גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מיקרוסופט וסוני נשארות במשחק

חובבי הגאדג'טים חוגגים בתערוכת הגיימינג E3 עם קונסולות המשחק החדשות

שבוע סוער ומסעיר עבר על שוק האלקטרוניקה הבידורית הניידת. בזה אחרי זה, הוצגו בימים האחרונים ברחבי העולם מוצרי צריכה דיגיטליים מתוחכמים, שכולם מתיימרים לכבוש בעתיד נתח גדול מזמן הפנאי של עשרות מיליוני משתמשים, ולהגשים את חלומו של כל חובב גאדג'טים: מכשיר כולבו רב-תחומי אחד במקום 3-4 מכשירים שתופסים נפח בכיסי המכנסיים.

הערך המוסף של מיקרוסופט

מטבע הדברים, חלק גדול מההשקות האסטרטגיות מתרכז בתערוכת המשחקים האלקטרוניים E3 שמתקיימת בימים אלה בלוס אנג'לס, ושמספקת למדיה העולמית הרבה צבע ועניין גם בימים אפורים.

במוקד העניין של התערוכה ניצבת החשיפה המוקדמת של המכשירים הניידים החדשים של מיקרוסופט ושל סוני. החשיפה הראשונה הייתה של הדור השני של נגן ה-ZUNE של מיקרוסופט, ומי שהחמיץ את הדור הראשון של הנגן לא צריך להרגיש תסכול.

הדור הראשון הושק ב-2006 במטרה מוצהרת לקחת את הבכורה מה-iPod של אפל בתחום נגני המולטימדיה. הוא יצא לשוק עם חומרה שהיתה מתוחכמת לזמנה ובליווי שירות הורדות תכנים מקוון, שהתיימר להיות עשיר יותר משל ה-iTunes.

אבל למרות כל מערך השיווק והקידום האדיר של מיקרוסופט, הוא שקע לחידלון שיווקי ולא הצליח אפילו לשרוט את השריון של אפל.

חברות פחות שאפתניות היו מתקפלות אבל למיקרוסופט יש מספיק משאבים וזמן פנוי כדי להשתעשע בשוק מוצרי הצריכה והיא טרם זנחה את השאיפה לנגוס בתפוח העסקי המתוק של אפל. לפיכך, עשו במיקרוסופט הפקת לקחים יסודית ונגן ה-ZUNE HD החדש מביא עימו עיצוב נחשק כמו גם מערך רציני מאד של חומרת דור-אחרון.

במפרט יש מסך מגע נוסח אפל, שמבוסס על טכנולוגיית OLED (דיודות אורגניות) יקרה לייצור, עם עוצמת הארה גבוהה גם באור יום מלא.

המכשיר תומך בהשמעת והקרנת קובצי מולטימדיה באיכות HD, כולל שידורי רדיו דיגיטליים ואפשרות צפייה בתוכני וידיאו HD על מסכים ביתיים באמצעות חיבור HDMI. מדובר אמנם ב-HD באיכות של 720 פיקסלים בלבד ולא ב-HD מלא, אבל עדיין זו קפיצת מדרגה רצינית לעומת מה שמציעים כרגע כמעט כל המתחרים.

בכל מוצר צריכה של מיקרוסופט נחבא ערך מוסף בתחום התוכנה והשירותים, שמקשר בין מוצר אחד של החברה למשנהו ובמכשיר החדש יש ערך מוסף בשפע.

הוא מאפשר, למשל, גלישת אינטרנט על מסך מלא באמצעות דפדפן ייחודי, של מיקרוסופט כמובן, יש לו תמיכה עתידית ביישומי אופיס והוא מגיע עם ממשק לשירות התכנים Xbox LIVE, שמזרים כיום תוכני בידור ומשחק בתשלום ל-17 מיליון משתמשים רשומים של קונסולת המשחקים Xbox. המחיר טרם פורסם, אבל אפשר להמר על סבסוד עמוק.

סוני בכיוון מקוון

למרות הניסיון של מיקרוסופט לגזול את רגעי התהילה מסוני, קונסולת ה-PSP GO החדשה של סוני, שנחשפה רשמית היום (ג') היא עדיין שיחת השבוע במדיה העולמית. עדיין לא ברור אם סוני סבלה מדליפת מידע אסטרטגית, או שמא היא עצמה הדליפה תמונות ואפילו סרטי וידיאו של המוצר החדש בכל הרשת, כחלק מקמפיין חשיפה מחתרתי מתוחכם. כך או כך ה-GO החדש זכה לתגובות סוערות עוד בטרם הופצה עליו מילה רשמית אחת מכיוון החברה.

כאשר יורדים לעומקו של המכשיר מגלים כי לא מדובר במהפכה אלא בעיקר בשדרוג ובעדכון או לכל היותר במוצר משלים. כך, למשל, אימצה סוני מתעשיית הטלפונים את תצורת הסליידר הוותיקה, שבמצב הפתוח חושפת מתחתיה מתגים גדולים ונוחים לשליטה במשחקים. מהאסכולה של ה-iPhone מגיע גם מסך קלט-מגע בגודל 3.8 אינץ' וזיכרון פלאש פנימי בגודל 8 עד 16 ג'יגה, שמשמש כתחליף לכונן הדיסקים הממוזער (UMD) ששימש עד כה להטענת משחקים ב-PSP.

השינוי הטכני הזה מאפשר להעניק למכשיר ממדים קטנים יותר, משקל נמוך יותר משמעותית וחיי סוללה ארוכים יותר, אך יש לו גם משמעות עסקית גדולה: סוני מאמצת את הגישה של אפל (ומיקרוסופט) להורדה מקוונת של משחקים במקום הגישה המסורתית של רכישת משחקים פיזית בחנויות.

אין פירוש הדבר שהחברה נוטשת את מערך שיווק הדיסקים ל-PSP. המוצר החדש ישווק לצד ה-PSP ושיווק הכותרים בפורמט UMD צפוי להימשך.

בעלי PSP מהמודל הקיים צריכים לקחת בחשבון, שאוסף הכותרים היקר שלהם לא יוכל לשמש את המשחק החדש. כדי לסייע בהחדרת הרך הנולד, צפויה סוני להציע במועד ההשקה - המתוכנן לספטמבר ביפן ומעט מאוחר יותר בארצות הברית - כ-100 כותרי משחקים מקוונים להורדה וביניהם גרסאות של שני משחקי הלהיט המצליחים ביותר שלה, "גראן טוריסמו" ו"מטאל גיר סוליד".

המדיניות הזאת עדיין מותירה שאלות בלתי פתורות. מה יהיה התמחור של ה-GO ביחס ל-PSP הרגיל? האם מיליוני המשתמשים הקיימים של ה-PSP הרגיל יעדיפו לרכוש מכשיר נוסף, שאינו תומך באוסף הדיסקים היקר שלהם? ואיך תשלוט סוני בנושא זכויות היוצרים וההגנה מפני העתקת תכנים? בחודשים הקרובים נקבל תשובות. אולי.

טלפונים לגיימרים

הנהירה של יצרני מכונות המשחק הניידות אחרי "המודל הטלפוני" חושפת אותם לתחרות מצד יצרני הטלפונים, שנהנים מבסיס איתן בעולם התכנים המקוונים ועדיין לא זנחו את השאיפה לנעוץ דגל בשוק המשחקים הרווחי.

גאדג'טולוגים ותיקים יזכרו את כישלונות העבר של יצרניות כמו נוקיה ושות' לשווק טלפונים ייעודיים למשחקים באמצע העשור. אבל כיום יש לתעשיית הטלפונים מסכי מגע צבעוניים וגדולים ברזולוציה גבוהה, שהם פלטפורמה אטרקטיבית למשחקי כיס, ועומדות לרשותן גם רשתות מהירות, שמשפרות משמעותית את הנגישות ממרחב הסלולר למרחב האינטרנט ועושות את המשחקים המקוונים ואת הורדת המשחקים לטלפון לעסק פשוט.

עד כמה גדול הפוטנציאל ממחישים הטלפונים החדשים, שהשיקה בשבוע שעבר פנסוניק במסגרת "קולקציית הקיץ" של המפעילים היפניים דוקומו וסופטבנק. המכשירים שומרים על פורמט טלפוני מקובל אולם הם מציעים גרפיקה ברמה של גיים-בוי, חיבור חיצוני למסכי טלוויזיה ביתיים ושירות, שמאפשר משחק מקוון של עד 6 שחקנים בו-זמנית, כאשר כל השחקנים צופים במשחק על מסך הטלוויזיה הביתי והטלפונים משמשים כעזרי שליטה אלחוטיים במשחק.

ולמי שתוהה מה פשר ריבוי השקות מוצרי הפנאי והמותרות היקרים והמתוחכמים בעיצומו של המיתון, נזכיר שתקופת הפיתוח הממוצעת של רבים מהמכשירים היא יותר משנתיים. לפיכך, הם מספקים תמונת מצב של העבר ופניהם אל העתיד. ומה עם ההווה? עדיף שלא להזכיר.

עוד כתבות

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

עליות קלות בתל אביב; אופקו הלת' מטפסת בכ-4%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

"חוק מסוכן שאין לאשרו": ארגוני סביבה ומחקר נגד חוק חבל התקומה

שורה של ארגונים הגישו הסתייגויות לחוק, וכולם מתנגדים לוועדת התכנון האזורית שאמורה לקום עבור החבל: "מגרש משחקים לממשלה" ● חדשות הנדל"ן

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית: התנהלות הממשלה בנושא גיוס החרדים - המשך הרפורמה המשפטית

בהרב-מיארה שלחה מכתב חריף למזכיר הממשלה, בו נכתב כי בהתנהלות בעניין גיוס בני הישיבות "יש משום המשך של הניסיון, שהוא חלק ממה שכונה 'הרפורמה המשפטית', להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה ולעקוף אותו" ● בתוך כך, היועמ"שית הגישה תשובה משלימה לבג"ץ בעניין חוק הגיוס, בה צוין כי במהלך דצמבר 2023 החלו במשרד הביטחון ובצה"ל בגיבוש תוכנית לגיוס בני החברה החרדית

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

גלנט, נתניהו והלוי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמוס בן גרשום-לע''מ, AP

צווי מעצר בינלאומיים לראש הממשלה והרמטכ"ל: האם התרחיש הזה אפשרי ומה המשמעויות

בישראל מביעים חשש שבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג יוציא צווי מעצר נגד בכירים בשלטון הישראלי, ובראשם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל ● מהן הסכנות שבהוצאת צווים כאלה, באילו מדינות הם עלולים להיעצר, ומי ההרכב שיקבל את ההחלטה ● גלובס עושה סדר

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צללו בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

העסקה של אלביט, המכרז של רפאל ומטוס "יום הדין" החדש של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירת ארבעה חדרים נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. בכמה יקפוץ השווי לאחר תמ"א?

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

לאחר פרסום ההקלטות: מפעל הפיס מבקש לעכב בוררות אצל אורנשטיין

הפיס, המנהל בימים אלה הליך בוררות בפני השופט בדימוס איתן אורנשטיין, פנה אליו בערב פסח וביקש לעכב את הליך הבוררות - וזאת על רקע פרסום השיחות בין אורנשטיין לבין יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה ● שתי בקשות דומות שהוגשו בבוררות גרטלר-גרטנר ובבוררות של הקבלן איציק תשובה נגד שותף עסקי - נדחו ע"י אורנשטיין

מותג משקאות האנרגיה BLU / צילום: Shutterstock

זה משקה האנרגיה ששווה לבעלת יקבי כרמל עד 450 מיליון שקל

חברת המשקאות הבורסאית כרמל קורפ התקשרה במזכר הבנות לרכישת מותג משקה האנרגיה BLU בסכום הגבוה משמעותית אף משווי השוק שלה עצמה

מדד פוטסי הבריטי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

מגמה מעורבת באירופה; קוואלקום מזנקת במסחר המוקדם לאחר הדוחות

הדאקס נסחר סביב רמות הבסיס ● הניקיי ירד ב-0.1% ● בסין לא התקיים מסחר לרגל יום הפועלים ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר