גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מתחילת השנה ביצעו רבות מהמניות הקטנות זינוק חד ומדד היתר קפץ ב-99%: האם מאוחר מדי להצטרף לחגיגה?

"אסור להחזיק את עיקר הכסף במניות האלה", אומר יאיר לפידות, מנכ"ל משותף בבית ההשקעות ילין-לפידות, "אבל למרות התיקון רוב המחירים עדיין לא גבוהים" ■ קבלו שש מניות קטנות ששוות השקעה

כל מי שעוקב אחרי שוק המניות בתקופה האחרונה שם לב בוודאי לקפיצה המרשימה שביצעו המדדים המרכזיים מאז תחילת השנה. מדד המעו"ף, למשל, רשם בתקופה הזאת עלייה מכובדת של 36.7%. אבל ההצלחה הזאת מתגמדת לעומת התשואה יוצאת הדופן שרשם באותה תקופה מדד היתר - לא פחות מ-99%.

למען האמת, לא מדובר בהפתעה. מניות היתר חטפו יותר מהשוק בזמן המפולת, ולכן כיום ההתאוששות שלהן היא מהירה יותר וחזקה יותר. ובמילים אחרות, מניות היתר מסוכנות יותר, ועל כן הן נוטות לתנודתיות גבוהה יותר.

ובכל זאת, ולמרות התיקון החד שכבר רשמו המניות הללו, עבור משקיעים סבלניים, שמוכנים לקחת על עצמם רמת סיכון גבוהה מעט יותר, המחירים של חלק ממניות היתר בשוק עדיין מהווים הזדמנות קנייה. בזמן שרוב ציבור המשקיעים מחפש את הביטחון באפיקים הסולידיים ובמניות הגדולות והיציבות יותר, חשיפה מבוקרת למניות יתר יכולה להעניק ערך מוסף לאפיק המנייתי בתיק ההשקעות.

"אסור שמרכיב היתר יהיה מוקצה מתיק ההשקעות", מדגיש יאיר לפידות, מנכ"ל משותף בילין-לפידות. "אני לא בעד להחזיק את עיקר הכסף במניות האלה, אבל יש בהן לעיתים הזדמנויות לא פחות מעניינות מבמניות הגדולות, ולכן זה סגמנט שאסור להתעלם ממנו".

את ההזדמנות הקיימת היום בשוק מקשר לפידות דווקא למשבר האחרון. "בגלל שמדובר במניות 'נטושות' יותר, במיוחד בתקופות של שפל, הן מגיעות למחירים נמוכים יותר לעומת שווי כלכלי מוערך, ורק בתקופות של גאות ניתן לראות אותן מגיעות למצבים בהן הן עולות אל מעל לפני השטח, בעיקר בסקטורים פופלריים", הוא אומר. "אנחנו עדיין רחוקים משם, כמובן. למרות התיקון החד בשווקים מתחילת השנה. ההתאוששות של מניות היתר עדיין לא החזירה את רובן למחירים גבוהים".

בניגוד למדדי המניות הגדולים, כאשר משקיעים במניות היתר העדיפות צריכה להינתן, בדרך כלל, לניהול אקטיבי של ההשקעות, ולא להשקעה באמצעות מוצרי מדדים כמו תעודות סל.

"ככל שהנזילות, הסחירות והכיסוי פוחתים, טייסים אוטומטיים הופכים מאוד בעיתיים כי מבחינתם אין משמעות למחיר", מציין לפידות. "הם צריכים לעדכן את התיק שלהם לפי הפרופורציה של המניה במדד, ולכן הם יקנו את המניה הדרושה בכל מחיר. מגבלת הסחירות מקשה כאן ומעניקה יתרון לניהול האקטיבי".

יחד עם זאת, לפידות לא פוסל לגמרי השקעה באמצעות מוצרי מדדים. "בתנאים מסוימים יכול להיות הגיון בקנייה סטטיסטית. כשהמחירים נמוכים מאוד, כמו בתחילת השנה, השקעה בסל יכולה להניב ביצועים טובים, אפילו יותר מהממוצע הרב-שנתי", הוא אומר.

הסחירות הדלה במניות היתר היא, כאמור, סיכון משמעותי שעל המשקיעים לקחת בחשבון, אך לדברי לפידות גם כאן ישנו אפסייד שיכול לפצות על הסיכון. "הסחירות הדלה היא שיקול ולכן מניות היתר לא מהוות חלק עיקרי בתיק. עם זאת, אחת התרופות למגבלה הזו היא בחירה בחברות שמחלקות דיבידנדים".

"בסופו של דבר", הוא אומר, "בחירה של מניות היא עבודה סיזיפית של דם, יזע ודמעות. צריך לעקוב אחרי החברה, הענף, הנהלת החברה ופשוט לכסות את המכלול הזה באופן רציף".

מי שאמון על העבודה הזאת הם כמובן בתי ההשקעות השונים. כדי לאתר את אותן מניות יתר שמהוות היום הזדמנות מעניינת להשקעה פנינו אל כמה מהם, ואספנו שש המלצות על חברות ששווה לשקול השקעה במניותיהן.

רבוע נדל"ן

מיכל בר, אנליסטית באי.בי.אי

זרוע הנדל"ן של קבוצת רבוע כחול היא חברה סולידית ויציבה, המספקת תזרים הכנסות קבוע, הודות להשכרת שטחי מסחר לחברה האם (כ-90% מההכנסות). בנוסף, לחברה 50% מקניון הדר בירושלים והיא בעלת זכויות בנייה במיקומים אטרקטיביים, הודות לפריסת שטחי המסחר הקיימים שלה באזורי ביקוש במרכז הארץ.

בשנה האחרונה החלה רבוע נדל"ן להקטין בצורה הדרגתית וזהירה את התלות בחברה האם ונכנסה לתחום פעילות חדש: ייזום והשכרה של מרכזים לוגיסטיים ומבני איחסון והשכרת משרדים.

בינואר הודיעה החברה על תוכנית רה-ארגון בתוך הקבוצה, במסגרתה תרכוש נכסי נדל"ן שהיו בבעלות רבוע נכסים כשהיא צפויה לממן כ-40% מהעסקה במזומן והיתר מהבנקים או בגיוס אג"ח.

מדובר בעסקה טובה למחזיקי המניות והאג"ח, שאמנם תגדיל את החוב הפיננסי של החברה, אולם תספק תשואה יפה ובטוחה למזומנים ששוכבים כרגע בקופתה (9%).

החברה נסחרת לפי שווי שוק של 608 מיליון שקל, בעוד שההון העצמי עומד על כ-921 מיליון שקל, ולכן היא אטרקטיבית להשקעה.

המשביר לצרכן

שי יצחקי, סמנכ"ל מחקר במיטב

המשביר לצרכן היא אחת החברות החביבות במדד היתר וללא ספק המועדפת בתחום הקמעונאות. החברה הודיעה באחרונה על הסכם עקרונות למכירת ג'אמפ בתמורה לכ-18 מיליון שקל לאחר שהפרישה בגין רכישתה כ-8 מיליון שקל ברבעון הנוכחי, וכ-4 מיליון שקל נוספים הנובעים מהפסדים שוטפים שלה.

חיסול האחזקה בג'אמפ, שהעיקה על התוצאות הכספיות, מעודד, כמו גם התוצאות הכספיות החזקות של המשביר ותזרים המזומנים החיובי שלה.

המגמה החיובית צפויה להימשך גם ברבעונים הקרובים. בנטרול ג'אמפ, רשמה המשביר לצרכן גידול של 10% בחנויות הקיימות מעל שנה, בעקבות השפעה חלקית של עיתוי חג הפסח, וגידול של כ-80% ברווח התפעולי - שבא לידי ביטוי בכל תחומי הפעילות של החברה מלבד פעילות התיירות.

מניית החברה נסחרת סביב מכפיל 5 לרווחיות המייצגת ולכן מומלצת ב"קנייה".

אבוג'ן

כלל פיננסים

אבוג'ן פועלת בפלח השוק הצומח ביותר בחקלאות העולמית: פיתוח זרעים מהונדסים. החברה זכתה לחותמת איכות כשחתמה על הסכם שת"פ עם חברת מונסנטו, השחקן הגדול בתחום הזרעים המהונדסים. במסגרת ההסכם תממן מונסנטו את עלויות הפיתוח של קבוצת גנים שתפתח עבורה אבוג'ן לחמש שנים. מונסטו אף רכשה נתח של 13.6% מאבוג'ן במחיר הגבוה משמעותית משוויה בשוק.

לאחרונה חתמה החברה על הסכם שת"פ נוסף עם באייר, ענקית הכימיקלים האירופית, לפיתוח משותף של זרעי אורז מהונדסים. פוטנציאל התמלוגים לחברה מפיתוח מוצלח של זן מסחרי של גידול מהונדס יכול להגיע אף למאות מיליוני דולרים.

כשקופתה עמוסה במזומנים למימון צורכי המחקר לשנים הבאות והיא עומדת על סף הכניסה למדד ת"א 100 דומה כי אבוג'ן ערוכה לניצול ההזדמנות העצומה הגלומה בשוק בו היא פועלת.

מנרב

נופר כהן, אנליסטית בהלמן-אלדובי

עיקר פעילותה של מנרב כיום מרוכז בתחום הנדל"ן - ייזום לבנייה וקבלנות לתחום התשתיות - כאשר מרבית פעילותה בישראל. בנוסף, החברה מעורבת בפרויקטים של בניית והפעלת נכסים בשיטת B.O.T עבור המדינה וגופים ציבוריים, דוגמת בית הסוהר הפרטי הראשון בישראל.

ברבעון האחרון הצליחה החברה לקצור את פירות ההשקעה שביצעה בשנים האחרונות בתחום האגרוכימיה, כאשר חברת באייר העולמית רכשה את הפעילות הזו במחיר שייצג את סך כל שווי מנרב באותה עת. מכירה זו צפויה להמשיך ולהניב תמלוגים עתידיים.

בשנים הקרובות צפויים להתחזק שולי הרווח של החברה בעקבות התמקדות בפרויקטים רווחיים בלבד בתחום הקבלנות, ובשל מתן דגש על פעילות הייזום הרווחית. כמו כן מתכננת החברה להתמקד ביתרונותיה היחסיים, בעיקר בפרויקטים בתחום ה-B.O.T.

לחברה הנהלה שמרנית, יציבה ואיכותית שהוכיחה את עצמה לאורך שנים, ותמחור המניה כיום הוא אטרקטיבי למרות העלייה החדה שהיא רשמה מתחילת השנה (כ-240%). החברה עדיין נסחרת במכפיל נמוך של פחות מ-0.5 על ההון העצמי.

נטו

משה רביניאן, מחלקת המחקר של אקסלנס נשואה

חברת נטו פעילה בתחום שיווק הבשר, הדגים והירקות. החברה פועלת בכל שלבי שרשרת המזון החל מייבוא המוצרים, דרך עיבודם ועד לשיווק ללקוחות.

ברבעון הראשון של 2009 הרוויחה נטו כ-24 מיליון שקל והרווחיות שלה עקבית ויציבה בשנתיים האחרונות. לאורך השנים שיפרה החברה את יחס ההון למאזן וכיום הוא עומד על כ-45%.

נטו נסחרת בשווי של כ-448 מיליון שקל. הציפיות השמרניות שלנו לרווח הנקי של החברה בשנת 2009 עומדות על 70 מיליון שקל, מה שגוזר לחברה מכפיל של 6.

לאור הנתונים הללו, ובהנחה סבירה שבעדכון המדדים הבא תיכנס החברה למדד תל-אביב 100, נטו משקפת מחיר זול משמעותית לעומת מתחרותיה הגדולות בתחום כמו שטראוס ואסם. המעבר לתל-אביב 100, אם יתרחש, יתרום לאטרקטיביות של המניה ויחדד את ההפרשים בשוויים מול המתחרות. לאור המבנה הפיננסי הבריא שלה, אם תנקוט החברה במדיניות של חלוקת דיבידנד, האטרקטיביות של המניה תעלה אף יותר.

ח.מר

הראל פיננסים

החברה פועלת בשלוש חטיבות עיקריות: חטיבת תקשורת אלחוטית, חטיבת תקשורת רחבת פס וחטיבת המערכות. החברה מאוזנת יותר מבעבר בזכות הפיזור הגיאוגרפי של פעילותה, וגם מהיבט תהליכי גביית התשלומים היא נמצאת במצב טוב להתמודדות עם המצב הכלכלי הנוכחי.

מעבר לסיכון הכללי של מצב האשראי העולמי, הסיכונים אליהם חשופה החברה הם סיכון מטבעי ומחיר חומרי הגלם. לחברה יתרונות יחסיים ייחודיים, ובהם יכולת היצור העצמית של המגדלים המאפשרת לחברה גמישות, וכן יכולת האינטגרציה וההטמעה המהירה.

ישנם מספר אירועים היכולים להשפיע לחיוב על המניה, ביניהם הגדלת בסיס ההכנסות בחטיבת המערכות על ידי מאמצי השיווק, הוספת מקור יצור, ניצול הזדמנויות, המשך זכייה בפרויקטים והרחבת הפיזור הגיאוגרפי.

החברה נסחרת במכפיל תפעולי חד-ספרתי נמוך ואנו צופים כי גם בשנה קשה זו היא תשמור על הרווחיות התפעולית הנאה שהשיגה אשתקד, לעומת השנים הקודמות. המצב הפיננסי של החברה טוב, ויש לה עודפים לחלוקה בהיקף של כ-165 מיליון שקל. להערכתנו, לא מן הנמנע כי היא תחזור לחלוקת דיבידנד בסכומים משמעותיים.

roee-b@globes.co.il

עוד כתבות

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בוול סטריט; נטפליס יורדת בכ-7%

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● ירידות בבורסות אירופה

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל • עדכונים בולטים