גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

זכרון-יעקב שלהם

לאדריכלים אמנון רכטר ורני זיס יש תשובות לכל המלינים על תוכנית הקמת המלון החדש והייחודי על בסיס בית ההבראה המיתולוגי של "מבטחים" בזכרון-יעקב

"מזל גדול שאנחנו מטפלים בפרויקט", אומר אדריכל רני זיס, ומיד מסביר: "בית מבטחים כלל לא הוכרז כמבנה לשימור, זו החלטה של היזמית וגישה טבעית שלנו, שנראתה כבר בהצעת התכנון". בפגישה שנערכת במשרד רכטר אדריכלים, מציגים אדריכל אמנון רכטר וזיס, שותפו לפרויקט, את משנתם, וטוענים בתוקף כי הזעקה הציבורית שקמה נגד תוכנית הבנייה של המלון ומרכז האמנות, מבוססת על בורות ומידע מוטעה.

בית ההבראה ההיסטורי של קרן מבטחים נבנה ב-1968 על רכס ההר בזכרון יעקב, והפך לאייקון אדריכלי בולט בנוף המקומי - בניין בטון חשוף, בקווים נקיים מתעגלים כגל, המשתלב בקווי המתאר של כתף הכרמל מול הים ונראה למרחוק כפסל סביבתי על שתי קומותיו. "בולט בצניעותו", אפשר לומר. האדריכל יעקב רכטר הצליח לגלם ב"מבטחים" את רוח המקום והזמן מבחינה אדריכלית, כמו גם ערכים אידאולוגיים שמלכו אז בכיפה. בעקבות הפרויקט זכה רכטר בפרס ישראל לאדריכלות (1972).

אולם עם השנים הועם זוהרו של בית ההבראה. השיטה ההסתדרותית של "נופש לכל פועל" פינתה את מקומה לחופשות של ועדי עובדים בבתי מלון, ומאז שנות ה-80 השתנו לחלוטין הרגלי הצריכה והפנאי של הישראלים. בית מבטחים עבר שיפוצים בתקופות שונות - חלקם כאלה שפגעו מהותית במבנה המקורי, כמו סגירת מרפסות, הוסב למלון גני כרמל שלא זכה להצלחה, ולבסוף נותר נטוש כמעט עשור, בהמתנה לתוכנית שתגאל אותו משממונו.

"המבנה האייקוני יישמר כפי שהוא", מבטיח רכטר. "אנחנו לא עומדים לבנות שם מפלצת. נכון שיש אחוזי בנייה גבוהים אבל רובם הגדול נמצאים בכלל מתחת לפני הקרקע. היום פונים חצר המשק, החניה ופחי הזבל לכיוון המושבה. את כל אזורי השירות, המטבח, ההובלה והחניה אנחנו מכניסים מתחת לפני הקרקע. את הגן שהיה סגור נפתח לשימוש הציבור ללא גדר וחציצה, אפילו כביש הגישה יורד מהכניסה מיד למרתף" - כך הם מתארים את התוכנית, בשני קולות מתלכדים, נכנסים זה לדבריו של זה ומשלימים משפטים.

"לא במקרה היו דווקא בשבועות האחרונים פרסומים על הפרויקט", אומר רכטר, ומבהיר את תחושת הבהילות שנלווית לדבריהם. "זה חלק מקמפיין של המתנגדים לתוכנית, לקראת ועדת ערר שמתכנסת ביום רביעי הקרוב". ואכן, קשה להתעלם מהעיתוי המייצר עניין מחודש בנושא, שעלה לכותרות לפני כשלוש שנים, כשרכשה בעלת ההון לילי אלשטיין את בית מבטחים מקרן הפנסיה ההסתדרותית הוותיקה.

אלשטיין, דור שלישי לוותיקי זכרון יעקב, אספנית ופטרונית אמנות ותומכת בגופי תרבות רבים בארץ, שילמה תמורת המתחם 20 מיליון דולר, והצהירה מלכתחילה על כוונתה להפכו לבית מלון מודרני שיפעל גם כמרכז אמנות ותרבות. "הייתה יכולה להיות גם תוכנית לבניית וילות על השטח הזה", מזכיר זיס, "רק חלק קטן מהחורש הוא שמורה שאסור לבנות עליה, והמבנה עצמו עם כל יופיו לא זכה למעמד של בניין לשימור".

לדברי רכטר, המלון הוא ללא מטרת רווח. אלשטיין מתכננת לגלגל כל הכנסה לתחזוקת אירועי התרבות והאמנות. במקום יוצגו תערוכות קבע ותערוכות מתחלפות, יהיה גן פסלים, ויתקיימו קונצרטים והצגות תיאטרון.

רכטר: "זה מקום שיש לו את הייחוד של זכרון יעקב, והוא בטבורה של ישראל. קרוב גם לת"א וגם לחיפה ולצפון. השילוב הפנטסטי של אזור היין, חוויית הטבע והנוף, חוויית האדריכלות של המבנה הקיים והחדש בשילוב עם אמנות מוזיקה ותיאטרון - אמור לתת קוקטייל יחידני. אני לא בטוח שבעולם יש דברים כאלה".

דור שלישי לאדריכלים

בין ההצעות לתכנון שקיבלה אלשטיין ממספר משרדי אדריכלים, נבחרו משרדיהם של זיס ושל רכטר, ששילבו כוחות בתוכנית משותפת. הפנייה לרכטר נחשבת לטבעית בנסיבות העניין: "כך נהוג כשלוקחים פרויקט כל-כך מזוהה עם רכטר, והמשרד קיים ומובל על-ידי אדריכל שהוכיח את עצמו בפרויקטים בעלי איכות אדריכלית גבוהה. אבל לתחרות ניגשתי כאחד מהשורה", אומר רכטר.

משרד רכטר אדריכלים בניהולו של אמנון רכטר, דור שלישי ל"אצולת האדריכלות" הישראלית, מעסיק היום 15 אדריכלים וזוקף לזכותו רשימת פרויקטים גדולים, גם מהשנים האחרונות, בהם בנייני משרדים ומגורים, מבני ציבור ותרבות. משרד רני זיס, בעל ותק של 15 שנה, מעסיק 21 אדריכלים ומעורב בפרויקטים גדולים בארץ ובחו"ל - מבני ציבור, מגורי יוקרה, בתי מלון, בתי חולים ומרכזי קניות.

שניהם למודי ניסיון גם בפרויקטים בעלי רגישות ציבורית גבוהה - זיס מעורב בחידוש מלון פלאזה בניו-יורק, בבעלות יצחק תשובה, רכטר מעורב בנפתולי התוכנית לחידוש היכל התרבות בת"א ועוד. לתוכנית "מבטחים" הוא מתייחס כאל מסע אישי ומקצועי בעקבות אחת הפסגות המקצועיות שהותיר אביו.

מאסה סנטימנטלית

למרות שכעת ניכרת מעורבות ועניין ציבורי רב בתוכנית, ראוי לזכור שבית מבטחים מעולם לא היה מקור עונג וגאווה לציבור. שנים רבות עמד המבנה נטוש, בשנות ה-80 נודע כי יש במקום בעיה של שימוש באסבסט. "זה היה תפוח אדמה לוהט בידי קרן מבטחים", אומר רכטר. "המקום היה יקר מדי לתפעול ושנים רבות תיפקד חלקית, עד להשבתה מלאה. הייתה שם הזנחה פושעת ונזק בטיפול, כמו סגירת מרפסות ושימוש שלומיאלי, עד שבסופו של דבר יצא למכירה.

"אלשטיין קנתה אותו במצב הזנחה נורא. אבל מעבר לפגיעה בצנרת ובטיח, החומרים הבסיסיים הוכיחו עמידות ואיכות. הבטון החשוף היפה ומסגרות העץ של המשקופים והמעקות, פרטים שאותם אנחנו מחזירים בתוכנית החדשה".

*מאיפה צמחה המאסה הסנטימנטלית שמלווה לפרויקט?

זיס: "בכל מקרה שבו מעורב אייקון אדריכלי יש הרבה חששות לא לגעת. אנשים מאוד פוחדים משינוי. אני מכיר את זה מהפלאזה בניו-יורק ומהמתחם ההיסטורי של מרכז העיר בקרקוב, הוואוול".

רכטר: "נקודת המוצא הייתה שאנחנו משמשים רקע לפרויקט שנבנה בעבר. נוקטים בסוג של מינימליזם. לא להאפיל על הפרויקט המקורי, שהוא כל-כך מוצלח".

זיס: "נעשה תרגיל מחשבתי - יש לנו כאן נכס שמתאים לעשות בו מלון שיפעל כל השנה. זה לא ריזורט של משפחות ואטרקציות מים לוועדי עובדים וזה לא מתאים למלון עסקים. אבל אם נצליח למשוך קהל שוחרי אמנות ונעשה זאת באמצעות תערוכות ותרבות טובה - אז יש לזה היתכנות. ישראל היא מדינה של צרכני תרבות טובה".

רכטר: "זה מתחבר לאופי של המקום עצמו וגם לאופי של אבא שלי, שאנחנו רואים את זה כהומאז' לדמות שלו וליצירה הזו שהוא עשה - יצירת מופת.

עכשיו שואלים, איך הופכים את הבניין הזה, שתוכנן בשנות ה-60, עם תקרות נמוכות, בלי מיזוג ובעוד עשרות אספקטים תפקודיים שהבניין אינו יכול לשרת את הפונקציה המלונאית של שנות ה-2000". זו הסיבה שהוחלט לסגור בזכוכית חלק מהשטח הפתוח, שלדברי האדריכלים יהיה שקוף ויאפשר מבט פתוח בין פנים לחוץ.

עיקר ההתנגדויות לתוכנית מגיעות מתושבים ומשכנים, שלדברי רכטר "שכחו כנראה שהיה שם מלון. עשר שנים לא היה שם כלום והיה להם נוח. ההתנגדויות מדברות על מרכיב עומס התנועה, יש תלונות על עומס הבנייה - שבחלקן מבוססות על מצג מטעה שלא לוקח בחשבון את השטחים הבנויים הקיימים, שבתוכנית יורדים מתחת לקרקע".

*כמה חדרים יהיו במלון?

רכטר: "במבנה הקיים היו 88 חדרים מאוד קטנים. במלון החדש מתוכננים סה"כ 160 חדרים (בבנייה הקיימת ובתוספת), למרות שבתב"ע אושרה בניית 250 חדרים".

*מה בתכנון כעת?

זיס: "אחד ההיבטים החשובים בשימור הוא ההחלטה מאיזו נקודה לשמר. כאן אנחנו מחזירים את המרפסות למצב המקורי, מחברים שני חדרים לחדר אחד, כדי להתאים לסטנדרטים של מלונאות כיום, אבל לא נוגעים במסדרונות ובדלתות. פרטי המקור נשמרים. כל פרטי העץ שהוחלפו באלומיניום משוחזרים. התוספת היא במבנה נפרד, חלקו בנוי בתוך ההר".

ציפיות הנופשים במאה ה-21

המתחם משתרע על 110 דונם, בחלקם שטח פתוח וחורש טבעי. שטח המבנה המרכזי הוא רק 8,500 מ"ר וסביבו שטחי משק, חניה, בריכה וביתנים נוספים. התב"ע מתירה לבנות במקום כ-79 אלף מ"ר. בתוכנית שאושרה בוועדה המחוזית היו כ-60 אלף מ"ר בנוי, בפועל, בתוכנית לבנייה, מדובר בכ-43 אלף מ"ר בלבד, כמחציתם תת-קרקעיים.

תוספת הבנייה מעל הקרקע תהיה במבנה צר, שניצב לצד הבניין הקיים, נמוך ממנו ולא מסתיר אותו. הגינה הפתוחה ובה בריכות ומפלי מים שתכנן יעקב רכטר בכמה מפלסים, תקורה בזכוכית ותוכנס לתוך לובי המלון.

במבנה הישן של בית ההבראה יאוחדו כל שני חדרים לחדר מלון אחד, התואם יותר בגודלו את ציפיות הנופשים במאה ה-21. "אנחנו מחדשים את כל פרטי העץ המקוריים במסגרות החלונות והדלתות, פותחים מחדש את המרפסות שנסגרו בצורה שפגעה במבנה", מציין רכטר.

"את בניין המלתחות שעמד נטוש אנחנו הופכים למסעדה, שימוש יותר מתאים בייחוד והמיקום שלו מול הנוף", מוסיף זיס. אולם הקונצרטים המתוכנן עוד לא קיבל את צורתו הסופית, אך גם הוא אמור להיות שקוע ברובו מתחת לפני השטח ולא להאפיל על מבנה הגל האייקוני. רכטר מציין שהמבנה הנוסף יהיה "בעל אופי של גביש או סלע, שנטוע בחלקו בתוך האדמה והוא אלמנט פיסולי בפני עצמו". *

עוד כתבות

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

ביקור שר החוץ האמריקאי, אנתוני בלינקן, בישראל / צילום: אמיל סלמן-הארץ

דיווח: ארה"ב לא תטיל סנקציות על גדוד נצח יהודה

לפי ה-ABC, על היחידות ש"הפרו זכויות אדם" לא יוטלו סנקציות כמו אי העברת נשק אמריקני ● בשל ההפגנות הפרו-פלסטיניות: אוניברסיטת דרום קליפורניה הודיעה על ביטול טקס הפתיחה ● דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה ● כל העדכונים

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

עליות בבורסות אירופה; סנאפצ'אט מזנקת במסחר המוקדם

אינטל נופלת ב-7% במסחר המוקדם לאחר שהחמיצה את הציפיות למכירות ברבעון הראשון של 2024 ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● בהמשך היום יתפרסם בארה"ב מדד מחירי ההוצאה הפרטית (PCE), מדד האינפלציה המועדף על ידי הפד

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בזכות תוצאות חזקות, אופטימיות לעתיד ומהלך תקדימי: זו המנצחת הגדולה עד כה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק