיים יהודיים בארה"ב אוימו: יש לכם פצצה בבניין

המרכז היהודי באולבני, בירת ניו יורק, פונה ● מושל מדינת ניו יורק, אנדרו קואומו: "אנו רואים יותר ויותר תופעות מכוערות כאלה"

נפגעי הקורקינטים והאופניים החשמליים - 23 בפברואר

אתמול באיכילוב: 5 נפגעים בתאונות קורקינט ואופניים חשמליים

מדי יום "גלובס" ובית החולים איכילוב מדווחים על מספר הנפגעים מתאונות שבהן מעורבים כלי רכב חשמליים: אופניים וקורקינטים

לשכת תעסוקה / צילום: אריאל ירוזלימסקי

האבטלה בינואר נשארה ברמת השפל של 3.6%

מספר המועסקים הגיע בינואר ל-3.986 מיליון נפש, עלייה של 0.3% לעומת החודש הקודם

קונדיטוריה בצרפת/  צילום: Michel Euler AP

הסוף ל־1.99 אירו: האיחוד האירופי רוצה להיפטר ממטבעות של סנט ושני־סנט

הנציבות האירופית מבקשת להיפטר מהמטבעות, שעלות הייצור שלהם גבוהה מערכם הנקוב ומספרם רק הולך ועולה

בנימין נתניהו / צילום: Oded Balilty, Associated Press

נתניהו: "לא אחוקק חוק צרפתי. אנפץ את הטענות נגדי בבית המשפט"

רה"מ אמר את הדברים בראיון לרדיו גלי ישראל ● עוד הכחיש נתניהו כי בכוונת הקמפיין שלו להצהיר שאם ייבחר, תהיה זו הקדנציה האחרונה שלו - טענה שעלתה בעקבות סקר פוליטי המתבצע בימים האחרונים

תרופות / עיבוד מחשב - צילומים: Gettyimages ישראל, רויטרס - George Frey

פוליפיד מנסה שוב להגיע לוול סטריט: מתכוונת להגיש טיוטת תשקיף לקראת הנפקה ראשונה לציבור

חברת התרופות, שמפתחת אנטיביוטיקה הארוזה במטריצה העשויה פולימרים וליפידים, דחתה הנפקה בנאסד"ק ברגע האחרון לפני כשנתיים ● היקף הגיוס והשווי המבוקש בהנפקה המתוכננת לא נמסרו

וורן באפט / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

עד שוך הסערה: באפט לא נלחץ מהקורונה, הנה העצה שלו למשקיעים

למרות שאחוז מאוד משמעותי מעסקיו מושפעים מהקורונה, באפט, כמאמין בהשקעות לטווח הארוך, מפציר במשקיעים לא לשפוט את המצב של ההשקעות לפי הכותרות הערב

יוסי מימן / צילום: תמר מצפי

אחרי עשור של מחלוקת: יוסי מימן ישלם לרשות המסים 117 מיליון שקל

ל"גלובס" נודע כי במסגרת הליך שנמשך כעשור, ויתרה רשות המסים על מחצית מדרישת החוב שתפח ל-245 מיליון שקל ● מכירת ההחזקות בחברת EMG, שבגינה נדרש המס, התבצעה בשנים 2007-2006 ● "הפלונטר" נפתר בזכות העסקה למכירת צינור הגז של EMG ליצחק תשובה

ברני סנדרס/  צילום: רויטרס

סנדרס: "לא אגיע לאיפא"ק, הוועידה נותנת במה לגזענות"

סנדרס, המתמודד המוביל במירוץ על מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות, הודיע אתמול כי לא ישתתף בוועידה ● "אני מוטרד מכך שהשדולה מספקת במה לנואמים שמשמיעים דעות קדומות ומתנגדים לזכויות הבסיסיות של הפלסטינים"

בנק מזרחי-טפחות,?בנק הפועלים, בנק דיסקונט, בנק לאומי, בנק איגוד ובנק מרכנתיל / צילומים: איל יצהר, אייל הצפון, בר-אל

הבנקים מציגים: חזית אחידה במאבק על הכנסות של עשרות מיליוני שקלים בשנה

שישה בנקים הציגו עמדה משותפת כדי לבלום הכרעה שיפוטית עקרונית ● העילה: בקשה שגרתית של דיירי פרויקט בת"א כי ביהמ"ש יורה לבנק מזרחי טפחות להאריך את תוקף הערבויות שהוצאו לקבלן, א. דורי ● הבנקים חששו כי תתקבל בקשה להשית עליהם את עמלת הארכת תוקף הערבות

בנימין נתניהו ובני גנץ / צילומים: אלכס קולומויסקי, ידיעות אחרונות, יוסי זמיר. עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הספינים והתירוצים של הפוליטיקאים על המימד החמישי, ואיפה האמת

הציבור הישראלי שקע בסוף השבוע בערפל גרסאות על חקירת החברה שבראשה עמד יו"ר כחול לבן • בעוד שרה"מ נתניהו מיהר לשפוך פרטים בסרטון בפייסבוק, גנץ ניסה למזער נזקים • פירקנו את האמירות לגורמים ● המשרוקית של גלובס

ליאל בריינארד / צילום: Evan Vucci, Associated Press

בכירה בפדרל רזרב מציעה מפת דרכים חדשה לקביעת יעד אינפלציה

ליאל בריינארד, חברת מועצת הנגידים של הפדרל רזרב, מציעה שינוי שלפיו הבנק המרכזי ייקח בחשבון פספוסים קודמים של יעד האינפלציה שלו כשהוא מחליט איך לקבוע את מדיניותו

גרטה טונברג/ צילום: רויטרס

כך קרס הניסיון הבינלאומי להתמודד עם משבר האקלים

המומחים מזהירים שמשבר האקלים מסכן את עתיד האנושות, ובעתיד הלא רחוק נסבול מחום קיצוני, רעב ומלחמות בסדר גודל שטרם חווינו ● האם ייתכן שללא הקפטיליזם לא נצליח לגבש קואליציה כלכלית שתציל את כדור הארץ? ● האזינו

דן אלדד /צילום : כדיה לוי

פרשנות: הצדק וההחמצה של מ"מ פרקליט המדינה דן אלדד

הפספוס מבחינתו של אלדד הוא שבפרשת המימד החמישי הוא קיבל החלטה נכונה מבחינה משפטית - אבל היא משמשת את רה"מ ואנשיו כדי לשים כביכול את גנץ על מישור פלילי אחד עם נתניהו

רה"ב בריטניה בוריס ג'ונסון באתר בנייה של פרויקט כביש מהיר בברמינגהאם / צילום: AP/ אדי קיוך

חוב ציבורי גבוה זה רע? הכלכלנים כבר לא בטוחים שזה פוגע בצמיחה של המדינות

לפני עשור הקונצנזוס בקרב כלכלנים היה שחוב ציבורי מעל 90% מהתמ"ג עלול לפגוע בצמיחה ולהעלות הסיכוי למשברים ● כעת הם כבר לא חד-משמעיים בעניין

קריית גת. שיווק של 7,600 יחידות דיור בשלוש שנים / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

משתי כיתות א' ל-930 תלמידים בשכבה: "ברשויות לא ערוכים לגידול בתושבים"

"כשמבקשים ממשרד החינוך הרשאות לבתי ספר חדשים, הם עונים: 'אתה רוצה לגמור לי את כל התקציב השנתי?'" ● ראשי רשויות ורגולטורים מדברים על האתגרים של הסכמי הגג

מימין: מטוס של אל על, אוריין ומלון הרודס של פתאל / צילומים: סיון פרג' ומצגות חברות. עיבוד: טלי בוגדנובסקי

גם אלרוב, איסתא, קשרי תעופה ושנפ מדווחות על נזקי קורונה; מספר החברות הנפגעות בבורסת ת"א מתקרב ל-30

אלרוב הגיבה בעוצמה הרבה ביותר לעדכונים האחרונים על השפעות התפשטותו של הנגיף בעולם ● החברה דיווחה כי "צפויה בחודשים הראשונים של 2020 ירידה בהכנסות החברה ממלונותיה, הן בישראל והן באירופה" - ומנייתה ירדה בכ-7% והשלימה צניחה של 18% מאז פרוץ "משבר הקורונה"

 דוד גודובסקי / צילום: רפי קוץ

מורשעי פרשת ישראל ביתנו מציגים: כמה שווים ארבעה חודשים בכלא?

דאוד גודובסקי, אחד הנאשמים העיקריים בפרשת "ישראל ביתנו" ובכיר במפלגה, ניהל מאבק נגד גזר דין של שבע שנות מאסר שנגזר עליו לאחר שהורשע בשוחד • העליון הפחית את התקופה בשנה, אך לאחרונה התקבלה בקשתו להמיר קנס של 120 אלף שקל שהושת עליו במאסר נוסף