גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ספרות זולה: איפה הכי כדאי לקנות רבי-מכר בשבוע הספר הקרוב

המבצעים האגרסיביים שנקטו רשתות הספרים בשנה האחרונה עמעמו מעט את ההתרגשות סביב שבוע הספר המסורתי ■ בתגובה ל"מבצעי הכמות" שמציעות הרשתות, המו"לים יעמיקו את ההנחות בדוכני המכירה בירידים

שבוע הספר העברי יצויין השנה בסימן 100 שנה לתל-אביב וייערך רשמית בין התאריכים 10-20 ביוני. בפועל מוענקות הנחות שבוע הספר במהלך כל חודש יוני.

מבדיקת "גלובס" עולה כי השנה בשונה משנים קודמות מעניקות מרבית החנויות והרשתות הנחה עבור רכישה כמותית, היינו: כדי למצות את המחיר המוזל של חגיגות הספר, יש לרכוש יותר מספר אחד.

בשתי הרשתות הגדולות ההנחה על רכישת ספר יחיד עומדת על כ-20%-25% והיא תקפה על מכלול הספרים (למעט ברשת סטימצקי שם מדובר על ספרים בעברית בלבד. באמצעות אתרי האינטרנט ההנחה לספר יחיד עומדת על 40% ו-50%.

מבצעי הכמות כוללים ספר שני במתנה ברשת סטימצקי, ספר שני ושלישי ב-5 שקלים כל אחד בצומת ספרים, ספר שני ב-1.90 באקדמון וספר שני בשקל בדיונון.

מהבדיקה עולה כי ברשת אקדמון, נכללים מרבית הספרים במבצע ספר שני ב-1.90 שקל, בצומת ספרים מדווחים על כ-5,000 ספרים הנכללים ברשימה (רובם מהוצאות הבית: מודן, כנרת-זמורה-ביתן-דביר) ובסטימצקי נכללים במבצע ספרים של 28 הוצאות. במקביל מתקיים גם "יריד הספר" המסורתי במסגרתו מציגות כל הוצאות הספרים את מרכולתן בדוכנים שאורכם תמיד נראה אין סופי.

לדברי אמנון בן-שמואל מנכ"ל התאחדות הוצאות הספרים השותפה בארגון הירידים המתקיימים במרבית הערים הגדולות ההנחות שיעניקו הוצאות הספרים יחשפו רק עם פתיחת הירידים. "אני מעריך שהשנה, התחרות בין המו"לים לצד התחרות מול הרשתות בשילוב עם המצב הכלכלי תוביל להנחות עמוקות מהרגיל. במכירה בדוכנים ההנחה כוללת את כל הכותרים וכמובן שברכישה ישירה כזו הצרכן מביע יותר פרגון למו"ל וגם ליוצר."

כאמור, הנחות גבוהות של 40% ואף 50% נמצאו דווקא ברכישה באתרי האינטרנט: כך באתר דיבוק2 (dbook2.co.il) ובאתר וואלה שופס (wallashops.co.il) - הנחות של 40% ובאתר של רשת דיונון (dyonon.com) ניתן לרכוש ספרים, כולל רבי מכר, בהנחות של 50% ללא התניות קניה. רשימת הספרים שבדק "גלובס" כללה 10 ספרים, כולם מתוך רשימות רבי המכר של הרשתות. הרשימה כללה רומנים מקוריים ומתורגמים, ספרי ילדים, ספרי בישול ועוד.

היכן כדאי לקנות ספרים?

העסקה המשתלמת היא כאמור נגזרת של מספר הספרים הנרכשים.

* ספר אחד: ככל ניתן לומר שהמבקשים לרכוש ספר אחד ימצאו את ההנחות הגדולות ביותר באתר "דיבוק2" (40% הנחה), או באתר "דיונון" (חלק מהספרים שנדגמו מוצעים שם אפילו ב-50% הנחה) . מתוך 10 ספרים שברשימה 6 נמצאו כזולים ביותר באתר "דיבוק2" ברכישת ספר בודד. בקנייה מקוונת יש לשים לב לעלויות המשלוח: ב"דיבוק2", 5 שקלים לדואר רשום ו-25 שקל באמצעות שליח, ובדיונון 10 שקלים לקנייה עד 120 (חינם בסכום הגבוה מכך), 25 שקל עלות שליחות (חינם בקנייה מ-180 שקל). כל האתרים מאפשרים איסוף עצמי ללא חיוב.

* 2 ספרים: כאן מציעה סטימצקי את ההצעה המשתלמת: ספר ראשון במחיר מלא, והשני חינם. ברשימה זו נכללים גם חלק מהספרים המככבים ברשימת רבי המכר. בקניית צמד ספרים - יוענקו שניים נוספים, ומבצע נוסף שהחל היום ככך הנראה בעקבות התחרות ההולכת ומעמיקה בתחום: ברכישת 3 ספרים יוענקו 4. מבצעים דומים מתקיימים ברשת אקדמון, שם משלמים 1.90 עבור הספר השני, ובסניפי דיונון ובאתר bookme.co.il שם ניתן לקבל ספר שני תמורת שקל.

* 3 ספרים: צומת ספרים מאפשרת רכישת ספר ראשון במחיר מלא, ושני ספרים נוספים ב-5 שקל כל אחד. כך לדוגמה:

בבחירת 3 ספרים שמחירם הקטלוגי הוא 88 שקל, התחשיב הסופי עבור כל ספר הוא כ-32.60 שקל (98 שקל סך הכול). מדובר אמנם בהצעה משתלמת אולם ראוי להיזכר במבצע משתלם יותר שהציעה הרשת במהלך השנה: 4 ספרים ב-100 שקל.

תחרות משתלמת

התחרות הגדולה בשוק, המצב הכלכלי הקשה והרצון להגדיל בצורה משמעותית את המכירות הוא זה שהביא את הרשתות והאתרים למבצעים תלויי הכמות, השונים ממבצעי שבוע הספר שהיו נהוגים בשנים קודמות. לדברי עופר יצחייק, מנכ"ל רשת אקדמון המפעילה 10 סניפים במוסדות אקדמיים, ואתר אינטרנט, המבצע הנוכחי ברשת (1.90 שקל על ספר שני) שאול מעולם רשתות המזון המהיר, "שוק הספרים הפך להיות תחרותי כמו כל שוק אחר. אנחנו מאמינים שספר הוא מוצר צריכה ולכן היחס למבצעי המכירה של ספרים הוא כמו יחד למבצעי מכירה של מוצרי צריכה אחרים".

בשונה משנים קודמות בהן מבצעי שבוע הספר של רשת אקדמון היו האגרסיביים ביותר השנה מעניקה הרשת הנחה סמלית של 8.5% לרכישת ספר בודד.

יצחייק טוען כי התשובה של אקדמון למתחרים השנה מגולמת במבצע הספר הנוסף במחיר סמלי "בשונה מהרשימה המוגבלת של ספרים שניים או שלישיים שמציגים המתחרים, אצלנו נכללים במבצע יותר מ-60,000 כותרים".

לדברי איריס בראל, מנכ"ל סטימצקי, "הנחות שבוע הספר שונות מההנחות המשתנות בכך שהן חלות על כל המוציאים לאור. החשיבות של חגיגות הספר היא לא רק בהנחות, אלא בהעלאת הספרים על סדר היום הציבורי".

ואילו סמנכ"ל השיווק בצומת ספרים טל פלוסקר, מסבירת כי התחרות בין הרשתות והניסיון שלהן לבלום תחרות פועל לטובת הצרכן. "המטרה היא להנגיש את הספרים לקוראים ובתוך כך לתת את ההנחה הגדולה ביותר".

לא רק ספרים

הפרגון לשפה העברית יבוא השנה ברשת סטימצקי המבטיחה הנחות על תקליטורים של מוסיקה ישראלית.

מי שמעוניין בספרים נטו יכול למצוא את מבוקשו באתרי האינטרנט:

* אתר סטימצקי ibooks.co.il מציע הנחות דומות לאלה שבחנויות. משלוח חינם.

booknet.co.il של צומת ספרים מציע הנחות דומות לאלה שבחנויות. משלוח -חינם.

* באתר אקדמון academon.co.il תקפים המבצעים שבחנויות. משלוח 5 שקלים (דואר רשום).

* באתר דיונון dyonon.com מצאנו גם מבצעים משתלמים אפילו יותר מאלה שניתן למצוא בחנויות הרשת ובין היתר ספרים ב-50% הנחה.

* bookme.co.il מציע ספר שני בשקל או הנחה של כ-25%-35% מהמחיר הקטלוגי. משלוח 10 שקל בקניה נמוכה מ- 130 שקל וחינם על קניה מעל 130 שקל.

* dbook2.co.il מעניק הנחה של 40%. משלוח 5 שקל (בדואר רשום).

מדפדפים ברשת

מי שמסתפק בקריאת ספרים משומשים או מושאלים יוכל למצוא ברשת מגוון אפשרויות לקריאה מוזלת.

* booksmood.co.il משמש כספריה ניידת באמצעות השאלת ספרים בשליחות עד הבית. המוטו המודגש באתר הוא חסכון בזמן, בכסף ובמקום אחסון. משך ההשאלה הוא עד חודשיים. ההזמנה מבוצעת דרך האתר או טלפונית, במתכונת של מנוי ל-5, 10, 15 או 20 ספרים: המחיר לכל ספר נע בין 18 ל-25 שקל, כולל השליחות. בשלב זה אזורי החלוקה מכסים את הישובים שמבית ליד ועד גדרה. ישובים שמעבר לטווח הזה נעזרים בשירותי הדואר.

* book4book.co.il באתר מוצעים ספרים חדשים או משומשים וכן מתכונת החלפת הספרים. ספרים משומשים מצאנו בעיקר לספרים ותיקים וטובים לדוגמה הספר יונה ונער של מאיר שלו הנמכר ב-72 שקל כספר חדש, 57 שקל כמשומש או 20 שקל במתכונת החלפה, לפיה תמורת הספר מעבירים לאתר ספר אחר.

* obook.co.il כאן ניתן למצוא ספרים חדשים ומושמים, לדוגמה הספר יונה ונער מצאנו ב-71 שקל כחדש וב-32 שקל כמשומש.

עתיד הספרים (והסופרים)

החוק הצרפתי מגן על מחירי ספרים בשנה הראשונה לפרסומם.

רבות דובר בעבר על מצבם הכלכלי העגום של חלק מהסופרים, ועל מערכת יחסי הגומלין הקשה בין המוציאים לאור לבין רשתות הספרים. לדברי מנכ"ל רשת סטימצקי, איריס בראל, על-פי הסטטיסטיקה הישראלי הממוצע רוכש 6 ספרים בשנה. "זהו בהחלט נתון מרשים המשקף אולי את מבצעי המכירה האגרסיביים של רשתות הספרים, אולם במקביל חשוב לעודד סופרים ולהבטיח את שכרם. במטרה לעשות זאת אני מציעה ליישם את ה"חוק הצרפתי" הקובע כי בשנה הראשונה אסור למכור ספר במחיר הנמוך ממחירו הקטלוגי."

בראל מודעת לעובדה שהמחיר הקטלוגי של הספרים העומד על כ-88 שקל, מהווה גורם מרתיע לקונים ולכן מציעה שבמקביל להחלת החוק ייקבע כי מחיר ספר חדש יעמוד על כ-65 שקל בלבד.

גם בן-שמואל תומך בחוק הצרפתי המיושם ב-17 מדינות. "כשסופר מרוויח 12.5% ממחיר הספר, הרווח ממכירת ספר במתכונת 4 ב-100 הוא מגוחך. בכדי להגן על היוצרים ועל המוטיבציה, ולשמור על קיומן של חנויות הספרים הקטנות - חייבים להתאים את החוק לשוק המקומי וליישמו במהרה. החוק, יעביר את התחרות מהרשתות למו"לים שבעקבותיו ייאלצו להוריד את מחירי הספרים החדשים לרמה סבירה".

פלוסקר, מנגד, מתנגדת לחוק הצרפתי וקובעת כי ללא הנחות אין סיכוי למכור את כמות הספרים הנמכרת כיום.

לדבריה, ב-3 השנים האחרונות מכירות הספרים (בצומת ספרים) עלו בכ-35%, הודות למדיניות ההנחות. "יותר מ-4,000 כותרים יוצאים בשנה ויישום חוק כזה יגרום לכך שהחנויות יהפכו לבית קברות לספרים. המצדדים בחוק שוכחים לשים לב שגם בצרפת גורסים 10 מיליון ספרים בשנה".

גרף

עוד כתבות

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

צילום: איל יצהר, איורים: גיל ג'יבלי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי,

דב קוטלר נפרד מהפועלים: רווחי השיא, התחרות הצמודה עם לאומי והיורשים האפשריים

בתום כהונה של חמש שנים, מנכ"ל הפועלים הודיע במפתיע על פרישה ● דב קוטלר הצעיד את הבנק לשווי של כמעט 50 מיליארד שקל וכך הצליח להדביק את הפער מול לאומי, הוביל את ההיפרדות מישראכרט וסגר את פרשת הסיוע בהעלמות המס בארה"ב ● העזיבה שלו מצטרפת לגל גדול של שינויים במערכת הבנקאית

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

מוטי שרף / צילום: יהב שרף

היועץ האסטרטגי מוטי שרף הופך לשותף במשרד הפרסום סיטימדיה

שרף ייכנס למשרד שבבעלות דניאל וינר במקום המייסד-שותף שעוזב, ליאור ששון, בהשקעה של כמה מיליוני שקלים ● במהלך נוסף בענף, עידו מינקובסקי מרחיב את פעילות קבוצת התקשורת בבעלותו ומקים את ג'נסיס - מתחם תוכן ומוזיקה חדש

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

פרשת חברת הגמל סלייס מזכירה שיש תובענות ייצוגיות חשובות

המקרה של סלייס מלמד באופן מובהק כי גם באסדרה עתידית, מאוד לא כדאי לשפוך את התינוק עם המים ● תובענות ייצוגיות הן כלי של אכיפה פרטית, שבמסגרתו אזרחים יכולים לפעול במקומות שיש בהם ריק, או כאשר הרגולטור זקוק לדחיפה על מנת לפעול

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

"היום הגדול ביותר לאייפד": אפל חושפת דגמי טאבלט חדשים וממשיכה להתעלם מה-AI

אפל השיקה את דגמי האייפד הראשונים מאז אוקטובר 2022 ● החברה הודיעה כי היא תכניס את המעבד החזק ביותר שלה עד כה, M4, לאייפדים החדשים ● ומה עם בינה מלאכותית? בינתיים זה לא בלקסיקון

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר, לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מנורה מבטחים, כלל, מיטב, מור והראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, נטי לוי, כדיה לוי, רמי זרנגר, טל שחר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו

מעבר הגבול בין רוסיה לנארווה, אסטוניה, סגור לכניסת רכבים / צילום: Reuters, Mihkel Maripuu

אוקראינה מאבדת מכוחה, והמדינות הבלטיות שואלות: אנחנו הבאות בתור?

נארווה, עיר הגבול של אסטוניה שסומנה על ידי פוטין כאדמה רוסית היסטורית - היא בין היעדים הפוטנציאליים לערעור היציבות באזור ● מפברואר נרשמת הידרדרות מהירה ביחסים בין המדינות

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

ותיקי אגף תקציבים קיימו כנס נגד הממשלה. מי בלטו בהיעדרם?

כ-300 בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר התאספו היום (ג') למחות נגד המדיניות הנוכחית באגף ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

בנין בנק הפועלים יהודה הלוי 63 ת''א / צילום: איל יצהר

מתוך הבנק או מבחוץ? המועמדים שעשויים להחליף את דב קוטלר בפועלים

מנכ"ל בנק הפועלים הודיע במפתיע על עזיבה לאחר חמש שנים, ובכך נפתח המרוץ לאחת המשרות הבכירות והנחשקות במשק הישראלי ● בין השמות שמוזכרים בתוך הבנק נמנים המשנים למנכ"ל, דלית רביב, ידין ענתבי ורם גב ● בשוק מעריכים כי קיימת אפשרות למינוי חיצוני, כשגולן שרמן, שיצא לחל"ת מהבנק לפני כשנתיים, הוזכר כמועמד אפשרי

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן לשעבר מסביר: למה חמאס מפחד מכניסה ישראלית לרפיח

אלוף (מיל') אהרן זאבי-פרקש סבור שעיקר הלחימה נגד חמאס הסתיימה: "השמדת שלושה-ארבעה גדודים ברפיח לא תשנה" ● בשיחה עם גלובס הוא אומר שיש לדאוג שארגון הטרור לא יתחמש שוב: "רק אז נוכל לומר שהמלחמה שיפרה את המצב" ● וגם: מה דעתו על סערת המינויים בצה"ל

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב