גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מבחן דרכים לפולקסווגן שירוקו -דרמטית, חסרת פשרות ונותנת פייט ראוי למתחרה הספורטיבית פורשה

מבחינת העיצוב והסנסציה ברחוב, השירוקו מצליחה לא רע, ולמרות שזו לא מכונית ספורט נטו היא מציעה פשרה הולמת בין נוחות לביצועים ■ ללא ספק, מדובר במכונית שגורמת לבעליה להרגיש טוב - ובכך אסור לזלזל

מערכת היחסים בין חברת פולקסווגן ליצרנית מכוניות הספורט פורשה יכולה להוות בסיס מצוין לסדרת ריאליטי טלוויזיונית. בסיפור הזה יש את כל המרכיבים הנכונים לדרמה מוצלחת: יש בו שתי יצרניות רכב גרמניות עם שורשים משותפים וקשרי-בעלות משפחתיים מורכבים ורוויי אגו, שנמשכים למעלה מחצי מאה; יש בו ניסיון הרואי - ויהיו שיגידו הימור לא מחושב - של חברת פורשה הקטנה והרווחית להשתלט על פולקסווגן הענקית באמצעות שורה של צעדים פיננסיים מורכבים, שבסופו של דבר העניקו לה 51% ממניות השליטה אבל גם חוב כלכלי של 9 מיליארד אירו, שמאיים כיום למוטט אותה לנוכח המשבר הכלכלי; ויש בו בחישה מתמדת של פוליטיקאים, בנקים, אנשי איגודים ומי לא, שמנסים בכל כוחם לטרפד את העסקה.

הפרק האחרון בסדרה טרם נכתב, אבל השבוע העלילה קיבלה תפנית מפתיעה כשפורסם כי פולקסווגן החליטה להעניק הלוואה של כמעט מיליארד אירו לפורשה במטרה לסייע לה לשמור על חוסנה הפיננסי. כרגע, המטרה המוצהרת החדשה של פורשה היא לא השתלטות אלא מיזוג עם פולקסווגן, שעדיין לא ברור אם יאפשר לה לשמור על עצמאות מוחלטת. עד שפולקסווגן תבלע רשמית את פורשה, או שאולי יהיה זה ההיפך, ממשיכה קבוצת פולקסווגן להרחיב את המותג המרכזי שלה "פולקסווגן" לכל פלחי השוק ולפנות לכל סוגי הלקוחות, כולל אלה שמחפשים רכבי ספורט תדמיתיים.

דרמטית וחסרת פשרות

המתמודדת שלה בפלח הספורטיבי, אחרי הפסקה של שנים רבות, היא השירוקו החדשה, שלפחות מבחינת עיצובה והשפעתה על הסביבה נותנת קרב ראוי לפורשה. לשירוקו יש עיצוב דרמטי וחסר פשרות, עם זנב רב הבעה, חרטום אגרסיבי, ופרופורציות שמקריבות את הגובה לטובת הרוחב כמו ברכב ספורטיבי אמיתי. חובבי הנוסטלגיה יכולים לציין את הדמיון הכללי בקווי המתאר להונדה סיביק האצ'בק של העשור הקודם, אבל בשורה התחתונה השירוקו יוצרת סנסציה ברחוב ושיירות של צעירים נמשכות אליה כמו אל החלילן מהמלין.

עיצוב הפנים מחזיר אותנו למציאות, ומספק תזכורת לכך שלא מדובר במכונית של מותג אקזוטי וחסר מגבלות תקציב, אלא במכונית של יצרן רכב המוני שכפוף למסגרת עלויות של ייצור תעשייתי נרחב. עמדת הפיקוד, לוח המחוונים, מתגי הבקרה ורוב סביבת הנהג בשירוקו זהים כמעט לחלוטין לאלה של פולקסווגן, גולף ואחיותיה, ולמעט תנוחת הישיבה במושבי הספורט העמוקים, ההגה הספורטיבי למראה ועוד כמה פריטים קטנים, יכול האוחז בהגה לחשוב שאכן מדובר בגולף.

המרחב מאחור סביר יחסית למכונית קופה נמוכת גג, ושני מבוגרים בגובה ממוצע ומטה יכולים להתמקם בשני המושבים הנפרדים מאחור מבלי לסבול מנזק בלתי הפיך לברכיים או לעמוד השדרה. עם זאת, המבנה מכתיב כמה פשרות בהנדסת האנוש, שפועלות כ"מסנן גיל" טבעי. הכניסה אל המושבים שממוקמים על הרצפה הנמוכה איננה ידידותית לסובלים מבעיות גב והדלתות הרחבות כבדות להפליא. תא המטען קטן יחסית אבל עמוק.

איכות הייצור מצוינת, כמקובל בקבוצת פולקסווגן, וגרסת ה-2 ליטר מצוידת באבזור בטיחות וסגנון חיים מקיף, אם כי היא כוללת כמה פריטים מיותרים כמו גג זכוכית, שנפתח רק במילימטרים ספורים.

פולקסווגן שירוקו 2 ליטר טורבו

לא בדיוק ספורטיבית

היצע המנועים של השירוקו מתחיל כבר במנועי 1.4 ליטר עם 160 כ"ס, אולם מכונית המבחן התייצבה בגרסה הבכירה עם מנוע ה-TSI בנפח 2 ליטר של קבוצת פולקסווגן, שמייצר 200 כוחות סוס. את המנוע הזה כבר פגשנו לא פעם בדגמים שונים של קבוצת פולקסווגן והרושם הוא של מנוע נמרץ וחלק אך לא מרגש במיוחד. יש לו צליל מחוספס ובתחום הרגוע של הדחף, כאשר מגדש הטורבו לא נכנס לפעולה הוא מרגיש כמו מנוע משפחתי סתמי.

אבל בשירוקו נהנה המנוע משתי נקודות זכות גדולות: האחת היא משקל עצמי נמוך יחסית של כ-1,300 קילו, שמשפר משמעותית את יחס המשקל/הספק ומעניק למכונית תאוצות בליגה רצינית בהחלט; והשנייה היא שידוך לתיבת DSG מדור אחרון, שמשחיזה מאוד את העברות ההילוכים ואת תגובת הדוושה ומרגישה תחת עומס כמו תיבת הילוכים באופנוע ספורט. תיבה זו אינה היצירה המכנית המלוטשת ביותר שבנמצא ויש לה לעתים טלטולים ורעשים, שמזכירים כי שורשיה נמצאים בתיבה ידנית ממוכנת. אבל היא מספקת פשרה הולמת בין נוחות אוטומטית בנסיעות מנהלתיות פקוקות לבין רפלקסים ספורטיביים ושליטה ידנית ראויה, שבהם יכולים להתברך נהגים חדורי מוטיבציה.

פולקסווגן שירוקו 2 ליטר טורבו

בהתאם למדיניות שיתוף הפלטפורמות של קבוצת פולקסווגן מבוססת השירוקו על הפלטפורמה של הפולקסווגן גולף מהדור האחרון, שהיא לא בדיוק סמל לדינמיות וספורטיביות. אבל לשירוקו יש מפסק גלגלים רחב יותר משמעותית משל הגולף, מרכז כובד נמוך מאוד וחלוקת המשקל מצוינת, שבשילוב עם בולמים מוקשחים מעניקים לה איזון מושלם וחדות בנהיגה נמרצת בכבישים מפותלים. בפניות הדוקות היא נצמדת באדיקות למסלול שמכתיב הנהג, ומספקת דרגת חופש טובה לביצוע תרגילים כמו החלקות. בסופו של דבר מערכת בקרת היציבות נכנסת לפעולה ומונעת מהנהג לאבד את הרסן. להיגוי החשמלי יש משקל מאוזן, אבל הוא לא חד כתער וספיגת הזעזועים נוקשה למדי, אם כי זו עדיין מכונית נוחה יחסית למקובל בז'אנר של מכונית ספורטיביות "צעירות".

הדגם ההתחלתי של השירוקו נמכר בארץ עם מנוע 1.4 ליטר בהספק 160 כ"ס, ולמרות שביצועיו לא מרגשים במיוחד הוא מספק את האפקט החיצוני הראוי במחיר נגיש, שמתחיל כבר ב-172 אלף שקל לגרסה הידנית. לרבים מהלקוחות בפוטנציה, שמוכנים להסתפק כיום באאודי A3 עם מנוע 1.6 ליטר חלוש "בשביל המראה והתדמית", הדגם הבסיסי יענה על כל הדרישות. לעומתו דגם ה-2 ליטר טורבו הוא לא רק יפה אלא גם אופה, אם כי במחיר של 227 אלף שקל הוא נכנס קרוב מדי לטריטוריה של ב.מ.וו ושות'. כך או כך, זוהי תוספת מבורכת לנוף הכבישים בישראל ומכונית שגורמת לבעליה להרגיש טוב עם עצמו - ובכך אסור לזלזל.

פולקסווגן שירוקו 2 ליטר טורבו

מתחרות

הונדה סיביק טייפ R

ב-229 אלף שקל אפשר להכניס לחניה את ההונדה סיביק טייפ R. לשתיהן עיצוב קופה עם מושב אחורי שימושי, שלדת הנעה קדמית מושחזת, היגוי מהיר ורפלקסים זריזים. לשתיהן יש גם עיצוב שלא ניתן להתעלם ממנו. למרות הספק דומה, המנוע היפני שונה מאוד באופיו מהגרמני ומספק את ההספק ואת המומנט בסל"ד גבוה מאוד נוסח אופנוע. להונדה, שמגיעה עם תיבה ידנית בלבד, יש יתרון בביצועים: 6.6 שניות בזינוק מאפס למאה ו-235 קמ"ש.

הונדה סיביק טייפ R

ב.מ.וו סדרה 1 עם 3 דלתות

ב-210 אלף שקלים ניתן לרכוש את גרסת 3 הדלתות של סדרה 1 של ב.מ.וו, ומקבלים מנוע בהספק 156 כ"ס וביצועים פושרים למדי כמו תאוצה מאפס למאה ב-9.2 שניות ו-204 קמ"ש. אך הבונוס הוא מרכב ארבעה מקומות מרווח, ובעיקר שלדת הנעה אחורית הדוקה שטומנת בחובה הרבה שעשועי כביש. גם תיבת ההילוכים טובה מאוד והשם ב.מ.וו מסייע מאוד בשמירת הערך.

ב.מ.וו 120 קבריו

מיני קופר S

הקופר S של ב.מ.וו אולי לא מוגדרת רשמית כ"קופה", אבל היא תספק לבעליה הרבה תשומת לב ועינוגי כביש. בדור האחרון יש לה גם מתלים מעט יותר ידידותיים לבורות ומרווח פנים מעט יותר נדיב. מגדש טורבו עצבני סוחט ממנוע ה-1.6 ליטר 175 כ"ס ו-26.5 קג"מ, כמו גם ביצועים בליגה של השירוקו ושות'. מחיר של 245 אלף שקל מציב אותה כאחת היקרות בקבוצתה.

מיני קופר S

עוד כתבות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

סמוטריץ' רוצה להחריב את קשרי הסחר עם טורקיה, אך עלול לדרוס הסכם עם האיחוד האירופי

סמוטריץ' הודיע על כוונתו להחיל מכס של 100% ממחירו של כל מוצר המיובא מטורקיה, בנוסף למכסים הקיימים ● המשמעות של המהלך: דריסה של הסכם PAN-EURO-MED CUMULATION שבו חברות ישראל וטורקיה, אבל גם האיחוד האירופי ומדינות נוספות

רס''ם רן יעבץ / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ם (מיל') רן יעבץ נפל בפיצוץ אמצעי לחימה בעוטף

יעבץ ז"ל, בן 39, שירת כלוחם בגדוד הסיור 6828 והניח אחריו הורים, אח ואחות, אישה ו-3 ילדים ● לוחם נפצע קשה מפגיעת כטב"ם של חיזבאללה שהתפוצץ במטולה • פיגוע בצומת יצהר: מחבל דקר איש קבע שהיה ברכבו ונמלט ● עדכונים שוטפים

תחנת כוח אשכול / צילום: יוסי וייס חברת החשמל

דליה השיגה מימון לתחנת הכוח אשכול

חברת דליה חברות אנרגיה בע"מ, בשותפות עם חברות נוספות, חתמו על הסכם למימון רכישת תחנת הכוח אשכול בהיקף כולל של כ־9.15 מיליארד שקל לא כולל מע"מ ● רכישת האתר, שממוקם בחלקו הצפוני של אזור התעשייה באשדוד, כוללת את תחנת הכוח הקיימת וגם שטחי נדל"ן עבור מסחר ותעשייה באזור מבוקש בין נמלי אשדוד

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: חולצו גופותיהם של שני לוק, יצחק גלרנטר ועמית בוסקילה

הגופות חולצו במבצע מיוחד של צה"ל ושב"כ ברצועת עזה ● סמל בן אבישי, מנהריה, מפלוגת התקשוב של חטיבת הצנחנים, נפל בקרב בצפון רצועת עזה ● צה"ל מאשר - חוסל בכיר בארגון טרור בלבנון שעבד עם חמאס ● לוחם צה"ל נפצע קשה בהיתקלות עם מחבלים בצפון הרצועה ● בית הנבחרים של ארה"ב אישר חוק שימנע עצירת משלוחי נשק לישראל ● עדכונים בולטים

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ברחוב שקט במרכז העיר: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים בכפר סבא?

אחרי חצי שנה על המדף, דירת 4 חדרים בקומה ראשונה בבניין במרכז כפר סבא נמכרה בתמורה ל-2.51 מיליון שקל ● "הדירה הייתה באופן יחסי הרבה זמן על המדף בגלל הקומה שלה ובגלל שאין בה ממ"ד", אומר זיו פלד מסוכנות "ריל קפיטל" שייצג את המוכרים בעסקה ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

אילוסטרציה: Shutterstock

האתר שהבטיח לעשות סדר ברגולציה לעסקים עלה לאוויר, אבל לא מקיים

רשות האסדרה פרסמה מאגר הכולל רגולציות לעסקים, בהתאם להחלטת הממשלה מ-2021 ● הבעיה: המאגר לא נגיש, וכלל חלק קטן בלבד מכלל הרגולציות על עסקים

בעסקה מורכבת נדרש המתווך להראות הישגים כדי להיות ראוי לעמלת תיווך / אילוסטרציה: Shutterstock

בעסקה מורכבת נדרש המתווך להראות הישגים כדי להיות ראוי לעמלת תיווך

האם יש לשלם דמי תיווך אף שפעולות התיווך הופסקו ביוזמת המוכרים ולאחר זמן התנהל מו"מ ישיר בין המוכרים לקונים?

מיירט הלייזר ''דראגון פייר'' / צילום: יוטיוב

הטיל הקטלני החדש של רוסיה, וישראל מקדימה את בריטניה ביירוט לייזר

ארה"ב מקדמת את שדרוג טילי הכתף וטילי השיוט הזעירים שלה ● רוסיה הופכת את טילי השיוט שלה לקטלניים יותר ● וספינות מלחמה חדשות של בריטניה יכללו את מערכת יירוט הלייזר "דראגון־פייר" ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אונייה של צים / צילום: Shutterstock

צים מייקרת את הובלת המכולות מהמזרח לישראל

חברת הספנות הודיעה על התייקרות עלויות הובלת המכולות שלה מהמזרח הרחוק לישראל החל מה-25 במאי ● עם היטלים ומסים מחיר מכולות מגיע לכ־4,260 דולר עבור מכולת 20 רגל

המחירים משתוללים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה בשליטה? בינתיים המחירים משתוללים

בעולם הסטרילי של הפרסומות מתחילים להכיל ● קבוצות השוליים מדברות על ממלכת יהודה וישראל ועל בגידה מבפנים ● והאינפלציה עוד לא מסונכרנת עם המצב בשטח ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק 

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

כמה פעמים הפועל ת"א כבר ירדה לליגה הלאומית?

מי יזם את הענקת פרס ישראל,  מה משמעות המילה סייבורג ובאיזה פסטיבל מעניקים את פרס "כד החלב"? ● הטריוויה השבועית

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

הנפת דגל ישראל על אדמת רפיח סימנה נקודת שבר ביחסים עם מצרים

היחסים בין ישראל לשותפה הביטחונית מצרים הגיעו לשפל תקדימי עם ההשתלטות על מעבר רפיח, צעד שבעיניים מצריות נתפס ככיבוש ● הנשיא אל־סיסי מנסה למצב את עצמו כמבוגר האחראי באזור, אך יש מחירים שהוא לא יכול לשלם

צומת גלילות / צילום: שלומי יוסף

המוסד רוצה תחנת רכבת, ומשרד התחבורה שוכח את השיקולים המקצועיים

אתמול נחשף בגלובס כי במשרד התחבורה בוחנים לשנות את תוכניות המטרו כך שיעמדו בבקשת המוסד לתחנת רכבת צמודה למטה הארגון ● מדובר בעוד הוכחה לבעיה הקשר ביותר בתכנון התחבורה בישראל: העדפת לחצים מגוונים ושיקולים פוליטיים על שיקולים מקצועיים

פיז'ו 408 / צילום: יח''צ

פיז'ו מציגה: קרוס-אובר גדול עם מנוע קטן ומפתיע

למרות הנדסת האנוש החריגה, פיז'ו 508 תעניק תמורה מכובדת למי שמחפש קרוס-אובר מרווח, איכותי, ייצוגי ולא שגרתי

צילומים: מרים אלסטר/פלאש90, חיים צח/לע''מ, AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

החנינות פורחות בימי המלחמה: "ימים קשים מצדיקים את הפעלתן"

מתנדבי זק"א שפינו גופות, מילואימניקים שלחמו ברצועה ומי שאיבדו קרובים בנובה הם חלק משורה של אנשים שקיבלו חנינה מאז ה־7.10 ● מה זה אומר על הרעיון הבסיסי של שלטון חוק, ומה הסיכוי שהאנשים שחננו יחזרו לסורם?

נמל קרטחנה, ספרד / צילום: Shutterstock, Aleksei Kazachok

ספרד מנעה מאונייה שהובילה חומר נפץ לישראל לעגון אצלה

ספינת המטען הכללי מריאן דניקה, ששטה עם דגל דנמרק, יצאה מהודו ב־8 באפריל, תוך שלפי עיתון "אל פאיס" הספרדי - היא נשאה 27 טונות חומר נפץ ● לפי שר התחבורה הספרדי, האוניה פנתה בבקשה לעגינה בקרטאחנה ב־21 במאי וסורבה

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

המערב חוסם את יצרני הרכב הסיניים, והם נוהרים לישראל. אלה הדגמים שבדרך

הרגולטורים בארה"ב ובאירופה פועלים להקים סכרי מיסוי כדי לרכך את חדירת יצרניות הרכב הסיניות לשווקים במערב ● אל מול הסביבה העוינות הזו, שוק הרכב הישראלי נתפס בסין כמעין "אתר בטא" ידידותי להשקת כלי רכב חדשים במערב, חלקם עם פוטנציאל לשנות את חוקי המשחק ● השבוע בענף הרכב

איזיה צ׳צ׳יק ז''ל / צילום: באדיבות המשפחה

הלך לעולמו איזיה צ'צ'יק שכיהן כמנהל בכיר בחברות טכנולוגיה, פיננסים ותעשייה

תפקיד הניהול המפורסם של צ'צ'יק היה כמנכ"ל קבוצת עורק בשנות ה-90 ● בהמשך כיהן כיו"ר אליאנס ובמשך שנים סייע להצמחתה ● בעשורים האחרונים כיהן בתפקידים בכירים בדירקטוריונים של חברות ציבוריות שונות, ועד חודש ינואר השנה עדיין נשא בתפקיד דירקטור בחברת נקסטקום הציבורית

הביטלס / צילום: ap

על אחיזה קטנה נוספת באגדת הביטלס, באיחור של 50 שנה


הסרט Let It Be, שצולם בזמן ההקלטות האחרונות והדרמטיות של הביטלס כלהקה, עלה לאחרונה בדיסני פלוס ● הסרט צולם כבר בשנות ה-70 אך כעת הוא חוזר למסך באיכות צפייה וסאונד נדירות

תצוגה מקדימה למכירת תיקי בירקין בלונדון. המחיר מגיע למאות אלפי דולרים / צילום: Reuters, Yui Mok

ההשקעה המפתיעה שזינקה יותר מזהב בעשור האחרון

מי חשב שלקוחות נובורישים יסכימו להוכיח שהם ראויים לרכוש תיק, לחכות ברשימה המתנה אינסופית ולשלם עשרות אלפי דולרים? אלא שזה לא תיק, זה בירקין, והוא עשוי להתגלות כהשקעה הכי משתלמת בשוק