גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מצור ימי באקוודור

אתה לומד דברים חדשים על עצמך בכל טיול, הבעיה היא שלא כולם דברים טובים

א. עובש

אחרי קצת יותר מחודש בהרים וביערות (תקציר הפרקים הקודמים: אני והמשפחה שומרים על שמורת טבע בג'ונגל, שהוא בעצם יער עננים, על רכס האנדים באקוודור), החלטנו לראות עוד קצת מהארץ היפה הזו. עלינו צפונה, לכיוון קו המשווה, וירדנו אל החופים, למקום שהשמש תמיד זורחת ואולי יש קצת פחות עובש.

כי זה (עוד דבר) שלמדתי על הג'ונגל: הכול בו מתעפש במהירות שיא, ושום דבר לא מתייבש. אתה תולה כביסה אחרי שסחטת ממנה את הטיפה האחרונה, ובכל פעם שאתה בודק היא רק נעשית רטובה יותר. מה שנרטב, והכול נרטב כל הזמן, ולא נתלה ברוח, ולא תמיד יש רוח, מיד מעלה עליו נקודות שחורות שמתפשטות והולכות, צורות חיים חדשות נוצרות בו, גלקסיות שלמות, ציוויליזציות של השד יודע מה.

עובש. בכל מקום עובש. בטח יש שיטה להוריד את כל העובש הזה, אבל הנה עוד דבר שלמדתי על החיים בג'ונגל, כלומר על החיים בלי אינטרנט: כשאתה לא מחובר אתה יודע רק את מה שאתה יודע, ואת מה שאתה לא יודע אין לך דרך לברר. עולם שלם של מידע וידע - ולך אין גישה מיידית אליו. זה מתסכל, זה מעצבן, זה משונה, אבל מתרגלים גם לזה, ואחרי כמה זמן הדברים שאתה לא יודע מפסיקים להטריד אותך.

אז בקיצור, ירדנו אל החוף.

ב. הו, כמה יפה אקוודור!

אחרי כמה שעות נסיעה בהרים, לצד נהרות שוצפים וקוצפים, הם נגמרים פתאום, מפנים את מקומם למישורים גדולים עם צמחייה אחרת, אוכל אחר ואנשים אחרים - שחורים יותר ככל שמתקרבים אל הים. ברוב האוטובוסים פה מקרינים סרטים, והם תמיד של ג'קי צ'אן. פעם בכמה זמן, אם יש לך מזל, אתה יכול ליפול על אחת מיצירות המופת של סטיבן סיגל. כמה שמחתי לראות שוב את מצור ימי 2. סרט גדול, הדיבוב רק שיפר אותו.

מאחר שהנסיעה ארוכה ומאחר שאנחנו עם שני תינוקות, עצרנו לישון בעיר ששמה סנטו דומינגו דה לוס קולורדוס. עיר שלא תואר לה ולא הדר, מקום אפור שעוצרים בו בדרך לאנשהו ולא יותר.

ברגע שירדנו מהאוטובוס והתחלנו לחפש מלון בקרבת התחנה המרכזית, נכנסתי לדיכאון. אחרי חודש לבד ביער, מוקף ירוק ומים וחיות ושקט ועובש, כל האספלט הזה והבטון והרעש של האגזוזים והאנשים שממהרים ממקום למקום פשוט לא בא לי טוב, כמו שאומרים הצעירים, או לפחות כמו שאמרו לפני שנסענו.

אני, שמדרכות הן סביבתי הטבעית, שאספלט ובטון הם הסוואנות שלי, שרעש התנועה וההמון הוא המוזיקה החביבה עליי, ושתחנות מרכזיות הן לי כמו מים לדג, פשוט לא יכולתי לסבול את כל זה פתאום.

המעבר מהירוק לאפור ומהשקט לרעש נחת עליי כמו פסנתר כנף מקומה שלישית על קוקר ספנייל קטן, מאלה שהזקנות מלבישות בסוודרים, ומחץ לי את כל המצב רוח. הילדים, שהיו עצורים כל היום על הברכיים שלנו, פרצו בצווחות גיל והתחילו להתרוצץ בטירוף על המדרכות המזוהמות. במקום עלים ופרפרים הם שיחקו עם מה שהיה שם: בדלים ופקקים של בקבוקי בירה, נצמדו לכל אגזוז, חיבקו כל אופנוע חונה ובירכו ב"אולה!" חגיגי כל שיכור שהיה סרוח על המדרכה. זה רק עצבן אותי יותר.

אני, כשנהרס לי המצב רוח, הופך לשמשון הגיבור, ולו רק מהבחינה של תמות נפשי עם פלשתים; מתחיל לרטון, לקטר, למשוך רגליים, נהיה אדיש לכל דבר וכלום לא מעניין אותי. נהיה כמו חור שחור. לא תענוג גדול להיות בקרבתי. הכי גרוע זה כשאני מתחיל למלמל.

ומה שהכי מעצבן זה שאני רואה את עצמי הופך לכזה, אבל לא מצליח להשתלט על עצמי ולעצור את זה. המשפחה שלי הולכת לפניי, כולם אופטימיים, שמחים לנשום אוויר של מקום חדש, ורק אני מתנהג כמו תינוק. מזל שבחדר במלון הייתה טלוויזיה, ושאחד הערוצים שידר סרט של סטיבן סיגל. הוא פצפץ גולגולות, וזה שיפר במעט את מצב רוחי.

כמה שמחתי לברוח משם על הבוקר. על המדרכה מול התחנה המרכזית של סנטו דומינגו דה לוס קולורדוס השארתי את האני הכועס שלי. אני מקווה שאוטובוס דרס אותו.

אתה לומד דברים חדשים על עצמך בכל טיול, הבעיה היא שלא כל הדברים האלה הם דברים טובים; ומי באמת רוצה לדעת דברים לא טובים על עצמו?

ג. חיי הלילה באטאקאמס

ירדנו באטאקאמס (Atacames), עיר חוף נחמדה. מעין אילת של אקוודור, רק סימפטית יותר. מזכירה קצת את דרום הודו; הרבה ריקשות, הרבה דוכנים קטנים של אוכל רחוב נהדר, אנשים שמחים, אחלה סביצ'ה שבעולם.

לקחנו חדר במלון נחמד על החוף. קנינו לילדים בגדים קצרים, סנדלים ומשחקים לים, ולעצמנו רכשנו כמה וכמה קוקטיילים טרופיים שאותם שתינו בברים הפזורים על החוף. זה כבר היה הרבה יותר טוב. בפרפראזה על דברי החוכמה הנצחיים של המפרי בוגרט אומר לכם זאת: יש רק מעט מאוד דברים שארבע קפיריניות לא יכולות לסדר.

אטאקאמס ידועה בחיי הלילה שלה, שמתחילים מיד כשהשמש שוקעת: פתאום כולם מתחילים לרקוד. אח, הלטינוס האלה, הם יודעים לנענע את הישבנים שלהם, זה בטוח. הם בטח המשיכו כל הלילה, ואולי היו כמה צעדים שיכולתי ללמוד שם, אבל לנו הייתה מסיבה קטנה משלנו בחדר במלון, עם ילדים שעד היום לא הבינו עד הסוף, חוששני, את הקטע של הלישון בלילה, בטח ובטח במקום לא מוכר. הם לא שמרו את זה לעצמם, והיה די לא נעים לצאת בבוקר מהחדר ולספוג את המבטים של האורחים האחרים במלון. הם נראו עייפים עוד יותר מאיתנו.

אז ארזנו את עצמנו ונסענו לכפר קטן שקוראים לו מומפיצ'ה. ארבע שעות נסיעה בדרך לא דרך.

ד. טרניקלו במומפיצ'ה

מומפיצ'ה הוא כפר דייגים קטן השוכן על מפרץ מקסים, כביש אין שם, ובערבים גם אין חשמל. כמו המון כפרי דייגים קטנים אחרים ברחבי העולם המתפתח נתקלו גם במומפיצ'ה בבעיה קטנה: אין דגים. אבל תמיד יש דגים גדולים יותר על היבשה, והכפר הפך את עצמו לכפר תיירים. במקום רשתות פורשים ערסלים ופותחים גסט-האוסים. יש שקיעות נהדרות, ובמרחק עומדות תמיד ספינות הדיג הגדולות וממשיכות לרוקן את מה שנותר בים.

לקחנו לנו בקתה קטנה ונהדרת בקצה הדרומי של הכפר. מומפיצ'ה ביץ' לודג'. 25 דולרים ללילה, מטבח קטן ומרפסת מעולה שבמעולות; מאה מטרים מהים בשפל, ובגאות הים מגיע עד אליה, מלקק את רגליה כמאהב נלהב. יופי של גאות ושפל יש להם שם, במומפיצ'ה. אני מת על האוקיינוס הפסיפי. יופי אני צף בו.

טרנקילו במומפיצ'ה. אם אתם בסביבה, אני ממליץ.

ה. זה הצ'ילי

באחד מהימים שם הלכה כל המשפחה לישון צהריים, ואני הלכתי לכפר, לשתות כמה בירות. היה חם. אחרי ארבע צוננות התיישבתי בשולחן היחיד בדוכן קטן על החוף שמצאתי במקרה, ושם אכלתי את הארוחה הכי טובה שאכלתי עד עכשיו באקוודור. ערימה של שרימפסים על הפלנצ'ה, סלט עגבניות וצ'ילי שרק מלהסתכל על הצנצנת מתחיל לשרוף הפה, בננות מטוגנות, אורז.

אכלתי לאט, הסתכלתי בים. היה שם ילד אחד, בטח בן 5 או 6, הוא שיחק תופסת עם הגלים, רודף אחריהם אל תוך המים ונמלט מהגל הבא חזרה אל החוף. אושר אין-סופי. מדי פעם הוא נעמד מול גל גדול וניסה לא ליפול, מדי פעם הוא נפל והתגלגל במים. אימא שלו עמדה לא רחוק והשגיחה.

פתאום התחלתי לבכות.

זה הצ'ילי. כן, זה הצ'ילי. זה הצ'ילי, וזה זה שאני כבר לא אשחק תופסת עם הגלים. אני אדע להעריך שרימפס טוב, זה כן, אבל מה שווה כל האוכל שבעולם אם אתה לא יכול להיות שוב ילד?

הרהור

בפרפראזה על דברי החוכמה של המפרי בוגרט אומר זאת: יש מעט מאוד דברים שארבע קפיריניות לא יכולות לסדר.

http://dror.notes.co.il

עוד כתבות

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; בשוק ממתינים לפרסום התחזיות להמשך

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● המשקיעים ממתינים לפרסום התחזיות להמשך שיתפרסמו היום בשעה 16:00 ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

מדד פוטסי הבריטי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

מגמה מעורבת באירופה; מניית יוניליוור מטפסת לאחר הדוחות

הניקיי צלל בכ-2% ● החוזים העתידיים בארה"ב יורדים ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל