גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השראה או העתקה? בכירי ענף הפרסום מספרים על התופעה מאחורי שולחנות הקריאייטיב

מדי פעם צצים בענף הפרסום סרטון או מודעה מחו"ל שמזכירה באופן חשוד קמפיין שעלה בישראל ■ האם העתקה של קונספט היא לגיטימית? מתי הלקוח עשוי להתעצבן? ומדוע במזרח-התיכון יש חוקים אחרים?

בשבועות האחרונים, ממש רגע לפני תחרות קקטוס הזהב, עלו לאוויר שתי פרסומות שעוררו מחדש בענף הפרסום את הדיון בנושא ההעתקות. זה התחיל בסרטון שהופץ במיילים בו נראה קמפיין שמזכיר למדי את הסרטון שהעלה משרד הפרסום יהושע TBWA להוניגמן.

עוד טרם הסתיים הדיון בנושא הפרסומת של הוניגמן, עלו לאוויר שלטי החוצות של פקטורי 54 שגם הם נראים כאילו יש להם אח תאום בארצות הניכר. ולבסוף, ממש לפני שבועיים העלו פוגל אוגילבי סרטון חדש למחלבות גד. הסרטון הוא הומאג' לפרסומת הקרחת המפורסמת שעשתה נינט טייב לפלאפון. מדובר בפרסומת שנראית אחת לאחת כמו המקור רק בכיכובן של נשים הרבה פחות ידועות שמדברות על גבינה ולא על טלפונים סלולריים. בפוגל דאגו לפרסם מראש שמדובר במחוות הכרה לאדלר-חומסקי, אבל "הנשמות הטובות" בענף ביקרו את המהלך.

אבל האם זה בעצם דבר נורא כל-כך להעתיק? האם זה פוגע במותג והמפרסם או שמה שנפגע בעיקר זה האגו של אנשי הקריאטיב או אולי האתיקה שלהם? ומה הוא בכלל הגבול בין השראה להעתקה?

לרוב הבכירים בענף יש תשובות ברורות בנושא: ספי שקד, מבעלי ענבר-מרחב-שקד, טוען: "יש חוקים ברורים לגבי מהי העתקה ואליהם מתייחסים גם בתחרויות בחו"ל. לצורך העניין, אם מקדונלד'ס עשו פרסומת עם TAKE OFF על הסרט ספרות זולה זה קמפיין מצוין כי יש רעיון קריאטיבי חדש בתוך משהו שכולם מכירים. לקחת השראה מהקולנוע ומהאומנות זה מקובל, אבל כשלוקחים פרסומת מסחרית מהעולם ומעתיקים - זאת בושה וחרפה. בשביל זה לא צריך להיות פרסומאי. מי שעושה את זה ומעתיק במודע הוא לא פרסומאי. זה מה שקורה כשהמרדף אחרי עמלות גובר על המרדף אחרי מצוינות. האחריות של משרד פרסום היא לא להציג ללקוח דברים שעשו בעבר. אני מסתכל על פרסום כעל אומנות ולהעתיק זה כאילו מישהו יביים סרט שמישהו אחר ביים, יצייר ציור שכבר צויר. קורה שאותו רעיון קריאטיבי מופיע בכמה פרסומות. זה מצער אבל אפשר להתייחס לזה כאל 'great minds think alike'. אבל להעתיק עבודה במכוון זה מעשה ששומט את הקרקע ואת הצידוק שלנו בתור פרסומאים. זה משהו שגם אמא שלי יכולה לעשות. לי אישית זה עושה בחילה. אצלנו במשרד מאוד רגישים לנושא של העתקות. אנחנו מעסיקים מידענים שעושים על הרעיונות חיפוש בכל העולם לראות אם י ש משהו דומה ואני מציע לכולם לעשות את אותו דבר".

לדברי הדר גולדמן, מבעלי זרמון גולדמן: "זה מאוד טבעי לשווקים קטנים ופרוביניצאליים להעתיק, כי מי שמנהל למשל את תקציב פרוקטר&גמבל לא יכול לעשות את זה - הרי הוא נמצא על הבמה המרכזית שכולם רואים. אבל הגיע הזמן שילמדו גם בפרובינציה שאסור להעתיק כי זה מעליב את המותג והופך אותו לסחבה. היום מדברים על חבילת ערכים אמוצינלית שמותג מביא לדיאלוג עם הצרכן, ערכים מהם הוא מייצר שפה. לא יכול להיות שייקחו שפה של מישהו ויתנו למותג לדבר אותה. בעיני להעתיק זה דבר בזוי. אנחנו הרבה פעמים הושפענו מסרטי קולנוע, מקליפים ומאומנות. זה בסדר כי אף אחד לא חי בוואקום, אבל לנהל תוכן, להתכתב עם פרסומת אחרת זה בזוי. עם השנים ענף הפרסום אולי יהפוך ליצואן ואז ייכנסו אנשי תוכן למשרדים, היצירתיות תעלה וכך גם המוצר והמקוריות שלו כי אי אפשר לייצא משהו שהוא לא שלך".

"בוגד במקוריות"

איריס בק, מנכ"ל מקאן-אריקסון, מכירה את נושא העתקות משני צידי השולחן: בתחילה מצד הלקוח שהמשרד הפרסום מציג לו עבודה מועתקת, וכעת בצד של משרד הפרסום. לטענתה, "עבור אנשי קריאטיב במקאן העתקה היא לא אופציה וכל דבר שנראה דומה יורד מהר מאוד מהשולחן. יש משהו בליבה של מה שנעשה פה שבקראייטיב שבה אתה חייב להיות מקורי ולדעת לפצח. זה משהו שנמצא ב-DNA של חברה. כלקוח זה קרה לי פעמיים שהביאו לי רעיון מועתק ובעיני זה היה נורא ואיום. כעסנו מאוד על מי שעשה את זה. אתה מרגיש שאתה בוגד במקוריות שלך. לכל מותג יש סיפור משלו וצריך לדעת לספר את הסיפור הזה בדרכים מקוריות. או שזה הסיפור של המותג שלך או שלא. מותג צריך לדעת לספר את הסיפור האישי שלו בדרך המקורית שלו. זה חלק אינטגראלי ממי שהוא ומה שהוא ומהדיאלוג שנוצר מול הצרכן שלו. אם מסתכלים על מותגים כדרך לספר סיפורים חייבים למצוא את הסיפור המקורי שלך".

גם אורי עיני, מנכ"ל אדלר-חומסקי, מדגיש את נושא המקוריות: "התופעה הזאת מתרחשת כי מקורות החשיפה הם אינסופיים. ברגע ש'החנות פתוחה' זה הופך להיות יותר קל, בין אם במזיד ובין אם בשוגג. גם הסיכון יותר גדול כי מהר מאוד כולם רואים. בעיני העתקה היא פאול אתי - זאת זכות קניין של מישהו אחר וכשמישהו לוקח אותה הוא לוקח משהו שאיננו שלו. מעבר לעניין האתי יכול להיות בזה נזק ללקוח. ברמה הבסיסית אני לא הייתי רוצה להיתפס כמותג 'מעתיק'. מותג רוצה להיתפס כמקורי, אורגינאלי שמייצר משהו משל עצמו".

למרות האמוציות שסובבות את נושא הקריאייטיב, יש גם כאלה שיודעים לשים את הרגשות בצד. "צריך לעשות הפרדה אינטליגנטית בעניין של 'גניבה' בין הילדותיות - ברובד הנמוך של האגו - לבין הרובד העסקי הרציני. צריך להבין שמותר 'לגנוב' כשמדובר על משהו שראית שיצר השראה, הפרה בדרך מסוימת, אבל אסור לגנוב קונספט כי אז לוקחים ערכים של מותג אחד ומלבישים אותו על מותג ישראלי שלא בהכרח מתאים לו. אני למשל לא משוכנע שמה שעשו להוניגמן זאת לא קפיצה גדולה מדי לאיפה שהוניגמן נמצא. אישית לא הייתי מוכן לעשות 'קופי פייסט' לסרט כי מה שעבד למותג אחד לא בהכרח יעבוד למותג אחר".

בכל מקרה סבור פרידן כי צריך לעדכן את הלקוח ולא לעשות מהלכים מאחורי הגב. "אם מדובר בלקוח שהוא אינטליגנטי הוא צריך לראות כמה זה מתאים והולם את המוצר. אם זה מתאים וההעתקה היא לא מלאה זה בסדר, אבל אם לא זה בעייתי כי מעבר להכל זה חושף אותו ואת המשרד לתביעות".

מחפשים השראה?

יגאל שמיר, שותף ומנהל קריאטיב בגליקמן-נטלר-סמסונוב ויו"ר תחרות קקטוס הזהב, טוען שלקוחות לא רק שלא נבהלים מההעתקות אלא להיפך, פעמים רבות מעודדים אותן. "את הלקוח זה ממש לא מעניין בדרך כלל אם הסרטון 'גנוב' או לא. בחיים האמיתיים הרבה פעמים החדשנות והאגו של אנשי הקריאייטיב עומדים בדרך ומפריעים ללקוח. להיפך, את הלקוח לפעמים זה מרגיע לעשות משהו שכבר הצליח בעולם. הוא משקיע הרבה כסף בסוג של קופסא שחורה שנקראת קריאייטיב וגם כשמראים לו סטורי בורד הוא לא באמת יודע מה ייצא בסוף. לפעמים אפילו אנשי הקריאייטיב לא ממש יודעים. אז כשמראים לו משהו הוא רגוע, הוא אפילו ידחף את הקריאטיב למקום הזה".

"בנושא של ההעתקות הרבה תלוי איפה הסרט שודר וכמה הקריאייטיב מוכן להתפשר עם המצפון שלו כי את הלקוח זה ממש לא מעניין. זה יותר בעיה אתית של הקריאייטיב עם עצמו ולפעמים גם בעיה משפטית. יותר מזה יש בזה סכנה למוניטין המקצועי של מי שמעתיק כי בעידן של היום כולם גולשים ורואים הכל, אז מתישהו אם אתה מעתיק מישהו יעלה עליך. השאלה הגדולה כמובן היא איפה עובר הגבול הדק שבין העתקה בוטה והומאג'".

יאיר גלר, מבעלי גלר-נסיס, מסכים שהלקוח לא ממש מתרגש מהעתקות - עד לרגע שהן מתגלות בפומבי. "את הלקוח זה לא באמת מעניין אם העתיקו או לא ואני לא אתפלא אם יש העתקות על דעת הלקוח. זה לא מעניין אותו עד הרגע שבו 'נהיית פדיחה' ואז הוא נעלב, וזה יכול להיגמר רע כי זה עלול לגרום לנזק תדמיתי. זה לא משהו שיכול לגרום לפגיעה במותג כי אם ללקוח עצמו - בתחושה שלו. אם לא סיפרו על כך מראש למפרסם זה עשוי לייצר תחושת חוסר אמון קשה מול משרד הפרסום. אבל לגופו של עניין, בעיני הנכס היחידי שיש לאומנות על כל סוגיה זה זכויות יוצרים. פסיקות משפטיות קבעו כי עבודות משרד הפרסום הן רכושו, וכי הזכויות הן לא של הלקוח גם אם העבודה נעשתה עבורו - הוא רק שילם עבור העבודה הטכנית. בעולם מקפידים ומייחסים לזה חשיבות. בישראל אין בזה כמעט התעסקות, אין דין ואין דיין, ויש תחושה של 'שילמתי לך אז זה שלי'. זה מושך את השטיח של כל התעשייה מנושא הרעיון כאומנות. לקחת עבודה שמישהו כבר עשה זה נראה לגיטימי אולי במזרח התיכון, אבל בעולם זה לא היה עובר. אין זכות קיום למהות של האומנות והתרבות בענף הפרסום בלי התייחסות לזכויות יוצרים".

עוד כתבות

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"