גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תופסים צבע: "גלובס" בדק את מגוון האופציות בשוק שאמורות לסדר לכם גוון שזוף

מבדיקת "גלובס" עולה כי על מדפי החנויות מוצעים שפע תכשירי הגנה ותכשירים לשיזוף עצמי הנמכרים בפערי מחירים גדולים ■ מיטות שיזוף מסוכנות ומתנהלות ללא פיקוח, ושיזוף בהתזה הוא פיתרון עדיף בהרבה

תכשירי הגנה מהשמש

בעשור האחרון הולכת וגוברת המודעות לנזקי השמש ולצידה מופיעים על המדפים שלל מוצרים במרקמים שונים וברמות שונות של הגנה. התכשירים החדשים מבקשים לתת מענה מקיף לקרני השמש המזיקות, UVA ו-UVB, בעזרת שני סוגים של מרכיבים: מסננים כימיים, הסופגים את הקרינה האולטרה סגולה, ומסננים פיסיקליים היוצרים אפקט של "מראה" המחזירה את הקרניים ובכך מונעת פגיעה בעור. הקיץ ניתן למצוא גם מוצרים רבים המשלבים הגנה מפני רדיקליים חופשיים הגורמים להזדקנות מוקדמת של העור.

לדברי ד"ר פבלוצקי פליקס, אחראי למכון פוטותרפיה במחלקת העור בתל-השומר ויועץ לאגודה למלחמה בסרטן, וד"ר ליפשיץ אריה מומחה לרפואת עור בשירותי בריאות כללית, התכשירים כיום מסומנים על-פי מדד SPF (Sun Ptotector Factor) - המתייחס לאורך הזמן שבו התכשיר מגן על העור מפני אדמומיות הנגרמת מקרינת UVB, בהשוואה לאורך הזמן שבו העור מאדים ללא הגנה (ראה תיבה). יחד עם זאת, אין עדיין מדד ותקן אוניברסליים למדידת רמת ההגנה מקרני UVA - הקרניים הארוכות, החודרות עמוק לתאים וגורמות לקמטים ולהזדקנות מוקדמת של העור ועלולות גם לגרום לסרטן העור. לדברי ד"ר ליפשיץ, הנזקים של קרני ה-UVA אינם מיידים ולכן קשה למדוד אותם.

ד"ר פבלוצקי מוסיף, כי התכשירים שמצוין עליהם כי הם מגנים מפני קרני UVA מתבססים על תקנים ומדדים שונים, אוסטרלי, אירופאי או אמריקני, כשלכל אחד מהם יש מבחנים שונים ואופן מדידה שונה של רמת ההגנה.

ד"ר ליפשיץ מוסיף כי אם רוצים לחסום את קרני ה-UVA באופן מלא צריך להשתמש בתכשיר טוטאל בלוק המבוסס על מסננים פיסיקליים, אך חסרונם של תכשירים אלה הוא בשכבה העבה והלבנה שנותרת על העור ואינה נספגת לאחר המשיחה.

- מחירים ומבצעים:

כמה זה עולה? התחרות בתחום מסנני הקרינה פועלת לטובת הצרכן. מסנני הקרינה נמכרים בבתי המרקחת הפרטיים ושל קופות החולים, ברשתות הפארם וברשתות השיווק. מסקירה שביצע אתר פרייסל www.pricesal.co.il המתמחה בהשוואת רשתות, לצד מחירים שהועברו מטעם החברות, עולים פערים המגיעים לעתים לשיעור של 90%. למשל, תחליב הגנה לילדים של ד"ר פישר,SPF34 125 מ"ל, שמחירו 33 שקל למבוטחי מאוחדת (שיא/עדיף), עולה 39 שקל בסניפי מגה ומגה בול, 40 שקל במכבי פארם, 47 שקל בלאומית ו-65 שקל בסופר-פארם תחת מבצע מוצר שני ב-10 שקל (כך שכל מוצר יעלה כ-37.5 שקל). יש לציין, כי לפערים אחראיים מבצעיים נקודתיים שלעתים קרובות עלולים להפוך את פני התמונה.

למבוטחי מכבי פארם: 40%-60% הנחה על תכשירי אולטרה סול וסקין גארד, 30%-40% על תחליבי אוון למבוגרים, 30% הנחה על תכשירי מורז ועוד. למבוטחי המאוחדת: מוצרי אולטרה סול ב-65% הנחה, מוצרי אוון ב-50% ואנטי-סאן של ד"ר עור ב-50%. בלאומית: 40% הנחה למבוטחים על מוצרי אוון. מבוטחי הכללית מקבלים הנחות של עד 55%.

בסופר-פארם: 40% הנחה על סקין גארד, אוון ומדידרם, 30% הנחה על מוצרי פיץ בויין, 25% על מוצרי מורז. ד"ר פישר: מוצר שני ב-10, ניוואה 1 1 חינם ועוד. סדרת מוצרי ההגנה של המותג הפרטי לייף הכוללת 18 מוצרים בטווח מחירים של 25-100 שקל עליהם יש מבצע עדכני של מוצר שני ב-9 שקלים.

בניו-פארם, שני מוצרים של ד"ר פישר ב-60 שקל, 2 מוצרים של סקין גארד ב-50 שקל ועוד.

במשביר: 40% הנחה על מוצרי סקין גארד, מוצר שני ב-10 שקל על מוצרי אולטרסול, 20% הנחה על מוצרי ניוואה ועוד.

גרף

טיפים לבחירת תכשיר הגנה

חשוב לזכור כי תכשיר ההגנה איננו קו ההגנה הראשון וכי יש להקפיד על שעות החשיפה לשמש ועל חבישת כובע ומשקפי שמש. יחד עם זאת, ד"ר פבלוצקי וד"ר ליפשיץ מספקים כמה עצות:

1. רצוי לבחור תכשיר עם מקדם הגנה של SPF30 לפחות.

2. גם אם משתמשים בתכשיר בעל הגנה גבוהה במיוחד יש לחדשו כל שעתיים לפחות, כי גם בתכשירים אלה התכשיר עצמו נשטף מהעור במים ובזיעה.

3. יש להתאים את מרקם התכשיר לסוג הפעילות והצרכים. בפעילות ספורטיבית למשל, יש יתרונות למסננים הפיסיקליים מאחר שמרקמם דביק יותר, החומר הפעיל יציב יותר ולכן השפעתם ממושכת.

4. רצוי להשתמש בתכשירים המשלבים בין שני סוגי המסננים כך שתתקבל הגנה רחבה ועמידה יותר.

5. המסננים הפיסיקליים פחות מעקצצים ולכן יתאימו לילדים ולאנשים בעלי עור רגיש עם נטייה לאדמומיות.

6. לתכשירי ההגנה יש אורח חיים מוגבל מאחר שהחומרים הפעילים מתפרקים לאחר הפתיחה של המוצר. יש לחזור ולרכוש מוצר חדש בכל קיץ ולא להשתמש במוצר משנה שעברה.

תכשירים לשיזוף עצמי

התכשירים לשיזוף עצמי מבוססים על מרכיב הנקרא "דה הידרוקסי אצטון" (DHA) שבמגע עם העור יוצר גוון שזוף הנשמר למשך מספר ימים. חשוב לזכור, כי הגוון השזוף אינו מגן על העור מפני קרני השמש המזיקות, ולכן יש להקפיד על שימוש במקדמי הגנה גם שהעור הופך לשחום. על המדפים ניתן למצוא מבחר גדול של מוצרים לשיזוף עצמי בטווח מחירים רחב ובמרקמים שונים: תחליב, קרם, ג'ל, תרסיס ומגבונים.

* מגבונים לשיזוף עצמי - לייף (סופר-פארם): מגבונים למראה שזוף המתאימים לגוף ולפנים. מועשרים בוויטמין E ובאלוורה ועמידים במים. מחיר: 30 שקל.

* קליניק סלף סאן - קליניק: סדרת מוצרים לגוף ולפנים במרקמים של ג'ל, תרסיס ותחליב. התכשירים מבוססים על DHA הפועל כמשזף עצמי, וחלק מהתכשירים מכילים גם גוון של צבע המעניק לעור מראה שזוף באופן מיידי. מחיר: 120-140 שקל.

* פרפקט גלואו - ג'יג'י: תחליב לגוף ולפנים המבטיח ספיגה מהירה וגוון אחיד ויפה. כולל מרכיבי לחות וויטמין E המשמש כנוגד חמצון. מחיר: 150 שקל ל-150 מ"ל (להשיג אצל קוסמטיקאיות מורשות).

* ברונז גודס - אסתי לאודר: סדרת מוצרים הכוללת תחליב לפנים, תרסיס שיזוף וקרם שיזוף לגוף. מחיר: 140-150 שקל.

* פלאש ברונזר אנטי אייג'ינג - לנקום: קרם משזף לעור הפנים במרקם קל. יוצר מראה סמוק באופן מיידי ומתפתח בהדרגה לגוון שזוף עדין. מכיל מרכיבי אנטי אייג'ינג, ויטמין E המגן מפני רדיקליים חופשיים ומסנני קרינה. מחיר: 240 שקל ל-50 מ"ל.

* ארומה סאן - דקלאור: תחליב לפנים ולגוף, עם מקדם הגנה SPF8. מבוסס על שמנים ארומתרפיים ומרכיבים על בסיס צמחי. מקנה מראה שזוף עמוק. מחיר: 272 שקל.

מיטות שיזוף

מיטת השיזוף היא מתקן סגור בתוכו נשכב המטופל תחת קרניים מחממות הנפלטות ממנורות אולטרה-סגוליות. משך השהייה תלויה בגוון ובסוג העור, כאשר את הצבע הרצוי מקבלים כעבור 4-10 טיפולים המתבצעים בסמיכות. קיימות כמה סוגי מיטות בהן מיטת לחץ גבוה שבה השימוש הוא בעיקר בקרני UVA ארוכות, עם מנורות בעלות עוצמה מוגברת, ומיטות לחץ נמוך בהן זמן השהייה ממושך יותר.

ד"ר מרינה לנדאו, מומחית ברפואת עור ממכבי שירותי בריאות, פוסלת את השיזוף באמצעות מיטות השיזוף: "זהו ניסיון להביא את השמש, אמנם מסוננת, לתוך מערכת שמאפשרת שיזוף, שהוא לכאורה מבוקר. מדובר בקרניים אולטרה-סגוליות על כל המשתמע מכך, העשויות לגרום לנגעים טרום סרטניים וסרטניים, הזדקנות של העור, קמטים וכתמים".

סיפורה של הצעירה הבריטית קייטי אדוארדס בת ה-22 אמור לספק גורם הרתעה נוסף: אדוארדס לקתה בנזק קבוע בדמות נפיחות ושני "פנסים" בגוון לבן סביב לעיניה, ובנוסף, פסים לבנים "מכוערים" התקבעו על צווארה. הרופאים אבחנו כי הנזק הוא קבוע. באמצעות האתר דיילי מייל היא יצאה לפני ימים ספורים בקריאה נרגשת: "המסר שלי עבור מי ששוקל להשתמש במיטות שיזוף הוא - אל תעשו את זה. במקום זאת, העדיפו את השימוש בתחליפים מלאכותיים - אל תעברו את מה שאני עברתי".

באתר האינטרנט של האגודה למלחמה בסרטן מפורסמת אזהרה באתר בדבר השימוש במיטות שיזוף: "השתזפות במכונים כאלה עלולה לגרום נזקים בריאותיים חמורים ביותר, בדומה לאלה של קרינת השמש ובייחוד כאשר החשיפה מתחילה בגיל צעיר". אזהרה דומה פרסם גם משרד הבריאות ב-2005, אולם בהעדר חקיקה בנושא, אין פיקוח על הענף השנוי במחלוקת.

מכוני השיזוף פועלים ללא הרף. הנימוקים שקיבלנו לשיזוף המלווה באזהרות המרתיעות, בחלקם במתכונת של לקוח סמוי, הם כי המיטות מספקות קרניים מסוננות ומזיקות פחות, תוך בקרה, וכי השיזוף מהווה הגנה על העור לצד אספקה של ויטמיןD .

האגודה למלחמה בסרטן מסבה את תשובת לב המשתזפים הפוטנציאליים שלא להתפתות לנימוקים בעד השימוש במיטות: ויטמיןD , שלקרני השמש אמנם השפעה חיובית לספיגתו, ניתן לקבל בחשיפה של מספר דקות ביום לשמש, וד"ר לנדאו מוסיפה כי ויטמין זה מומלץ לקבל כיום באמצעות תוספי מזון - במיוחד לפעוטות ולקשישים.

ד"ר לנדאו מציינת חיסרון נוסף: "במיטות השיזוף בדרך-כלל משתזפים בעירום, מה שעלול להסב נזקים חמורים באזורים עדינים שלא מורגלים להיות חשופים".

ובמידה של ייאוש היא מסכמת: "למרות הסכנות והאזהרות, כמות הפניות של אנשים שנכוו מהשיזוף במיטות השיזוף היא עצומה ולצערי הולכת וגדלה".

גם ד"ר מוניקה אלמן, רופאת עור המתמחה בטיפול בנזקי שמש מזהירה מפני שיזוף במיטות שיזוף ומדגישה עלייה בשכיחות מקרי סרטן העור: "הנזקים של השיזוף בדרך זו הם בלתי הפיכים - תאי העור עשויים להשתנות, לצד שינוי בהרכב הפיגמנטרי של נקודות חן שכבר קיימות בעור".

אלדד דיבון, מנכ"ל חברת סולרג'י, המשווקת מכשירי שיזוף מקצועיים בהם מיטות שיזוף, דוחה את האזהרות נגד השימוש במיטות השיזוף. "האיסורים הללו לא מבוססים על בדיקות מעמיקות והבנה של המהות של מיטות השיזוף". לדבריו, מיטות השיזוף מהוות תחליף לשיזוף תחת קרני השמש וכוללות יתרון מובהק: בקרה על עוצמת ומשך השיזוף. "המיטות מלכתחילה לא פונות למי שלא משתזפים במילא. רופאי העור נתפסו על הרעיון שהמיטות מסוכנות מבלי לתת את הדעת לכך שבאמצעותן ניתן לווסת את עוצמת השיזוף - ללא צורך במסנני קרינה, מה שלא ניתן לעשות בשיזוף הטבעי". דיבון מציין, כי פניות למשרד הבריאות בבקשה שיבחנו לעומק את מיטות השיזוף נענו באטימות. "נותרתי חסר אונים מול מערכת שמייבאת את האיסורים ממדינות אחרות שגם שם מעולם לא נעשתה בדיקה מעמיקה לאופן שבו פועלת מיטת השיזוף".

כמה זה עולה? כ-40-100 שקל לטיפול יחיד: לדוגמה 40 שקל לטיפול במכון אקווה קליניק או 300 שקל ל-10 טיפולים, 80 שקל (טיפול בן 16 דק') או 650 שקל ל-10 טיפולים במכון פרטי וומן.

במכון סאן בודי מתפארים בסוגי מיטות חדישות המותאמות לסוג העור ולתוצאה הרצויה כאשר טיפול חד-פעמי עולה 68-95 שקל וסדרה של 10 טיפולים: 530-800 שקל.

שיזוף בהתזה

ד"ר לנדאו מגדירה את השיזוף בהתזה, לצד תכשירי המדף לשיזוף עצמי כ"פיתרון מוצלח לתקופת ה"בלבול" - מצד אחד אנשים מודעים לנזקי השמש ומצד שני, עדיין רווחת הדעה שהמראה השזוף הוא יפה - וכאן מוצע פתרון המאפשר את גוון העור השזוף מבלי להיחשף לקרני השמש".

בהתזה העור מתכסה בחומר המכונה DHA (די-הידרוקסי-אצטון) המבוסס על סוכר פירות והמוגדר לפי ד"ר לנדאו כ"חומר בטוח שאינו גורם לתופעות לוואי. הגוון המתקבל על העור הוא תוצר של תגובה ביו-כימית באמצעות קרטין חיצוני שנצבע".

ה"סכנה" בשימוש בהתזה עלולה לבוא מחוסר שימת לב של המטופל, כאשר ד"ר לנדאו מזהירה מתופעה של "חיזוק" באמצעות חשיפה לשמש לאחר התזה: "שיזוף טבעי מספק מעין הגנה מפני קרינה נוספת של שמש, תהליך שלא קורה בהתזה ולכן גם לאחר התזה חשוב להקפיד על כל אמצעי ההגנה מהשמש למנוע כוויות".

היות שכאמור מדובר בשכבת צבע על רקמות העור החיצוניות, ההתזה מתאימה לפנים וליתר חלקי הגוף, לגברים ולנשים בכל הגילאים. לצד היתרונות הברורים של המניעה משיזוף בחסדי קרני השמש, ההתזה מתאימה לאלה שהחשיפה אסורה עליהם - בעלי עור רגיש והלוקים במחלות עור. בכל מקרה ניתן להתאים את הגוון הרצוי מראש באמצעות שינוי בריכוז החומרים הפעילים.

ישראל טייכמן, מנכ"ל משותף בחברת By Nature המפתחת ומשווקת מערכות שיזוף בהתזה, מדגיש כי השנה ניכרת עלייה משמעותית בכמות המשתמשים בהתזות שיזוף, הבאה על חשבון ירידה בצרכני מיטות השיזוף. הסיבה לכך, לדבריו, היא המודעות הגוברת לסכנות מהחשיפה לשמש, שבולטת השנה גם אצל נערות צעירות.

טייכמן מסביר כי מאחר שחומר ההתזה שקוף לחלוטין מוסיפים לו צבע מאכל כדי ש"ניתן יהיה לראות את עור המטופל ולכסותו באופן אחיד", לדבריו, זהו הצבע היורד במקלחת הראשונה שלאחר ההתזה. "החומר המותז בא במגע עם שכבת העור ה'מתה' והמתחלפת באופן טבעי כל העת. ולכן, לאחר 3-4 ימים, בתהליך טבעי, העור מתחלף ועימו צבע ההתזה, מה שייראה ככתמים לא אסתטיים. מכיוון שלא ניתן למנוע את פעולת התחלופה הטבעית של העור, יש לבחור בצבע שיזוף הגבוה ב-2-3 דרגות מהצבע הטבעי של העור - ולא בגוון קיצוני".

"בדיוק כפי שנזקי העישון ידועים לכל, כך גם נזקי השמש. מבחינתי שיזוף בהתזה הוא כמו לעשן סיגריה מלאכותית שלא עושה נזק ולכן תקף לחלוטין", מציינת ד"ר לנדאו.

- כמה זה עולה?

120-180 להתזה. התזה ידנית נעשית באמצעות משאבה ייחודית או באמצעות מקלחת התזה. המחיר למקלחון יקר בכ-10% מהפעולה הידנית. משך ההתזה כ-2-4 דקות.

מחירים להתזה ידנית: ברשת הספא Yullia: 180 שקל להתזה של עד 20 דקות. 150 שקל להתזה במכון פרטי וומן, 140 במכון פאם קליניק ועוד.

טייכמן מעריך כי כדי לשמור על הצבע הרצוי יש לבצע התזה כ-4 פעמים בחודש, הוצאה משוערת של כ-600 שקל. פתרון יעיל הוא התארגנות קבוצתית: עלות מכשיר ההתזה היא 3,000-8,000 שקל, את חומר ההתזה ניתן לרכוש דרך המשווקים ולאחר קורס בן יומיים למנות את המתיזה של החבר'ה.

עוד כתבות

צבי יחזקאלי / צילום: רן יחזקאל, ויקימדיה

"שליחות חדשה": צבי יחזקאלי עוזב את רשת 13 ומצטרף ל-i24NEWS

יחזקאלי, ראש דסק הערבים של חדשות 13, עוזב את ערוץ רשת 13 ומצטרף לערוץ החדשות של i24NEWS כפרשן בכיר ומגיש תוכנית מרכזית ● "הטבח הנורא ב-7 באוקטובר הביא אותי להתבונן מחדש על חיי האישיים והמקצועיים ולעשות שינוי"

כך מתכננים באיראן "לחגוג" את מתקפת הטילים על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן הכריזו שיום התקיפה על ישראל וה-7 באוקטובר יהיו ימי חג, בית הדין הבינלאומי דחה בקשה לעצור סיוע גרמני לישראל ומה יקרה אם אוניברסיטאות אמריקאיות יפסיקו להשקיע בחברות עם קשר ישראלי ● כותרות העיתונים בעולם 

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לישראל יש הזדמנות להכריע את איראן, וזה לא בעזרת הצבא

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

רפיח או עסקה? כלכלנים מעריכים איך יגיבו הבורסה והשקל לתרחישי המלחמה

ישראל נמצאת בפני צומת אסטרטגי, כששתי אופציות מרכזיות על השולחן ● הראשונה היא עסקה שכוללת החזרת חטופים לצד הפסקה זמנית של הלחימה ● השנייה היא ככל הנראה פעולה נרחבת של צה"ל ברפיח ● שלושה כלכלנים בכירים מנתחים את השפעתם של התרחישים השונים על השקל, הבורסה והגירעון התקציבי

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

אילון מאסק, מנכ''ל ומייסד טסלה / צילום: ap, Jae C. Hong

טסלה מזנקת ב־35% בשבוע? אל תתרגשו, זו השיטה הכי ישנה בספר של מאסק

לאורך השנים אילון מאסק פיזר שלל הצהרות שלא התממשו ● בזמן שהמניה של טסלה צברה תאוצה והכרזותיו של מאסק שבו את דמיונם של המשקיעים, גופים פדרליים החלו בחקירה רשמית בה נבדקו טענות שמערכת הסיוע לנהיגה אוטונומית תרמה לכ־1,000 תאונות החל מינואר 2018 ● אבל המשקיעים של טסלה לא מוטרדים מהעבר, ומסתבר שגם לא מההווה

איורים: גיל ג'יבלי

הכירו את המנכ"ל שהרוויח השנה 50 מיליון דולר, במזומן

שמונה מנכ"לים ישראלים בחברות הנסחרות בוול סטריט קיבלו אשתקד תגמול של מעל 10 מיליון דולר ולעתים הרבה יותר ● מי המנכ"ל שקיבל כ־50 מיליון דולר במזומן, מדוע אחר העדיף לקבל הכול במניות, ולמה עלות העסקתו של אמנון שעשוע במובילאיי נחתכה דרמטית?

אייל רביד / צילום: עומר וידר

שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד בפרשת תיאום המחירים

רשות התחרות זימנה את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום, וזאת בגין התבטאויות פומביות שבאמצעותן ניסה להגיע להסדרים להעלאת מחירים

משרדי אמזון / צילום: Shutterstock

אמזון הכתה את צפי הרווח וההכנסות אבל מורידה תחזית; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות אמזוןעמדו על 143 מיליארד דולר, מעל הצפי ● הרווח למניה זינק ב-216% לעומת הרבעון המקביל ● החברה מצפה לצמיחה של 7%-11% ברבעון הבא, לעומת צפי של 12% ● המניה מזנקת בכ-4% במסחר המאוחר

בורסת שנחאי, סין. / צילום: Shutterstock

רוב הבורסות באירופה סגורות; ג'ונסון אנד ג'ונסון תשלם 6.5 מיליארד דולר להסדרת רוב התביעות נגדה

מדד ניקיי ירד ב-0.4% ● AMD פרסמה תחזית פושרת, המניה ירדה ב-7% במסחר המאוחר ● גם סופר מיקרו צוללת ב-10% בעקבות הדוח הרבעוני ● המדדים המרכזיים בארה"ב סגרו את החודש עם ירידות של כ-4% ● היום הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, ואגב כך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

לאחר פרסום ההקלטות: מפעל הפיס מבקש לעכב בוררות אצל אורנשטיין

הפיס, המנהל בימים אלה הליך בוררות בפני השופט בדימוס איתן אורנשטיין, פנה אליו בערב פסח וביקש לעכב את הליך הבוררות - וזאת על רקע פרסום השיחות בין אורנשטיין לבין יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה ● שתי בקשות דומות שהוגשו בבוררות גרטלר-גרטנר ובבוררות של הקבלן איציק תשובה נגד שותף עסקי - נדחו ע"י אורנשטיין

רחפן של חברת DJI הסינית / צילום: ap, Shizuo Kambayashi

אחרי טיקטוק, ארה"ב בדרך לחסום את פעילות ענקית הרחפנים הסינית

הצעת חוק חדשה קוראת לחסום את הגישה של חברת DJI הסינית לתשתיות התקשורת בארה"ב, מחשש לריגול ● הערכה: המהלך יקפיץ את מחירי הרחפנים בארה"ב, המשמשים בעיקר חקלאים

סופרמרקט. ''המאבקים קורים מאחורי הקלעים'' / צילום: Shutterstock

האם שתיקת קמעונאיות המזון סוללת את הדרך להמשך העלאות מחירים?

החל מהשבוע יועלו המחירים של עשרות מוצרי מזון וטואלטיקה - חוליה נוספת בשרשרת העלאות מחירים בצל המלחמה ● בניגוד לעבר, לא צפויים כיפופי ידיים גלויים בין הרשתות הגדולות לספקים ● בכירה בענף: "אף אחד לא רוצה לריב עכשיו, כשלא יודעים מה יתפתח"

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטעמה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

מוצרי תנובה בסופרמרקט / צילום: טלי בוגדנובסקי

מסנפרוסט ועד מאמא עוף: תנובה מעלה מחירים של עשרות מוצרים

מוצרי החלב המפוקחים של חברת המזון הגדולה בישראל יתייקרו החל ממחר בשיעור של 4.48% ● בנוסף, תנובה הודיעה גם על העלאת מחירים של מוצרי החלב הלא מפוקחים וכן מוצרי סנפרוסט, מעדנות, מאמא עוף וטירת צבי בשיעור של עד 9.8% החל מ-16 במאי

לוח הטיסות בנתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברת תעופה נוספת החליטה לעכב את החזרה לישראל

רוב חברות התעופה החזירו את פעילותן לישראל מאז מתקפת הכטב"מים האיראנית, אך עדיין יש כמה חברות שבוחרות להשהות את חזרתן ● איזי ג'ט השהתה את פעילותה עד סוף העונה, אייר קנדה ואייר אינדיה האריכו את תוקף השהיית הטיסות לישראל. כעת יונייטד איירליינס מצטרפת אליהן

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית: התנהלות הממשלה בנושא גיוס החרדים - המשך הרפורמה המשפטית

בהרב-מיארה שלחה מכתב חריף למזכיר הממשלה, בו נכתב כי בהתנהלות בעניין גיוס בני הישיבות "יש משום המשך של הניסיון, שהוא חלק ממה שכונה 'הרפורמה המשפטית', להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה ולעקוף אותו" ● בתוך כך, היועמ"שית הגישה תשובה משלימה לבג"ץ בעניין חוק הגיוס, בה צוין כי במהלך דצמבר 2023 החלו במשרד הביטחון ובצה"ל בגיבוש תוכנית לגיוס בני החברה החרדית

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מועד התשלום על ימי המילואים מגיע: כמה יקבלו מאות אלפי מגויסים?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום היום (ד'), כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

רימוני הלם ומעצרים: המשטרה פינתה את המפגינים באוניברסיטת קולומביה

לבקשת ההנהלה, שוטרים פינו את ההיכל שבו התבצרו המפגינים ואת המאהל שהוקם על המדשאה • כ-100 מהמפגינים נעצרו בעימותים והמשטרה השתמשה ברימוני הלם כדי לפזר את המוחים • ההנהלה ביקשה מהמשטרה להישאר בקמפוס בשבועיים הקרובים