גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מקאן-אריקסון הוא הזוכה הגדול בתחרות קקטוס הזהב 2009

גלובס tv 172 מדליות חולקו השנה בקקטוס ■ מקאן ומקאן דיגיטל קיבלו כמחצית מהמדליות ■ גיתם ואדלר-חומסקי במקום שני ושלישי, שמעוני-פינקלשטיין במקום רביעי ■ באינטרנט: twisted מפתיעה עם 2 מדליות זהב

מה שפקטור קטן יכול לעשות: חלוקת פרסי הקקטוס הערב מלמדת שהפקטור שבחרו בוועדת הקקטוס לבצע כדי "לתקן" את השיפוט המקורי של השופטים, פעל בצורה דרמטית. במקום אפס מדליות זהב, 7 מדליות כסף ו-13 מדליות ארד, חולקו השנה 33 מדליות זהב, 60 מדליות כסף ו-79 מדליות ארד. סה"כ חולקו בטקס השנה 172 מדליות - כמות גדולה משמעותית מעשרים המדליות שהיו אמורות להיות מחולקות במקור.

מקאן ושאר העולם

משרד הפרסום מקאן-אריקסון הוא הזוכה הגדול בתחרות קקטוס הזהב. השנה נעדר המתחרה המסורתי של מקאן, שלמור-אבנון-עמיחי, והותיר את הבמה כולה למקאן, שקיבל ניקוד כולל של 71 נקודות - פער של כמעט 20 נקודות מהמשרד הממוקם אחריו. מקאן מוביל בכמות המדליות מכל הסוגים: המשרד קטף 9 מדליות זהב, 12 כסף ועשרים ארד. סוג המדליות היחיד בו נרשמה נחיתות למקאן היא בגרנד קקטוס, בו לא קיבל המשרד פרס, והקבוצה "הסתפקה" בגרנד קקטוס לחברת האינטרנט שלה, מקאן דיגיטל.

מקאן נחשב משרד מוטה טלוויזיה, ואכן כמות המדליות הגדולה ביותר שקיבל היה במדיום סרטונים - 19 פרסים. בין הסרטונים של המשרד שזכו בזהב: yes, וולוו וסלקום. בקטגורית מודעות מקבל המשרד 13 מדליות, ביניהן זהב עבור עבודות של גולדסטאר ו-yes. בקטגוריית רדיו קיבל המשרד 3 מדליות, בחוצות מדליה אחת ובמדיה אחרת - 4.

גיתם ואדלר צמודים

מי שציפה שהתחרות השנה תייצר מקפצה לקשת רחבה של משרדים - התבדה. הניקוד הסופי מייצר גוש קטן של משרדים המצטופפים הרחק אחרי מקאן. אחריהם, בפער גדול, גוש נוסף של משרדים המקבל פחות מעשרים נקודות. הגוש הקרוב למקאן כולל את גיתם BBDO ואדלר-חומסקי&ורשבסקי, הצמודים ביניהם במקום השני והשלישי - 51 נקודות לאדלר ו-54 נקודות לגיתם. המשרדים קיבלו כמות דומה של מדליות, אך גיתם הצליח לגבור על אדלר תודות לפרס גראנד קקטוס נוסף.

כללי התחרות מפרידים בין הניקוד של האינטרנט ו/או חברות האינטראקטיב לבין ניקוד משרד הפרסום, אך אם מחברים בין השניים הקערה מתהפכת, ואדלר מוביל בנקודות ספורות: 57 לו לעומת 55 לגיתם.

בהתבוננות על תמהיל הזכיות של המשרדים באמצעי המדיה השונים, עולה הבדל משמעותי: גיתם רושם אל החלק הארי של הזכיות שלו במודעות (17 זכיות, מתוכן 5 עבור מודעות בקטגוריית פרסום קהילתי); אולם בקטגורית סרטונים זוכה המשרד ל-4 מדליות בלבד, מתוכן אחת בלבד לגורם מסחרי ושלושה למפרסמים בקטגוריית פרסום קהילתי. עם זאת גיתם רושם הישג משמעותי כשהסרטון "זה ייגמר בקלינקס" קוטף את פרס הגרנד קקטוס.

לעומת גיתם, אדלר-חומסקי מוכיח תמהיל רחב יותר של זכיות מבחינת אמצעי המדיה: 7 מדליות בקטגוריית סרטונים, 9 במודעות, 4 בשילוט חוצות, 4 ברדיו ו-5 במדיה אחרת. גם מבחינת תמהיל הקטגוריות נהנה המשרד ממגוון רחב: כמות הזכיות הגבוהה ביותר שלו היא בקטגוריית מוצרי אלקטרוניקה וחשמל עם 8 זכיות ובשאר בין 4 מדליות למדליה.

שמעוני בשירות הקהילה

בין שני משרדים אלה לבאים אחריהם שוב נפתח פער, כשבמקום הרביעי משרד הפרסום שמעוני-פינקלשטיין עם 21 נקודות, במקום החמישי יהושע עם 19 נקודות, ובמקום השישי ראובני-פרידן עם 16 נקודות.

כאמור, שמעוני-פינקלשטין מצליח זו השנה השלישית ברציפות להתברג במקום גבוה מאוד בתחרות, גם באופן כללי וגם יחסית למיקום שלו בטבלת המשרדים הגדולים. כמי שלא בין עשרת המשרדים הגדולים בענף, אין זה טריוייאלי למצוא אותו במקום הרביעי. עם זאת ניתוח הזכיות של המשרד מלמד שהגשות חכמות בקטגוריות מתאימות עשויות להניב מיקום אטרקטיבי. מתוך כלל הזכיות של המשרד - 11 - חמש הן בקטגוריית פרסום קהילתי. משרד בסדר גודל של שמעוני לא נהנה בדרך כלל מתקציבים המאפשרים לו להציג הרבה מאוד סרטונים, ולכן לא מפתיע לגלות שתמהיל הזכיות שלו מבחינת חיתוך לאמצעי מדיה בנוי מחמש מדליות במדיה חדשה וחמש מדליות עבור מודעות.

יהושע TBWA מתבלט בתחרות השנה בעיקר בקטגוריית הסרטים: מתוך עשר מדליות 8 הן לסרטונים. מתוך כלל הזכיות של המשרד 6 הן לעבודות שנעשו לבנק דיסקונט, מתוכם חמישה סרטונים בכיכובו של מודי בר-און ומודעת שילוט אחת. שאר העבודות של המשרד שזכו במדליה הן למותג ווינר.

גם ראובני-פרידן תרם השנה לא מעט לקהילה: מתוך 11 מדליות שקיבל המשרד 4 הן בקטגוריית פרסום קהילתי, וזו גם הקטגוריה בה זכה המשרד בכמות הגדולה של פרסים מתוך כלל הזכיות שלו. בשלוש מדליות הוא זכה בקטגוריית מוצרי מזון עבור המותגים קנור ומאסט, בתקשורת טלפונית שתי מדליות ובתחבורה ומוצרי חלב מדליה לכל קטגוריה.

באומן-בר-ריבנאי חותם תחרות לא מוצלחת במיוחד עם 9 נקודות - כמו גלר-נסיס. שני המשרדים תופסים את המקום השישי.

אחריהם זרמון-גולדמן עם 6 נקודות. ברוקנר-נטע-יער רושם 4 נקודות, בריקמן 3 נקודות ו-JWT ישראל, גליקמן-נטלר-סמסונוב ודרורי-שלומי מסתפקים בנקודה אחת לכל משרד.

אינטרנט: מקאן שולטת, טוויסטד מפתיעה

קטגוריית האינטרנט נשפטת בנפרד והניקוד בה איננו נרשם לטובת החישוב הכללי של משרדי הפרסום הכלליים. סך הכל חולקו השנה 23 מדליות לעבודות באינטרנט מתוכם 6 זהב, 8 כסף והיתרה ארד.

גם כאן הזוכה הגדולה היא קבוצת מקאן-אריקסון, שחברת הדיגיטל שלה, מקאן דיגיטל, קיבלה 12 מדליות מתוכן גרנד קקטוס אחד עבור נסיעת מבחן להונדה, 3 זהב, 5 כסף ו-3 ארד, המביאים אותה לניקוד כולל של 27 נקודות. גם באינטרנט קיים פער עצום בין מקאן לאחרים. באופן כללי לא משתתפות הרבה חברות אינטראקטיב בשלב הזה של התחרות, ורק ארבע מבין הזוכות במדליות הן חברות אינטראקטיב עצמאיות ולא משויכות למשרדי פרסום. את המקום השני חולקים גריי אינטראקטיב מקבוצת אדלר-חומסקי ופרסום טוויסטד עם 6 נקודות לכל חברה. שמעוני-פינקלשטיין, ראובני-פרידן וזרמון-גולדמן רושמים 2 נקודות למשרד, גיתם וארק אינטראקטיב של גלר-נסיס רושמים נקודה לכל משרד.

המרוץ למיליון המדליות / פרשנות

הפקטור שיצר עשרות מדליות היה שערורייתי. על בכירי הענף להתעמת עם התוצאות, גם אם לא אהבו את התוצאה.

אם תחרות קקטוס הזהב אמורה לשקף נכוחה את המתרחש בתחום הקריאייטיב בישראל, הרי שהשנה היא הצליחה לשקף תמונה מדויקת - אם כי לא במובן לו התכוונו המארגנים. השיפוט של השופטים ותיקון התוצאות מציבים מראה מול פני הענף, ממנה נשקפים מצד אחד מנהלי קריאייטיב, שאם לנקוט בלשון זהירה, הרי שבגרות - אחד הערכים החשובים בניהול, מהם והלאה. בנוסף, ההערכה שלהם למה שהם וחבריהם עושים, שואפת לאפס; וההלקאה העצמית שלהם שואפת לשמיים. לצידם עומדים בעלי/מנהלי המשרדים, רדופים במרוץ אחרי מדליות, אחר הצורך בהכרה. הקרדיט או התוקף שהם נותנים למנהלי הקריאייטיב שלהם - מוגבל עד מספר המדליות שהם פוסקים להם.

אופן השיפוט של השופטים היה ילדותי, אבל הפקטור שיצר פתאום עשרות מדליות היה שערורייתי. בכירי הענף היו צריכים להתעמת עם התוצאות ולא לשנות את הכללים רק בגלל שלא אהבו את התוצאה.

תחרות שבוחנת קריאייטיב היא דבר חשוב ומשמעותי, ולמרות מה שקרה השנה האפשרות לקיים אותה עדין לא נגוזה. אין ספק שצריך לשנות (שוב) את צורת השיפוט, להגדיל את כמות השופטים ולהוסיף דמויות הפועלות בתחומי היצירה האמנות והפרסום.

למרות מחלות הילדות של התחרות, יש לה עוד שנה של חסד, עוד הזדמנות, אולי אחרונה, להתעשת וליצור משהו אמיתי ומשקף. אבל אם גם בשנה הבאה הענף לא יצליח לאסוף את עצמו, להוכיח בגרות, ולייצר תחרות ראויה - יצטרכו כנראה לגנוז את הפסלונים והמדליות, לוותר על תחרות ישראלית ולהתמודד במקומות אחרים. אולי קאן.

עוד כתבות

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

ג'רמי סוארד (משמאל) ועידו גונן, מייסדים משותפים Exodigo / צילום: Exodigo

עשרות יוצאי מודיעין ויחידות הנדסה התקבצו לסטארט-אפ אחד, כדי לפצח את הסוד

שירות מיפוי תת הקרקע של הסטארט-אפ הישראלי יכול לעלות מאות אלפי דולרים, אך הלקוחות מפחדים יותר מהלא נודע: "תמיד יש הפתעות באדמה" • אחרי שגלגלה מיליוני דולרים מהרנטגן התת קרקעי, אקסודיגו חולמת גם על התרחבות למיפוי אסטרואידים וירחים • וגם: איך מתפקדים כש-75% מעובדי החברה מגויסים למילואים, ולמה מדובר בעצם בשוק בלתי מוגבל? ● הסטארט-אפים המבטיחים

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית ומתחילת השנה איבדה מניית אפל 10.7% ● למרות הכל, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

גילון בק, ריצ'רד פרנסיס, אייל פסו / צילום: תמר מצפי, אלעד מלכה, Gauzy

בדרך לנאסד"ק: הישראלית שמאמינה שהשוק הזה יגיע ל-124 מיליארד דולר ב-2028

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● גאוזי, יצרנית הזכוכית החכמה מתל אביב בדרך לנאסד"ק ● טבע משנה את אופן דיווח התוצאות שלה על בסיס גיאוגרפי ● וסנסטאר, חברת הפורטפוליו של קרן פימי הציגה תוצאות חלשות לרבעון

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העלית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

המפקח על הביטוח עושה סדר וקובע כללים ברורים לבעלי שליטה לקבלת היתר אחזקה

עמית גל, ממלא מקום הממונה על שוק ההון, מציג מתווה שיאפשר לקרנות הזרות ששולטות בחברת הביטוח הפניקס למכור את השליטה בה בחלקים ● הקרנות סנטרברידג וגלאטין רכשו את אחזקותיהן בחברה ב-2019, ומאז הוכפל שווי הקבוצה

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

איסמאעיל הנייה / צילום: ap, Lebanese Official Government

מומחים מסבירים: אלו הסיבות שבגללן בכירי חמאס שוקלים לעזוב את קטאר

בסוף השבוע האחרון, התפרסמו דיווחים על כך שההנהגה הפוליטית של חמאס שוקלת לעזוב את קטאר ולהעתיק את בסיסה לעומאן או לטורקיה ● שני חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי מסבירים מה עומד מאחורי הדיווחים, ואיך הדבר קשור לתפקיד שממלאת קטר במשא ומתן לשחרור החטופים

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

האחים שהמתינו 20 שנה עד שהשקעה של מיליונים הפכה ל־8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור של האחים פליקס וג'וליאן בייקר זכו לאחרונה להכנסה מפתיעה, מהגדולות ביותר שחולקו אי פעם בתעשייה, בעקבות עסקת ביוטק ● זה קרה כשהאחים מכרו החזקה היסטורית בחברת הטיפול לסרטן, סיג'ן, לענקית התרופות פייזר