גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"משחק עונה". הפעם באמת

שתי נקודות הפרש. חיפה מול הפועל ת"א. הראשונה נגד השנייה. האם הפועל חייבת ללכת על ניצחון בכל מחיר? עד כמה היתרון שיש לגוטמן על אלישע לוי מבחינת ניסיון הוא קריטי? האם מחכה לנו עוד משחק טקטי משמים? ואיך הפועל תתמודד עם "קללת אליעזר"? שייע, אוחנה, עזורי, מכנס וברוך ממן מנסים לעשות סדר

שנים שהתופעה הזאת מתרחשת, ואף אחד לא פוצה פה: התקשורת עושה זילות למינוח "משחק העונה". כל מפגש של בית"ר עם נתניה במחזור החמישי הופך להתמודדות הקובעת, החשובה ביותר אי פעם. הפעם זה רחוק מלהיות המצב. מכבי חיפה-הפועל ת"א, היום (ב') ב-20:50 בקרית אליעזר, שלושה מחזורים לסיום. שתי נקודות מפרידות בין השתיים, שנותרו האחרונות במאבק האליפות המרובע שחווינו בעונת 2008/09.

האם הפועל חייבת ללכת על ניצחון? האם הניסיון של גוטמן על אלישע לוי נותן יתרון להפועל? איך קרה שיניב קטן ויבואה נעלמו? וכמובן, מי תזכה לעשות ב-30 במאי את הקפת האליפות? הנה כמה תובנות.

מישהו ראה את יבואה וקטן?

יכול להיות שהכתבה הזאת לא היתה נכתבת אם סמואל יבואה או יניב קטן היו שומרים על היכולת שלהם מתחילת העונה. כי במקרה כזה, הפועל או חיפה כבר מזמן היו מבטיחות את התואר. בשני המקרים הסטטיסטיקה מספרת את הסיפור: יבואה שכבש עבור הפועל 12 שערים ב-17 המחזורים הראשונים של העונה, מצא מאז רק פעם אחת את הרשת ב-12 הופעות (וגם השער ההוא מול אשדוד לא היה חוקי). קטן כבש 5 שערים ובישל עוד 7 עד המחזור ה-19, אבל ב-10 הופעות מאז לא כבש ובישל רק פעם אחת. איך שני שחקני המפתח של שתי הקבוצות הידרדרו בצורה כל כך משמעותית ביכולת שלהם?

"בשנתיים המלאות שאימנתי את יבואה בכפר סבא תמיד היתה ירידה בתפוקה שלו בחצי השני של העונה", אומר מאמן נבחרת הנוער אלי אוחנה. חלוץ עבר אחר, עודד מכנס, מסביר כי "את הירידה בתפוקה אפשר לשייך לאופי של השחקן. הוא קובע לעצמו יעדים של מספר שערים, וברגע שהוא מגיע אליהם ומוכיח את עצמו, מגיעה הנפילה. יש לי בעיה עם הווינריות שלו, הוא מסתפק במועט. צריך לזכור שכל שבוע שעובר והוא לא מבקיע, מוריד את הביטחון שלו עוד יותר".

גם במקרה של קטן מדובר כנראה על סיפור של אופי. "קטן שחקן לא יציב", אומר מכנס. "יש סוג של שחקנים שאתה רואה אותם נותנים חודש מטורף, ואז הם נעלמים. מאמנים מעדיפים שחקנים שנותנים יכולת ממוצעת במשך כל העונה, ולא פעם משחק גדול ופעם יכולת חלשה. בוקולי וקינן, למשל, הם מסוג השחקנים האלו ששומרים על יציבות. בהפועל זה וואליד באדיר. קטן לא נכנס לקטגוריה הזאת, הוא לא אחד שלוקח קבוצה שלמה על הכתפיים שלו.

"בעונה שחיפה אולי לוקחת אליפות ואולי גם גביע, הייתי מצפה מקטן להיות הרבה יותר דומיננטי", מוסיף מכנס. "אבל כשאנחנו מסתכלים על הקריירה שלו, אנחנו רואים שהממוצעים שלו להבקעת שערים הם לא גבוהים, לעומת בישולים ששם הממוצע שלו כן טוב באופן יחסי (במהלך 11 העונות שלו בליגת העל בישל קטן 58 שערים וכבש 57 - ש"ב). המסקנה היא שקטן לא צריך לשחק כחלוץ או מאחורי החלוץ, אלא באגף ימין, שם היכולות שלו יבואו יותר לידי ביטוי". ברוך ממן, משחקניה המיתולוגיים של מכבי חיפה, מסכם: "לא כל שחקן יודע לעמוד בלחצים. יכול להיות שהתפוקה של קטן במחזורים האחרונים ירדה בגלל שהלחץ של מאבק האליפות השפיע עליו".

טקטיקה שמקטיקה

האם מכל ערימת הציפיות הזאת נקבל משחק טקטי זהיר, גישושים ומסירות במרכז השדה במשך 90 דקות? מבחינת ממן ברור לחלוטין מה הולך להיות: "המשחק יהיה טקטי מאוד, כי אין בשתי הקבוצות טאלנטים גדולים שיכולים לתת הצגה. אלישע לוי ישחק את המשחק הרגיל שלו, וגם אלי גוטמן לא ישנה את עורו. גוטמן ישחק מסודר והגנתי כמו שהוא רגיל. הפועל זו הפועל, הם ינסו לנצח 0-1 מגעיל ואחר-כך להגיד שזו שיטה". העובדה שהטקטיקה של הפועל הביאה לה השנה כמות שערים וספיגות זהה לזו של מכבי חיפה (לשתיהן יחס של 23-45) לא נעלמת מעיניו של ממן, עליה יש לו ביקורת גדולה: "חיפה לא צריכה לקחת אליפות ברמה כזאת. יש לה הזדמנות לעשות משחק גדול שיבטיח לה את האליפות בסטייל, ואולי ישכיח את העונה הבינונית שלה. אבל אין יותר מדי סיכוי שזה יקרה".

גם מכנס לא מפזר אופטימיות: "אטרקטיביות המשחק תלויה בעיקר בגוטמן ומתי הוא יחליט שהוא רוצה לנצח. אם הוא יחליט שהוא רוצה לנצח מההתחלה, נראה משחק מצוין והרבה גולים. אם הוא יחליט לנצח רק בדקה ה-70, המשחק יוכרע על חודו של שער. אני מאוד מקווה שאופתע, אבל אני חושב שהוא ינסה להפתיע רק בעשרים הדקות האחרונות".

לשייע פייגנבוים, שעבר בחייו כמה משחקים קריטיים עם הפועל כשחקן וכמאמן, ברור איך גוטמן צריך לשחק: "אם אני בנעליים שלו, אני תוקף מהדקה הראשונה ולא בגלל ניצחון והמשמעות שיכולה להיות לו על אליפות, אלא בעיקר כדי לא לתת לחיפה ביטחון. אם בחצי השעה הראשונה חיפה תקבל את הביטחון לצאת קדימה, תהיה להפועל בעיה גדולה".

המאמנים לא חשובים

האם במשחק הזה יש משמעות למאצ'אפ בין המאמנים? מצד אחד, גוטמן המנוסה במאבקי צמרת שכבר לקח אליפות, ומצד שני אלישע שאף פעם לא הגיע כל כך קרוב אל התואר. "אין לזה משמעות", אומר בהחלטיות גיא עזורי, "בטח לא בשלב זה של העונה. כולם כבר מכירים את כולם בליגה, ועכשיו זה הזמן של השחקנים להביא את היכולות והאופי שלהם". אוחנה מיישר קו עם האבחנה הזו: "מייחסים למאמנים יותר מדי חשיבות. מי שמבקיע את הגולים הם השחקנים על המגרש. ההשפעה הקריטית של המאמנים היא במהלך השנה ובמהלך השבוע לפני המשחק. להבדלים בניסיון אין כאן משמעות. חוץ מזה, צריך לזכור שגוטמן היה מעורב בקריירה שלו במאבקי צמרת אבל גם במאבקי תחתית, וזה נכון גם לגבי אלישע".

גם מכנס ושייע חושבים שהמאצ'אפ המדובר לא משמעותי, אבל מסיבות אחרות לגמרי. שניהם טוענים ש"יש לגוטמן יתרון קל בנושא הזה בגלל הניסיון שלו, אבל זה מתקזז עם הניסיון העדיף של שחקני חיפה על אלו של הפועל במאבקי אליפות".

"קללת אליעזר"

חיפה תהנה כמובן מיתרון הביתיות במשחק הזה. אבל עד כמה היתרון הזה הוא קריטי, אפשר ללמוד מהעובדה שקרית אליעזר הוא אחד המגרשים השנואים ביותר על האדומים. אוהדי הפועל מכנים את האצטדיון בחיפה "קללת אליעזר", ולא סתם: המאזן ההיסטורי של הפועל במגרש הזה הוא איום ונורא - מתוך 15 מפגשים בין שתי הקבוצות בעשור הנוכחי בקרית אליעזר, הצליחו האדומים לנצח רק פעם אחת (0-1 במחזור ה-24 של עונת 2005/06). חיפה רשמה במשחקים האלו תשעה ניצחונות.

אם הולכים יותר אחורה, הרי שגם בעשור הקודם הצליחה הפועל לנצח "בקללת אליעזר" פעם אחת בלבד (0-1 במחזור הרביעי של 1997/98). ובסך הכל, ב-21 שנים ניצחה הפועל רק פעמיים בקרית אליעזר. במהלך התקופה הזאת הפועל גם זכתה בשתי אליפויות בלבד. ניצחון קטן הערב, והפועל לא רק תהיה בדרך לאליפות שלישית ב-21 שנה, אלא גם תשבור נאחס עתיק יומין.

מי תהיה אלופה?

"תוצאת תיקו טובה להפועל", מפתיע עזורי. "עם תיקו היא תהיה אלופה, כי לחיפה יש שתי בעיות במקרה כזה: הראשונה היא ששני המשחקים האחרונים שלה קשים מאוד - נתניה בחוץ ובית"ר בבית, בעוד להפועל על הנייר יש משחקים הרבה יותר קלים - הכח ונתניה בבית. הבעיה השנייה של חיפה היא שיש לה גם את גמר הגביע על הראש".

אוחנה מעריך שתיקו ישאיר את הכל פתוח: "בגלל שהפרש השערים זהה, חיפה לא תוכל להרשות לעצמה לאבד נקודות אחרי תיקו. אני יכול להגיד לגבי המשחק האחרון שלה מול בית"ר, שאם חיפה תגיע אליו כשהיא ראשונה יהיה לה יתרון בכך שבית"ר תתכונן טוטאלית לגמר הגביע שייערך ארבעה ימים קודם, בעוד חיפה תהיה ממוקדת בשתי המטרות".

וממן? הוא בטוח שהמשחק הערב יחרוץ גורלות. "ניצחון של חיפה סוגר את הסיפור, והאמת היא שגם תיקו. אם חיפה תצטרך לנצח בשני המשחקים שנשארו לה היא תעשה את זה. כנ"ל לגבי הפועל - אם היא מנצחת היום, היא תשיג את הנקודות שהיא צריכה כדי לזכות באליפות".

עוד כתבות

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים