גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פרסום בזמן מיתון

בזמן מיתון יש להקפיד על קניית מדיה חכמה ועל יצירת מדיה רלוונטית לתקופת המשבר

בזמן מיתון צריך לזכור לא להתייחס למיתון כאל מצב שאין לתעשייה שליטה עליו. מדובר בתקופה נכונה להשקעה בחיזוק מותגים והוא יכול להיות דווקא הזדמנות לתפוס את תשומת הלב של הצרכן באמצעות פעילות תקשורתית נכונה.

חשוב לזכור כי יש להימנע מ"אסטרטגיית התעלמות" - לא לחכות עד שהמצב יהיה יותר טוב - אלא לפעול, כי ההיסטוריה מראה שדווקא חברות שהמשיכו לפרסם בתקופת מיתון קצרו את הפירות אחרי המיתון. לקיצוץ זמני בתקציב הפרסום - יש השפעה לאורך זמן. תובנות אלו הוצגו בכנס של לקוחות יוניון מדיה.

כך, למשל, מחקר מחו"ל המראה מה קרה בתקופת מיתון למכירות של שלוש חברות במשך 6 שנים.

חברה אחת לא קיצצה בתקציב השיווק והמכירות נשארו יציבות למרות המיתון, ואף גדלו מעט.

חברה נוספת קיצצה את תקציב השיווק בחצי ולקח לה שלוש שנים להביא את רמת המכירות לרמת מכירות שהייתה זהה ללפני המיתון.

חברה שלישית קיצצה לאפס את תקציב השיווק ולקח לה שש שנים לחזור לרמת מכירות קודמת.

בסופו של דבר כולנו רוצים להימנע מתופעת הספיראלה: ברגע שמתחילים לצמצם ולחסוך ולצמצם עוד יותר ולחסוך עוד יותר... בסוף נשארים עם עסק קטן יותר, חלש יותר ופחות רווחי.

אז את כל זה כולנו מבינים וזוכרים, אבל בשנת מיתון תקציבים מקוצצים וחייבים להיות יותר יצירתיים, יותר חכמים ויותר יעילים. לכן היום, יותר מתמיד, יש שני גורמי מפתח עיקריים להצלחה: קניית מדיה חכמה ויצירת מדיה רלוונטית יותר לתקופת מיתון.

1. קניית מדיה חכמה

ישנם מספר פרמטרים שיש לשקול על מנת לייצר מקסימום חשיפה בתקציב קטן יותר:

עונתיות - עלייה לאוויר בתקופות ביקוש נמוכות בכדי למקסם את התקציב.

אורכי סרטים - בניית תמהיל אורכים אופטימלי.

אחוז פריים - הורדת אחוז הפריים בכ-15% יכולה להביא לחסכון בכסף של כ- 10% ולירידה בכיסויים 1 רק של 2.5%.

מיקומים מועדפים - שימוש במיקומים שלא עולים הרבה כסף כמו 3,4 ואפילו אחד לפני ה-LAST.

משך הקמפיין - ככל שמותחים את הקמפיין ליותר זמן, הכיסוי עולה ומגדילים את החשיפה באותו תקציב.

גם באינטרנט ישנן הזדמנויות רבות בזמן מיתון כמו Bazz Marketing, תוכן שיווקי, Performance, תוכן גולשים, וידיאו ועוד.

2. יצירתיות במדיה

ישנן אפשרויות רבות ליצירת מדיה רלוונטית יותר בזמן מיתון החל מיצירת פורמטים חדשים במדיה קיימת, שימוש ב"מדיה זולה", תוכן שיווקי, פרסום גרילה, פרסום ויראלי ומדיה חדשה.

להלן מספר דוגמאות נבחרות מהעולם:

* יצירת פורמטים חדשים במדיה קיימת

בתמונה משמאל למעלה ניתן לראות כיצד נראה עיתון The New York Times. עד לפני חודשיים עמוד השער היה קודש הקודשים ולא התאפשר פרסום לאף מפרסם. משמאל ניתן לראות כיצד הוא נראה בפעם הראשונה עם פרסום בעמוד השער. מדובר היה בפרסום של רשת CBS וגם הקריאטיב הותאם לעובדה כי הפרסום הוא בעמוד השער (FRONT PAGE NEWS).

* יצירת אמצעי מדיה "זולים"

SBAB בנק למשכנתאות ניצל פרסום מ"טעם הלקוחות". הבנק השוודי הקטן ניסה לנצל את תקופת מיתון ולגרום לצרכנים לעבור למשכנתא אטרקטיבית יותר.

SBAB פנו ל-20 בעלי משכנתאות ב-20 אזורים שונים, והראו להם כמה יכלו לחסוך אילו לקחו משכנתא דרכם. כל משק בית שעבר למשכנתא שלהם, תלה שלט "מטעמו" על הבית לשבועיים: "אנחנו הגרים כאן כ"כ מרוצים מ-SBAB שלא אכפת לנו לא לראות את השמש שבועיים". או שלט אחר שבו נכתב: "אנחנו הגרים כאן יכולים לחסוך $801 בחודש למשכנתא. ואתה נוסע במהירות מופרזת, דרך אגב".

בדוגמא אחרת ביקשה פיאט להשיק את פיאט BRAVO בזמן מיתון לקהל גברים 18-25. המדיה שנבחרה: מגרשי כדורגל - אופטימאלי לקהל המטרה, אבל יקר. הפתרון היה "שילוט אלטרנטיבי" - פנו לארגון האוהדים וגייסו אותם להניף במהלך המשחק שלט ענק (15*20 מ'), תמורת 4 דולר לכל אוהד. עלות הפרויקט עמדה על 4% בלבד מעלות שלט רגיל באיצטדיון. התוצאות: עליה של 400% בביקור בסוכנויות ומכירות מעל היעד שהוגדר.

* פרסום ויראלי

BlendTec, חברה לבלנדרים, רצתה לייצר מודעות גבוהה למותג קטן בתקציב קטן. הרעיון היה להתבסס על המשפט: "Don't try it at home". החברה הפיקה 75 סרטי וידיאו ויראליים בהם רואים את ה-CEO בניסויים אבסורדיים שונים של טחינת חפצים בבלנדר. בנוסף הם יצרו אתר יעודי בשם willitblend.com בו צרכנים יכולים לבקש דברים שהם רוצים שה-CEO "יטחן"...

* פרסום גרילה

איך מקדמים ארוחה חסכונית ב-3 דולר, וגם מפנקים את הצרכן בזמן מיתון? במשך 3 ימים פיזרו ברגר קינג 5,000 ארנקים סמוך לאצטדיונים ובתוכם כסף לבזבוז ושוברים לארוחות בברגר קינג. התוצאה: באזז גדול מפה לאוזן ושיחת היום בכל הבלוגים.

3. תוכן שיווקי

חברת הסלולר Germanos רצתה לייצר חשיפה רחבה של המותג, בעלות זולה משמעותית מעלות קמפיין מסורתי, באמצעות "הפרזנטור" הרגיל של החברה: כלבלב מדבר, המדובב באמצעות שחקן ידוע. הרעיון: שת"פ עם "האח הגדול". במשך 10 ימים עלה הכלבלב על המסך 3 פעמים ביום, כדי להביע את דעתו על המשתתפים.

* מדיה חדשה - הצרכן הוא המדיה

חברת Air New Zealand השיקה שירות חדש: צ'ק-אין ללא תור. המטרה: יצירת מודעות לשירות החדש, בתקציב מינימלי.

ההשראה לרעיון הגיעה מהעובדה שכשנוסעים עומדים בתור בצ'ק-אין הם רואים את הראש של מי שעומד לפניהם, ולכן Air New Zealand בחרו לפרסם על גבי ראשים של אנשים! בשלב ראשון פרסמו באינטרנט ובעיתונות מודעה המזמינה לקסטינג (כל מי שמוכן היה לעשות קרחת ולשים למשך שבועיים טאטו, קיבל בתמורה 777$ וכרטיס טיסה הלוך חזור לניו זילנד). ההענות היתה מדהימה ואלפי אנשים הגיעו לעמדות הקאסטינג.

* הכותבת היא משנה למנכ"ל בחברת הרכש ותכנון המדיה יוניון מדיה.

עוד כתבות

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

ותיקי אגף תקציבים קיימו כנס נגד הממשלה. מי בלטו בהיעדרם?

כ-300 בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר התאספו היום (ג') למחות נגד המדיניות הנוכחית באגף ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

כפר סבא / צילום: Shutterstock

שתי שכונות ישנות סמוכות: המיקום שווה הרבה במחיר

שכונה אחת קרובה לרכבת והשנייה למרכז העיר, ובשתי השכונות מקודמים פרויקטים של התחדשות עירונית ● איפה יותר משתלם לרכוש דירות קטנות?

שי אהרונוביץ', מנהל רשות המסים / צילום: איל יצהר

מנהל רשות המסים תומך בהחזרת מס הרכוש על קרקעות פנויות

בכנס שקיים מכון אלרוב לחקר הנדל"ן אמר אהרונוביץ': "אני בעד החזרת מס רכוש בצורה חכמה", והוסיף כי "חלק מעליית מחירי הדיור בשנים האחרונות נבע גם מהעובדה שמי שמחזיק בקרקע שאפשר לבנות עליה, אין לו שום תשלום 'קנס' על קרקע כזו"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

חברת הדירוג S&P תפרסם בסוף השבוע את עדכון לדירוג האשראי של ישראל: מה צפוי בו?

אחרי שהורידה בהפתעה את הדירוג של ישראל בחודש אפריל, צפויה S&P לפרסם סקירה נוספת ביום שישי ● באוצר מתוחים, אבל מעריכים שלא חלה הרעה במצב הביטחוני שמצדיקה הפחתה נוספת ● החשב הכללי מעדיף לפי שעה להתמקד בגיוס חוב מהמוסדיים הישראלים

מתחם תעש השלום / צילום: טלי בוגדנובסקי

המכרז במתחם תעש בת"א: כמה תעלה דירה באזור המבוקש?

מכירת הקרקע ל-528 דירות במתחם תעש השלום הוכיחה שיש ביקוש גבוה לקרקעות אטרקטיביות, אך המחישה עד כמה הענף רחוק משיאי עבר ● ודאי כשבצד הסיכון יש גם זיהום שטרם טופל

אנדראה אורקל, מנכל בנק יוניקרדיט האיטלקי / צילום: Reuters, Massimo Di Vita

במשך שנים משקיעים נכוו ממניות הבנקים האירופיים. עכשיו הן ממש לוהטות

לאחר שנים של שפל, הבנקים באירופה מתחילים להציג ביצועים משופרים, הודות לניקוי מאזנים וצמצום עלויות, לצד רווח מוגדל ממתן הלוואות ● מניות הענף דוגמת UniCredit מזנקות גם בציפייה לחלוקות דיבידנדים בעד כ-130 מיליארד דולר, ועוקפות את מקבילותיהן מארה"ב

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

פרשת חברת הגמל סלייס מזכירה שיש תובענות ייצוגיות חשובות

המקרה של סלייס מלמד באופן מובהק שגם באסדרה עתידית, מאוד לא כדאי לשפוך את התינוק עם המים ● תובענות ייצוגיות הן כלי של אכיפה פרטית, שבמסגרתו אזרחים יכולים לפעול במקומות שיש בהם ריק, או כאשר הרגולטור זקוק לדחיפה על-מנת לפעול

נמל חיפה, בספטמבר 2023 / צילום: Shutterstock

ענקיות הקרוזים העולמיות התאהבו בישראל, ואז הגיעה המלחמה

שנת 2024 הייתה אמורה להמשיך את השגשוג בענף הקרוזים, אולם מאז פרצה המלחמה עזבו החברות הבינלאומיות את ישראל ● מנו ספנות, היחידה שתפליג הקיץ, מבטיחה שלא תעלה מחירים ● מומחים: "גם אם התיירות תחזור לשגרה, ייקח לענף שנה לפחות להתאושש"

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב - יפו / צילום: איל יצהר

חניונים יתייקרו, אירועים יבוטלו: עיריית ת״א נקלעה לבור תקציבי ומתכננת קיצוץ ענק

החניונים העירוניים יתייקרו, סבסוד הצהרונים יצומצם ואירועי תרבות יבוטלו ● עיריית תל אביב נערכת לקיצוץ התקציבי הגדול ביותר שלה בשנים האחרונות ● הסיבות: ההתייקרויות במשק, הוצאות המלחמה ופסיקות בית המשפט בשנה שעברה באשר להיטלי השבחה ● האם רשויות אחרות ילכו בעקבותיה? ● עיריית ת"א: "הצמצום הוא בגדר נקיטת צעדי־מנע אחראיים"

אבי מעוז, נעם / צילום: ויקיפדיה

האם קוצצו 90% מתקציב הרשות לזהות לאומית יהודית?

כמה מתקציב הרשות של אבי מעוז "הוקרב" לטובת המאמץ המלחמתי? כמעט הכל ● המשרוקית של גלובס

מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת ''סיינס פו'' בצרפת מסמנים מתוך בניין של המוסד עליו השתלטו / צילום: ap, Jeffrey Schaeffer

העימותים עם מתנגדי ישראל בקמפוסים התפשטו לאירופה

בצרפת, בבריטניה, בברלין, בקופנהגן, באמסטרדם ועוד - מפגינים אנטי-ישראלים ופרו-פלסטינים מתעמתים עם המשטרה, עורכים תהלוכות ומקימים מאהלים מבוצרים ● מנכ"לית ICE, ארגון הקהילות הישראליות באירופה: "האוניברסיטאות לא יכולות להמשיך ולשבת על הגדר, ומדינת ישראל חייבת לפעול כבר היום ובאופן ממושך בקמפוסים"

מערכת ההגנה האווירית כיפת ברזל / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

בגלל המלחמה בעזה: בדנמרק מתנגדים לרכש של מערכות הגנה מישראל

מפלגות בקואליציה הדנית התנגדו לרכישת מערכות הגנה אווירית ישראליות, מטעמים מוסריים ● לפי שרים בממשלה הנוסח שהוסכם לבסוף מעורפל ו"יקשה מאוד" על רכש צבאי מישראל

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

ההפסד הנקי של אופקו גדל וקמהדע בטוחה שתשבור שיא ב-2024

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● אנלייט הציגה דוחות מעורבים, אך בחברה אופטימיים לגבי התוצאות בהמשך השנה ● ההפסד של אופקו הלת' גדל בהשוואה לתקופה המקבילה, והמניה צוללת ● קמהדע מגדילה את תחזית ההכנסות ל-2024 ● מדור חדש

מעבר הגבול בין רוסיה לנארווה, אסטוניה, סגור לכניסת רכבים / צילום: Reuters, Mihkel Maripuu

אוקראינה מאבדת מכוחה, והמדינות הבלטיות שואלות: אנחנו הבאות בתור?

נארווה, עיר הגבול של אסטוניה שסומנה על ידי פוטין כאדמה רוסית היסטורית - היא בין היעדים הפוטנציאליים לערעור היציבות באזור ● מפברואר נרשמת הידרדרות מהירה ביחסים בין המדינות

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?

ד''ר נאוה מיכאלי-צברי / צילום: כדיה לוי

מונו כונסי נכסים לביתה של נכדת מייסדי שטראוס בסביון; המימוש יעוכב בחצי שנה

ביהמ"ש מינה השבוע כונסי נכסים לביתה בסביון של ד"ר נאוה מיכאל-צברי, בתה של רעיה שטראוס ואלמנתו של יזם הנדל"ן רוני צברי ז"ל שנפטר באוקטובר האחרון ● המינוי יעוכב למשך חצי שנה על-מנת לאפשר למיכאל-צברי להשיג חוב של 15 מיליון שקל

''זו כנראה ההשקה הכי חזקה שנעשתה למוצר מציאות מדומה לטיפול נפשי אי פעם'' / אילוסטרציה: Shutterstock

טייס הקרב שהקים חברת מציאות מדומה וגייס אותה לטיפול בנפגעי המלחמה

ערן אור הקים את XRHealth ב-2016 בעקבות פריצת דיסק שחווה. מאז החברה פועלת בעיקר בארה"ב ומציעה טיפולים בתחום הפיזיותרפיה, הכאב והטראומה באמצעות מציאות מדומה ● כשפרצה המלחמה, הוא החליט להשיק במהירות את המוצר גם בישראל, מוקדם מכפי שתכנן

העלות הכלכלית של מתקפות סייבר בישראל / אילוסטרציה: Shutterstock

העלות הכלכלית של מתקפות סייבר בישראל: 12 מיליארד שקל בשנה

הטיפול בנזקי מתקפת סייבר ועלויות ההפסד הכספי הישיר מהמתקפה בישראל עומדות על כ-12 מיליארד שקל בשנה - כך לפי דוח של מערך הסייבר הלאומי ● עוד נכתב בדוח כי צעדים בסיסיים להגנת סייבר בארגון יכולים להפחית משמעותית את ההסתברות למתקפות

יבוא כלי רכב לנמל אילת / צילום: Shutterstock

יבואנית טויוטה בישראל: צפויים חוסרים בדגמי הרכב הפופולריים

יוניון מוטורס מודיעה על "השפעה מיידית" בשיווק קורולה ו־CH-R, ומוסרת שתעביר את המלאי הקיים לחברות הליסינג כמתוכנן, אך "לא תוכל להיענות לכל הביקוש"

מתחם ביג פתח תקווה / הדמיה: יח''צ ביג

המרכז המסחרי "הכי גדול בישראל" ייבנה בעיר המפתיעה הזאת

בעיר החמישית בגודלה בישראל, פתח תקווה, יש כ־300 אלף מ"ר של שטחי מסחר בסך־הכול, מה שמוביל לדליפת כוח קנייה אל השכנות שמסביב ● פתיחת ביג פאשן פתח תקווה תקטין את הדליפה, אך גם עשויה "לנגוס" מהמתחרים - עמי בסר סיטי, עופר פתח תקווה, Y סנטר ועוד